Inne aktualności
- Warszawa. Prapremiera spektaklu „Przebłyski” w reż. Agaty Dudy-Gracz – w piątek 31.01.2025 09:50
- Bydgoszcz. „Zemsta” Fredry na Dzikim Zachodzie. Dziś premiera w Polskim 31.01.2025 09:33
- Pacanów. Międzynarodowy Dzień Teatru w Europejskim Centrum Bajki 31.01.2025 09:17
- Sopot. Czytanie Rolanda Topora i Jean-Michaela Ribesa w Teatrze przy Stole 31.01.2025 09:10
- Opole. Na ferie z lalkami i wyobraźnią zaprasza Opolski Teatr Lalek 31.01.2025 09:04
- Bytom. Trwa konkurs choreograficzny dla uczniów szkół baletowych 31.01.2025 08:55
- Kielce. Wizualna podróż w głąb ludzkiej świadomości. Premiera „Drzwi percepcji" w Teatrze Żeromskiego 31.01.2025 08:52
- Białystok. Luty w BTL: premiera i powrót znanych spektakli 31.01.2025 08:47
- Bytom. Rozbark zaprasza na Jam Taneczny z muzyką na żywo 31.01.2025 08:31
- Białystok. Teatr Dramatyczny po warsztatach na Litwie 31.01.2025 08:21
- Belgia. Wróblewska: wspieranie młodych artystek i artystów wśród priorytetów polskiej prezydencji 30.01.2025 17:29
- Kraków. XVI Dni Komedii dell’Arte 30.01.2025 17:08
- Rzeszów. Rusza siódma edycja Sceny Nowej Dramaturgii 30.01.2025 16:16
- Poznań. Luty w Polskim Teatrze Tańca 30.01.2025 16:07
MaerzMusik jest jednym z największych festiwali muzyki aktualnej i eksperymentalnej . Od roku jego kierowniczką artystyczną jest pochodząca z Polski Kamila Metwaly.
Kamila Metwaly konsekwentnie redefiniuje dotychczasowe pojęcie muzyki współczesnej i aktualnej. Bazuje przy tym na długotrwałym researchu w archiwach. Znalezione tam zapomniane utwory lub kompozytorzy, którzy nie zostali należycie docenieni przez swoich współczesnych, stara się teraz odtworzyć na nowo z pomocą dzisiejszych artystów..
Po studiach w Kairze i w Belgii Kamila Metwaly znalazła swoje miejsce w Berlinie, w kultowym laboratorium awangardy artystycznej Savvy Contemporary. Tu przygotowywała m.in. research w archiwach muzycznych, którego rezultatem jest portret mało znanej dziś kompozytorki Lucii Dlugoszewskiej (1931–2000). Urodzona w Detroit córka polskich emigrantów należała do grupy najważniejszych kompozytorów muzyki współczesnej lat 50.–70. w USA.
Wiele utworów pisanych dla spektakli choreograficznych jej męża Ericka Hawkinsa grało „drugą rolę“. Dlugoszewski eksperymentowała też w dziedzinie nowych instrumentów i źródeł dźwięku. Na podstawie zrekonstruowanych partytur zespół Ensemble Musikfabrik przypomni jej dzieła, a Erick Hawkins Company i berlińscy tancerze przedstawią jej utwory sceniczne.
Do kategorii odkryć należy też koncert poświęcony polskiemu kompozytorowi muzyki elektronicznej Zbigniewowi Karkowskiemu (1958–2013). Pisał utwory dla zespołów kameralnych i dla dużych orkiestr, a także dla opery, był też częścią niezależnej sceny artystycznej w zakresie muzyki noise w Tokio. Aleksander Wnuk i Piotr Peszat z krakowskiej Spółdzielni Muzycznej zmierzą się w Berlinie z jego utworami w koncercie „Form and Disposition“.