W 2021 roku świętowaliśmy 200. rocznicę urodzin Cypriana Kamila Norwida. Jednym z centralnych punktów obchodów była prapremiera opery Wanda Joanny Wnuk-Nazarowej, napisanej na podstawie misterium Wieszcza. Po niemal dwóch latach dzieło wraca do koncertowego obiegu, tym razem jednak nie na wawelski dziedziniec, a na scenę Opery Krakowskiej. Premiera nowej, rozbudowanej inscenizacji zaplanowana jest na 1 kwietnia. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Niejednego kompozytora zafascynowała postać Wandy. Jednak przez długi czas jedyną ukończoną operą opowiadającą o jej losach była pięcioaktowa Vanda Antonína Dvořáka. Dopiero w XXI wieku losy legendarnej królowej doczekały się drugiej tego typu interpretacji, która wyszła spod ręki Joanny Wnuk-Nazarowej. Kompozytorka nie tylko stworzyła warstwę dźwiękową, ale także opracowała libretto. Tekst Norwida wykorzystała niemal bez zmian – jedyne, jakich dokonała, związane są z pominięciem czy skróceniem partii postaci z dalszego planu lub oddanie ich słów głównym bohaterom.
Jaka jest Wanda muzycznie? „Mam nadzieję, że nie jest to muzyka naśladująca znanych nam kompozytorów, choć przypuszczam, że może być porównywana z muzyką Zygmunta Koniecznego, który przecież stworzył własną wizję Wandy w Legendzie II według Wyspiańskiego” – komentuje kompozytorka. „Znakomitą rolę wykreowała tam niestety już nieżyjąca Agnieszka Fatyga. U mnie jednak […] muszą śpiewać zawodowi śpiewacy, ze znajomością technik wykonawstwa muzyki atonalnej”.
Przypomnijmy, że we wrześniu 2021 roku opera była prawykonana na dziedzińcu arkadowym na Wawelu, została tam także zarejestrowana i będzie wydana na krążku Blu-ray przez ANAKLASIS – wytwórnię działającą w ramach Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Już wówczas, przed niespełna dwoma laty, Opera Krakowska planowała włączenie Wandy do swojego stałego repertuaru. 1 kwietnia na scenie krakowskiej instytucji dzieło zostanie przedstawione w nowej inscenizacji, z odmienną scenografią i kostiumami. Rozbudowana została także choreografia. Nad elementami scenicznej wersji pracował zespół odpowiedzialny za realizację wawelskiej premiery,
w tym Michał Klauza (kierownictwo muzyczne), Waldemar Zawodziński (reżyseria, scenografia, multimedia), Maria Balcerek (kostiumy) i Janina Niesobska (choreografia). Wśród wykonawców znaleźli się niemal wszyscy artyści, którzy wzięli udział w premierowym wykonaniu w 2021 roku – nie zabraknie światowej sławy bas-barytona Tomasza Koniecznego, który po raz kolejny wcieli się
w rolę Grodnego.
Spektakl będzie powtórzony 2, 4 i 5 kwietnia. Widzowie uczestniczący w pokazie w niedzielę, 2 kwietnia, po obejrzeniu opery będą mogli wziąć udział w premierze filmu o kompozytorce oraz w spotkaniu z Joanną Wnuk-Nazarową. Dokument pt. Pod presją dźwięku i słowa wyreżyserowała Violetta Rotter-Kozera, a wyprodukowało Polskie Wydawnictwo Muzyczne wraz z Telewizją Polską S.A. To opowieść o najważniejszych wydarzeniach z życia zawodowego, artystycznego i prywatnego kompozytorki, którego osią są przygotowania do prawykonania Wandy w 2021 roku na Dziedzińcu Arkadowym Zamku Królewskiego na Wawelu.
Udział w premierze filmu i spotkaniu z Artystką będzie możliwy dla odbiorców pokazu Wandy 2 kwietnia. Szczegóły pojawią się już niebawem na stronie i w mediach społecznościowych Organizatora.
Bilety na poszczególne spektakle dostępne są do kupienia na stronie Opery Krakowskiej.
Joanna Wnuk-Nazarowa
Wanda
na podstawie misterium Cypriana Kamila Norwida
wybór i układ tekstu – Joanna Wnuk-Nazarowa
NAJBLIŻSZE SPEKTAKLE
1.04.2023, godz. 18:30 (premiera)
2.04.2023, godz. 18:30
4.04.2023, godz. 18.30
5.04.2023, godz. 18:30
REALIZATORZY
kierownictwo muzyczne – Michał Klauza
reżyseria, scenografia, multimedia – Waldemar Zawodziński
kostiumy – Maria Balcerek
choreografia – Janina Niesobska
przygotowanie chóru – Janusz Wierzgacz
przygotowanie chóru dziecięcego – Marek Kluza
OBSADA
WANDA – Wanda Franek, Elżbieta Wróblewska
GRODNY – Tomasz Konieczny, Szymon Kobyliński,
RYTYGER/SKALD – Andrzej Lampert, Pavlo Tolstoy
PANNA – Paula Maciołek, Zuzanna Caban
Orkiestra, Chór, Chór Dziecięcy i Balet Opery Krakowskiej
dyrygent – Michał Klauza
Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest instytucją kultury od 1945 roku specjalizującą się w wydawaniu materiałów nutowych oraz książek z zakresu muzyki klasycznej, jazzu i muzyki filmowej. Szeroka oferta wydawnicza Oficyny obejmuje dzieła muzyki dawnej i współczesnej, repertuar polski i światowy, nuty przeznaczone dla amatorów i specjalistów, publikacje o charakterze pedagogicznym, naukowym i popularnym oraz obszerny katalog wydawnictw książkowych i leksykograficznych. PWM to jedna z najważniejszych instytucji muzycznych w Polsce, promująca wśród zagranicznych partnerów twórczość rodzimych kompozytorów. Jest także przedstawicielem czołowych zagranicznych wydawców na terenie kraju. Odpowiadając na oczekiwania współczesnego odbiorcy, w 2019 roku PWM poszerzyło swoją działalność o nową markę fonograficzną – ANAKLASIS. Jako wydawca „Ruchu Muzycznego” Oficyna stwarza przestrzeń dla artystycznego dialogu i naukowej refleksji, wymiany myśli i kształtowania świadomości estetycznej. Natomiast gromadzone od początku działalności w archiwach Instytucji zasoby udostępniane są w Polskiej Bibliotece Muzycznej – cyfrowej bazie zbierającej niejednokrotnie unikatowe materiały nutowe i ikonograficzne. PWM inicjuje działania edukacyjne będąc głównym organizatorem popularnych Dni Edukacji Muzycznej. W ramach projektu „Dziedzictwo Muzyki Polskiej” Oficyna zabezpiecza dziedzictwo muzyczne czasu zaborów i prowadzi działania przybliżające twórczość i działalność artystyczną tamtych czasów m.in. w ramach Kursu Edytorstwa Muzycznego oraz najnowszej serii podcastów „DNA Muzyki Polskiej”. Więcej na www.pwm.com.pl.