„Solaris” - opera Karola Nepelskiego na podstawie powieści Stanisława Lema w reż. Waldemara Raźniaka tym razem zagości w industrialnej scenerii Teatru Łaźnia Nowa.
Inne aktualności
- Gdynia. Jubileusz Teatru Gdynia Główna 03.12.2024 17:31
- Kraj. Ogłoszono nominacje do Paszportów „Polityki” 2024 03.12.2024 16:26
- Poznań. Dziś ukazał się 54. tom „Nowych Sztuk dla Dzieci i Młodzieży” 03.12.2024 15:54
- Kielce. Dziś Gala Mistrzostw Świata IDO w Kieleckim Teatrze Tańca 03.12.2024 14:47
- Katowice. Polska prapremiera „Wieloryba” w Teatrze Śląskim – 6 grudnia 03.12.2024 14:40
- W. Brytania. Cumberbatch przeczyta w radiu BBC wspomnienia Nawalnego 03.12.2024 14:35
- Warszawa. Spotkanie poświęcone dramaturgii radiowej w Instytucie Teatralnym 03.12.2024 14:35
- Bielsko-Biała. Wstrząsająca lekcja empatii w Teatrze Polskim 03.12.2024 13:51
- Szczecin. Teatr Polski opublikował drugi numer „Wieczoru w Teatrze” 03.12.2024 13:39
- Warszawa. W piątek premiera „Zupełnie innych Świąt” w Lalce 03.12.2024 13:38
- Warszawa. Listopadowy numer Informatora „ZAiKS. Teatr. Nowości” już dostępny 03.12.2024 12:32
- Łomża. Grudniowy weekend z „Calineczką” w Teatrze Lalki i Aktora 03.12.2024 11:59
- Łódź. Pierwszy przegląd solowej improwizacji teatralnej w Teatrze Komedii Impro 03.12.2024 09:50
- Wdzydze. Opowieści o kaszubskich kolędnikach. „Gwiozdka jidze przez Wdzydze” w Muzeum Gulgowskich 03.12.2024 09:33
Serdecznie zapraszamy na pokazy 11, 12 i 13 października.
Wszystkie pokazy spektaklu z napisami w języku angielskim.
Bilety można zakupić na stronie Narodowego Starego Teatru.
W obliczu katastrofy, do kogo należałoby się dzisiaj modlić? Do któregoś z bóstw, a może do sztucznej inteligencji? Może właśnie do niej, skoro wiara w człowieka zawodzi, do niedawna rzekomo ujarzmiona przyroda na nowo zaczęła się buntować, a paradoksy ludzkiej egzystencji pomimo wielowiekowego namysłu uczonych wciąż pozostają nierozstrzygalne? Umysł ludzki w chwilach słabości podsuwa to, z czego korzysta od zawsze – ludowe bajki, wierzenia, tradycje, teorie spiskowe – w nowych i starych wcieleniach. To łatwiejsze, bowiem wiara w naukę wymaga czasu i poświęceń; tu nie ma prostych recept. Na przecięciu owych światów: naukowości i wiary, tego co praktyczne z tym co ponadzmysłowe, sprawdzalnego z przeczuwalnym, rozpoczyna swoją wędrówkę Kris Kelvin. Science-fiction, mityczny Kontakt, istnienie nieznanej cywilizacji i oddziaływanie niewytłumaczalnych sił: wszystko to zlewa się w Lemowskiej planecie-oceanie badanym przez naukowców stacji Solaris. Analizując jej promieniowanie i morfologię, w gruncie rzeczy wystawiają na próbę samych siebie, swoje emocje i przeszłość, ograniczenia i wolę przetrwania. A co, jeśli nieprzekraczalna obcość, z którą przychodzi im się skonfrontować, ma tak naprawdę źródło w nich samych?
W operze „Solaris” miejsce tradycyjnego wokalu operowego zajmuje śpiew generowany za pomocą algorytmu komputerowego, wspomaganego sztuczną inteligencją i wzbudzany głosami aktorów. Śpiew obecny jest też w formie improwizacji wokalistki, która wplatając się w tkankę instrumentalną komentuje niejako pulsujący i ciągle zmieniający się świat dźwiękowy Solaris. Zespół instrumentalny stanowi integralną część świata solarystycznego, a tkanka orkiestrowa zapisana jest w taki sposób, żeby elastycznie towarzyszyć akcji scenicznej, miejscami przejmując funkcję narracyjną.
Ta realizacja mocno zachwyca rozmachem i kontekstem.
Przemek Gulda, guldapoleca
„Solaris” było dla mnie doświadczeniem duchowym w warstwie wizualnej, muzycznej i przede wszystkim znaczeniowej. Waldemar Raźniak wraz z całą ekipą zrobił operę-petardę.
Kamil Pycia, Teatralna Kicia
Dość powiedzieć, że nigdy nie widziałem tak dobrej adaptacji „Solaris”, z jednej strony wiernej Lemowi, z drugiej – inteligentnej, nieoczywistej i wpisującej się w lęki, trawiące podświadomie współczesnego człowieka.
Tomasz Domagała, domagalasiekultury.pl
obsada
Roman Gancarczyk - Gibarian
Krzysztof Globisz - Starszy mężczyzna
Adam Nawojczyk - Snaut
Karolina Staniec - Rhea
Krzysztof Zawadzki - Kris Kelvin
Hashtag Ensemble:
Lilianna Krych - dyrygentka
Małgorzata Hlawsa - flety
Krzysztof Guńka - saksofony (gościnnie)
Paweł Janas - akordeon
Marta Piórkowska - skrzypce
Marta - głos
Aleksandra Demowska-Madejska - altówka
Robert Dacko - wiolonczela (gościnnie)
Mateusz Loska - kontrabas
Magdalena Kordylasińska-Pękala - perkusja
Aleksander Wnuk - perkusja (gościnnie)
Piotr Madej - live electronics
Twórcy
Karol Nepelski - muzyka
Waldemar Raźniak - libretto i reżyseria
Lilianna Krych - kierownictwo muzyczne
Barbara Guzik - scenografia i kostiumy
Ada Bystrzycka - światło
Marek Suberlak - dźwięk
Tadeusz Pyrczak (AST) - koordynacja video
Dorota Grzywacz-Kmieć, Wioletta Brzęcka - koordynacja produkcji
Piotr Mateusz Wach (AST) - konsultacje choreograficzne
Katarzyna Gaweł, Krzysztof Sokołowski - inspicjent/sufler
Więcej informacji o sprzedaży biletów na to wydarzenie na stronie Starego Teatru: