Inne aktualności
- Białystok. Premiera spektaklu o miłości – „Wieczoru Trzech Króli” Szekspira w Teatrze Dramatycznym 22.02.2025 14:18
-
Warszawa. Premiera spektaklu muzycznego „Na prochach” w Teatrze Syrena – w sobotę 22.02.2025 12:00
- Kraków. „Aida” – premiera w Operze Krakowskiej 21.02.2025 18:02
-
Kielce. Zdjęcia Pawła Edelmana do „Skóry po dziadku” Pakuły 21.02.2025 17:50
- Kraków. Artyści i pracownicy Teatru Scena STU uhonorowani Medalami „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” 21.02.2025 16:26
- Zakopane. Spektakl kabaretowo-muzyczny „Międzyczas” wg utworów Jonasza Kofty i premiera płyty 21.02.2025 16:09
- Warszawa. Ukraińskie „Dziady” w Teatrze Dramatycznym 21.02.2025 16:08
- Szczecin. W marcu premiera „Pół na pół” w Teatrze Polskim 21.02.2025 16:05
- Warszawa. Niepokojące plany dotyczące czeskiego Instytutu Teatralnego 21.02.2025 16:00
-
Lublin. Nowy cykl czytań performatywnych w Teatrze Osterwy 21.02.2025 15:42
-
Katowice. Wkrótce finał 2. edycji projektu WyspianKiss w Teatrze Śląskim 21.02.2025 14:36
-
Wrocław. Opera zachęca do wsparcia Ukrainy podczas spektaklu „Carmen” 21.02.2025 14:34
-
Teatr TV. Premiera spektaklu „Matki. Pieśń na czas wojny” w reż. Marty Górnickiej – w poniedziałek 21.02.2025 14:34
- Katowice. W Teatrze Żelaznym próbują „Misia Kubusia i przyjaciół” 21.02.2025 14:07
Spektakl "Dido & Aeneas" Henry’ego Purcella zainauguruje rozpoczynający się w poniedziałek Festiwal Opera Rara, który w tym roku odbędzie się w formule online. Imprezie przyświeca przesłanie "Stań jak przyjaciel i spójrz mi w oczy — pogodnie, życzliwie".
Podczas poniedziałkowej konferencji prasowej dyrektor artystyczny imprezy Jan Tomasz Adamus zwrócił uwagę na szczególną rolę kultury w czasie, w którym z powodu obowiązujących w kraju obostrzeń, spotkanie z festiwalową publicznością twarzą w twarz nie jest możliwe.
Dyrektor wskazał, że "teraz jest czas, aby z otwartą przyłbicą stać i walczyć o sztukę, o edukację", ponieważ ich brak "jest bombą z opóźnionym zapłonem". Podkreślił, że przyjęta formuła online ma przede wszystkim umożliwić gościom wzięcie udziału w wydarzeniu "na żywo". Z tego powodu, jak wyjaśnił, "festiwal w tym roku trwa jakiś czas - nie wiadomo jak długo". - Zaczynamy od produkcji stosunkowo niewielkich, ale, jeśli tylko będzie to możliwe, większe spektakle zrobimy "na żywo" - powiedział.
Tegoroczną edycję zainauguruje spektakl "Dido & Aeneas" Henry’ego Purcella, który - podobnie jak pozostałe - zobaczyć będzie można za pośrednictwem platformy PLAY KRAKÓW. Jak zapewniła Izabela Błaszczyk - dyrektor Krakowskiego Biura Festiwalowego, które współorganizuje wydarzenie - taka formuła pozwoli na uczestnictwo w nim wszystkim widzom, którym w poprzednich latach, z powodu dużego zainteresowania imprezą, nie udało się zakupić biletu na wybrany spektakl.
- Jestem przekonana, że w tym czasie - bardzo trudnym dla nas, dla ludzi, którzy starają się tworzyć dla państwa kulturę - i w tym, że będziemy ten festiwal pokazywać państwu za pomogą PLAY KRAKÓW, odnajdziemy coś dobrego - powiedziała Błaszczyk.
Wersję sceniczną inaugurującego imprezę spektaklu "Dido & Aeneas" Henry’ego Purcella przygotowała Natalia Iwaniec. "Reżyserka i choreografka (...) stworzyła spektakl, w którym niezwykle czytelnie wybrzmiewają ludzkie problemy, konflikty i emocje tak mistrzowsko wyrażone w muzyce przez kompozytora" - podkreślili organizatorzy.
W programie znalazł się też m.in. "przewrotny moralitet" Claudia Monteverdiego, czyli "Il ballo delle Ingrate", który Opera Rara gościła już w ubiegłym roku. "Mowa w nim o więziach między życiem i śmiercią, ludźmi i bogami, a przede wszystkim kobietami i mężczyznami" - podkreślili organizatorzy festiwalu. Jak dodali, reżyserka Magda Szpecht "wchodzi w dyskusję z XVII-wiecznym librecistą i zadaje pytanie o charakter tych związków", a "spektakl otwiera się na współczesność także przez uzupełnienie barokowej partytury utworem, który skomponowała Teoniki Rożynek".
Goście festiwalu wysłuchają także słynnej opery Wolfganga Amadeusza Mozarta pt. "Cosi fan tutte". Dzieło, jak wskazali organizatorzy, "dobre imię odzyskało w połowie XX wieku i od tamtej pory jego popularność jest nie mniejsza niż innych Mozartowskich arcydzieł". Spektakl reżyseruje Cezary Tomaszewski, a muzycznie prowadzi je Jan Tomasz Adamus.
Szczegółowy program znaleźć można na stronie internetowej festiwalu.