EN

23.04.2021, 14:24 Wersja do druku

Sto lat temu urodził się wielki śpiewak

Urodził się 23 kwietnia 1921 roku w Rosi  na dzisiejszej Białorusi.  Tenor dramatyczny z przepiękną barwą. Solista Opery i Operetki w Bydgoszczy od 1961 r. Głos światowego formatu.  PAWEŁ LEONIEC  dziś świętowałby swoje setne urodziny.

Paweł Leoniec i Barbara Nitecka w "Tosce" / fot. mat. Opery Nova

Na bydgoskiej scenie ówczesnego Państwowego Teatru Muzycznego Opery i Operetki (dziś Opery Nova) zadebiutował w roku 1961 w roli Pinkertona w operze „Madame Butterfly" Giacomo Pucciniego. Recenzenci bardzo wysoko ocenili jego umiejętności wokalne. Kolejną rolą była partia Jontka w „Halce" Stanisława Moniuszki. Stała się ona jego ulubioną i uświetnił nią 15-lecie bydgoskiej opery w roku 1971. Paweł Leoniec zasłynął także wśród bydgoskich melomanów jako Stefan w operze „Straszny dwór" Stanisława Moniuszki. W roku 1964 swoje wyjątkowe brzmienie głosu zaprezentował także w kolejnej roli, tym razem, w jakże odmiennej wokalnie partii Don Josego w operze „Carmen" Georgesa Bizeta.

Artysta w kategorii skali, mocy i kolorytu dysponował bardzo ciekawym brzmieniem tenoru dramatycznego. Paweł Leoniec dysponował też ciekawym warsztatem aktorskim. stworzył  porywające kreacje Cavaradossiego w „Tosce" Giacomo Pucciniego oraz Księcia w „Rigoletcie" i Radamesa w „Aidzie" Giuseppe Verdiego. Znakomicie czuł się również w repertuarze operetkowym: jako Alfred w „Zemście nietoperza" Johanna Straussa. Jako Hrabia Daniło w „Wesołej wdówce" Franciszka Lehara,  Edwin w „Księżniczce czardasza" Imre Kálmána. Operowy sezon 1973/1974 był ostatni w zawodowym życiu Pawła Leońca. Ostatni, ale jakże bogaty artystycznie. Zaśpiewał w nim trzy partie operowe oraz jedną musicalową: rolę Manrica w „Trubadurze" Giuseppe Verdiego, Turiddu w „Rycerskości wieśniaczej" Pietro Mascagniego oraz Cania w „Pajacach" Ruggero Leoncavallo. W musicalu „Skrzydlaty kochanek" wykreował postać Lyttona.

Zmarł 26 grudnia 2017 w Bydgoszczy.
( na podstawie rozmów Ilony Słojewskiej z artystami bydgoskiej Opery z 2018 r. : www.dziennikteatralny.pl/artykuly/wokalne-guru-i-dusza-czlowiek)




Źródło:

Materiał nadesłany

Autor:

Ewa Chałat