Jeden z najważniejszych polskich festiwali teatralnych, jak większość wydarzeń w tym roku, przenosi się do internetu. Dzięki temu od 23 do 28 listopada będą w nim mogli wziąć udział teatromani z całej Polski. Szczególnie, że dostęp do wszystkich punktów programu będzie bezpłatny.
Przejście w sferę wirtualną nie oznacza zmiany formuły. Jak zawsze pięć najciekawszych spektakli młodych reżyserów z ostatnich sezonach teatrów walczy o Laur Konrada i Nagrodę Publiczności.
W programie znajdą się też m.in. spektakle telewizyjne i słuchowiska radiowe, dokumenty oraz krótkie fabuły, a także warsztaty, panele dyskusyjne i rozmowy z twórcami. Wszystkie punkty programu będą emitowane na żywo (lub jako wcześniejsze, specjalne rejestracje) na stronie http://festiwal-interpretacje.pl/
Mistrzowski spektakl Krystiana Lupy
Chwilę przed oficjalnym rozpoczęciem festiwalu organizatorzy – instytucja Katowice Miasto Ogrodów – proponuje spektakl mistrzowski. W sobotę 21 listopada o godz. 18.00 wraz z widzami w Teatrze Powszechnym w Warszawie obejrzymy spektakl "Capri - wyspa uciekinierów" zrealizowanego przez mistrza polskiej reżyserii - Krystiana Lupę. Pokaz odbędzie się w formie transmisji na żywo.
Ten wielowątkowy, pełen odniesień do współczesności spektakl Krystiana Lupy został zainspirowany książkami Curzio Malapartego – włoskiego pisarza, który przeszedł od fascynacji do krytyki faszyzmu, przez co w czasie rządów Mussoliniego został zesłany na jedną z włoskich wysp. Jak jednak zawsze w przypadku spektakli Krystiana Lupy, to tylko pretekst do snucia uniwersalnej i erudycyjnej opowieści, w której przeszłość splata się nierozerwalnie z teraźniejszością. Na pół godziny przed pokazem wyemitujemy w sieci rozmowę z reżyserem, który opowie o pracy nad tą trwającą ponad pięć godzin produkcją.
Transmisja spektaklu "Capri - wyspa uciekinierów" jest jedynym biletowanym wydarzeniem – aby móc ją obejrzeć na stronie online.festiwal-interpretacje.pl, trzeba kupić na stronie wirtualny bilet w cenie 20 zł.
Teatr, telewizja i radio
Wszystkie pozostałe wydarzenia Interpretacji będą udostępniane bezpłatnie. Festiwal rozpocznie przeglądu słuchowisk Teatru Polskiego Radia wybranych przez Janusza Kukułę, dyrektora Teatru Polskiego Radia i kuratora tej sekcji festiwalowej.
Przegląd słuchowisk wyreżyserowanych przez młodych twórców: Alinę Moś-Kerger ("Daisy"), Annę Skuratowicz ("Komediant"), Aleksandrę Głogowską ("Przed sklepem jubliera"), Martynę Quant ("Pojedynek") i Michała Zdunika ("Cisza") ma formę konkursową. Konkurs na najlepsze słuchowisko radiowe jest obecny w programie festiwalu od 2018 roku, kiedy to jego dyrektorem artystycznym został Ingmar Villqist - dramatopisarz, reżyser, kurator sztuki i pedagog związany z Górnym Śląskiem.
Na podobnej zasadzie o specjalną nagrodę postarają się młodzi reżyserzy pięciu spektakli telewizyjnych wyprodukowanych przez Wytwórnię Filmów Dokumentalnych i Fabularnych w Warszawie w ramach cyklu TEATROTEKA: Filip Gieldon ("Kasie"), Maciej Buchwald ("Matka Boska Niespodziewana"), Ewa Małecki ("Widok z mojego balkonu"), Tomasz Jeziorski („Żona Łysego") i Jakub Pączek ("Falowiec"). Selekcji spektakli dokonał kurator tej sekcji Wojciech Majcherek.
Nagrody w każdym z obu konkursów wynoszą po 10 tys. zł.
O Laur Konrada
Najważniejszym konkursem będzie, rzecz jasna, konkurs pięciu spektakli teatralnych powstałych w ciągu ostatnich dwóch sezonów artystycznych, wybranych przez grono selekcjonerów spośród kilkudziesięciu zgłoszonych propozycji. Wyboru dokonali: Ingmar Villqist, Wojciech Majcherek i Roman Pawłowski.
W tym roku na Laur Konrada i Nagrodę Publiczności ma szansę Małgorzata Warsicka ze spektaklem "Mistrz i Małgorzata" z Teatru Polskiego w Bielsku-Białej, Katarzyna Szyngiera ze spektaklem "Lwów nie oddamy" zrealizowanym w Teatrze im. W. Siemaszkowej w Rzeszowie, Cezary Tomaszewski ze spektaklem "Gracjan Pan" z Teatru Muzycznego Capitol we Wrocławiu, Piotr Łukaszczyk ze spektaklem "Jutro przypłynie królowa" z Wrocławskiego Teatru Współczesnego i Jędrzej Piaskowski ze spektaklem "Jezus" z Nowego Teatru w Warszawie (dokładne informacje o spektaklach poniżej).
Wszystkie przedstawienia zostały zarejestrowane specjalnie na potrzeby festiwalu. Zostaną wyemitowane na stronie festiwalu tylko raz, o wyznaczonych godzinach - tak, jakbyśmy oglądali je w teatrze.
Konkursowe spektakle będzie oceniało pięcioosobowe jury, które stworzą w tym roku: kostiumolożka Katarzyna Sobańska, scenograf Marcel Sławiński, historyk literatury Stanisław Rosiek, aktor i tłumacz Jacek Poniedziałek oraz reżyser Grzegorz Jarzyna (przewodniczący jury).
Podczas finału festiwalu każdy z jurorów wręczy wybranemu reżyserowi sakiewkę zawierającą 10 tys. zł. Twórca, który zbierze przynajmniej trzy sakiewki zdobędzie Laur Konrada – główną nagrodę Interpretacji. Nagrodę najlepszemu spektaklowi przyzna również w głosowaniu publiczność. Nagrodę Publiczności wynoszącą 10 tys. zł ufundował Marszałek Województwa Śląskiego. Gala przyznania nagród, mimo że bez udziału publiczności, będzie jak najbardziej rzeczywista i będzie można ją śledzić w internecie w ostatnim dniu festiwalu, 28 listopada.
Młodzi na dodatek
Równie bogaty jest program wydarzeń dodatkowych. Tworzą je choćby dwa bloki krótkich filmów - pięć dokumentalnych wybranych przez Andrzeja Fidyka i pięć fabularnych wyłonionych przez Krzysztofa Zanussiego, a zrealizowanych przez reżyserów związanych m.in. ze Szkołą Filmową im. Krzysztofa Kieślowskiego w Katowicach. Wśród nich jest głośny i nagradzany dokument "Mój kraj taki piękny" w reżyserii Grzegorza Paprzyckiego, który powalczy o nominację do Oscarów 2020.
Internauci będą mieli okazję zobaczyć również ciekawe spektakle towarzyszące, jak np. "Odmęt" w reżyserii Marka Idzikowskiego, który otrzymał Grand Prix podczas Forum Młodej Reżyserii 2019
w Krakowie czy "Gradient" - spektakl z nurtu nowego cyrku Fundacji Sztukmistrze.
Z okazji stulecia Powstań Śląskich zaprezentowane zostaną słuchowiska radiowe na ich temat: "Gniew" Romualda Pitery zrealizowany w 1970 roku w Teatrze Polskiego Radia oraz słuchowisko na podstawie jednoaktówki "Anna" autorstwa Krzysztofa Kokota. To ostatnie będzie specjalnie przygotowane przez instytucję Katowice Miasto Ogrodów we współpracy z katowickim Oddziałem Instytutu Pamięci Narodowej.
Dodatkowo Dariusz Pawelec przeprowadzi dla chętnych twórców masterclass, czyli wykład połączony z warszatem na temat realizacji telewizyjnej spektaklu teatralnego. Połączymy się również z dyrektorami kilku ważnych międzynarodowych festiwali teatralnych, aby porozmawiać m.in. o organizowaniu wydarzeń kulturalnych w dobie pandemii.
Pełny program festiwalu dostępny na stronie http://festiwal-interpretacje.pl/
Inne aktualności
- Francja. Aktorka Elizabeth Duda: chcę wypełnić lukę w obecności poezji Miłosza we Francji 21.12.2024 12:43
- Kraków. Projekt „Kultura – pomimo ciemności i ograniczeń 2024” 21.12.2024 11:27
- Lublin. Gruziński balet, Koncert Wiedeński i noworoczne widowisko w CSK 20.12.2024 17:42
- Warszawa. Fundacja Ivana Wyrypajewa Teal House otworzyła program „Art Integration” 20.12.2024 17:35
- Olsztyn. Spektaklem „Setka Jaracza” teatr obchodzi podwójny jubileusz 20.12.2024 17:02
- Warszawa. „Urodziny Leśmiana”. Koncert relaksacyjny, czytanie performatywne i debata 20.12.2024 16:55
- Dolnośląskie. Teatralne królestwo ustanowiono w Nowinie 20.12.2024 16:35
- Warszawa. Nie żyje Svitlana Oleshko 20.12.2024 14:45
- Kraj. Nowy balet „Dziadek do orzechów i Król myszy” z Opery w Zurychu 20.12.2024 14:29
- Warszawa. O ekologii w operze. Dokumentacja opery „Szczur i Drzewo” 20.12.2024 13:25
- Warszawa. Dramat. I co? Tłumaczenia teatralne. Spotkanie w ramach cyklu „Książka w teatrze” 20.12.2024 13:19
- Lublin. Premiera „Cyberiady” 20.12.2024 13:10
- Toruń. Internetowa premiera filmu dokumentalnego z okazji 10-lecia Teatru Muzycznego 20.12.2024 11:30
- Warszawa. Reportaż z pokazu „Sprawa Dantona. Rekonstrukcja” w niedzielę na VOD Teatru Powszechnego 20.12.2024 11:29
Spektakle walczące o „Laur Konrada”
"Mistrz i Małgorzata" w reż. Małgorzaty Warsickiej skupia się - na podstawie nowego, „rodzinnego” przekładu Leokadii Anny, Grzegorza i Igora Przebindów – na aspekcie duchowym dzieła Bułhakowa, na „duchowych przygodach człowieka”. Za pośrednictwem galerii bułhakowowskich postaci reżyserka wnikliwie bada pojemność tego sformułowania, tropi drogi do wolności zewnętrznej jak i wewnętrznej każdego z bohaterów. Osią spektaklu jest kwartet smyczkowy, który na żywo buduje aurę dźwiękową scen i akompaniuje chórowi. Ważnym elementem jest też wielokanałowa warstwa elektroniczna, która wciąga widza w świat odrealniony i akustycznie wykrzywiony. Temat pokierował twórców w stronę inspiracji formą muzyczną pasji – nie tylko ze względu na wątki biblijne, ale przede wszystkim ze względu na losy bohaterów, z których każdy mierzy się ze swoim cierpieniem.
„Lwów nie oddamy” w reż. Katarzyny Szyngiery to spektakl o współczesnych relacjach polsko-ukraińskich powstały na podstawie materiału dokumentalnego. 1000 lat temu spotkaliśmy się -Polacy i Ukraińcy - po raz pierwszy. Wojowie Bolesława Chrobrego przegonili ich za Bug rycerzy Jarosława Mądrego, obrzuciwszy ich inwektywami. 100 lat temu trwała Bitwa o Lwów i wojna polsko-ukraińska. A jeszcze kilka lat temu polski minister pojechał do Lwowa, uwolnić z klatek kamienne lwy, symbolizujące polską przeszłość miasta. Spektakl Katarzyny Szyngiery pokazuje, jak uprzedzenia i nienawiść karmią się pamięcią. Choć nawiązuje do wydarzeń historycznych, nie skupia się na bolesnej przeszłości. Przeciwnie, dla twórców liczy się tu i teraz. To próba pokazania relacji pomiędzy zwykłymi ludźmi – Polakami i Ukraińcami, którzy dziś w Polsce, zwłaszcza w miastach przygranicznych, żyją razem lub obok siebie.
Natchnieniem dla twórców, ich muzą i głównym bohaterem musicalu "Gracjan Pan" w reż. Cezarego Tomaszewskiego jest Gracjan Roztocki - jeden z najsłynniejszych polskich youtuberów, artysta totalny, w swej twórczości nieskrępowany i niekrępujący się żadną konwencją. Bohater jest jak Piotruś Pan, który na zawsze chciał pozostać dzieckiem w krainie szczęścia i beztroski. Przypomina, że szczęścia szukać można w ciekawości, miłości i szacunku do bliźnich, w optymizmie, w radości z najprostszych, codziennych spraw. Nie jest to jednak opowieść biograficzna, ale czarowna fantazja o świecie, w którym najważniejsza jest miłość. Piosenki Gracjana są kwintesencją idei musicalu, jeśli przyjąć klasyczną definicję gatunku – czyli formy, która przy pomocy śpiewu i tańca opiewa szczęście w codzienności.
"Jutro przypłynie królowa" w reż. Piotra Łukaszczyka to spektakl o niewielkiej społeczności na wyspie Pitcairn, położonej na środku Pacyfiku i nazwanej rajem na Ziemi. Jednak mieszkańcy tego raju mają swoją mroczną stronę. W 2004 roku sześciu z nich zostało oskarżonych o wielokrotne gwałty na nieletnich. Ustalili własne prawa, nie respektując powszechnie znanych umów społecznych. Stworzyli mikroświat, w którym panuje prawo do kazirodztwa, gwałtu i pedofilii – nazywając to „polinezyjskimi zwyczajami”. Ale "Jutro przypłynie królowa" to opowieść nie tylko o mieszkańcach tej wyspy, ale także o naszym, europejskim świecie, w którym od akcji #metoo rozpoczęło się na masową skalę ujawnianie przypadków przemocy seksualnej w wielu cywilizowanych krajach.
"Jezus" w reż. Jędrzeja Piaskowskiego opowiada zaś jedną z najważniejszych historii w dziejach ludzkości. To opowieść o radykalnej, bezwarunkowej miłości Jezusa i jej potędze. O sile poświęcenia i zdolności przekraczania wszystkich granic. Przez wieki stała się przedmiotem sporów, ale wciąż trwa. Dla jednych jest centralnym punktem życia religijno-duchowego, dla innych kulturowo-filozoficznym fenomenem, albo tylko przebrzmiałym zabobonem. Spektakl jest próbą wejścia w dialog z zapisaną w ewangeliach historią oraz rodzajem XXI-wiecznej gnozy. To próba stworzenia wolnościowo-miłosnego palimpsestu nadpisanego na historię życia i nauczanie Jezusa.