„Solaris” - opera Karola Nepelskiego na podstawie powieści Stanisława Lema w reż. Waldemara Raźniaka tym razem zagości w industrialnej scenerii Teatru Łaźnia Nowa.
Inne aktualności
- Warszawa. MKiDN: możliwe będą zmiany w kosztorysach i harmonogramach KPO dla Kultury 04.10.2024 19:57
- Warszawa. Nie żyje Jerzy Molga 04.10.2024 19:04
- Toruń. MKiDN wzywa do wstrzymania II etapu budowy ECF Camerimage 04.10.2024 17:41
- Wrocław. Zarząd województwa chce odwołać dyrektora Opery Wrocławskiej Tomasza Janczaka 04.10.2024 17:38
- Warszawa. Waldemar Dąbrowski został zagranicznym członkiem Akademii Sztuk Ukrainy 04.10.2024 17:35
- Kraków. „Narodowy Sparing Naukowy” w Starym Teatrze 04.10.2024 16:20
- Poznań. Agnieszka Duczmal przestaje kierować Orkiestrą Amadeus 04.10.2024 16:15
- Warszawa. 28 tysięcy słuchaczy odwiedziło 14. Festiwal Szalone Dni Muzyki „Źródła” 04.10.2024 15:56
- Warszawa. Weekend Seniora z „We Will Rock You" 04.10.2024 15:47
- Wrocław. XII Festiwal Niezależnej Kultury Białoruskiej 04.10.2024 15:41
- Warszawa. Wykonaniem „Mszy za pokój” Filharmonia Narodowa inauguruje nowy sezon 04.10.2024 15:38
- Warszawa. „Matki. Pieśń na czas wojny” w Teatrze Powszechnym 04.10.2024 15:00
- Tychy. Premiera albumu Aleksandra Nowaka z operą wg książki Marcina Wichy 04.10.2024 14:57
- Poznań. Balet o balecie. Premiera „idontlikemetut(yo)u" w Scenie Roboczej 04.10.2024 13:15
Serdecznie zapraszamy na pokazy 11, 12 i 13 października.
Wszystkie pokazy spektaklu z napisami w języku angielskim.
Bilety można zakupić na stronie Narodowego Starego Teatru.
W obliczu katastrofy, do kogo należałoby się dzisiaj modlić? Do któregoś z bóstw, a może do sztucznej inteligencji? Może właśnie do niej, skoro wiara w człowieka zawodzi, do niedawna rzekomo ujarzmiona przyroda na nowo zaczęła się buntować, a paradoksy ludzkiej egzystencji pomimo wielowiekowego namysłu uczonych wciąż pozostają nierozstrzygalne? Umysł ludzki w chwilach słabości podsuwa to, z czego korzysta od zawsze – ludowe bajki, wierzenia, tradycje, teorie spiskowe – w nowych i starych wcieleniach. To łatwiejsze, bowiem wiara w naukę wymaga czasu i poświęceń; tu nie ma prostych recept. Na przecięciu owych światów: naukowości i wiary, tego co praktyczne z tym co ponadzmysłowe, sprawdzalnego z przeczuwalnym, rozpoczyna swoją wędrówkę Kris Kelvin. Science-fiction, mityczny Kontakt, istnienie nieznanej cywilizacji i oddziaływanie niewytłumaczalnych sił: wszystko to zlewa się w Lemowskiej planecie-oceanie badanym przez naukowców stacji Solaris. Analizując jej promieniowanie i morfologię, w gruncie rzeczy wystawiają na próbę samych siebie, swoje emocje i przeszłość, ograniczenia i wolę przetrwania. A co, jeśli nieprzekraczalna obcość, z którą przychodzi im się skonfrontować, ma tak naprawdę źródło w nich samych?
W operze „Solaris” miejsce tradycyjnego wokalu operowego zajmuje śpiew generowany za pomocą algorytmu komputerowego, wspomaganego sztuczną inteligencją i wzbudzany głosami aktorów. Śpiew obecny jest też w formie improwizacji wokalistki, która wplatając się w tkankę instrumentalną komentuje niejako pulsujący i ciągle zmieniający się świat dźwiękowy Solaris. Zespół instrumentalny stanowi integralną część świata solarystycznego, a tkanka orkiestrowa zapisana jest w taki sposób, żeby elastycznie towarzyszyć akcji scenicznej, miejscami przejmując funkcję narracyjną.
Ta realizacja mocno zachwyca rozmachem i kontekstem.
Przemek Gulda, guldapoleca
„Solaris” było dla mnie doświadczeniem duchowym w warstwie wizualnej, muzycznej i przede wszystkim znaczeniowej. Waldemar Raźniak wraz z całą ekipą zrobił operę-petardę.
Kamil Pycia, Teatralna Kicia
Dość powiedzieć, że nigdy nie widziałem tak dobrej adaptacji „Solaris”, z jednej strony wiernej Lemowi, z drugiej – inteligentnej, nieoczywistej i wpisującej się w lęki, trawiące podświadomie współczesnego człowieka.
Tomasz Domagała, domagalasiekultury.pl
obsada
Roman Gancarczyk - Gibarian
Krzysztof Globisz - Starszy mężczyzna
Adam Nawojczyk - Snaut
Karolina Staniec - Rhea
Krzysztof Zawadzki - Kris Kelvin
Hashtag Ensemble:
Lilianna Krych - dyrygentka
Ania Karpowicz - flety
Krzysztof Guńka - saksofony (gościnnie)
Paweł Janas - akordeon
Marta Piórkowska - skrzypce
Marta - głos
Aleksandra Demowska-Madejska - altówka
Robert Dacko - wiolonczela (gościnnie)
Mateusz Loska - kontrabas
Magdalena Kordylasińska-Pękala - perkusja
Aleksander Wnuk - perkusja (gościnnie)
Piotr Madej - live electronics
Twórcy
Karol Nepelski - muzyka
Waldemar Raźniak - libretto i reżyseria
Lilianna Krych - kierownictwo muzyczne
Barbara Guzik - scenografia i kostiumy
Ada Bystrzycka - światło
Marek Suberlak - dźwięk
Tadeusz Pyrczak (AST) - koordynacja video
Dorota Grzywacz-Kmieć, Wioletta Brzęcka - koordynacja produkcji
Piotr Mateusz Wach (AST) - konsultacje choreograficzne
Katarzyna Gaweł, Krzysztof Sokołowski - inspicjent/sufler
Więcej informacji o sprzedaży biletów na to wydarzenie na stronie Starego Teatru: