EN

15.03.2023, 14:24 Wersja do druku

Warszawa. Dwie opery w jeden wieczór w Warszawskiej Operze Kameralnej

10 marca na scenie Basenu Artystycznego Warszawskiej Opery Kameralnej odbyła się premiera dwóch oper Telefon i Medium G.C. Menottiego w reżyserii Jakuba Przebindowskiego, pod kierownictwem muzycznym Kuby Wnuka.

fot. mat. teatru

Choć napisane ponad pół wieku temu, to jednak okazały się bliskie współczesnym widzom. Choć nastrojowo różne, to łączy je jedno – opowieść o naszych słabościach…

Piątkowa premiera, kolejna w sezonie 2022/23, ponownie pokazała kunszt, z jakim Warszawska Opera Kameralna realizuje spektakle. Długie owacje były niekwestionowanym uznaniem dla twórców i artystów. Realizatorami tytułów, które już na stałe zagoszczą na afiszu WOK są: Kuba Wnuk – kierownictwo muzyczne, Jakub Przebindowski – reżyseria, Witold Stefaniak – scenografia, Tomasz Ossoliński – kostiumy oraz Hektor Werios – wizualizacja multimedialna, tłumaczenie - Michał Wojnarowski.

Podczas prezentacji 10 i 11 marca na deskach Basenu Artystycznego mogliśmy zobaczyć spektakle w dwóch obsadach a wśród nich: Aleksandrę Borkiewicz-Cłapińską i Katarzynę Drelich (jako Lucy w Telefonie i panią Gobineau w Medium), Roksanę Wardengę (jako Babę w Medium), Natalię Rubiś i Annę Farysej (jako Monicę w Medium), Monikę Łopuszyńską i Sylwię Pietrzak (jako panią Nolan w Medium) oraz Damiana Wilmę, Artura Jandę (jako Bena w Telefonie) i i Dominika Mironiuka.

Gian Carlo Menotti

Telefon • Medium

Realizatorzy:

Kierownictwo muzyczne: Kuba Wnuk | Reżyseria: Jakub Przebindowski | Scenografia: Witold Stefaniak | Kostiumy: Tomasz Ossoliński | Wizualizacja multimedialna: Hektor Werios | Tłumaczenie: Michał Wojnarowski

premiera: 10 marca | II premiera 11 marca

spektakle: 17, 18 marca, godz. 19.00

Basen Artystyczny, ul. Konopnickiej 6, Warszawa

Więcej informacji oraz bilety dostępne są na stronie operakameralna.pl.

Telefon (opera buffa)

Opera ta stanowi znakomity pretekst do przyjrzenia się zjawiskom dotyczącym komunikacji międzyludzkiej we współczesnym świecie. Postęp technologiczny sprawia, iż nowe i wyjątkowe możliwości, którymi dziś dysponujemy (Internet, telefon komórkowy, media społecznościowe), wywierają silny wpływ na nasze relacje, redefiniując sposób komunikacji i tworząc nowe kody kulturowe. Technologia zastępuje wiele dotychczasowych form społecznych. Jesteśmy świadkami przemian wywołanych przez współczesne narzędzia komunikacyjne, powszechnie dostępne i wykorzystywane prawie przez wszystkie grupy wiekowe, które z jednej strony ułatwiają codzienne życie, z drugiej uczą asertywności i braku empatii. [więcej]

Medium (opera w II aktach)

Poruszająca opera kameralna, której temat, jak i treść znakomicie wpisuje się w nurt kina noir. Inscenizacja opery „Medium" zostanie oparta o wszystkie elementy, którymi posługiwało się kino tego kierunku w latach 40. i 50. XX w. Mocne kontrasty światła i cienia, zmysłowe, pełne elegancji kostiumy, seanse spirytystyczne, nocne zdjęcia w estetyce to wszystko podbije atmosferę niczym z filmów Alfreda Hitchcocka, prowokując do pytań o odwieczną potrzebę człowieka, jakim jest szukanie kontaktu ze światem nierealnym, szukanie drogowskazów w magii, tarocie, znakach nadprzyrodzonych i granicach tych poszukiwań. Oszustwa, pogubienie, wiara w niemożliwe a nieistniejące – to główne tropy inscenizacyjne w operze „Medium" realizowanej na scenie Basenu Artystycznego Warszawskiej Opery Kameralnej. Nie igra się z miłością i nie wolno także igrać z krainą zaświatów. [więcej]

Opery prezentowane na licencji G. Schirmer Inc. i Associated Music Publishers, właścicieli praw autorskich.

Źródło:

Materiał nadesłany