Nowe odczytanie twórczości Stanisława Ignacego Witkiewicza, jednego z najwybitniejszych i najbardziej wszechstronnych artystów pierwszej połowy XX wiek, proponują autorzy wystawy „Witkacy. Sejsmograf epoki przyspieszenia”, którą można oglądać od 8 lipca w warszawskim Muzeum Narodowym.
„Prezentując w Muzeum Narodowym w Warszawie ponad 500 prac – obrazów, rysunków, pasteli i fotografii - artysty chcieliśmy spojrzeć na Witkacego, filozofa, pisarza i przenikliwego krytyka współczesności w inny sposób, przebudować a nawet podważyć utrwalony w dotychczasowych badaniach kanon” – powiedziała podczas czwartkowej konferencji w MNW Zofia Machnicka, kuratorka wystawy.
Inne aktualności
- Warszawa. Historyczny układ urbanistyczny placu Teatralnego wpisany do rejestru zabytków 21.11.2024 17:22
- Warszawa. Trwa Przegląd spektakli VOD w Teatrze Powszechnym 21.11.2024 17:12
- Warszawa. Premiera w Teal House: „Mahamaya Electronic Devices” 21.11.2024 17:01
- Warszawa. Wirtualna wystawa „Pamięć teatru. Polska fotografia teatralna od początku istnienia do dziś” 21.11.2024 16:45
- Sopot. Czytanie „Cały Twój” Agaty Olszewskiej w reżyserii Piotra Pacześniaka 21.11.2024 16:34
- Warszawa. Premiera „Pułapki na myszy” w Teatrze Ateneum – w sobotę 21.11.2024 15:36
- Warszawa. „W 80 lat dookoła Syreny” – kalendarz jubileuszowy na rok 2025 21.11.2024 15:25
- Warszawa. MKiDN: Agnieszka Stułka p.o. dyrektora Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa 21.11.2024 14:37
- Gdańsk. Rezydencja na Solo vol. 2. Spektakle taneczne w Żaku 21.11.2024 14:28
- Poznań. Prześluga wg Ratajczaka. Prapremiera „Baśni dla wkur...onych” w Teatrze Nowym 21.11.2024 14:01
- Warszawa. Przedświąteczne plany Teatru Baj 21.11.2024 13:31
- Warszawa. „Dwaj Panowie S.” z almanachem w tle. Spotkanie w ramach cyklu „Książka w teatrze” w IT 21.11.2024 13:30
- Wrocław. Film z autorską audiodeskrypcją Doroty Masłowskiej rozpoczyna festiwal Korelacje 21.11.2024 13:27
- Gdynia. „Quo vadis” od kulis. Projekcja filmu „Rzym to kabaret” w Teatrze Muzycznym 21.11.2024 12:17
Chronologia nie jest osią kompozycyjną wystawy – zastrzegła Machnicka. „Proponujemy patrzeć na dzieło Witkacego osadzając je w XX-wiecznych i współczesnych kontekstach teoretycznych. Dlatego też szukaliśmy motywów ikonograficznych odnoszących się do teorii Witkacego” - dodała.
Efektem tego jest aranżacja wystawy według bloków tematycznych: Kosmologie, Ruch, Ciało, Jedność osobowości, Dada i zdarzeniowość, Wizja pierwotna, Historia oraz Indywidua (Na tle tajemnicy istnienia). Ważny wątek interpretacji stanowi również nowe spojrzenie na działania performatywne i paraartystyczne Witkacego.
„Niezwykła jest artystyczna siła języka, a raczej języków, jakie stworzył Witkacy. Żył w czasach przełomu, kryzysu ówczesnego świata, a dziś doświadczamy podobnych kryzysowych sytuacji. Wybory i intuicje Witkacego nierzadko okazują się prorocze i są do dziś aktualne. Dlatego patrząc na twórczość Witkacego możemy się w tej twórczości przeglądać” – mówiła Machnicka.
„Ideą wystawy jest prezentacja Witkacego jako twórcy spójnego, artysty, filozofa świadomego swoich czasów i środków artystycznego wyrazu. Witkiewicz był wnikliwym obserwatorem i komentatorem zmian cywilizacyjnych, dokonujących się pod wpływem postępu technicznego w różnych sferach życia – przeobrażeń w polityce, organizacji społecznej, obyczajach i kulturze. Jego dzieła rejestrowały rytm przemian epoki, w której żył. Stąd też nazwa naszej wystawy +Witkacy. Sejsmograf epoki przyspieszenia” – wyjaśniała kuratorka.
Warszawska prezentacja twórczości Witkacego jest imponująca: przestronne sale pełne portretów, fotografii, rysunków a także publikacje eksponowane w gablotach m.in. pierwsze wydania „O czystej formie”, „Nienasycenia”. Wydobyciu nowych znaczeń i nieznanych dotąd aspektów twórczości Witkacego służy, według twórców wystawy, zestawienie jego prac z wybranymi dziełami czołowych przedstawicieli sztuki nowoczesnej, takich jak: Max Ernst, Rudolf Schlichter, Umberto Boccioni czy Marcel Duchamp.
O tym, że tak obszerna wystawa dzieł o delikatnej strukturze: pasteli, rysunków, fotografii jest wyzwaniem konserwatorskim mówił Łukasz Gaweł, dyrektor Muzeum Narodowego w Warszawie. Około 25 procent dzieł prezentowanych na wystawie to pastele. Technika ta, chętnie stosowana przez Witkacego, ma swoje wady m.in. dzieła nią wykonane nie są trwałe. W ramach przygotowań do wystawy podjęto szeroko zakrojone prace konserwatorskie - aż 90 pasteli wymagało przeprowadzenia prac zabezpieczających.
Ekspozycji towarzyszy bogaty program kulturalny i edukacyjny oraz dwujęzyczna, polsko-angielska publikacja, której autorzy poddają twórczość Witkacego nowej interpretacji.
Kuratorami wystawy są Zofia Machnicka z Muzeum Narodowego w Warszawie oraz Paweł Polit z Muzeum Sztuki w Łodzi. Autorem projektu ekspozycji jest Jarosław Kozakiewicz.
Wystawa, która będzie czynna od 8 lipca do 9 października, odbywa się pod Honorowym Patronatem Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.