Inne aktualności
- Radom. Gombrowicz wg Tumidajskiego. Premiera „Iwony, księżniczki Burgunda” 27.04.2024 10:19
- Łódź. Śląski „Byk” na teatralnej Scenie Monopolis 27.04.2024 09:32
- Warszawa. Marcin Dorociński z kolejną rolą w Hollywood. W jakiej produkcji pojawi się aktor? 27.04.2024 08:47
- Gdańsk. Czarci Krakowski Salon Poezji w Nadbałtyckim Centrum Kultury 27.04.2024 08:44
- Warszawa. Konkurs Fotografii Teatralnej – X Edycja 27.04.2024 08:30
- Kraków. „Huljet, huljet” w Teatrze Figur – niezwykły spektakl teatru cieni dla dorosłych 26.04.2024 17:07
- Kraków. „Męczeństwo i śmierć Marata” w Teatrze Groteska 26.04.2024 16:59
- Warszawa. Maj i czerwiec w Teatrze Collegium Nobilium 26.04.2024 16:25
- Warszawa. 5. Mozart Junior Festival 26.04.2024 15:44
- TVP1. Teatr Telewizji – nowa odsłona 26.04.2024 15:22
- Wałbrzych. Teatr Dramatyczny współpracuje z ESK Chemnitz 2025 26.04.2024 15:05
- Szczecin. Premiera „Giselle, tańcz!” w Teatrze Współczesnym 26.04.2024 14:29
- Warszawa. Konkurs na spektakl w namiocie. Wyniki I etapu 26.04.2024 14:25
- Warszawa. Teatr Polska 2024 – 13 spektakli ruszy w trasę po Polsce 26.04.2024 14:15
MaerzMusik jest jednym z największych festiwali muzyki aktualnej i eksperymentalnej . Od roku jego kierowniczką artystyczną jest pochodząca z Polski Kamila Metwaly.
Kamila Metwaly konsekwentnie redefiniuje dotychczasowe pojęcie muzyki współczesnej i aktualnej. Bazuje przy tym na długotrwałym researchu w archiwach. Znalezione tam zapomniane utwory lub kompozytorzy, którzy nie zostali należycie docenieni przez swoich współczesnych, stara się teraz odtworzyć na nowo z pomocą dzisiejszych artystów..
Po studiach w Kairze i w Belgii Kamila Metwaly znalazła swoje miejsce w Berlinie, w kultowym laboratorium awangardy artystycznej Savvy Contemporary. Tu przygotowywała m.in. research w archiwach muzycznych, którego rezultatem jest portret mało znanej dziś kompozytorki Lucii Dlugoszewskiej (1931–2000). Urodzona w Detroit córka polskich emigrantów należała do grupy najważniejszych kompozytorów muzyki współczesnej lat 50.–70. w USA.
Wiele utworów pisanych dla spektakli choreograficznych jej męża Ericka Hawkinsa grało „drugą rolę“. Dlugoszewski eksperymentowała też w dziedzinie nowych instrumentów i źródeł dźwięku. Na podstawie zrekonstruowanych partytur zespół Ensemble Musikfabrik przypomni jej dzieła, a Erick Hawkins Company i berlińscy tancerze przedstawią jej utwory sceniczne.
Do kategorii odkryć należy też koncert poświęcony polskiemu kompozytorowi muzyki elektronicznej Zbigniewowi Karkowskiemu (1958–2013). Pisał utwory dla zespołów kameralnych i dla dużych orkiestr, a także dla opery, był też częścią niezależnej sceny artystycznej w zakresie muzyki noise w Tokio. Aleksander Wnuk i Piotr Peszat z krakowskiej Spółdzielni Muzycznej zmierzą się w Berlinie z jego utworami w koncercie „Form and Disposition“.