Inne aktualności
- Rosja. Aktorka skazana zaocznie na 8 lat kolonii karnej za „usprawiedliwianie terroryzmu” 13.11.2025 17:46
- Kraków. Opowieść o kobiecym ciele i tematach tabu w Teatrze Słowackiego 13.11.2025 16:42
-
Wrocław. W 100. rocznicę urodzin Wojciecha Jerzego Hasa nadano jego imię jednemu z wrocławskich tramwajów
13.11.2025 16:05
- Warszawa. Koncert świąteczno-noworoczny Teatru Ateneum 13.11.2025 15:50
- Kraków. Premiera książki „Jerzy Stuhr show. Obrazki i anegdoty” Ryszarda Abrahama 13.11.2025 15:49
-
Poznań. Dziś premiera „Koriolana” w Teatrze Nowym
13.11.2025 15:14
-
Tarnów. Nowe światło i dźwięk na tarnowskiej scenie
13.11.2025 14:39
- Warszawa. MKiDN powołało pełnomocnika ds. przeciwdziałania mobbingowi 13.11.2025 14:32
-
Bielsko-Biała. Poznaj Teatr Ludzi. 15 listopada – dzień otwarty z okazji jubileuszu 135-lecia Teatru Polskiego
13.11.2025 14:08
- Sosnowiec. 11. Sosnowiecka Jesień Teatralna potrwa od 20 do 29 listopada 13.11.2025 13:12
- Warszawa. Premiera „Alicji w Krainie Cyberczarów” w Teatrze Baj – w sobotę 13.11.2025 11:25
- Warszawa. „Depesze” – teatralny hołd dla fenomenu Depeche Mode 13.11.2025 10:03
-
Warszawa. Dziś premiera tryptyku „Symfonia tańca” w TWON
13.11.2025 09:15
- Olsztyn. Spektakl „FOMO” zadebiutuje już w piątek na Scenie u Sewruka Teatru Jaracza 13.11.2025 08:58
Spektakl "Dido & Aeneas" Henry’ego Purcella zainauguruje rozpoczynający się w poniedziałek Festiwal Opera Rara, który w tym roku odbędzie się w formule online. Imprezie przyświeca przesłanie "Stań jak przyjaciel i spójrz mi w oczy — pogodnie, życzliwie".
Podczas poniedziałkowej konferencji prasowej dyrektor artystyczny imprezy Jan Tomasz Adamus zwrócił uwagę na szczególną rolę kultury w czasie, w którym z powodu obowiązujących w kraju obostrzeń, spotkanie z festiwalową publicznością twarzą w twarz nie jest możliwe.
Dyrektor wskazał, że "teraz jest czas, aby z otwartą przyłbicą stać i walczyć o sztukę, o edukację", ponieważ ich brak "jest bombą z opóźnionym zapłonem". Podkreślił, że przyjęta formuła online ma przede wszystkim umożliwić gościom wzięcie udziału w wydarzeniu "na żywo". Z tego powodu, jak wyjaśnił, "festiwal w tym roku trwa jakiś czas - nie wiadomo jak długo". - Zaczynamy od produkcji stosunkowo niewielkich, ale, jeśli tylko będzie to możliwe, większe spektakle zrobimy "na żywo" - powiedział.
Tegoroczną edycję zainauguruje spektakl "Dido & Aeneas" Henry’ego Purcella, który - podobnie jak pozostałe - zobaczyć będzie można za pośrednictwem platformy PLAY KRAKÓW. Jak zapewniła Izabela Błaszczyk - dyrektor Krakowskiego Biura Festiwalowego, które współorganizuje wydarzenie - taka formuła pozwoli na uczestnictwo w nim wszystkim widzom, którym w poprzednich latach, z powodu dużego zainteresowania imprezą, nie udało się zakupić biletu na wybrany spektakl.
- Jestem przekonana, że w tym czasie - bardzo trudnym dla nas, dla ludzi, którzy starają się tworzyć dla państwa kulturę - i w tym, że będziemy ten festiwal pokazywać państwu za pomogą PLAY KRAKÓW, odnajdziemy coś dobrego - powiedziała Błaszczyk.
Wersję sceniczną inaugurującego imprezę spektaklu "Dido & Aeneas" Henry’ego Purcella przygotowała Natalia Iwaniec. "Reżyserka i choreografka (...) stworzyła spektakl, w którym niezwykle czytelnie wybrzmiewają ludzkie problemy, konflikty i emocje tak mistrzowsko wyrażone w muzyce przez kompozytora" - podkreślili organizatorzy.
W programie znalazł się też m.in. "przewrotny moralitet" Claudia Monteverdiego, czyli "Il ballo delle Ingrate", który Opera Rara gościła już w ubiegłym roku. "Mowa w nim o więziach między życiem i śmiercią, ludźmi i bogami, a przede wszystkim kobietami i mężczyznami" - podkreślili organizatorzy festiwalu. Jak dodali, reżyserka Magda Szpecht "wchodzi w dyskusję z XVII-wiecznym librecistą i zadaje pytanie o charakter tych związków", a "spektakl otwiera się na współczesność także przez uzupełnienie barokowej partytury utworem, który skomponowała Teoniki Rożynek".
Goście festiwalu wysłuchają także słynnej opery Wolfganga Amadeusza Mozarta pt. "Cosi fan tutte". Dzieło, jak wskazali organizatorzy, "dobre imię odzyskało w połowie XX wieku i od tamtej pory jego popularność jest nie mniejsza niż innych Mozartowskich arcydzieł". Spektakl reżyseruje Cezary Tomaszewski, a muzycznie prowadzi je Jan Tomasz Adamus.
Szczegółowy program znaleźć można na stronie internetowej festiwalu.