EN

28.10.2024, 12:08 Wersja do druku

Straszne skutki (nie)konkursu na dyrektora Teatru Miejskiego w Gdyni

Sprawa konkursu na dyrektora Teatru Miejskiego w Gdyni nabiera nieoczekiwanego rozmachu.

Poniższy materiał, dość długi i specjalistyczny, może nie doczekać się wielu osób na finiszu, dlatego na wstępie skrót oraz intencje. Od kilku miesięcy zwracamy uwagę na konieczność rozpisania konkursów na dyrektorów gdyńskich instytucji kultury. Informowaliśmy o tym najwyższe władze, m.in. szczegóły na filmiku poniżej: 

19 sierpnia 2024: Oktawia Gorzeńska, wiceprezydentka Gdyni o konkursach i konsultacjach w kulturze

Inne aktualności

oraz wskazywaliśmy, jakie są dobre praktyki chociażby w regionie:

23 lipca 2024: [dobre praktyki u nas]: Czy Gdynia pójdzie śladem Słupska i Gdańska albo jeszcze lepiej?

Niestety, dochodzą do nas niepokojące wieści i dlatego postanowiliśmy przyłączyć się do społecznej akcji obywatelskiego think tanku Synergia pod roboczym tytułem „Operacja Teatr Miejski”, w ramach której przeprowadzimy proces, który, mamy nadzieję, przyniesie sporo dobrego i wypracuje pewien model działania. „Operacja Teatr Miejski” to zarazem realizacja pierwszej rekomendacji II Kongresu Kultury Pomorskiej, co nas zaskoczyło i ucieszyło, wszak Gdynia jako pierwsze miasto w Polsce… (uśmiech).

Niniejszy materiał i następne będą pewnie dla niektórych szokiem, bo nie zdarza się na co dzień w naszym regionie taki wylew obywatelskiej troski o dobro wspólne. Chcemy też wierzyć, że intencje nowej władzy są zbieżne z naszymi i tylko brak doświadczenia, niekompatybilność odziedziczonego aparatu władzy z potrzebami gdynian i programem wyborczym pani prezydent oraz lęk/niepewność w podejmowaniu decyzji powodują liczne wpadki nowej władzy. Ufamy w postulowaną transparentność, brak układów oraz cichej, szkodliwej społecznie i brudnej gry interesów. Chętnie pomożemy, ale liczymy na poważne podejście do sprawy, bo po prostu nie ma już czasu na niekończące się próby i przymiarki do stworzenia planu przygotowań do pierwszego opracowania zarysu wstępu do hipotezy opartej na wszechstronnych konsultacjach opartych o działania rad i zespołów, których powołanie trzeba koniecznie oraz oczywiście niezbędnie skonsultować w niekończącym się procesie unikania podejmowania prostych i szybkich decyzji.

Po świętach przedstawimy dogłębną ocenę pracy Krzysztofa Babickiego w Gdyni i miejsce Teatru Miejskiego na mapie teatru polskiego oraz znaczenie teatru dla Gdyni i Pomorza.

[wideo] W Gdyni obywatele chcą naprawiać teatr! I przy okazji miasto

Na Facebooku Gdyńskiego Dialogu, formacji zwycięskiej Aleksandry Kosiorek, można przeczytać (boldem nasz komentarz/pytania):

24 października 2024 roku Radna Miasta Gdyni, @Beata Zastawna-Radna Miasta Gdynia, przeprowadziła kontrolę w Urzędzie Miasta w sprawie planów na stanowiska kierownicze w instytucjach kultury. W spotkaniu uczestniczyli wiceprezydent @Oktawia Gorzeńska oraz Naczelnik Wydziału Kadr, Artur Wentland. Oto co udało się ustalić:

Tworzenie procedur konkursowych od podstaw

Wcześniej dyrektorzy instytucji kultury byli powoływani bez konkursów, dlatego Urząd Miasta pracuje nad przejrzystymi procedurami konkursowymi. Plany wymagają akceptacji Ministerstwa Kultury.

Gazeta Świętojańska/Synergia: Nie trzeba tworzyć planów i nie wymagają one akceptacji MKiDN; sprawdzone wzory są dostępne w zaprzyjaźnionych samorządach, sprawę można załatwić w ciągu góra kilku dni.

Szerokie konsultacje

Rozpoczęły się działania, które pomogą opracować koncepcję Teatru w Gdyni oraz wymagań, stawianych jej dyrektorowi. Prowadzone są konsultacje, dotyczące konkursów w instytucjach kultury w innych miastach i rozwiązań, które tam funkcjonują. Powstająca Rada Kultury będzie uczestniczyć w dialogu na temat tworzenia zasad konkursowych.

Jakie i po co te działania? Konkurs ma wyłonić zwycięską koncepcję, którą będzie/będą realizować wybrańcy (pewnie para: dyrektor naczelny i artystyczny).

Anonimowe badanie pracowników kultury

Obecnie prowadzone jest anonimowe badanie ankietowe pracowników wszystkich instytucji kulturalnych, które pozwoli poznać ich opinie, uwagi, oczekiwania i propozycje związane z funkcjonowaniem jednostek, w których pracują.

Abstrahując od sensu takiej ankiety, rodzą się pytania: Kiedy się zaczęło badanie i do kiedy jest przewidziane? Ile osób już wzięło udział? Gdzie można się zapoznać z ankietą i kiedy będą upublicznione jej wyniki?

Konkursy zgodne z oczekiwaniami środowiska

Będzie konkurs na dyrektora teatru miejskiego, ale musi być zrobiony dobrze. Proces opiera się na dialogu i współpracy, bez narzucania rozwiązań odgórnie.

To, że dobrze, nie podlega dyskusji, ale na czym ma polegać „dialog i współpraca”? Czyja z kim? Urząd powinien przygotować jak najszybciej założenia konkursowe i maksymalnie je upublicznić.

Sytuacja kontraktów obecnych dyrektorów

Obowiązujące umowy zawarte przez poprzedniego prezydenta muszą być respektowane do końca ich trwania. Przykłady:

Maja Wagner, Naczelnik Wydziału Kultury, zatrudniona na czas nieokreślony.

Co to oznacza? Że nie można jej zwolnić? Pani Naczelnik jest odpowiedzialna za stan kultury w Gdyni na pewno w zakresie obowiązków prawnych Organizatora, o innych napiszemy w osobnym materiale. Oto jeden z wielu konkretów, który powinien być wystarczający do podjęcia właściwych decyzji:

Obowiązkiem organizatora jest dopilnowanie, by na stronie instytucji lub BIP-ie pojawiła się koncepcja programowa powoływanego dyrektora. W przypadku Gdyni funkcje kontrolne oraz odpowiedzialność za przebieg procedury konkursowej lub jej braku, bo to w Gdyni najczęściej występująca forma obsadzania stanowisk, sprawuje Wydział Kultury, a konkretnie jego naczelnik. Artykuł 15 ust. 5a ustawy o organizowaniu i prowadzeniu instytucji kultury w trybie do 7 dni zobowiązuje organizatora do umieszczenia programu działania. Nie ma wyjątków, dotyczy to także Gdyni i urzędników gdyńskich.

Tak więc za brak ujawnienia programu działania dyrektora instytucji odpowiedzialności ponosi Maja Wagner.

Pisaliśmy wcześniej, że 31 sierpnia kończą się kadencje dwojgu dyrektorom gdyńskich instytucji kultury: Krzysztofowi Babickiemu (Teatr Miejski) i Karin Moder (Muzeum Miasta Gdyni) – nie zapominajmy o tym

Krzysztof Babicki, dyrektor Teatru Miejskiego, pozostaje (zgodnie z umową) na stanowisku do 31 sierpnia 2025 roku, ale z uwagi na brak ogłoszonego konkursu w terminie do 31.08.2024 jego zatrudnienie będzie najprawdopodobniej przedłużone do czasu wyłonienia nowego dyrektora w ramach procedury konkursowej.

Konkurs można ogłosić bardzo szybko bez uszczerbku dla jakości kandydatów i procedur. Co więcej: należy jak najszybciej ogłosić oficjalnie wolę rozpisania konkursu, by zainteresowani wiedzieli o tym jak najszybciej i mogli się jak najlepiej przygotować. Brak ogłoszenia konkursu do 31.08.2024 nie wyklucza szybkiego ogłoszenia i skutecznego rozstrzygnięcia.

Tytuł oryginalny

Straszne skutki (nie)konkursu na dyrektora Teatru Miejskiego w Gdyni

Źródło:

Gazeta Świętojańska online
Link do źródła

Autor:

Piotr Wyszomirski

Data publikacji oryginału:

25.10.2024