Inne aktualności
- Warszawa. „Gry i zabawy” – spektakl w DK Zacisze 21.01.2025 17:26
- Warszawa. Ogłoszono przetarg na realizację budowy TR Warszawa 21.01.2025 16:16
- Warszawa. MKiDN ogłosiło projekty dofinansowane z rezerwy ministra w ramach programu „Edukacja artystyczna 2025” 21.01.2025 16:07
- Bydgoszcz. Teatr Polski gra z WOŚP 21.01.2025 15:07
- Radom. Wkrótce premiera spektaklu „Café Luna” w Teatrze Powszechnym 21.01.2025 15:03
- Rzeszów. Promocja książki Andrzeja Piątka „Szajna. Dom wyobraźni artysty” 21.01.2025 14:56
- Nowy Sącz. XXI Międzynarodowy Konkurs Sztuki Wokalnej im. Ady Sari – w maju 21.01.2025 14:46
- Białystok. 30 twórców ze stypendiami artystycznymi prezydenta miasta 21.01.2025 14:43
- Bydgoszcz. „Zemsta” na Dzikim Zachodzie. Teatr Polski zaprezentował plakat z kaktusem i rewolwerem 21.01.2025 14:09
- Katowice. Za tydzień premiera spektaklu „Mianujom mie Hanka” w Teatrze Telewizji 21.01.2025 13:56
- Katowice. Gala wręczenia Nagrody im. Kazimierza Kutza w Teatrze Śląskim – 16 lutego 21.01.2025 13:28
- Gdańsk. Najbliższe wydarzenia w Teatrze Wybrzeże 21.01.2025 12:26
- Bydgoszcz. Opera ku pokrzepieniu serc. Weekend z „Napojem miłosnym” w Operze Nova 21.01.2025 12:20
- Płock. Zmarł aktor Zbigniew Płoszaj 21.01.2025 12:09
Spektakl "Dido & Aeneas" Henry’ego Purcella zainauguruje rozpoczynający się w poniedziałek Festiwal Opera Rara, który w tym roku odbędzie się w formule online. Imprezie przyświeca przesłanie "Stań jak przyjaciel i spójrz mi w oczy — pogodnie, życzliwie".
Podczas poniedziałkowej konferencji prasowej dyrektor artystyczny imprezy Jan Tomasz Adamus zwrócił uwagę na szczególną rolę kultury w czasie, w którym z powodu obowiązujących w kraju obostrzeń, spotkanie z festiwalową publicznością twarzą w twarz nie jest możliwe.
Dyrektor wskazał, że "teraz jest czas, aby z otwartą przyłbicą stać i walczyć o sztukę, o edukację", ponieważ ich brak "jest bombą z opóźnionym zapłonem". Podkreślił, że przyjęta formuła online ma przede wszystkim umożliwić gościom wzięcie udziału w wydarzeniu "na żywo". Z tego powodu, jak wyjaśnił, "festiwal w tym roku trwa jakiś czas - nie wiadomo jak długo". - Zaczynamy od produkcji stosunkowo niewielkich, ale, jeśli tylko będzie to możliwe, większe spektakle zrobimy "na żywo" - powiedział.
Tegoroczną edycję zainauguruje spektakl "Dido & Aeneas" Henry’ego Purcella, który - podobnie jak pozostałe - zobaczyć będzie można za pośrednictwem platformy PLAY KRAKÓW. Jak zapewniła Izabela Błaszczyk - dyrektor Krakowskiego Biura Festiwalowego, które współorganizuje wydarzenie - taka formuła pozwoli na uczestnictwo w nim wszystkim widzom, którym w poprzednich latach, z powodu dużego zainteresowania imprezą, nie udało się zakupić biletu na wybrany spektakl.
- Jestem przekonana, że w tym czasie - bardzo trudnym dla nas, dla ludzi, którzy starają się tworzyć dla państwa kulturę - i w tym, że będziemy ten festiwal pokazywać państwu za pomogą PLAY KRAKÓW, odnajdziemy coś dobrego - powiedziała Błaszczyk.
Wersję sceniczną inaugurującego imprezę spektaklu "Dido & Aeneas" Henry’ego Purcella przygotowała Natalia Iwaniec. "Reżyserka i choreografka (...) stworzyła spektakl, w którym niezwykle czytelnie wybrzmiewają ludzkie problemy, konflikty i emocje tak mistrzowsko wyrażone w muzyce przez kompozytora" - podkreślili organizatorzy.
W programie znalazł się też m.in. "przewrotny moralitet" Claudia Monteverdiego, czyli "Il ballo delle Ingrate", który Opera Rara gościła już w ubiegłym roku. "Mowa w nim o więziach między życiem i śmiercią, ludźmi i bogami, a przede wszystkim kobietami i mężczyznami" - podkreślili organizatorzy festiwalu. Jak dodali, reżyserka Magda Szpecht "wchodzi w dyskusję z XVII-wiecznym librecistą i zadaje pytanie o charakter tych związków", a "spektakl otwiera się na współczesność także przez uzupełnienie barokowej partytury utworem, który skomponowała Teoniki Rożynek".
Goście festiwalu wysłuchają także słynnej opery Wolfganga Amadeusza Mozarta pt. "Cosi fan tutte". Dzieło, jak wskazali organizatorzy, "dobre imię odzyskało w połowie XX wieku i od tamtej pory jego popularność jest nie mniejsza niż innych Mozartowskich arcydzieł". Spektakl reżyseruje Cezary Tomaszewski, a muzycznie prowadzi je Jan Tomasz Adamus.
Szczegółowy program znaleźć można na stronie internetowej festiwalu.