50. rocznica premiery spektaklu „Umarła klasa”! Punktem wyjścia wystawy „(Nie)Umarła klasa” będzie próba odpowiedzi na pytanie o siłę spektaklu Kantora. Dlaczego niepokoił i budził tak radykalne odczucia?
Inne aktualności
- Kraków. „Aida” – premiera w Operze Krakowskiej 21.02.2025 18:02
-
Kielce. Zdjęcia Pawła Edelmana do „Skóry po dziadku” Pakuły 21.02.2025 17:50
- Kraków. Artyści i pracownicy Teatru Scena STU uhonorowani Medalami „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” 21.02.2025 16:26
- Zakopane. Spektakl kabaretowo-muzyczny „Międzyczas” wg utworów Jonasza Kofty i premiera płyty 21.02.2025 16:09
- Warszawa. Ukraińskie „Dziady” w Teatrze Dramatycznym 21.02.2025 16:08
- Szczecin. W marcu premiera „Pół na pół” w Teatrze Polskim 21.02.2025 16:05
- Warszawa. Niepokojące plany dotyczące czeskiego Instytutu Teatralnego 21.02.2025 16:00
-
Lublin. Nowy cykl czytań performatywnych w Teatrze Osterwy 21.02.2025 15:42
-
Katowice. Wkrótce finał 2. edycji projektu WyspianKiss w Teatrze Śląskim 21.02.2025 14:36
-
Wrocław. Opera zachęca do wsparcia Ukrainy podczas spektaklu „Carmen” 21.02.2025 14:34
-
Teatr TV. Premiera spektaklu „Matki. Pieśń na czas wojny” w reż. Marty Górnickiej – w poniedziałek 21.02.2025 14:34
- Katowice. W Teatrze Żelaznym próbują „Misia Kubusia i przyjaciół” 21.02.2025 14:07
- Białystok. Dziś premiera „Transport. Connecting Flights" w BTLu 21.02.2025 13:39
- Warszawa. Słuchowisko „Oni” w 140. urodziny Witkacego w Teatrze Studio i radiowej Dwójce 21.02.2025 13:32
Wystawa składa się z „pozostałości po spektaklu” – obiektów, archiwaliów, zdjęć oraz ich współczesnych opracowań w formie multimedialnej instalacji. To próba przekształcenia materialnej nieobecności samego spektaklu w możliwość jego przedstawienia za pomocą tego, co „graniczne”. Podejmujemy tym samym bliskie Kantorowi wątki związane z zabezpieczaniem „kulturowej przeszłości” i badaniem synergii sztuk – tego, co powstaje na styku teatru i sztuk wizualnych. Dzięki temu „Umarła klasa” zostaje zaprezentowana w sposób, który być może pozwoli ponownie zbudować emocjonalną relację między widzem a dziełem.
Główną osią wystawy będą wszystkie zachowane w kolekcji instytucji obiekty związane ze spektaklem „Umarła klasa”, zestawione ze współczesną realizacją „Ani żywa, ani umarła”. Dialog ze spektaklem-ikoną podjął Krzysztof Garbaczewski, który w swojej pracy reżyserskiej łączy metody teatru, współczesnych sztuk wizualnych i performansu. W przestrzeni instalacji widzowie staną się aktywnymi uczestnikami cyfrowego środowiska, w którym awatary inspirowane postaciami z „Umarłej klasy” współtworzą nową rzeczywistość, pozwalając spojrzeć na jej fenomen z dzisiejszej perspektywy.
Wernisaż: 26 lutego, godz. 18:00
Czas trwania: 27 lutego – 21 grudnia 2025
Miejsce: Cricoteka, ul. Nadwiślańska 2–4, Kraków
Kuratorka: Małgorzata Paluch-Cybulska
Współpraca: Natalia Zarzecka