EN

13.06.2024, 15:45 Wersja do druku

Warszawa. 33. Festiwal Mozartowski od dziś

Dziś zaczyna  się organizowany od 1991 roku przez Warszawską Operę Kameralną – 33. Festiwal Mozartowski. 

fot. mat. organizatora

Jesteśmy niezwykle dumni, mogąc stale współtworzyć konstelację wydarzeń związanych z twórczością tego jednego z największych i najważniejszych kompozytorów wszechczasów, dołączając tym samym do wielu wspaniałych miast i festiwali dziejących się na całym świecie (m.in. Mozart Week w Salzburgu, Mozartfest w Würzburgu, LvivMozart, Midsummer Mozart Festival w San Francisco czy Mostly Mozart Festival w Nowym Jorku).

 W tym roku jesteśmy szczególnie dumni, że Festiwal Mozartowski Warszawskiej Opery Kameralnej zawita do Wiednia – i to aż na trzy wieczory! 19 maja w słynnej Wiener Musikverein Jessica Pratt (sopran) oraz Petr Nekoranec (tenor) – z towarzyszeniem orkiestry MACV pod dyrekcją Michała Maciaszczyka – wykonają arie i duety z „Don Giovanniego”, „Uprowadzenia z seraju”, „Idomeneo” czy „Łaskawości Tytusa”. 20 maja – w obleganym przez turystów Mozarthaus (który kompozytor wynajmował w Wiedniu najdłużej i w którym napisał słynne „Wesele Figara”) – nasi muzycy wykonają program zatytułowany „Mozartian Dialogues: From Strings to Winds” (kwartety smyczkowe KV 155-158 oraz „Divertimento B-dur” KV 240). A 21 maja w wiedeńskiej Hofburgkapelle orkiestra MACV pod dyrekcją Adama Banaszaka wykona trzy ostatnie mozartowskie symfonie (39. Es-dur, 40. G-moll i 41 C-dur).

 W Warszawie melomanów i miłośników muzyki Mozarta przez prawie dwa miesiące czekają nie lada atrakcje. Koncerty, spektakle, wydarzenia specjalne (koncert inauguracyjny w Filharmonii Narodowej 13 maja oraz finałowa gala w Teatrze Polskim 30 czerwca), warsztaty, spotkania, Mozart Editions lubianej przez widzów Snack Opera. Na szczególną uwagę zasługuje koncert powołanej na festiwal Młodzieżowej Orkiestry Mozartowskiej (złożonej z najzdolniejszych uczniów szkół muzycznych z całej Polski) oraz Noc Muzeów 18 maja – ze specjalnym mozartowskim programem skierowanym także dla najmłodszych.

***

"Requiem” Wolfganga Amadeusza Mozarta jest stałym punktem Festiwali Mozartowskich. Nie inaczej jest w tym roku, a „Requiem” usłyszymy aż dwukrotnie. 14 czerwca (piątek) zabrzmi wersja klasyczna – z solistami Magdaleną Stefaniak (sopran), Judytą Rapacz (mezzosopran), Andrzejem Lampertem (tenor) oraz Krzysztofem Bączykiem (bas), Zespołem Wokalnym i Orkiestra Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej MACV zadyryguje Adam Banaszak.

Tydzień później - 21 czerwca (piątek) – usłyszymy mozartowskie „Requiem” w nowej wersji opracowanej przez angielskiego dyrygenta Howarda Armana. Opiera się ona na zachowanych źródłach rękopisów Mozarta i uzupełnieniach Süßmayra; w kilku miejscach nowa partytura różni się od materiału wyjściowego, który Arman przepisuje z ostrożnością i należytą pokorą. Powstaje nowa jakość, która łączy tradycję z nieodmiennym idiomem muzyki Mozarta. Soliści: Katarzyna Hołysz (sopran), Anna Grycan (mezzosopran), Krystian Adam Krzeszowiak (tenor), Remigiusz Łukomski (bas), Zespołem Wokalnym i orkiestrą MACV zadyryguje Adam Banaszak. Oba koncerty odbędą się w Bazylice św. Krzyża.

O „Requiem” napisano całe tomy. O tajemniczym zamówieniu, o wycieńczonym pracą i życiem organizmie młodego przecież wciąż człowieka, o walce z czasem… Mozart nie znał nazwiska osoby zamawiającej dzieło, a był nią – jak już wiemy dzisiaj – muzyczny amator, hrabia Franz Walsegg, który zwykł zamawiać i przywłaszczać sobie cudze kompozycje. Z tego powodu przez wiele lat snuto rozliczne domysły na temat okoliczności tego zamówienia – jedną z najsłynniejszych interpretacji tego epizodu można odnaleźć w filmie „Amadeusz” Miloša Formana. Mozart, mimo zapłaty „z góry”, nie od razu przystąpił do pracy. Nie miał zresztą na to zbyt wiele czasu, bowiem równolegle tworzył opery: „Czarodziejski flet” i „Łaskawość Tytusa”. Gdy wreszcie zabrał się do komponowania mszy, podupadł na zdrowiu. Złożony chorobą, w ostatnich dniach swojego życia podyktował swojemu przyjacielowi, Franzowi Xaverowi Süssmayrowi, kolejne frazy „Requiem”. Między jawą a gorączką komponował w przekonaniu, że będzie to msza żałobna za jego duszę. Umarł 4 grudnia 1791 roku, mając 35 lat, w trakcie dyktowania ósmego taktu
przepięknej „Lacrimosy”.

Znawcy muzyki Mozarta będą mogli porównać wersję klasyczną z tą opracowaną przez Howarda Armana. Miłośnicy muzyki po prostu zanurzą się w nieśmiertelnym pięknie muzyki, którą Mozart żegnał się ze światem…

A już 30 czerwca (niedziela) zapraszamy na Galę Finałową 33. Festiwalu Mozartowskiego. W Teatrze Polskim zderzymy ze sobą muzykę dwóch wielkich mistrzów i odwiecznych rywali: Wolfganga Amadeusza Mozarta i Antonia Salieriego. Od dawna związek tych dwóch kompozytorów rozpala wyobraźnię twórców – w XIX wieku choćby w postaci tragedii Puszkina, a następnie opery Rimskiego-Korsakowa, w wieku XX w postaci dramatu Petera Shaffera, a następnie filmu Miloša Formana. Ile w tym wszystkim prawdy, ile legendy, ile konfabulacji? My chcemy przysłuchać się muzyce.

Chcemy zderzyć ze sobą: uwerturę Mozarta (Uprowadzenie z seraju) i uwerturę Salieriego (Axur), sceny zespołowe i taneczne (początek opery Falstaff Salieriego oraz finał I aktu Don Giovanniego Mozarta), arie („Sorte pettegola, meco la vuoi” Falstaffa i „Fin ch’han dal vino” Don Giovanniego oraz „Ah, lo sento...” Europy i „Der Hölle Rahe” Królowej Nocy), duety czy tercety („Soave sia il vento” z Così fan tutte Mozarta oraz „Cari oggetti del mio core” z opery Prima la musica e poi le parole Salieriego), wreszcie finały (Axur, Wesele Figara, Don Giovanni). Przecież najważniejsza jest muzyka – w najlepszym wykonaniu – dla najwspanialszej festiwalowej publiczności.

Wystąpią: Piotr Buszewski (tenor), Katarzyna Drelich (sopran), Mariusz Godlewski (baryton), Ruby Hughes (sopran), Łukasz Klimczak (baryton), Jasin Rammal-Rykała (bas), Justyna Rapacz (mezzosopran), Dorota Szczepańska (sopran) oraz Zespół Wokalny Warszawskiej Opery Kameralnej (kier. Krzysztof Kusiel-Moroz) i Orkiestra Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej MACV. Kierownictwo muzyczne: Adam Banaszak, scenografia: Katarzyna Gabrat-Szymańska, video i światła: Monika Stolarska, reżyseria: Tomasz Cyz.

Wieczór poprowadzą Alicja Węgorzewska-Whiskerd – Dyrektor Warszawskiej Opery Kameralnej oraz Jerzy Snakowski. Nie zabraknie niespodzianek. Bądźcie Państwo z nami 30 czerwca (godz. 18.00) w Teatrze Polskim w Warszawie na Gali Finałowej 33. Festiwalu Mozartowskiego. Do zobaczenia!


Szczegółowy program znajdą Państwo na naszej stronie internetowej www.operakameralna.pl) oraz na naszych mediach społecznościowych.

Źródło:

Materiał nadesłany