Inne aktualności
- Francja. Aktorka Elizabeth Duda: chcę wypełnić lukę w obecności poezji Miłosza we Francji 21.12.2024 12:43
- Kraków. Projekt „Kultura – pomimo ciemności i ograniczeń 2024” 21.12.2024 11:27
- Lublin. Gruziński balet, Koncert Wiedeński i noworoczne widowisko w CSK 20.12.2024 17:42
- Warszawa. Fundacja Ivana Wyrypajewa Teal House otworzyła program „Art Integration” 20.12.2024 17:35
- Olsztyn. Spektaklem „Setka Jaracza” teatr obchodzi podwójny jubileusz 20.12.2024 17:02
- Warszawa. „Urodziny Leśmiana”. Koncert relaksacyjny, czytanie performatywne i debata 20.12.2024 16:55
- Dolnośląskie. Teatralne królestwo ustanowiono w Nowinie 20.12.2024 16:35
- Warszawa. Nie żyje Svitlana Oleshko 20.12.2024 14:45
- Kraj. Nowy balet „Dziadek do orzechów i Król myszy” z Opery w Zurychu 20.12.2024 14:29
- Warszawa. O ekologii w operze. Dokumentacja opery „Szczur i Drzewo” 20.12.2024 13:25
- Warszawa. Dramat. I co? Tłumaczenia teatralne. Spotkanie w ramach cyklu „Książka w teatrze” 20.12.2024 13:19
- Lublin. Premiera „Cyberiady” 20.12.2024 13:10
- Toruń. Internetowa premiera filmu dokumentalnego z okazji 10-lecia Teatru Muzycznego 20.12.2024 11:30
- Warszawa. Reportaż z pokazu „Sprawa Dantona. Rekonstrukcja” w niedzielę na VOD Teatru Powszechnego 20.12.2024 11:29
Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach zatrudniła nową dyrektor artystyczną i pierwszą dyrygentkę Marin Alsop. Zadaniem Alsop będzie kształtowanie repertuaru orkiestry oraz dalsze wzmacnianie jej krajowej i międzynarodowej renomy.
W nadchodzącym sezonie Marin Alsop będzie dyrygowała koncertami symfonicznymi NOSPR, finałowymi wydarzeniami II Międzynarodowego Konkursu Muzycznego im. Karola Szymanowskiego oraz operą "Czarna maska" Krzysztofa Pendereckiego.
Dyrygentka zdradziła, że przyjmuje rolę nowego dyrektora bardzo entuzjastycznie. "Z ekscytacją myślę o kontynuacji naszej, już wyśmienitej, współpracy. Zarówno wrześniowa trasa po Japonii, jak i bieżące projekty nagraniowe i koncertowe składają się na nową wizję orkiestry na miarę XXI wieku. Wraz z Dyrektor Ewą Bogusz-Moore nie możemy się doczekać pracy w ramach tak innowacyjnych projektów, jak m.in. rzadko wykonywana +Czarna maska+ Pendereckiego czy nagrania utworów wspaniałych kompozytorek, takich jak Grażyna Bacewicz i Agata Zubel. Znamienne dla NOSPR oddanie sprawie rozwoju kolejnych pokoleń muzyków i dyrygentów jest bliskie również mojemu osobistemu zaangażowaniu w przyszłość muzyki klasycznej" - powiedziała dyrektor.
Aslop będzie ściśle współpracować z Dyrektor naczelną i programową instytucji, Ewą Bogusz-Moore przy kształtowaniu repertuaru, a także promowaniu NOSPR na arenie krajowej i międzynarodowej.
"Przez ostatnie dwa lata mieliśmy przyjemność poznawać się z Marin Alsop i jesteśmy zachwyceni tym, że dołącza do nas jako Dyrektor artystyczna. Marin jest osobą inicjującą pozytywne zmiany w branży, przecierającą nowe szlaki, której praca wspiera rozpoznawanie nierówności społecznych i przeciwdziałanie ich powstawaniu. Praca z Marin przynosi naszym muzykom wiele radości. Jej technika dyrygencka i etyka pracy, charakteryzująca się dużą starannością, zapewniają artystyczną doskonałość na najwyższym poziomie. Wszyscy czekamy z niecierpliwością na bliską współpracę w nadchodzących latach" - skomentowała Bogusz-Moore.
Marin Aslop po raz pierwszy dyrygowała NOSPR w lutym 2021 r. Od tego czasu poprowadziła 15 koncertów, których większość odbyła się w trakcie wspólnego tournée po Japonii. Dzięki jej współpracy z Narodową Orkiestrą Symfoniczną odbyły się trzy edycje kursów dyrygenckich prowadzonych przez maestrę w siedzibie instytucji. Podczas wizyty w Katowicach w marcu 2023 r. dyrygentka wzięła udział w występie młodych ukraińskich twórców w ramach programu rezydenckiego SPLOT UA dla osób z Ukrainy. Poprowadzili oni wówczas zespół złożony m.in. z muzyków Akademii NOSPR, wykonując utwór Agaty Zubel.
Alsop pozostaje także I Dyrygentką ORF Radio-Symphonieorchester Wien (RSO Wien).
Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia jest pierwszą niezależną radiową orkiestrą symfoniczną w Polsce powstałą w 1935 roku. Na scenie NOS PR pojawiły się takie sławy jak Leonard Bernstein i Martha Argerich, a także prawykonania utworów najważniejszych kompozytorów, m.in. Witolda Lutosławskiego i Krzysztofa Pendereckiego.