8 października to data piątej rocznicy otrzymania Nagrody Nobla przez Swiatłanę Aleksijewicz – z tej okazji chcielibyśmy wykonać mały gest solidarności z naszym wschodnim sąsiadem i udostępnić nieodpłatnie nasze nagranie spektaklu „Gęstość zaludnienia” w internecie, z napisami w języku białoruskim.
Inne aktualności
- Wrocław. „Empuzjon” i „Byk” w Instytucie im. Jerzego Grotowskiego 04.10.2023 18:09
- Gdańsk. Duża Scena Teatru Wybrzeże gotowa na pierwszy spektakl 04.10.2023 18:05
- Warszawa. Październik 2023 w Nowym Teatrze 04.10.2023 18:00
- Katowice. Cykl wykładów w Muzeum Śląskim 04.10.2023 17:10
- Lublin. Premiera spektaklu „Hamlet na sprzedaż” w reż. Magdaleny Drab – 28 października 04.10.2023 16:42
- Lublin. Plany Teatru Osterwy 04.10.2023 16:38
- Katowice. Premiera spektaklu „Wytańczyć Malewicza. Wystawa choreograficzna" 04.10.2023 15:27
- Wrocław. Dolnośląski Kongres Kultury 04.10.2023 15:10
- Poznań. „Księga Jeremiasza". Rusza nowy sezon cyklu Verba Sacra 04.10.2023 15:04
- Sopot. Opera Leśna dostanie imię Władysława Szpilmana? 04.10.2023 11:48
- Kraków. Premiera sztuki „Preskot” 7 października w Teatralnym Instytucie Młodych 04.10.2023 10:51
- Legnica. Spektakl „J_d_ _ _ _ e. Zapominanie” znów na afiszu Teatru Modrzejewskiej 04.10.2023 10:48
-
Białystok. Granice prywatności i inne kwestie. Trzy premiery, trzy choreografki, trzy taneczne opowieści 04.10.2023 10:34
- Poznań. Teatr Wielki po remoncie znów zaprasza widzów 04.10.2023 10:27
„Gęstość zaludnienia”
- rejestracja spektaklu z napisami w języku białoruskim
8 października, godzina 17 (spektakl dostępny do godziny 24)
ONLINE (link podamy niebawem)
bezpłatne (lub bilet dobrej woli - za dowolną wielokrotność cegiełki 5 zł)
„Bardzo trudno jest uniknąć patosu. Ale czasem zdarzają się takie momenty, kiedy można sobie na niego pozwolić. Droga Pani Swiatłano, będziemy mówić Pani słowami, dopóki będziemy umieli. Ma Pani nasze słowo. W sobotę i za każdym kolejnym razem będziemy grać dla Pani, dla Was, nasi przyjaciele z Białorusi. Będziemy stawać z Wami na scenie ramię w ramię. Aż któregoś dnia się uda. Musi”. (Krzysztof Popiołek)
„Вельмі складана не быць патасным. Але часам здараюцца такія моманты, калі можна на гэты патас сабе дазволіць. Дарагая спадарыня Святлана, мы будзем гаварыць Вашымі словамі, пакуль будзем здольныя. Даем сваё слова. У суботу (19.09) і кожным іншым разам мы будзем граць для Вас асабіста і для Вас, нашыя Беларускія Сябры. Мы будзем ставаць на сцэне плячо ў плячо з Вамі. Ажно аднаго дня ўсё атрымаецца. Бо атрымацца ўжо мусіць." (Кшыштаф Попёлэк)
„Gęstość zaludnienia”
Bohaterowie opowieści Aleksijewicz są pogubieni w czasie. Nieustannie porównujący siebie stąd i siebie z kiedyś, pęknięci, niedokładnie poskładani, mają jednak zdolność przenikliwego spojrzenia. Problem w tym, że jest to spojrzenie Orfeusza, spojrzenie wstecz (w tym wypadku w głąb czaszki, w siebie). Ich oczy napotykają na bezwzględny wzrok utraconego czasu – Meduzy, która grozi powrotem. Boją się: że przeszłość bezpowrotnie minęła, że jest już nie do odzyskania. Dawno wystygły ich ciała, jeszcze schną głowy po tańcu ostatniego dnia lata – w świecie sprzed wybuchu. Kiedyś głowa pociła się na zewnątrz, dziś poci się od środka. I jeszcze - istnieje obawa, że przeszłość znowu może stać się przyszłością. Ci ludzie stali się nosicielami traumy, wyczulonymi na katastrofę. Są prorokami nowych zagrożeń.
Sceniczna chóralna opowieść bada kondycję świata i psychiki człowieka po wybuchu, człowieka przygniecionego ciężarem trudnej przeszłości, funkcjonującego w chmurze obrazów i zdań, które przylepiły się do niego w trakcie drogi i które przyniósł ze sobą aż do: teraz, tutaj.
"Gęstość zaludnienia. Historia wybuchu"
na podstawie "Czarnobylskiej modlitwy. Kroniki przyszłości" Swiatłany Aleksijewicz
adaptacja i reżyseria: Krzysztof Popiołek
scenografia: Anna Wołoszczuk
kostiumy: Piotr Popiołek
obsada: Bibianna Chimiak, Karolina Sabat, Dariusz Mikuła, Piotr Starzyński
realizacja: Teatr Kana
premiera: czerwiec 2017
czas trwania: 80 minut