Wirtuozeria sztuki wykonawczej, Pani wszechstronność, ukazująca szeroką paletę możliwości budzi niesłabnący podziw - napisał wicepremier, minister kultury i dziedzictwa narodowego prof. Piotr Gliński w liście do śpiewaczki operowej Ewy Podleś z okazji jej 70. urodzin.
Inne aktualności
- Francja. Aktorka Elizabeth Duda: chcę wypełnić lukę w obecności poezji Miłosza we Francji 21.12.2024 12:43
- Kraków. Projekt „Kultura – pomimo ciemności i ograniczeń 2024” 21.12.2024 11:27
- Lublin. Gruziński balet, Koncert Wiedeński i noworoczne widowisko w CSK 20.12.2024 17:42
- Warszawa. Fundacja Ivana Wyrypajewa Teal House otworzyła program „Art Integration” 20.12.2024 17:35
- Olsztyn. Spektaklem „Setka Jaracza” teatr obchodzi podwójny jubileusz 20.12.2024 17:02
- Warszawa. „Urodziny Leśmiana”. Koncert relaksacyjny, czytanie performatywne i debata 20.12.2024 16:55
- Dolnośląskie. Teatralne królestwo ustanowiono w Nowinie 20.12.2024 16:35
- Warszawa. Nie żyje Svitlana Oleshko 20.12.2024 14:45
- Kraj. Nowy balet „Dziadek do orzechów i Król myszy” z Opery w Zurychu 20.12.2024 14:29
- Warszawa. O ekologii w operze. Dokumentacja opery „Szczur i Drzewo” 20.12.2024 13:25
- Warszawa. Dramat. I co? Tłumaczenia teatralne. Spotkanie w ramach cyklu „Książka w teatrze” 20.12.2024 13:19
- Lublin. Premiera „Cyberiady” 20.12.2024 13:10
- Toruń. Internetowa premiera filmu dokumentalnego z okazji 10-lecia Teatru Muzycznego 20.12.2024 11:30
- Warszawa. Reportaż z pokazu „Sprawa Dantona. Rekonstrukcja” w niedzielę na VOD Teatru Powszechnego 20.12.2024 11:29
"Z okazji urodzin proszę przyjąć najserdeczniejsze życzenia zdrowia, wszelkiej pomyślności i wielu radości na co dzień. Dołączam do nich wyrazy głębokiego uznania i podziwu dla Pani działalności artystycznej oraz wybitnych osiągnięć, które znacząco wzbogacają polską kulturę" - napisał wicepremier, minister kultury i dziedzictwa narodowego w liście udostępnionym we wtorek na stronie resortu.
"Fenomenalny arcyinstrument głosowy urzeka bogactwem barw, a wraz z Pani mistrzostwem przekazu i interpretacji ma moc wydobywania ukrytych znaczeń, emanowania szczególną energią, co sprawia, że kreowane role trwale zapadają w pamięci. Te niezwykłe walory umożliwiają wykonywanie bardzo szerokiego repertuaru operowego i koncertowego – od baroku do współczesności" - podkreślił minister.
Jak zaznaczył wirtuozeria sztuki wykonawczej, wszechstronność artystki "ukazująca szeroką paletę możliwości budzi niesłabnący podziw".
"Znakomity warsztat, odpowiedzialność, unikatowa skala i możliwości wyrazowe przekładają się na najwyższej klasy muzyczną jakość oraz dorobek. W pamięci pozostaną niezrównane role, wśród wielu Rozyny w +Cyruliku sewilskim+ Rossiniego, La Cieca w +Giocondzie+ Ponchiellego, Eboli w +Don Carlosie+ Verdiego, Azuceny w +Trubadurze+ Verdiego, Klitamnestry w +Elektrze+ Straussa, Markizy de Berkenfield w +Córce pułku+ Donizettiego, Madame de La Haltiere w +Kopciuszku+ Masseneta czy muzyce symfonicznej i oratoryjnej: Requiem Giuseppe Verdiego, +II i III Symfonii+ Gustava Mahlera czy +Te Deum+ Krzysztofa Pendereckiego" - przypomniał.
Podkreślił, że "wokalny kunszt oraz wybitne kreacje" artystki oklaskiwała publiczność najbardziej prestiżowych scen operowych i estrad koncertowych świata, w tym mediolańskiej La Scali, Metropolitan Opera w Nowym Jorku, Covent Garden, Opera Bastille, Opera Comique, Deutsche Staatsoper, Carnegie Hall i Lincoln Center.
"Pani styl oraz wysoką kulturę śpiewu doceniało wielu znakomitych dyrygentów, jak Alberto Zedda, Mark Minkowski, Michael Guetler, Jerzy Semkow, David Atherton, Myung-Whun Chung, Lorin Maazel, Victor Pablo Perez" - napisał minister.
Jak wskazał, dopełnieniem bogatego portfolio śpiewaczki są liczne nagrania z jej udziałem zarejestrowane dla renomowanych wytwórni płytowych, takich jak Decca, Deutsche Grammophon, EMI, Erato, Forlane, Naxos, Delos, które wyróżnione zostały prestiżowymi nagrodami m.in. Diapason d’Or, kilkakrotnie Orphee d’Or, Preis der Deutschen Schallplatten Kritik, Grand Prix de l’Academie Francaise du Disque, kilkakrotnie Fryderykami.
"Tu należy przywołać nagranie pieśni Chopina z Garrickiem Ohlssonem oraz płytę szczególną – pierwsze światowe nagranie dzieła Te Deum Krzysztofa Pendereckiego pod dyrekcją kompozytora; co istotne, uczestniczyła Pani w prawykonaniu tego dzieła w roku 1980 w Asyżu. Mistrzowskie interpretacje przyniosły Pani – obok wielkiej popularności – znaczące wyróżnienia. Świadectwem niezwykłych dokonań oraz ogromnego autorytetu było odznaczenie Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski, a także Złotym Medalem +Zasłużony Kulturze Gloria Artis+" - napisał prof. Gliński.
Wśród wyróżnień, jakie otrzymała artystka, wymienił także Medal Fundacji Kościuszkowskiej za wybitne zasługi dla krzewienia kultury polskiej i amerykańskiej, Złote Berło – nagrodę Fundacji Kultury Polskiej za całokształt działalności artystycznej i Złotego Orfeusza – nagrodę Francuskiej Akademii Płytowej za recital arii operowych wydanych przez wytwórnię Forlane.
"Dumą napawa Pani talent i fakt powszechnego, międzynarodowego uznania nie tylko najbardziej autentycznego głosu kontraltowego generacji, ale także jednego z najlepszych głosów mezzosopranowych pierwszej dekady XXI wieku. Składam szczególne podziękowania za bogaty plon osiągnięć, kształtujących muzyczną wrażliwość wielu pokoleń melomanów. Jestem przekonany, że ten ogromny dorobek twórczy stanowi odniesienie dla kolejnych pokoleń polskich śpiewaków oraz źródło estetycznych doznań dla miłośników Pani scenicznej charyzmy" - podkreślił minister.
"Chyląc czoła przed wspaniałym dorobkiem twórczym, zdobiącym polską kulturę i uświetniającym współczesne karty jej historii, życzę Pani dalszej owocnej pracy, realizacji wszelkich planów osobistych i zawodowych, a także dużo zdrowia oraz wszelkiej pomyślności" - dodał.
Ewa Podleś urodziła się 26 kwietnia 1952 r. w Warszawie. Studia wokalne odbyła w stołecznej Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina u prof. Aliny Bolechowskiej. Debiutowała w 1976 r. rolą Rozyny w "Cyruliku sewilskim" Gioacchino Rossiniego w Operze Warszawskiej.
Jest laureatką wielu międzynarodowych konkursów. Zdobycie nagród na konkursach wokalnych w Moskwie, Tuluzie i Barcelonie - jak zaznaczono na stronie resortu - otworzyło jej drogę do międzynarodowej kariery. W 1984 r. zadebiutowała w Metropolitan Opera w "Rinaldo" Haendla, śpiewając partię tytułową na zmianę z Marilyn Horne, zaś w 1993 r. w mediolańskiej La Scali wykonała partię tytułową w "Tankredzie" Rossiniego.
"Dzięki charakterystycznej, dramatycznej barwie głosu o ogromnej skali i biegłości, Ewa Podleś jest uważana za najbardziej autentyczny kontralt generacji. Posiadane możliwości głosowe pozwalają artystce na wykonywanie repertuaru od baroku do współczesności, na najbardziej prestiżowych scenach operowych i estradach koncertowych świata" - dodano na stronie.