EN
19.10.2021, 19:31 Wersja do druku

Warszawa. 21 Międzynarodowy Festiwal Sztuki Mimu

mat. organizatora

Od 22 do 27 października w Ursynowskim Centrum Kultury „Alternatywy” odbywać się będzie 21. Międzynarodowy Festiwal Sztuki Mimu.

Drodzy Państwo, przed nami 21. Międzynarodowy Festiwal Sztuki Mimu.
Jak zawsze, nasze spotkania to podróż poprzez różnorodność form współczesnego teatru pantomimy w Europie. Teatru, który, pomimo odmiennych korzeni, łączy, będąca coraz większym wyzwaniem, idea sztuki poza słowami. Oryginalna poetyka, humor, zaskakująca wrażliwość i emocjonalność twórców oraz wykonawców przedstawień sprawia, że pantomima wymyka się oczywistym definicjom. Tegoroczne spektakle potrafią wzruszać, zadawać pytania, zadziwiać, urzekać swym pięknem. A czasem po prostu bawią, bawią do łez. Dzięki artystom z Francji, Niemiec, Norwegii, Polski, Danii i Rosji, tegoroczna edycja naszego Festiwalu ukaże interesujące, intrygujące i poruszające oblicze pięknej sztuki świadomego milczenia

Miejscem prezentacji święta Sztuki Pantomimy a zarazem współorganizatorem festiwalu będzie Ursynowskie Centrum Kultury ‚Alternatywy”. Wierzymy, że połączenie nowego miejsce kulturalnego na mapie teatralnej warszawy z festiwalem o ponad 20 letniej tradycji, przyniesie Państwu wiele pozytywnych zaskoczeń i artystycznych przeżyć. Pozwoli również na spotkanie ze sztuką, która pomimo swojej wieloletniej tradycji, wciąż potrafi być odkrywana na nowo.

Bartłomiej Ostapczuk - Dyrektor Artystyczny Festiwalu

22-27.10.2021 Ursynowskie Centrum Kultury „Alternatywy”
ul. Indiry Gandhi 9, Warszawa

22.10 Piątek godz.19.00 „TEATRO DELUSIO” Familie Floz - Niemcy. Polska premiera spektaklu

23.10 Sobota godz.19.00 „ MY GOODNESS!” Bodecker Neander Compagnie - Niemcy / Francja. Polska premiera spektaklu.

24.10 Niedziela godz.19.00 „BIG HOUSE SMALL HOUSE” Black Sky White theatre - Rosja. Polska premiera spektaklu.

26.10 Wtorek godzina 19.00 „TAŃCZ!” - A3 Teatr - kolekcjonerzy wzruszeń. Polska / Norwegia. Polska premiera spektaklu.

27.10 Środa godz 19.00 „THE LETTER” - Paolo Nani - Dania


Warsztaty Teatru Pantomimy 23 i 24.10 godz. 11.00-14.00

Organizator: Fundacja Warszawskiego Centrum Pantomimy

Współorganizator: Ursynowskie Centrum Kultury „Alternatywy”
Dyrektor artystyczny festiwalu: Bartłomiej Ostapczuk

Festiwal dofinansowano ze środków m. st. Warszawy oraz Ministerstwa Kultury,

Dziedzictwa Narodowego i Sportu.

strona festiwalu, bilety: www.mimefestival.pl

mat. organizatora

22.10 Piątek godz.19.00 „TEATRO DELUSIO” Familie Floz - Niemcy

Teatr w teatrze. Dla widza fantastyczna grupa, która specjalizuje się w zapierających dech w piersi scenach walki, morderczych intrygach i rozdzierających serce ariach ze słynnych na cały świat sztuk. Tak to wygląda z jednej strony. Po drugiej stronie jest trzech członków ekipy technicznej pracujących w ciemności za kulisami. Ich życie, zwykle ukryte, wychodzi teraz na światło dzienne.

Familie Flöz stworzyli małą rodzinę, której domem jest teatr sam w sobie: wydajnie pracujący Bob jest młody, silny i nieprzewidywalny; wiecznie zmęczony i chorowity Bernd ciągle daje sobą pomiatać, a wiecznie głodny Ivan nie przestaje martwić się, że straci kontrolę nad przedstawieniem. Oddzieleni od olśniewających gwiazd na scenie tylko rozstawioną tu i ówdzie scenografią, trzej niestrudzeni pomocnicy walczą o swoje własne prawo do szczęścia w innym wszechświecie. A jednak w jakiś czarodziejski sposób czarowny świat iluzji na scenie łączy się i miesza z przyziemnym życiem za kulisami.

Familie Floz - Międzynarodowa grupa twórców teatralnych, aktorów, muzyków, tancerzy, reżyserów, oświetleniowców, kostiumografów, doradców artystycznych z dziesięciu krajów. Zespół na nowo ukazuje takie dyscypliny jak: aktorstwo, teatr maski, taniec, clownada, akrobatyka, improwizacja. Od 2001 roku siedzibą zespołu jest Berlin.

TEATRO DELUSIO ponownie zaprasza na spektakl, który potrafi powiedzieć wszystko bez użycia jednego słowa.”
„Teatro Delusio działa na wyobraźnię i jest absolutnie prześmieszny. Niewiele jest pokazów, które sprawiają, że w jednej chwili gromko się śmiejesz, a za chwilę płaczesz nad losem postaci w masce” - Edinburgh Guide

„Wspaniały pokaz Familie Flöz, jakim jest Teatro Delusio, to niezaprzeczalny triumf. To zamaskowany teatr na najwyższym możliwym poziomie i ogląda się go z ogromną przyjemnością (...) aktorzy w pełni zasłużyli na entuzjastyczne i długie brawa wypełnionej po brzegi widowni. Tego pokazu nie wolno przeoczyć – jest doskonały. » - British Guide

Bez słów, a jednak tak wyrazista, tęskna i zarazem pełna radości; oto świetna i wykonana z ogromnym kunsztem komedia charakterów. - The Guardian

«Familie Flöz unoszą w górę kurtynę, pokazując w pełni przekonujący meta-teatr urojeń, gdzie przestrzeń za kulisami we wspaniały sposób jest wyciągana w światło reflektorów, a technicy teatralni – ten jeden raz – stają na scenie. (...) to triumf teatru, który nie ma sobie równych.» - The Sunday Time

Autorzy przedstawienia: Paco González, Björn Leese, Hajo Schüler, Michael Vogel
Obsada Andrès Angulo / Björn Leese / Dana Schmidt, Daniel Matheus / Johannes Stubenvoll / Michael Vogel, Sebastian Kautz / Thomas van Ouwerkerk / Hajo Schüler
Reżyseria: Michael Vogel, Maski: Hajo Schüler, Projekt scenografii: Michael Vogel
Kostiumy: Eliseu R. Weide, Dźwięk: Dirk Schröder, Światła: Reinhard Hubert
Obsługa dźwięku: Florian Mönks, Thomas Wacker, Obsługa świateł: Sylvain Faye, Max Rux, Grafiki: Silke Meyer, Zarządzanie produkcją: Gianni Bettucci

fot. Thorsten Heinze / mat. organizatora

23.10 Sobota godz.19.00 „ MY GOODNESS!” Bodecker Neander Compagnie - Niemcy / Francja. Polska premiera spektaklu.

Mistrzowie Sztuki Pantomimy w swoim najnowszym spektaklu!

Na pierwszy rzut oka Pan Nowak wydaje się być przykładnym pracownikiem, który nigdy w żaden sposób nie zgrzeszył. Jego „współczynnik społeczny” jest bardzo wysoki i jako taki można go określić jako pozytywny. Aby znaleźć jego jedyne potknięcie, musimy się cofnąć aż do 2004 roku: 7 września, gdy szukał w restauracji toalety i otworzył niewłaściwe drzwi…! Innymi słowy, nie wydarzyło się nigdy nic, co sugerowałoby, że Pan Nowak pozostawi dla potomności coś wyjątkowego. Właściwie to tego ranka, kiedy smarował masłem trzecią grzankę, Nono (jak nazywali go przyjaciele) wpadł na swój najbardziej szalony pomysł – a przynajmniej tak mu się zdawało... Postanowił, że zjeździ cały kraj i wybierze grupę gości tak różnorodną, jak to tylko możliwe tak, by reprezentowała całokształt ludzkiego gatunku. Przygląda się najdyskretniejszym osobom,"Nowakom, Kowalskim, Wiśniewskim”, próbując podkreślić ich wyjątkowość i czarodziejską rolę, jaką pełnią dla ludzkości. Po dobraniu odpowiednich osób, zaprasza, by weszli na jego „arkę”, którązbudował w ciągu ostatnich 12 lat i 3 dni. A wszystko po to, by mógł spokojnie zaczekać na falę.

Każdy obywatel pozwoli zbudować nowe społeczeństwo w najbardziej demokratyczny możliwy sposób. Po powodzi, kiedy wszystko trzeba będzie wymyślić na nowo, Pan Nowak będzie potrzebował wszystkich swych sił, by zbudować sprawiedliwą przyszłość. Alexander Neander i Wolfram von Bodecker na zmianę interpretować będą wybranych kandydatów. Nie najbystrzejszych, nie najbogatszych ani najładniejszych, nie zawsze pierwszych w szeregu… Jakimi kryteriami posłużył się Pan Nowak, by wybrać właśnie Ciebie? Nie ulega wątpliwości, że wszystkie te osoby mają drugą duszę, którą nazywamy dobrocią i która sprawia, że wszyscy mogą wspólnie żyć na arce i, co ważniejsze, po zejściu z niej... - Lionel Ménard.

Obsada: Alexander Neander, Wolfram Von Bodecker, Lina Rohde.
Reżyseria: Lionel Ménard
Muzyka: Joachim Johow
Kostiumy: Sigrid Herfurth
Światła: David Scholz
Nagrania video: Alexander Neander.

Bodecker Neander Compagnie

W 1996 roku, ukończywszy studia w „École Internationale de Mimodrame de Paris” pod dyrekcją Marcela Marceau, Wolfram von Bodecker i Alexander Neander powołują do życia Théâtre Mimo Magique. Od 2006 roku posługują się nazwą „Compagnie Bodecker Neander”. Ich pierwszy spektakl zatytułowany „Silence” zdobywa nagrodę publiczności „Berlin Audience Award”, a kolejna produkcja, „Out of the blue” odnosi prawdziwy sukces zarówno wśród publiczności jak i krytyków.

Para artystów prezentuje koncepcję „koncertu wizualnego”: podczas wspólnych występów z dużymi zespołami muzyków, jak np.: „Stuttgarter Kammerorchester”, londyński „Arditti Quartet” czy lipski „Gewandhaus-Oktett”, odkrywają przed widzami nowe, fascynujące połączenie pantomimy i muzyki. Podczas licznych światowych tournée „Compagnie Bodecker Neander” przemierzają Europę, Azję, Amerykę Północną i Południową. Dzięki uniwersalnemu wymiarowi teatru wizualnego tej pary mimów, są oni szczególnie cenionymi gośćmi na międzynarodowych festiwalach. Wszystkie swoje spektakle realizują we współpracy z reżyserem Lionelem Ménardem.

fot. Nadezhda Muziikova / mat. organizatora

24.10 Niedziela godz.19.00 „BIG HOUSE SMALL HOUSE” Black Sky White theatre - Rosja. Polska premiera spektaklu.

Świat dorosłych jest światem zegarów i linijek, przyczyn i skutków, gdzie treść jest ważniejsza niż istnienie, gdzie życie sprowadzone jest do linii podzielonej na równe odcinki. Dorosły przemieszcza się z punktu do punktu. Te punkty nazywa „planami” i „celami” i jest dumny z każdego kolejnego kroku – tak, jakby wiedział, dokąd one go zaprowadzą. Dorośli mają tę niesamowitą właściwość, że dzisiaj jest u nich podobne jak dwie krople wody do wczoraj i do przedwczoraj. Świat dzieci rozrósł się we wszystkich kierunkach niczym grzybnia, nie odróżniając czasu od przestrzeni, życia od tego, co nieożywione, „ja” od „nie ja”. Każdy nowy dzień przekształcony jest w nowy świat, który ma swoją własną nazwę, twarz i duszę. To dzięki tej umiejętności bycia wszystkim, co oferuje świat – kamieniem, chmurą, błękitem nieba albo chłodną szybą w oknie – a zarazem należenia do samego siebie, dziecko przechodzi w trzy lata tę samą drogę, którą podążała ludzkość przez trzydzieści tysięcy lat. Ten mały dorosły, który zamieszka z nim w jednym ciele, odziedziczy po nim cudowną umiejętność poskładania obrazu świata z bezładnego chaosu linii, plam koloru, zapachów i dźwięków, ruchu i dotyku.

Dorosłego nie da się nauczyć niczego nowego. Można tylko wypełnić go informacjami i regułami postępowania, które pozwolą mu nie odstawać od otaczających go, innych dorosłych. Ten spektakl jest dla tych wszystkich dorosłych, którzy są gotowi poczuć pustkę, jaką pozostawił po sobie ten mały, wszechpotężny anioł, który podarował im ten świat i całą jego nieskończoną głębię. Anioł, który odszedł w jakieś nieznane miejsce w poszukiwaniu nowego domu.

Black Sky White theatre to jedna z najoryginalniejszych grup teatru niezależnego w Rosji. Założona przez Dmitrego Aryupina w 1988 r realizuje spektakle, które zawsze są wizualną ucztą. Łączą w sobie piękno, brutalność, nieprzewidywalność teatralnego obrazu. Perfekcja ruchu, precyzja każdego elementu tworzącego przedstawienie, to od dawna ich znaki rozpoznawcze. Częstokroć nie opowiadają jasnej historii, prowokując widza do odbycia wewnętrznej podróży i ułożenia własnej wersji wydarzeń.

fot. M. Zakrzewski / mat. organizatora

26.10 Wtorek godzina 19.00 „TAŃCZ!” - A3 Teatr - kolekcjonerzy wzruszeń. Polska / Norwegia. Premiera spektaklu.

„TAŃCZ!” Porządek -Chaos. Przedmiot- podmiot mężczyzna i kobieta.To próba stworzenia - wykreowania kategorii i związków. Próba sił i wtłoczenie „światów” w tor ludzkiej logiki .To nie jest królewski dramat , to dramat przeciętnego człowieka. Jakże rzadko czujemy się tak przeciętni, a jednocześnie tak śmiesznie wspaniali. Kunsztownym uderzeniem na wysokości piersi wprawić się w ruch wzbraniając się przed banalnym dotykiem. Każdy próbuje zająć korzystną pozycje. Orkiestra na pozycji...

Uderzenie w innym kierunku obwieszcza światu gotowość z patosem a jak..Zanim zabierzemy się do wybranej przez siebie damy przyjęcie staje się świętem małostkowych emocji, a lawina niezręczności scala świat. Na koniec lawina najrozmaitszych kalamburów i pośledniejszych wypadków rozmazuje ostrość. To tylko moment, a muzyka przywraca ostrość, a jednak czasem wypadasz z gry, choć tylko na takt. Takt w takt, krok, subtelny gładki Chopin -tango-szmer. Krok to tylko kolejna iluzja, kolejna sromotna klęska naszej wyobraźni TYLKO orkiestra..rytm odtwarzany z pamięci. Odtwarzać dostosować się do jej zawodności i kaprysów , do przenikania się planów i sytuacji do zapisu pamięci; żyjemy a może żyliśmy, jesteśmy a może byliśmy. Pamięć męczy się jak metal.

Jak połączenie wstrząsająco intymnych znaków i obnażonych zwykłych gestów, znaków zapadłych w pamięć . Orkiestra gra jak zawsze - od zawsze. Tango, spotkanie - to dwa światy, my i oni, a może na odwrót - kto to wie „mądry by wiedział” - my cholera nie wiemy - ciemność coś tam stoi na warcie - w tańcu się nie rozmawia . Rozmowa w tańcu nie ma sensu, więc po prostu tańcz...

Scenariusz, reżyseria: Dariusz Skibiński
Scenografia, kostiumy: Ann- Karinn Myklebostadt
Konsultacja scenograficzna: Dariusz Skibiński
Konsultacja choreograficzna: Tomasz Ssak Sakowski
Muzyka: Muzyka: Targanesque / Katarzyna Klebba, Paweł Paluch, Arnold Dąbrowski
Występują: Grażyna Tabor, Paulina Staniaszek, Paulina Szczęsna, Blandine
Potiron, Bartłomiej Ostapczuk, Maciej Zakrzewski, Paolo Martini, Henriette
Blakstad, Hennning Farner i goście.
Produkcja: Agata Rychcik-Skibiński
Spektakl zrealizowany ze środków EOG, projekt „Next step - art close to people"
Czas trwania 70 minut.

A3 TEATR

A3Teatr nie posługuje się tekstem, choć ten czasami pojawia się. Nie jest teatrem tańca, a jednak ruch łączy z muzyką. Nie jest pantomimą, a gloryfikuje gest. Nie trzyma się linearnych historii, a aktorów wiąże siatką wzajemności; wodzi na pokuszenie humoru i zasępienia, przerysowania zwyczajności, groteski i absurdu.

Przetwarza codzienność tworząc z niej kod rytuałów, niezależnych aktów, które układają się na scenie w kolejne odsłony, sekwencje. Widzom pokazuje kalejdoskop obrazów – dynamicznych i statycznych, ostrych i rozmazanych wrażliwością. Nie nazywa rzeczy do końca, pozostawia tę sferę odbiorcy.

Fot. Kasia Chmura / mat. organizatora

27.10 środa godz. 19.00 „THE LETTER” Paolo Nani - Dania

Komedia bez słów - ponad 20 lat na scenach teatrów, kilka tysięcy zagranych spektakli! Najczęściej grany Duński spektakl na świecie.

„The Letter” to jedna komiczna sytuacja ukazana na piętnaście różnych sposobów. Przedstawienie opiera się na prostocie: nie ma tu dużej scenografii, specjalnych efektów świetlnych, fantazyjnych kostiumów. Każda wersja opowieści różni się od poprzedniej konwencją np: film niemy, na sposób cyrkowy, z zaskoczenia, magicznie.

„Paolo Nani w teatrze stosuje zasadę „mniej znaczy więcej”. Stół i krzesło; papier i pióro; butelka, szklanka i zdjęcie; to wszystko, czego potrzebuje do zaprezentowania absolutnie komicznego wieczoru dla tych szczęśliwców, którym udało się zająć miejsca w teatrze. Takie proste, a takie genialne” – pisał o spektaklu recenzent Porsgrunn Dagblad.

„List” zajął pierwsze miejsce w kategorii United Slapstick w konkursie o nagrodę European Comedy Award we Frankfurcie w 1994 roku oraz zdobył pierwszą nagrodę w konkursie Roner SurPris w 2005 roku we włoskim Bolzano.

Paolo Nani znany jest z zabawnego i precyzyjnego języka ciała, ekspresji mimicznej oraz aktorstwa „kompletnego”. Teatr Paolo Naniego powstał w Vordingborg w Danii w 1995 roku. „List” (‘The Letter’), „Sztuka umierania” (‘The Art of Dying’) oraz „Jekyll i Hyde” (‘JekyllHyde’) to trzy jego najbardziej popularne przedstawienia.

Warsztaty Sztuki Teatru Pantomimy to tradycja naszego festiwalu. W tym roku odbędą się dwudniowe spotkania z aktorami Alexandrem Neandrem z Francji, Wolframem von Bodeckerem z Niemiec oraz Bartłomiejem Ostapczukiem, ukazujące różne formy i sposoby myślenia w sztuce teatru poza słowami. Różnorodność przygotowanych spotkań sprawia, że warsztaty są dedykowane osobom, które chciałyby po raz pierwszy doświadczyć na czym polega sztuka pantomimy oraz tym, którzy od lat ją praktykują.

23.10 w godz 11.00-14.00 Bartłomiej Ostapczuk
24.10 w godz 11.00-14.00 Alexander Neander i Wolfram von Bodecker

Miejsce: Ursynowskie Centrum Kultury
Zapisy: [email protected]

Źródło:

Materiał nadesłany