Inne aktualności
-
Warszawa. Spektakl „Grzybki” w ramach Otwartej Sceny IT 12.04.2025 09:57
- Warszawa. Prapremiera „Strachy, achy i kalorie!” w Teatrze Lalek Guliwer – w sobotę 12.04.2025 09:21
- Kraj. „Po co ten spacerek?” – Maja Komorowska czyta wiersze polskich poetów. Powrót Sceny Poetyckiej Teatru Telewizji 12.04.2025 09:08
-
Warszawa. Ogłoszenie programu 45. Warszawskich Spotkań Teatralnych 12.04.2025 08:51
- Warszawa. MKiDN zainaugurowało działalność Narodowego Obserwatorium Kultury 11.04.2025 15:26
- Badów Górny. Majówka w Teatrze Badów 11.04.2025 14:44
- Sopot. Zmodernizują Międzypokoleniowe Centrum Kultury Mamuszki 14 11.04.2025 14:09
-
Teatr TV. Premiera spektaklu „Po co ten spacerek?" na Scenie Poetyckiej 11.04.2025 13:58
- Warszawa. „Hate Haus” w choreografii Ramony Nagabczyńskiej w Komunie 11.04.2025 13:52
- Warszawa. Cykl wykładów ON-LINE dla Kandydatów na Wydział Scenografii 11.04.2025 13:39
- Wrocław. Cezary Łukaszewicz w głównej roli w filmie „Bucza” 11.04.2025 12:59
- Lublin. Redbad Klynstra-Komarnicki eksmitowany ze służbowego mieszkania 11.04.2025 12:31
- Poznań. Wokół książki Wojciecha Śmiei „Po męstwie” – dziś w Teatrze Polskim 11.04.2025 11:50
-
Wrocław. Sherlock Holmes walczy z Białym Diabłem. Spektakl z udziałem publiczności - na scenie i... w tramwaju! 11.04.2025 11:20
MaerzMusik jest jednym z największych festiwali muzyki aktualnej i eksperymentalnej . Od roku jego kierowniczką artystyczną jest pochodząca z Polski Kamila Metwaly.
Kamila Metwaly konsekwentnie redefiniuje dotychczasowe pojęcie muzyki współczesnej i aktualnej. Bazuje przy tym na długotrwałym researchu w archiwach. Znalezione tam zapomniane utwory lub kompozytorzy, którzy nie zostali należycie docenieni przez swoich współczesnych, stara się teraz odtworzyć na nowo z pomocą dzisiejszych artystów..
Po studiach w Kairze i w Belgii Kamila Metwaly znalazła swoje miejsce w Berlinie, w kultowym laboratorium awangardy artystycznej Savvy Contemporary. Tu przygotowywała m.in. research w archiwach muzycznych, którego rezultatem jest portret mało znanej dziś kompozytorki Lucii Dlugoszewskiej (1931–2000). Urodzona w Detroit córka polskich emigrantów należała do grupy najważniejszych kompozytorów muzyki współczesnej lat 50.–70. w USA.
Wiele utworów pisanych dla spektakli choreograficznych jej męża Ericka Hawkinsa grało „drugą rolę“. Dlugoszewski eksperymentowała też w dziedzinie nowych instrumentów i źródeł dźwięku. Na podstawie zrekonstruowanych partytur zespół Ensemble Musikfabrik przypomni jej dzieła, a Erick Hawkins Company i berlińscy tancerze przedstawią jej utwory sceniczne.
Do kategorii odkryć należy też koncert poświęcony polskiemu kompozytorowi muzyki elektronicznej Zbigniewowi Karkowskiemu (1958–2013). Pisał utwory dla zespołów kameralnych i dla dużych orkiestr, a także dla opery, był też częścią niezależnej sceny artystycznej w zakresie muzyki noise w Tokio. Aleksander Wnuk i Piotr Peszat z krakowskiej Spółdzielni Muzycznej zmierzą się w Berlinie z jego utworami w koncercie „Form and Disposition“.