W dniach 13-16 listopada w Krakowie odbędzie się 15. Forum Młodej Reżyserii – doroczne święto twórczyń i twórców teatralnych.
Przez kolejne lata Forum zyskiwało coraz większy prestiż i wpisało się na stałe w kalendarz wydarzeń artystycznych w Polsce, które gromadzi w Krakowie liczne grono dyrektorów teatrów, twórców oraz teoretyków i wielbicieli teatru z kraju i z zagranicy.
14 spektakli konkursowych studentek i studentów reżyserii (Akademii Teatralnej w Warszawie, Filii AT w Białymstoku, Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie oraz Filii AST we Wrocławiu) oceniać będzie Jury w składzie: Justyna Sobczyk – Dyrektorka Naczelna Teatru Ochoty im. Haliny i Jana Machulskich w Warszawie, Michał Buszewicz – Dyrektor artystyczny Teatru Współczesnego w Szczecinie oraz Paweł Kulka – Kierownik zespołu artystycznego i koordynator zespołu programowego TR Warszawa.
Końca nie widać
Hasło tegorocznej edycji Forum Młodej Reżyserii: „Końca nie widać” otwiera zbiór 14 prac konkursowych, czytań i warsztatów Pracowni Dramaturgicznej, spotkań z dyrektor(k)ami teatrów i instytucji kultury, 3 paneli dyskusyjnych. Debiutujące twórczynie, osoby twórcze i młodzi twórcy teatralni przeprowadzą wiwisekcję przeszłości w poszukiwaniu odpowiedzi na pytania nurtujące współczesność. Przeszukiwać będą teksty klasyczne, eksperymentując dramaturgicznie: montując, tnąc, dopisując, pisząc zupełnie autorsko, aby wydobyć pokoleniowe sekrety i nowe konstelacje znaczeń.
Powieść „Kamienie na szaniec” Aleksandra Kamińskiego stanie się przyczynkiem do eksploracji wychowania w duchu harcerskim, które w kontekście widma zbliżającej się wojny, zdaje się wszystko komplikować zamiast upraszczać. Za postacią Hamleta będziemy zadawać sobie pytania o sprawczość w czasach inercji, entropii i kolapsu. Skonfrontujemy się z groteskowym odczytaniem historii Balladyny, opartej na wersji Jeremiego Przybory. Obejrzymy spektakl na postawie dramatu napisanego przez ośmioletniego Witkacego, a poprzez adaptację ,,Dzienników” Żeromskiego odkryjemy ukryte warstwy dzieła dramatycznego. Osoby autorskie sięgną także po teksty współczesne takie jak „W środku słońca gromadzi się popiół” Artura Pałygi, czy „Bezmatek” Miry Marcinów w poszukiwaniu uniwersalnych treści.
Adaptacji ulegną dokumenty i konteksty z niedalekiej przeszłości, sfikcjonalizowane wydarzenia na wsi tuż przy granicy z Białorusią, historia gwatemalczyka Manuela Martineza Coronado, który w 1995 został skazany na karę śmierci, a także katastrofa górniczej w kopalni San José w Chile (2010).
Będziemy się też przysłuchiwać kompletnie autorskim głosom, świadkować najbardziej samotnym, intymnym i stabuizowanym portretom, żartować o śmierci
i przeżyciu po życiu, odsłaniać to, co zwykle zostaje zamknięte w czterech ścianach – przemoc emocjonalną i ekonomiczną, dziedziczenie traum, biedę, samobójstwo. Idąc za jednym z tytułów – być może katastrofa, na którą czekasz, już się wydarzyła?
W poszukiwaniu nowych tekstów, świeżych języków i eksperymentalnych, scenicznych interpretacji zapraszamy na 2 bloki czytań performatywnych organizowanych przez Pracownię Dramaturgiczną. Otwarte dla publiczności czytania odbędą się w piątek i niedzielę. Natomiast w sobotę odbędzie się wymiana artystyczna Pracowni Dramaturgicznej ze studentami i studentkami oraz wykładowczyniami i wykładowcą z Dramaturgickiej pracowni DAMU w Pradze. Będzie to okazja do międzynarodowej rozmowy na temat przyszłości dramaturgii.
W tym roku odświeżamy także nieco przykurzoną ideę Forum – w ramach projektu OPERATYWKA proponujemy trzy otwarte panele dyskusyjne, które pomogą uzbroić osoby kończące edukację w szkołach teatralnych do wejścia na rynek sztuki. Będziemy prezentować różnorodne modele bezpiecznego zarządzania procesem twórczym, rozmawiać o symetrycznych umowach z instytucjami sztuki, prawach autorskich przysługujących osobom twórczym, a także o tym, jak skutecznie pozyskiwać pracę gdy nasz telefon milczy uparcie.
Przy okazji tegorocznego FMR będzie można spotkać się i porozmawiać z przedstawiciel(k)ami ZZ Gildii Polskich Reżyserek i Reżyserów Teatralnych. Osoby studiujące dramaturgię oraz reżyserię zapraszamy również do ANONSÓW, czyli rozmów z przedstawicielami teatrów –po uprzednim przedstawieniu myśli programowej każdej z instytucji.
Panele dyskusyjne i spotkania robocze
OPERATYWKA
Trzy otwarte panele dyskusyjne na temat: sprawczości na rynku pracy (prowadzenie: Dominika Knapik, Patrycja Kowańska), praw autorskich i symetrycznych umów z instytucjami (prowadzenie: Agnieszka Lubomira Piotrowska, Michał Skrzywanek) oraz bezpiecznego procesu twórczego (prowadzenie: Urszula Kijak, Maciej Sajur, Weronika Szczawińska, Małgorzata Wdowik). Zaproszone gościnie i zaproszeni goście podzielą się praktycznym niezbędnikiem dla absolwentek i absolwentów szkół teatralnych rozpoczynających karierę zawodową. Dowiemy się co robić, kiedy nie dostajemy żadnych ofert pracy z zewnątrz, w jaki sposób pozyskiwać fundusze na własne inicjatywy twórcze, jak skutecznie proponować teatrom swoje projekty.
Ekspertki i eksperci podzielą się pragmatyczną wiedzą dotyczącą prawa autorskiego i niekorzystnych zapisów w umowach z teatrami. Skupimy się na najczęstszych sytuacjach spornych, ochronie ZAiKS, Gildii i tantiemach. Porozmawiamy również o zarządzaniu procesem twórczym i różnorodnych strategiach liderowania zespołem.
ANONSE
Zamknięte spotkanie osób studiujących reżyserię i dramaturgię z 36 dyrektorkami
i dyrektorami teatrów w Polsce. Spotkanie ma na celu rozszerzenie sieci zawodowych kontaktów, przedstawienie przez instytucje swoich planów repertuarowych, linii programowych i oczekiwań artystycznych. W odpowiedzi, osoby studiujące mogą zaprezentować swoje pomysły i porozmawiać o nich z przedstawicielką lub przedstawicielem wybranej przez siebie instytucji.
Program 15. Forum Młodej Reżyserii: www.ast.krakow.pl
https://krakow.ast.krakow.pl/aktualnosci/15-forum-mlodej-rezyserii-13-16-11-2025/