Inne aktualności
- Łódź. Wyścigi i pościgi, czyli impro bez hamulców 22.11.2024 09:41
- Łódź. Premiera „Zmęczonych" w Teatrze Nowym 22.11.2024 09:32
- Gorzów Wielkopolski. Aktor i dziennikarz, którego urzekł teatr 22.11.2024 09:10
- Warszawa. Druga premiera sezonu w Teatrze Narodowym: „Inne rozkosze” Jerzego Pilcha w reż. Jacka Głomba 22.11.2024 09:06
- Warszawa. Szefowa MKiDN: w kwestii KPO zawiodła organizacja, nadzór i prowadzenie procesu w NIMiT 22.11.2024 08:59
- Warszawa. Ministra kultury: Karolina Rozwód złamała ustawę o finansach publicznych 22.11.2024 08:58
- Rumunia. Pokaz niemego filmu „Bestia” z Polą Negri zainaugurował festiwal CinePOLSKA 22.11.2024 08:56
- Warszawa. Jutro premiera „Pułapki na myszy” w Teatrze Ateneum 22.11.2024 08:51
- Warszawa. Premiera „Czarnej maski” Krzysztofa Pendereckiego w reż. Davida Pountneya 22.11.2024 08:42
- Poznań. Grudzień w Teatrze Wielkim 22.11.2024 08:36
- Kraj. Ukazał się jesienny numer magazynu „TANIEC” 22.11.2024 08:24
- Gdańsk. Premiera „Watch me!” Magdy Jędry w ramach Programu „Przestrzenie Sztuki – Taniec” 22.11.2024 08:20
- Warszawa. Historyczny układ urbanistyczny placu Teatralnego wpisany do rejestru zabytków 21.11.2024 17:22
- Warszawa. Trwa Przegląd spektakli VOD w Teatrze Powszechnym 21.11.2024 17:12
Spektakl "Dido & Aeneas" Henry’ego Purcella zainauguruje rozpoczynający się w poniedziałek Festiwal Opera Rara, który w tym roku odbędzie się w formule online. Imprezie przyświeca przesłanie "Stań jak przyjaciel i spójrz mi w oczy — pogodnie, życzliwie".
Podczas poniedziałkowej konferencji prasowej dyrektor artystyczny imprezy Jan Tomasz Adamus zwrócił uwagę na szczególną rolę kultury w czasie, w którym z powodu obowiązujących w kraju obostrzeń, spotkanie z festiwalową publicznością twarzą w twarz nie jest możliwe.
Dyrektor wskazał, że "teraz jest czas, aby z otwartą przyłbicą stać i walczyć o sztukę, o edukację", ponieważ ich brak "jest bombą z opóźnionym zapłonem". Podkreślił, że przyjęta formuła online ma przede wszystkim umożliwić gościom wzięcie udziału w wydarzeniu "na żywo". Z tego powodu, jak wyjaśnił, "festiwal w tym roku trwa jakiś czas - nie wiadomo jak długo". - Zaczynamy od produkcji stosunkowo niewielkich, ale, jeśli tylko będzie to możliwe, większe spektakle zrobimy "na żywo" - powiedział.
Tegoroczną edycję zainauguruje spektakl "Dido & Aeneas" Henry’ego Purcella, który - podobnie jak pozostałe - zobaczyć będzie można za pośrednictwem platformy PLAY KRAKÓW. Jak zapewniła Izabela Błaszczyk - dyrektor Krakowskiego Biura Festiwalowego, które współorganizuje wydarzenie - taka formuła pozwoli na uczestnictwo w nim wszystkim widzom, którym w poprzednich latach, z powodu dużego zainteresowania imprezą, nie udało się zakupić biletu na wybrany spektakl.
- Jestem przekonana, że w tym czasie - bardzo trudnym dla nas, dla ludzi, którzy starają się tworzyć dla państwa kulturę - i w tym, że będziemy ten festiwal pokazywać państwu za pomogą PLAY KRAKÓW, odnajdziemy coś dobrego - powiedziała Błaszczyk.
Wersję sceniczną inaugurującego imprezę spektaklu "Dido & Aeneas" Henry’ego Purcella przygotowała Natalia Iwaniec. "Reżyserka i choreografka (...) stworzyła spektakl, w którym niezwykle czytelnie wybrzmiewają ludzkie problemy, konflikty i emocje tak mistrzowsko wyrażone w muzyce przez kompozytora" - podkreślili organizatorzy.
W programie znalazł się też m.in. "przewrotny moralitet" Claudia Monteverdiego, czyli "Il ballo delle Ingrate", który Opera Rara gościła już w ubiegłym roku. "Mowa w nim o więziach między życiem i śmiercią, ludźmi i bogami, a przede wszystkim kobietami i mężczyznami" - podkreślili organizatorzy festiwalu. Jak dodali, reżyserka Magda Szpecht "wchodzi w dyskusję z XVII-wiecznym librecistą i zadaje pytanie o charakter tych związków", a "spektakl otwiera się na współczesność także przez uzupełnienie barokowej partytury utworem, który skomponowała Teoniki Rożynek".
Goście festiwalu wysłuchają także słynnej opery Wolfganga Amadeusza Mozarta pt. "Cosi fan tutte". Dzieło, jak wskazali organizatorzy, "dobre imię odzyskało w połowie XX wieku i od tamtej pory jego popularność jest nie mniejsza niż innych Mozartowskich arcydzieł". Spektakl reżyseruje Cezary Tomaszewski, a muzycznie prowadzi je Jan Tomasz Adamus.
Szczegółowy program znaleźć można na stronie internetowej festiwalu.