Inne aktualności
- Wrocław. „Atrapa i Utopia” – spektakl Iwony Koneckiej 18.03.2025 18:51
- Łódź. Dorota Masłowska wygłosi cykl wykładów na Wydziale Filologicznym UŁ 18.03.2025 18:05
- Kraków. „Zamach na Narodowy Stary Teatr” – od piątku na scenie 18.03.2025 17:35
- Warszawa. Teatralny kwiecień w NCK 18.03.2025 16:52
-
Opole. VI Maraton Teatralny/ Showcase w ramach 50-lecia Teatru im. Jana Kochanowskiego w Opolu 18.03.2025 16:44
- Warszawa. Archiwum Kazimierza Orłosia trafiło do Biblioteki Narodowej 18.03.2025 16:11
- Wałbrzych. Agnieszka Olsten realizuje „Immanuela Kanta” Thomasa Bernharda 18.03.2025 15:42
- Toruń. Wiceprezydent Szponka o ECF Camerimage: dyskusja „w słabym punkcie”, potrzebna decyzja 18.03.2025 15:15
- Kraj. Adaptacja „Ryszarda III” w reżyserii Burhana Qurbaniego – latem na ekranach kin 18.03.2025 14:56
-
Warszawa. Wyniki I etapu Konkursu na familijny spektakl grany w namiocie cyrkowym 18.03.2025 14:41
- Szczecin. Wkrótce premiera „Kopenhagi” Michaela Frayna w Teatrze Polskim 18.03.2025 14:27
- Warszawa. Haendel wg Raźniaka. „Il trionfo del Tempo e del Disinganno” w Polskiej Operze Królewskiej 18.03.2025 13:52
-
Wrocław. Premiera „Heks" w Teatrze Polskim w Podziemiu 18.03.2025 12:54
- Niemcy. „Katya Kabanova” Krzysztofa Warlikowskiego w Monachium. Corinne Winters zachwyca krytyków 18.03.2025 12:43
24 listopada o godz. 18 w Studiu Koncertowym im. Budki Suflera w Polskim Radiu Lublin czytanie poematu Antoniego Malczewskiego „Marja” z 1824 roku (wydana w 1825). Transmisja na żywo na Facebooku Radia Lublin. Czyta: Mateusz Nowak.
Marja kocha Wacława, Wacław kocha Marję. Dzięki jej matce biorą ślub. Nie było to po myśli ich ojców. Wojewoda – ten od Wacława – nie może tego znieść na tyle, że doprowadza do tragedii. W tle bujna Ukraina, szlacheckie veto, Tatarzy i czarna melancholja. To, co będzie do posłuchania – będzie o miłości.
Słuchowisko w wykonaniu Mateusza Nowaka będzie drugim, po wersji operowej z 1906 roku, scenicznym podjęciem poematu Antoniego Malczewskiego.
„Maria” Antoniego Malczewskiego to zapomniane arcydzieło XIX-wiecznej literatury polskiej. Tworzy kanon romantycznej powieści poetyckiej obok „Konrada Wallenroda” Adama Mickiewicza. Wzbogaca wątek romantycznej miłości o problematykę społeczną. Postać tytułowej bohaterki była inspiracją dla Cypriana Kamila Norwida do powstania poematu „Assunta”. Utwór wprowadza do polskiej literatury motyw ojcobójstwa. Epatuje bogactwem polszczyzny i wyrafinowanych środków poetyckich. Na płaszczyźnie relacji między Polską a Ukrainą, oprócz miejsca akcji, ukazuje wspólnotę historii, obyczajów i wierzeń.
Projekt zrealizowano w ramach programu stypendialnego Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego – „Kultura w sieci”.