Inne aktualności
- Wrocław. Recital Iryny Zhytynskiej i Rafała Bartmińskiego 20.04.2024 12:06
- Wkrótce rozpoczną się XXVII Łódzkie Spotkania Baletowe w Teatrze Wielkim 20.04.2024 09:39
- Łódź. W Teatrze Jaracza premiera „Tylko jednego dnia” dla najmłodszych widzów 20.04.2024 09:32
- Warszawa. Osiem osób zakwalifikowano do II etapu konkursu na dyrektora Teatru Lalka 20.04.2024 09:23
- Bydgoszcz. Jubileuszowy Bydgoski Festiwal Operowy od dziś 20.04.2024 09:15
- Warszawa. Po co nam Instytut Teatralny? W poniedziałek dyskusja panelowa 20.04.2024 08:55
- Warszawa. W maju rozpocznie się 33. Festiwal Mozartowski 20.04.2024 08:30
- Warszawa. 2. Festiwal Teatralny Wolność – od 24 kwietnia 19.04.2024 19:05
- Warszawa. „Czasen” - premiera spektaklu Bartłomieja Ostapczuka 19.04.2024 19:01
- Kraj. „Nie – pierwszy krok w chmurach, w poszukiwaniu portretu pisarza” – słuchowisko w radiowej Trójce 19.04.2024 16:13
- Kielce. W maju spektakl „To tylko botoks - czyli zastrzyk śmiechu” gościnnie w KCK 19.04.2024 15:55
- Warszawa. Pokazy przedpremierowe „Lekcji tańca” w Teatrze Kwadrat 19.04.2024 15:37
- Warszawa. „Judyta triumfująca” Antonio Vivaldiego ponownie w Warszawskiej Operze Kameralnej 19.04.2024 15:32
- Warszawa/Kraków. Muzyczna podróż do krainy zen. Dziś premiera koprodukcji STUDIO i Teatru Słowackiego 19.04.2024 15:16
1 stycznia o godz. 12.00 w Teatrze Królewskim w Starej Oranżerii w Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie odbędzie się koncert noworoczny. Materiał będzie dostępny do godz. 19.00 w dniu 3 stycznia na kanale YouTube Polskiej Opery Królewskiej.
Pełne humoru arie i sceny zbiorowe z najsłynniejszej opery Gioacchina Rossiniego wykonają znakomici soliści – Sylwester Smulczyński, Robert Szpręgiel, Aneta Łukaszewicz, Robert Gierlach, Wojciech Gierlach, Justyna Stępień – wraz z Orkiestrą Polskiej Opery Królewskiej. Całość poprowadzi maestro Dawid Runtz.
Il barbiere di Siviglia (Cyrulik sewilski) to jedno z najsłynniejszych dzieł Gioacchina Rossiniego. Choć jego napisanie zajęło ponoć kompozytorowi zaledwie trzy tygodnie, to okazało się jednym ze szczytowych osiągnięć w gatunku opera buffa. Skrząca się od oryginalnych muzycznych pomysłów kompozycja obfituje w kunsztowne arie i zabawne dialogi. Doskonałość muzycznych rozwiązań potęguje znakomite libretto, które Cesare Sterbini ułożył na podstawie sztuki Pierre'a Beaumarchais'ego.
Dziś nie każdy pamięta, że prapremiera słynnej opery Rossiniego odbyła się pod tytułem Almaviva, ossia L’inutile precauzione (Almaviva lub Zbyteczna ostrożność). Zmiana oryginalnego tytułu stanowiła jeden z licznych zabiegów mających na celu zjednanie rzymskiej publiczności. Spodziewano się bowiem, że wykorzystanie przez młodego Rossiniego tekstu, na kanwie którego powszechnie szanowany Giovanni Paisiello skomponował wcześniej własną operę, może wzbudzić negatywne emocje. I rzeczywiście. Na nic zdało się uzyskanie zgody mistrza oraz wyjaśnienie dołączone do programu. Wszelkie próby załagodzenia sytuacji okazały się daremne, a premiera, która odbyła się w Teatro Argentina w Rzymie 20 lutego 1816 roku, zakończyła się fiaskiem.
Jednak już drugie przedstawienie publiczność przyjęła z należytym uznaniem. Wkrótce zaś opera zyskała sławę nie tylko we Włoszech, ale i na całym świecie. Przyjąwszy ostatecznie tytuł tożsamy z literackim pierwowzorem, Il barbiere di Siviglia Rossiniego bawi i zachwyca również dziś.
WYKONYWANE FRAGMENTY
Uwertura
Cavatina Figara Largo al factotum della città
Duetto All’idea di quel metallo
Cavatina Rosiny Una voce poco fa
Aria Basilia La calunnia e un venticelo
Duetto Dunque io son…
Aria Bartola A un dottor della mia sorte
Duetto Pace e gioia sia con voi
Aria Rosiny Contro un cor che accende amore
Quintetto Don Basilio!
Aria Berty Il vecchiotto cerca moglie
Terzetto Ah! qual colpo inaspettato!
Finaletto Di si felice innesto serbiam memoria eterna?
OBSADA
HRABIA ALMAVIVA - SYLWESTER SMULCZYŃSKI
FIGARO - ROBERT SZPRĘGIEL
ROSINA - ANETA ŁUKASZEWICZ
DON BARTOLO - ROBERT GIERLACH
DON BASILIO - WOJCIECH GIERLACH
BERTA - JUSTYNA STĘPIEŃ
ORKIESTRA POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ
DYRYGENT - DAWID RUNTZ
Do realizacji wydarzenia wykorzystano oświetlenie dofinansowane ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.
Wydarzenie organizowane pod Mecenatem PZU.
Partnerem Polskiej Opery Królewskiej jest Biuro tłumaczeń Lidex.