Inne aktualności
- Kraków. Scena Supernova zaprasza na pokazy „Adaptacji” 23.04.2025 13:41
-
Łódź. Człowiek człowiekowi poetą. Kwiecień w Krakowskim Salonie Poezji w Łodzi 23.04.2025 13:31
-
Warszawa. Ogłoszono program 45. Warszawskich Spotkań Teatralnych 23.04.2025 13:04
-
Warszawa. Dziś w Instytucie Teatralnym seminarium encyklopedyczne „Wiedza o teatrze w gąszczu dyscyplin” 23.04.2025 12:43
- Wsola. Muzeum Gombrowicza zaprasza na monodram „IVONA” 23.04.2025 12:38
- Poznań. Halina Łabonarska czyta „Dzienniczek” św. siostry Faustyny na Verba Sacra 23.04.2025 11:29
-
Wrocław. 60 lat „Księcia Niezłomnego” – legendarnego spektaklu Teatru Laboratorium 23.04.2025 11:22
- Bielsko-Biała. Teatr Polski się modernizuje 23.04.2025 10:50
-
Wrocław. Pociąg do Kultury 2025 z Wrocławia do Berlina już na trasie! 23.04.2025 10:24
- Elbląg. Ruszyły próby do „Czaszki z Connemary” w reżyserii Wojciecha Adamczyka 23.04.2025 09:53
- Gdynia. Nie żyje Leszek Kopeć, wieloletni dyrektor Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych 23.04.2025 09:44
-
Poznań. Dwie premiery sceniczne inspirowane twórczością Agnieszki Holland na Malta Festival 23.04.2025 08:22
-
Józefów. Dziś odbędzie się pogrzeb Jadwigi Jankowskiej-Cieślak 23.04.2025 08:07
- Warszawa. Spotkanie poświęcone książce „Uśpione” w Teatrze Dramatycznym 22.04.2025 18:54
MaerzMusik jest jednym z największych festiwali muzyki aktualnej i eksperymentalnej . Od roku jego kierowniczką artystyczną jest pochodząca z Polski Kamila Metwaly.
Kamila Metwaly konsekwentnie redefiniuje dotychczasowe pojęcie muzyki współczesnej i aktualnej. Bazuje przy tym na długotrwałym researchu w archiwach. Znalezione tam zapomniane utwory lub kompozytorzy, którzy nie zostali należycie docenieni przez swoich współczesnych, stara się teraz odtworzyć na nowo z pomocą dzisiejszych artystów..
Po studiach w Kairze i w Belgii Kamila Metwaly znalazła swoje miejsce w Berlinie, w kultowym laboratorium awangardy artystycznej Savvy Contemporary. Tu przygotowywała m.in. research w archiwach muzycznych, którego rezultatem jest portret mało znanej dziś kompozytorki Lucii Dlugoszewskiej (1931–2000). Urodzona w Detroit córka polskich emigrantów należała do grupy najważniejszych kompozytorów muzyki współczesnej lat 50.–70. w USA.
Wiele utworów pisanych dla spektakli choreograficznych jej męża Ericka Hawkinsa grało „drugą rolę“. Dlugoszewski eksperymentowała też w dziedzinie nowych instrumentów i źródeł dźwięku. Na podstawie zrekonstruowanych partytur zespół Ensemble Musikfabrik przypomni jej dzieła, a Erick Hawkins Company i berlińscy tancerze przedstawią jej utwory sceniczne.
Do kategorii odkryć należy też koncert poświęcony polskiemu kompozytorowi muzyki elektronicznej Zbigniewowi Karkowskiemu (1958–2013). Pisał utwory dla zespołów kameralnych i dla dużych orkiestr, a także dla opery, był też częścią niezależnej sceny artystycznej w zakresie muzyki noise w Tokio. Aleksander Wnuk i Piotr Peszat z krakowskiej Spółdzielni Muzycznej zmierzą się w Berlinie z jego utworami w koncercie „Form and Disposition“.