Inne aktualności
- Warszawa. „Gry i zabawy” – spektakl w DK Zacisze 21.01.2025 17:26
- Warszawa. Ogłoszono przetarg na realizację budowy TR Warszawa 21.01.2025 16:16
- Warszawa. MKiDN ogłosiło projekty dofinansowane z rezerwy ministra w ramach programu „Edukacja artystyczna 2025” 21.01.2025 16:07
- Bydgoszcz. Teatr Polski gra z WOŚP 21.01.2025 15:07
- Radom. Wkrótce premiera spektaklu „Café Luna” w Teatrze Powszechnym 21.01.2025 15:03
- Rzeszów. Promocja książki Andrzeja Piątka „Szajna. Dom wyobraźni artysty” 21.01.2025 14:56
- Nowy Sącz. XXI Międzynarodowy Konkurs Sztuki Wokalnej im. Ady Sari – w maju 21.01.2025 14:46
- Białystok. 30 twórców ze stypendiami artystycznymi prezydenta miasta 21.01.2025 14:43
- Bydgoszcz. „Zemsta” na Dzikim Zachodzie. Teatr Polski zaprezentował plakat z kaktusem i rewolwerem 21.01.2025 14:09
- Katowice. Za tydzień premiera spektaklu „Mianujom mie Hanka” w Teatrze Telewizji 21.01.2025 13:56
- Katowice. Gala wręczenia Nagrody im. Kazimierza Kutza w Teatrze Śląskim – 16 lutego 21.01.2025 13:28
- Gdańsk. Najbliższe wydarzenia w Teatrze Wybrzeże 21.01.2025 12:26
- Bydgoszcz. Opera ku pokrzepieniu serc. Weekend z „Napojem miłosnym” w Operze Nova 21.01.2025 12:20
- Płock. Zmarł aktor Zbigniew Płoszaj 21.01.2025 12:09
Opera Krakowska odwołała pierwszą premierę nowego, 67. sezonu – „Orfeusza w piekle”. Decyzję taką dyrekcja instytucji podjęła we wtorek w związku z wprowadzeniem strefy czerwonej w Krakowie. Spektakl planowany był na czwartek.
Premiera „Orfeusza w piekle” Jakuba Offenbacha, w reż. Włodzimierza Nurkowskiego w Operze Krakowskiej planowana była już na 27 marca, ale wybuch pandemii spowodował przesunięcie terminu. Obecnie, w związku z obowiązującą w mieście strefą czerwoną, dyrekcja instytucji zdecydowała o odwołaniu kolejnego terminu.
- Na razie nie podajemy nowej daty premiery. Decyzje będą podejmowane sukcesywnie – powiedziała PAP Magdalena Rabiega z biura promocji Opery Krakowskiej.
Pozostałe planowane na październiki spektakle mają się odbyć zgodnie z zapowiedziami.
„Orfeusz w piekle” to nazywane „karnawałem śmiechu, melodii i dowcipu” przełomowe dzieło w dorobku Jacquesa Offenbacha, które po początkowych politycznych i obyczajowych kontrowersjach przyniosło mu sławę i majątek. Podczas gdy w oryginalnej wersji mitu Orfeusz odważnie zstępuje aż do Hadesu, nie wyobrażając sobie życia bez Eurydyki, w dziele Offenbacha tytułowi małżonkowie są znudzeni sobą - Orfeusz ma romans z pasterką Pomponią, Eurydyka z pszczelarzem Arysteuszem.
Włodzimierz Nurkowski, znany z takich realizacji jak: „Gianni Schicchi/Pajace”, „Turek we Włoszech” czy „Ariadna na Naxos”, tak powiedział o swoim nowym dziele: „Autorzy serwują nam szampańską zabawę. Żart, ironię i głębsze znaczenie. Obnażają i wyśmiewają bezdenną hipokryzję politycznych i kulturalnych elit. Oto świat na opak wywrócony. Arkadia zmienia się w Lasek Buloński, Orfeusz, wcielenie najwyższego artyzmu, staje się pretensjonalnym grajkiem, Eurydyka, uosobienie słodkiej niewinności, niezaspokojoną nimfetką. Bogowie Olimpijscy – lepiej nie mówić. A w Piekle trwa nieustający bal halloweenowy. Proszę się jednak nie obawiać, to wszystko nie po to, aby nas umoralniać, raczej, by skąpać nas w kaskadach perlistego humoru i olśniewającej muzyki, i odurzyć oparami, jak mówił Gombrowicz „boskiego idiotyzmu operetki”.
Kierownik muzyczny spektaklu Tomasz Tokarczyk ocenił, że „Orfeusz w piekle” jest „klejnotem gatunku” i „bodaj najlepszą z ok. 100 napisanych przez Offenbacha operetek”.
W główne role w przedstawieniu wcielają się Jarosław Bielecki, Dominik Sutowicz (Orfeusz), Marcelina Beucher, Maria Domżał, Katarzyna Katarzyna Oleś-Blacha, Karolina Wieczorek (Eurydyka).
W tym sezonie Opera Krakowska chciałaby jeszcze premierowo wystawić „Otella” Giuseppe Verdiego (grudzień), „Cosi fan tutte” Mozarta (marzec), balet „Pan Twardowski” Ludomira Różyckiego (kwiecień). W październiku przyszłego roku instytucja chciałaby pokazać „Borysa Godunova”.