Inne aktualności
- Warszawa. „Matki. Pieśń na czas wojny” ponownie w Teatrze Powszechnym 16.04.2025 18:15
- Warszawa. Nie żyje scenarzysta Piotr Borkowski 16.04.2025 18:05
- Kraków. Uczelnie artystyczne formalizują współpracę 16.04.2025 17:19
-
Warszawa. Robert Gulaczyk nowym Przewodniczącym ZZAP 16.04.2025 16:04
- Tychy. Imaginarium Salvadora Dalego w Tichauer Art Gallery 16.04.2025 15:12
- Warszawa. Spektakle „Manifesto” i „Womanifesto” Ilony Bekier-Ekwy w Pawilonie SARP – nowy cykl Universum Teatru i Umysłu 16.04.2025 14:42
-
Kraj. „Wesele Figara” z nowojorskiej Metropolitan Opera – wkrótce na wielkim ekranie 16.04.2025 14:18
-
Wrocław. Nagroda marszałka województwa dolnośląskiego dla pedagożek AST 16.04.2025 13:51
- Wrocław. Wyjazd badawczy Wydziału Lalkarskiego i Wydziału Teatru Tańca AST oraz Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu 16.04.2025 13:37
-
Warszawa. Alkohol w polskim teatrze. Raport z badania i dyskusja – Interwencyjne Forum Teatralne 16.04.2025 13:36
- Kraków. podcASTary: wspólny podcast Narodowego Starego Teatru i Akademii Sztuk Teatralnych 16.04.2025 12:10
- Warszawa. „Niespodziewany powrót” Teatru Gudejko w Collegium Nobilium 16.04.2025 10:59
- Elbląg. „Przypadkowy człowiek” Yasminy Rezy na Scenie przy stoliku w Teatrze Sewruka 16.04.2025 10:59
- Kraków. Teatr Groteska rozpoczął prace nad „Śmiesznym staruszkiem” w reżyserii Rafała Szumskiego 16.04.2025 10:57
W dniach 16-20 września 2020 w Stalowej Woli odbędzie się ogólnopolski festiwal teatralny RELACJE V Międzypokoleniowe Spotkania Teatralne
Zapraszamy do udziału w V edycji RELACJI – ogólnopolskiego festiwalu teatralnego, którego oś stanowi konkurs na najlepszy spektakl międzypokoleniowy dla teatrów amatorskich. Interesują nas zespoły tworzone przez reprezentantów różnych pokoleń lub te podejmujące w swoich realizacjach scenicznych zagadnienie międzypokoleniowości. Nabór trwa do 20 lipca.
Od początku RELACJOM towarzyszy temat przewodni. W pierwszej edycji były to punkty wspólne, w drugiej – nieuchronność konfliktu i negocjacja wspólnych korzyści, w trzeciej skupiliśmy się na kontynuacji dzieła i tradycji, natomiast czwarta to spojrzenie na styl późny w kulturze. Każdorazowo inspirację stanowiły różnorodne teksty kultury.
W tym roku naszą uważność skierowaliśmy w stronę „dziecięcej naiwności” i eseju Stanisława Barańczaka. Dotyczy on Adama Ważyka, który publikując 21 sierpnia 1955 roku „Poemat dla dorosłych” wywołał największy skandal literacki PRL–u.
Na tle tego rozdwojenia, oddzielenia „dziecięcej” i „dorosłej” perspektywy „Poemat dla dorosłych” uderza jako swoista anomalia. Ważyk, jeden z pierwszych wybitniejszych „odwilżowców”, już w roku 1955 doprowadza do jedynej w swoim rodzaju kombinacji obu ujęć: zarówno tematyka poematu jak i sposób traktowania czytelnika odwoływały się do kategorii „dorosłości”, jednakże cały rewelatorski efekt poznawczo-artystyczny utworu możliwy był dzięki zastosowaniu „dziecięcej” optyki poetyckiej. (...) Ale co należy rozumieć przez „dziecięcą optykę”? Muszę się od razu zastrzec, że określenie to jest skrótowe i umowne: w sensie, w jakim stosowane jest w tym szkicu, oznacza nie tyle sposób widzenia związany dosłownie z osobą dziecka w roli narratora, ile, ogólniej, takie widzenie obiektu, jakby oglądało się go po raz pierwszy.
Ale jednak paradoks stanowił naprawdę zaskoczenie, osobą, która go obserwuje i uświadamia sobie, musiało stać się dziecko – czy, mówiąc ściślej, ktoś może i dorosły, ale przyjmujący dziecięcą perspektywę widzenia. Perspektywę kogoś, kto bierze – z dziecięcą naiwnością – na serio zapewnienia o „nowości” budowanego świata i kto - z dziecięcą spontanicznością sądu – odkrywa rozdźwięk między deklaracjami a rzeczywistością.
(Stanisław Barańczak, Dziecięca naiwność (Adam Ważyk: „Poemat dla dorosłych”), w: tegoż, Tablica z Macondo. Osiemnaście prób wytłumaczenia, po co i dlaczego się pisze, Kraków 2018, s. 61-93.)
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.
Zadanie zostało dofinansowane ze środków budżetu Powiatu Stalowowolskiego.