Subiektywna podróż po pomorskim teatrze roku 2020.
Mimo pandemii rok teatralny na Pomorzu nie był pusty. Odbyło się ponad 30 premier, wszystkie teatry, w zależności od wyczucia sytuacji, zaprezentowały nowe premiery offline. O wyczuciu mówimy w kontekście lokowania premier w „okienku” między 6 czerwca a 6 listopada – kto wtedy zaplanował premierę lub festiwal, ten wygrał, choćby 25%. Rekordową liczbą 6 premier w tych okolicznościach może się pochwalić Teatr Wybrzeże – wynik tym bardziej imponujący, gdy weźmie się pod uwagę gruntowny remont Dużej Sceny, pozostałe teatry mieściły się w przedziale 1-3 premier offline. Był też pokaz hybrydowy („Wehikuł czasu” Opery Bałtyckiej) i kilka premierowych onlajnów. Pełnej ocenie (wszystkie kategorie) poddaliśmy tylko spektakle offline, przez co niektóre ujawnienia (choćby kreacja Wojciecha Stachury w „Betonie”) nie mogły znaleźć się w indywidualnych kategoriach podsumowania, ale mamy nadzieję uwzględnić je po premierach offline. O trudnościach w zapełnianiu kategorii i ocenie artystycznej spektakli pokazanych w roku 2020 szczególnie może świadczyć fakt, że najlepszy w ostatecznym rozrachunku spektakl dramatyczny, otwierający rok „Kordian” w Teatrze Wybrzeże, uzyskał notę 2/6…
Pandemia uwypukliła nasze poważne braki techniczne i technologiczne. Pierwszy lockdown był pod tym względem niezwykle ciężką próbą dla sympatyków teatru. Nasze sceny zupełnie nie były przygotowane do funkcjonowania bez widzów na żywo. Panika i niepewność w czasie pierwszego zamknięcia zaowocowały publikacją bardzo słabych jakościowo zapisów, zniechęcając do oglądania onlajnów w ogóle. Szczególnie blado wypadliśmy na tle TR Warszawa, którego „Inni ludzie” czy „Cząstki kobiety” nie tylko były przebojem czasu zarazy, ale ukazały nową jakość przekazu. Sad but true – jesteśmy b. daleko w tyle. Drugi lockdown przyniósł ogólnie zwyżkę jakości zapisów (b. dobrze wypadły m.in. monodramy na festiwalu „Monoteatr o wolności”), ale lekcji nie odrobiliśmy jeszcze do końca.
Tak jak można się bez problemu zgodzić, że teatr funkcjonuje tylko w kontakcie z widzem żywym, tak dobre jakościowo archiwalia i zapisy bieżących spektakli powinny stać się standardem – koszty są różne, bo rynek usług bardzo się rozwinął, ale najczęściej to i tak niewielka kwota przy budżetach premier teatrów instytucjonalnych.
Trudno podliczyć straty, jakie ponosi teatr w czasie pandemii. Chyba największe poniósł Teatr Nowy im. Witkacego w Słupsku, który w tak niewielkim stopniu mógł zdyskontować sukces „Kupca weneckiego” i świętować otwarcie nowej, stałej siedziby, co jest najważniejszym wydarzeniem minionego roku na kulturalnym Pomorzu, a przez pandemię przeszło właściwie niezauważalne. Pandemia jeszcze bardziej uwypukliła nierówności w kulturze, trzeba jednak zauważyć, że Urząd Marszałkowski i samorządy Trójmiasta zachowały się empatycznie w momencie próby. Szczególnie ważne jest to w przypadku kultury pozainstytucjonalnej i tzw. freelancerów, którzy najbardziej ucierpieli – duże samorządy nie „przyoszczędziły” na grantach, środki z niezrealizowanych wydarzeń częściowo zostały w kulturze, dzięki czemu zwiększył się budżet stypendiów, politycy chętnie składali obietnice z pokryciem. Od tej rzeczywistości odbija się smutna codzienność w wielu zakątkach naszego województwa i to niekoniecznie tylko tych najmniejszych czy najdalszych. Budżety na kulturę są okrajane w pierwszej kolejności, być freelancerem w interiorze to szaleństwo.
Pandemia i wydarzenia społeczno-polityczne wyzwoliły też adekwatne reakcje społeczne, ludzie teatru indywidualnie, często emocjonalnie i zaskakująco reagowali na sytuację na Białorusi, film Sylwestra Latkowskiego „Nic się nie stało” i Strajk Kobiet, teatry jako instytucje nie zajmowały oficjalnego stanowiska.
Czas pandemii jest także czasem sprawdzianu: popularności instytucji, siły przymierza z publicznością, chęci oraz umiejętności korzystania z internetu i nowinek technicznych, operatywności oraz empatii kierownictwa i sprawności administracji, w tym szczególnie działów kontaktujących się z odbiorcą. Gdyby podejmować decyzje o przyszłości instytucji kultury po analizie działań w czasie pandemii, sens i niezbędność istnienia niektórych byłby trudny do udowodnienia. I nie chodzi tylko o dramatycznie niską oglądalność filmików. Ten temat zasługuje na osobne potraktowanie, ale raczej nikt go nie podejmie.
Długo zastanawialiśmy się nad celowością podsumowania zeszłorocznej aktywności teatralnej na Pomorzu. Co roku o najwyższe laury walczą premiery Teatru Wybrzeże i Teatru Muzycznego. Gdy ich brak lub nie prezentują wysokiego poziomu artystycznego, jak było w zeszłym roku, obraz pomorskiego teatru wydaje się dużo uboższy. Postanowiliśmy jednak przeprowadzić podsumowanie, bo zwyciężyło przeświadczenie, że należy zachować choćby pozory normalności w nienormalnej sytuacji, a poza tym liczba premier i kilkanaście ujawnień zasługiwały na rozpatrzenie oraz wyróżnienie.
No i na koniec: nie chcemy być jak France Football, które nie organizując w zeszłym roku plebiscytu o Złotą Piłkę, pozbawiło Roberta Lewandowskiego najbardziej prestiżowego wyróżnienia w świecie futbolu. Premiery onlajnowe zostaną uwzględnione w szczegółowym zestawieniu po prezentacji offline.
(pw)
Najlepszy spektakl: –
Nominacja: „Kordian” Teatru Wybrzeże
Najlepszy spektakl dramatyczny: „Kordian”
Najlepszy spektakl komediowy: –
Nominacja: „Żona potrzebna od zaraz” Nowego Teatru w Słupsku
Najlepszy spektakl muzyczny: „Księga dżungli” Teatru Muzycznego w Gdyni
Zauważenie: „Obywatel Republiki” Spektakl dyplomowy z piosenki aktorskiej adeptów IV roku Państwowego Policealnego Studium Wokalno-Aktorskiego im. Danuty Baduszkowej w Gdyni
Najlepszy spektakl teatru tańca: –
Nominacja: „Wymurzanie Wolności” Transgatunkowego Teatru Sfinks
Najlepszy spektakl offowy: „I…jakoś to będzie” Teatru Gdynia Główna
Najlepszy spektakl dla dzieci/młodzieży: „Kosmici” Teatru Miniatura i „Księga dżungli”
Nominacje: „Niesamowite przygody niesamowitych skarpetek” Teatru Lalki „Tęcza” w Słupsku, „Pręcik” Konsulatu Kultury
Najciekawsze wydarzenie w teatrze amatorskim: –
Zauważenie: Film „Amatorzy” o Teatrze Biuro Rzeczy Osobistych w Konkursie Głównym FPFF w Gdyni
Najlepsza reżyseria: –
Nominacje: Agnieszka Płoszajska („Akademia pana Kleksa”)
Najlepsza dramaturgia/scenariusz: Maria Wojtyszko („Kosmici)
Najlepsza aktorka w roli głównej: –
Najlepszy aktor w roli głównej: –
Najlepsza aktorka w roli drugoplanowej: Konstancja Martin („Akademia pana Kleksa”)
Najlepsza aktor w roli drugoplanowej: Jerzy Gorzko („Żabusia”)
Nominacje: Marcin Miodek i Jan Napieralski („Życie intymne Jarosława” Teatru Wybrzeże), Rafał Ostrowski („Księga dżungli”)
Najciekawszy debiut: Konstancja Martin („Akademia pana Kleksa”)
Nominacja: Monika Bubniak („Żona potrzebna od zaraz”)
Najlepsza muzyka: Piotr Pawlak („Wymurzanie Wolności”)
Najlepsza choreografia: Joanna Czajkowska („Wymurzanie Wolności”)
Najlepsza scenografia: Damian Styrna („Don Bucefalo”)
Najlepsze kostiumy: Matylda Kotlińska („Kosmici”)
Nominacje: Grzegorz Policiński („Księga dżungli”) i Alicja Gruca („Wymurzanie Wolności”)
Najlepszy plakat: Maja Wolna do spektaklu „Nora” Teatru Wybrzeże
Najlepsza scena: finał „Nory”
Najlepszy duży festiwal/przegląd: –
Najlepszy mały festiwal/przegląd: 7 1/2 Międzynarodowe Spotkania Performerów MiszMasz
Nominacja: Sopot Non Fiction
Najlepszy spektakl online: „Beton” Teatru Miniatura
Nominacje: Śnieżka” Teatru Lalki „Tęcza” i „Tak czasem bywa” Sceny Lalkowej im. Jana Wilkowskiego w Kwidzynie
Jakość i różnorodność oferty online: Teatr Miniatura, Teatr Lalki „Tęcza” i Konsulat Kultury
Najlepszy spektakl zewnętrzny online: „Inni ludzie” i „Cząstki kobiety” TR Warszawa
Najlepszy spektakl zewnętrzny: Agrupación Señor Serrano, „A House in Asia”
Najlepszy spektakl zewnętrzny off: Agrupación Señor Serrano, „A House in Asia”
Najciekawszy koncept: „Kordian” w Teatrze Wybrzeże
Nominacja: „Wymurzanie Wolności”
Specjalne wyróżnienie w kategorii „teatr zaangażowany, czyli ideolo”: Czytanie aktorskie „8.03” Jakuba „Kuby” Zubrzyckiego na Festiwalu Sopot Non Fiction
Zapis czytania i spotkania
Wydarzenie roku: Otwarcie nowej siedziby Nowego Teatru w Słupsku
Człowiek teatru –
Nominacja: Michał Derlatka (dyrektor Miejskiego Teatru Miniatura)
Zauważenie: Dorota Anna Dąbek (Scena Lalkowa im. Jana Wilkowskiego w Kwidzynie)
Scenariusz i reżyseria: Anna Dorota Dąbek całość: scenalalkowa.pl
Spotkanie z Weroniką Szczawińską
Największe rozczarowanie: funkcjonowanie Opery Bałtyckiej przed i w czasie pandemii
Teatralna Malina dla najgorszego spektaklu: –
Nominacja: „Trzej muszkieterowie” Teatru Miejskiego w Gdyni
Największe nieporozumienie/skandal – stosowanie kontrowersyjnych obostrzeń w stosunku do teatrów
Pożegnania
W 2020 r. opuścili nas aktorzy: Aleksander Skowroński i Ryszard Ronczewski i reżyserzy: Giovanny Castellanos i Andrzej Maria Marczewski.
—————–
Nominowali:
Beata Baczyńska (Gazeta Świętojańska online)
Justyna Borkowska (Gazeta Świętojańska online, Słupsk)
Katarzyna Wysocka (Pomorze Kultury/Gazeta Świętojańska online)
Piotr Wyszomirski (Gazeta Świętojańska online)