Po 18 premierach sezonu 2020/2021 Teatr Dramatyczny w Wałbrzychu zaprasza na jedną wielką opowieść w wielu aktach.
Inne aktualności
- Francja. Aktorka Elizabeth Duda: chcę wypełnić lukę w obecności poezji Miłosza we Francji 21.12.2024 12:43
- Kraków. Projekt „Kultura – pomimo ciemności i ograniczeń 2024” 21.12.2024 11:27
- Lublin. Gruziński balet, Koncert Wiedeński i noworoczne widowisko w CSK 20.12.2024 17:42
- Warszawa. Fundacja Ivana Wyrypajewa Teal House otworzyła program „Art Integration” 20.12.2024 17:35
- Olsztyn. Spektaklem „Setka Jaracza” teatr obchodzi podwójny jubileusz 20.12.2024 17:02
- Warszawa. „Urodziny Leśmiana”. Koncert relaksacyjny, czytanie performatywne i debata 20.12.2024 16:55
- Dolnośląskie. Teatralne królestwo ustanowiono w Nowinie 20.12.2024 16:35
- Warszawa. Nie żyje Svitlana Oleshko 20.12.2024 14:45
- Kraj. Nowy balet „Dziadek do orzechów i Król myszy” z Opery w Zurychu 20.12.2024 14:29
- Warszawa. O ekologii w operze. Dokumentacja opery „Szczur i Drzewo” 20.12.2024 13:25
- Warszawa. Dramat. I co? Tłumaczenia teatralne. Spotkanie w ramach cyklu „Książka w teatrze” 20.12.2024 13:19
- Lublin. Premiera „Cyberiady” 20.12.2024 13:10
- Toruń. Internetowa premiera filmu dokumentalnego z okazji 10-lecia Teatru Muzycznego 20.12.2024 11:30
- Warszawa. Reportaż z pokazu „Sprawa Dantona. Rekonstrukcja” w niedzielę na VOD Teatru Powszechnego 20.12.2024 11:29
57. sezon Teatru pod hasłem „Wiemy, jak to zrobić” skupiony był na nas - wszyscy w teatrze staliśmy się bohaterami tego wymagającego czasu, szukaliśmy sposobów by mówić o sobie, w naszych artystycznych działaniach często sięgając bezpośrednio do rzeczywistości. Dzisiaj, w perspektywie 58. sezonu Teatru Dramatycznego chcemy spojrzeć poza siebie i zastanowić się nad mitami, które stanowią podwaliny naszej chwiejącej się co rusz normalności.
Sezon 2021/2022 poświęcimy w całości bohaterstwu - osobom, czynom, wyobrażeniom. Jak zwykle podważając i rewidując utarte przyzwyczajenia teatralne, historyczne i społeczne skupimy się na historiach i herstoriach. W artystycznych poszukiwaniach przyświecać nam będą słowa Bertolta Brechta z „Życia Galileusza” – „nieszczęśliwy jest kraj, który potrzebuje bohaterów”. Przed nami jedna opowieść o bohaterstwie, ukazana w 11 premierach – różnorodnych i dyskutujących ze sobą.
Poszukiwania tego sezonu opieramy na poczuciu, że rzeczywistość wymusza na nas nieustanne opowiadanie się po którejś ze stron i podejmowanie odpowiedzialności za te wybory. Nie jest to bezkarne i ma swoje konsekwencje. I nie jest to tylko sprawa osobista. Dlatego każdy z nas ma prawo stać się dziś bohaterem albo jego zaprzeczeniem. Czy zatem uda nam się wpisać w tę „dobrą historię”, czy nie. Nie tylko jako ludzkość, naród, ale przede wszystkim jako poszczególni ludzie.
Pragniemy, aby sezon 2021/2022 szukał odpowiedzi nie tylko na pytanie o sens bohaterskich działań i zrywów, ale również o genezę bohaterstwa. Brecht pisze w „Życiu Galileusza” o rozczarowaniu i zwątpieniu - dwóch mechanizmach napędzających dziejowe przemiany. To w niedowierzaniu ludzi, w podważaniu przyjętych schematów pisarz upatrywał prawdziwe bohaterstwo. Idąc za Brechtem odkrywamy pejzaż świata gotowego na nowych bohaterów, a może na odwiecznych bohaterów w nowych ubraniach i z nowymi ranami.
W 2020 roku wydawało się, że świat jest otwarty na zmiany, na nadejście nowego. Perspektywa „wielkiej rewolucji” odurzyła wielu. W pewnym momencie ulegliśmy iluzji, że wszystkie narody wyszły walczyć na ulicę. „Wiadomo, jak korzystnie wpływa na ludzi przekonanie, że znajdują się u progu nowych czasów” - pisze Brecht w komentarzu do „Życia Galileusza” – „Wszystko co ich otacza, wydaje się im czymś pełnym możliwości — uległym surowcem w rękach człowieka. Sami czują się jakby świeżo przebudzeni. Dotychczasowe przekonania traktowane są jako przesądy; to, co jeszcze wczoraj wydawało się oczywiste, podlega nowym badaniom. Nowe czasy... W pojęciu tym tkwiło i tkwi coś, co odnosi się do wszystkiego, co wszystko zmienia, ale co dopiero z czasem ujawnia swą istotę. Lubi się poczucie, że się coś rozpoczyna. Lubi, się mieć uczucie, że na dawnej ,mapie wypełnia się białe plamy, że kopie się fundamenty pod nowy dom, Pod własny dom. Straszliwe jest wtedy rozczarowanie, gdy ludzie się przekonają, że padli ofiarą iluzji; że to, co stare, jest mocniejsze od tego, co nowe; że fakty są nie za, ale przeciw nim; że ich czasy, nowe czasy, jeszcze nie nadeszły. Wtedy ci, którzy nie utracili swej wiary w ideały, wykorzystają ją teraz właśnie przeciwko nim. Żaden reakcjonista nie jest równie nieprzejednany jak zawiedziony neofita, żaden słoń nie jest okrutniejszym wrogiem dzikich słoni niż słoń oswojony.
Niechaj, mimo to, owi rozczarowani żyją w nowych czasach, czasach wielkich przewrotów. Nie wiedzą jednak o nich jeszcze nic".
Czy w nowych czasach znajdziemy nowe bohaterki i nowych bohaterów? Czy zdołamy ich dostrzec zanim ich działania zostaną rozpuszczone w półprawdach i fejkach współczesności?
Chcąc odpowiedzieć na te pytania sięgamy do najszerzej komentowanych przejawów bohaterstwa z przeszłości. Dlatego naszym credo w sezonie 2021/2022 będzie tekst Seba Majewskiego, dyrektora artystycznego Teatru Dramatycznego w Wałbrzychu:
narodowa narracja bohaterska ma swoje początki w osobie wandy {her – story}
albo szewczyka dratewki {his – story}
oni…………..ustanowili……………………………………………………,……
………………………………………………………
…………………………………oczywiście.………………………………………………………………
…………………
…………………………………………………………………………………
………………wiedeń oraz westerplatte
……………………………………………………………w 1944 roku i 46………………
…………………………………………
……………………………………………?…………………………
…………………bóg…………………………
………………………………………………………………………………………zawsze…...
…………………
………………………………………………………………,……………………
………………………,……………krwi.......…
……………………………………………………………………………………………
…………………………………….………………………………………
pielęgniarki i nauczycielki i.……………………………
………………………wallenrod……..……….przede wszystkim
……….…
……………………….……………,……………………
……………….
…………………………………………obowiązkowo……………………………….………
………!!!……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….…
……………………………a honor………
…………………………
…………………,………………,…………………..
…………………………………………………………………………….
……………………………………………w konspiracji, podziemiu……..…
……………………………………lepiej…………………………
……………………………………………
……………………………………………………………………
tak
……………,……………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………..
……………………...………i niemiec z ……………..
…………………………
dlatego
………………………………..
………………………………………………………………………………………………………
nieszczęśliwy kraj
który potrzebuje bohaterów
seb………………
…......................1
Dlatego w sezonie 2021/2022 NIESZCZĘŚLIWY KRAJ, KTÓRY POTRZEBUJE BOHATERÓW zamierzamy zrealizować 11 premier, które mamy nadzieję zbliżą nas do sensu bohaterstwa.
- 8 października 2021 w przestrzeni Dworca Wałbrzych Szczawienko
TERAZ KAŻDY Z WAS JEST RZECZPOSPOLITĄ / z trzema wykrzyknikami
pilgrim . majewski / Maciej Podstawny / Martyna Chojnacka / Karolina Mazur / Jakub Janicki + Bartosz Chmara / Dorota Furmaniuk / wstęp: Piotr Morawski
Idiom: bohaterstwo w czasach rozpadu
Insta: trupa teatralna Wiktora Ryksa dalej przemierza ziemie polskie w czasie rozbiorów
- 26 listopada 2021 na Dużej Scenie
WESELE / raz jeszcze
Stanisław Wyspiański / Wojciech Klemm / Tomasz Cymerman / Karolina Mazur / Julia Kornacka / Rafał Stachowiak / Anna Krysiak / Natan Berkowicz
Idiom: bohaterstwo wymuszone romantyzmem
Insta: powracamy do spektaklu, którego krótkie życie nagle ukróciła pandemia
- grudzień 2021 na Scenie Kameralnej
TARGOWICA
Karolina Szczypek / Andrzej Błażewicz / Paweł Sablik / Paula Grocholska / Miguel Nieta / Joanna Wędrychowska / Magdalena Jędra
Idiom: bohaterstwo czy zdrada
Insta: próba wyjaśnienia, dlaczego w Polsce politycy z każdej frakcji wyzywają się od targowiczan
- luty 2022 na Scenie Kameralnej
KULA, KTÓRA MNIE TRAFI NIECH BĘDZIE MĄDRA / Gabriel Narutowicz
pilgrim . majewski / Paweł Świątek
Idiom: bohater przez ofiarę
Insta: artystyczna analiza jednego z największych zabójstw politycznych naszego kraju
- luty 2022 na Dużej Scenie
TRZECI SUPERSTAR
Jan Czapliński / Aneta Groszyńska
Idiom: bohater odnaleziony
Insta: ostatni odcinek trylogii o polskich superbohaterach
- marzec 2022 na Scenie Kameralnej
JEZUS
Olga Ciężkowska / Jan Kanty Zienko
Idiom: bez komentarza
Insta: bez komentarza
- marzec 2022 na Scenie Kameralnej
ANTYGONA
Sofokles / Jakub Čermák / Paula Dobosz
Idiom: bohaterka w imię zasad
Insta: nowoczesne odczytanie najbardziej znanego mitu
- kwiecień 2022 na Dużej Scenie
NIEWOLNICA ISAURA
Agnieszka Wolny – Hamkało / Martyna Majewska
Idiom: pop – bohaterka
Insta: pomiędzy fenomenem społecznym, namiętnością wieku, a brazylijską nowelą
- czerwiec 2022 na Dużej Scenie
DAISY / musical
Konrad Imiela / Anna Haudek / Agata Bartos / Grzegorz Rdzak / Jacek Gębura
Idiom: bohaterka na sprzedaż
Insta: na wieki wieków honorowa mieszkanka Wałbrzycha
- czerwiec 2022 na Scenie Kameralnej
ŚLĄSK / na zachód od Polski
Dariusz Zalega / pilgrim . majewski / Tomasz Jękot / Witold Mrozek / Jakub Fidler
Idiom: bohater bez martyrologii
Insta: o dziwnym pomieszaniu pomiędzy Oświęcimiem a Zgorzelcem
- wrzesień 2022 na Dużej Scenie
SZANIAWSKI
Michał Telega / zespół Teatru Dramatycznego w Wałbrzychu
Idiom: czyżby bohater
Insta: próba odpowiedzi na pytanie: czy o każdym można zrobić spektakl teatralny?
Dlatego w sezonie 2021/2022 NIESZCZĘŚLIWY KRAJ, KTÓRY POTRZEBUJE BOHATERÓW zamierzamy kontynuować i pogłębiać najnowsze projekty:
- SZANIAWSKI FM / podcasty
Tomasz Jękot / Nikola Olszak
I: kolejne podcasty teatralnego radia już w drodze
- LEKCJE BOHATERSTWA / edukacja
Nikola Olszak / Grzegorz Stawiak
I: grupy teatralne, debaty po spektaklach i warsztaty włączające
- BOHATERKI I BOHATEROWIE WAŁBRZYCHA / animacja
Tomasz Jękot / Seb Majewski / mieszkanki i mieszkańcy Wałbrzycha
I: spotkania z bohaterami, których pominięto w narracjach