20 stycznia br. Teatr im. Juliusza Słowackiego zaprezentował widzom polską prapremierę długo oczekiwanego spektaklu „Botticelli” w reżyserii Pawła Świątka, adaptację dramatu Jordana Tannahilla, kanadyjskiego autora, znanego krakowskiej publiczności ze spektaklu na Scenie Domu Machin w reżyserii Iwony Kempy „Spóźnione odwiedziny”.
Inne aktualności
- Belgia. Wróblewska: wspieranie młodych artystek i artystów wśród priorytetów polskiej prezydencji 30.01.2025 17:29
- Kraków. XVI Dni Komedii dell’Arte 30.01.2025 17:08
- Rzeszów. Rusza siódma edycja Sceny Nowej Dramaturgii 30.01.2025 16:16
- Poznań. Luty w Polskim Teatrze Tańca 30.01.2025 16:07
- Grudziądz. Poezja Wysokiej Próby 30.01.2025 15:37
- Katowice. „Teksty na mieście. Antologia dramatu o Katowicach” – premiera wydawnicza 30.01.2025 15:24
- Warszawa. W świecie baśni, czyli premiera „Trzech piórek” w Guliwerze 30.01.2025 14:30
- Warszawa. „Kalina®” w Gdańsku – spektakl muzyczny w hołdzie Kalinie Jędrusik 30.01.2025 13:39
- Radom. Ferie w Teatrze Kochanowskiego 30.01.2025 12:00
- Sopot. „Bo zawsze tak było”. Rozmowy o patologiach w kulturze 30.01.2025 11:25
- Sopot. Koncert piosenek Jacquesa Brela w tłumaczeniu Wojciecha Młynarskiego – w Teatrze Atelier 30.01.2025 11:16
- Lublin. Benefis Bohdana Zadury. Koncert Andruchowycz & Karbido „Radio Noc” 30.01.2025 11:15
- Warszawa. Jakiej kultury chcą mieszkanki i mieszkańcy stolicy? 30.01.2025 11:09
- Lublin. Ruszył nabór do Nagród Prezydenta Miasta Lublin w dziedzinie kultury 30.01.2025 10:49
W miniony weekend Tannahill gościł podczas pierwszego w Polsce wystawienia sztuki „Botticelli”, a także uczestniczył w spotkaniu i rozmowie z widzami, dzieląc się spojrzeniem na wystawianie swoich utworów: „Pisanie dramatów to tworzenie tekstu, który jest niepełny. Dopełnieniem dopiero jest to, co dzieje się później. Najlepsze sztuki to te, które posługują się tekstem żywym. Tekst żywy nie jest zaś czymś, co zostało wpakowane do muzeum. To tekst, który żyje i oddycha. To każdy tekst, który reżyser może wziąć i na swój sposób przetworzyć lub usunąć”.
Florencja, czasy panowania rodu Medyceuszów. Czasy rozkwitu malarstwa, ale także zarazy i buntów społecznych. Hołubiony przez panujących Botticelli dostaje zlecenie namalowania portretu żony Wawrzyńca Medyceusza. Tak powstają Narodziny Wenus, w czym niebagatelny udział ma uzdolniony młodziutki uczeń Botticellego – Leonardo da Vinci. Między mężczyznami rodzi się uczucie… „W dzisiejszych czasach opowieść o miłości może mieć siłę uwolnienia. Dominującymi doświadczeniami ostatnich miesięcy jest lęk i niepewność. Gubiąc się w gąszczu spekulacji i cynicznych manipulacji faktami poszukujemy ostatecznych emocjonalnych deklaracji, które nabierają siłę społecznej przemiany.” mówi reżyser Paweł Świątek. Ta sztuka to szalona opowieść o "miłości w czasach zarazy" – czasach, w których społeczeństwo szuka kozła ofiarnego dla odpędzenia swoich lęków w obliczu choroby, która dziesiątkuje kraj. Na scenie: Karolina Kazoń, Marta Konarska, Mateusz Janicki, Marcin Sianko, Rafał Szumera, Adam Wietrzyński oraz w dublurze: Rafał Dziwisz oraz Grzegorz Łukawski.
Prawa autorskie do sztuki „Botticelli” reprezentuje Marquis Entertainment Inc, a w Polsce Agencja ADiT Elżbieta Manthey.
Prapremiera – 20 stycznia 2023 r. Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie, Scena MOS, ul. Rajska 12. Kolejne spektakle na początku marca i początku kwietnia.
Dokładne daty i możliwość zakupu biletów na: https://teatrwkrakowie.pl/spektakl/botticelli
Jordan Tannahill „Botticelli”
Reżyseria: Paweł Świątek
Scenografia, kostiumy i multimedia: Marcin Chlanda
Muzyka: Dominik Strycharski
Tłumaczenie: Marta Orczykowska