Inne aktualności
- Warszawa. III odsłona U:NEW Dance Wave Festival w najbliższy weekend 25.09.2023 19:44
- Warszawa. „Chłopi” Doroty Kobieli-Welchman i Hugh Welchmana polskim kandydatem do Oscara 25.09.2023 18:30
- USA. „Bestia” Polskiego Teatru Tańca wyróżniona na festiwalu w Los Angeles 25.09.2023 16:44
- Wałbrzych. Sukces Teatru Lalek „Pleciuga” na VI Festiwalu małych Prapremier 25.09.2023 16:41
- Radom. 30 września premiera dla najmłodszych widzów w Teatrze Powszechnym 25.09.2023 16:34
- Lublin. Jesień w Teatrze Osterwy 25.09.2023 15:52
- Wrocław. Premiera w Teatrze Ekologicznym Bohema House 25.09.2023 15:49
-
Internet. „Sztuka rozmowy". Podcast Teatru Narodowego 25.09.2023 15:39
- Tarnów. „Czas życia - wartość życia" hasłem XII Międzynarodowego Festiwalu Teatrów Tańca SCENA OTWARTA 25.09.2023 15:07
- Opole. Nagroda w Gdyni - brawurowy Artur Paczesny 25.09.2023 14:49
- Kraj. Szef MKiDN: Boże, chroń nas przed tuskową kulturą! 25.09.2023 14:48
- Bydgoszcz. Koncerty Sylwestrowo-Noworoczne w Operze Nova. Wkrótce rusza sprzedaż biletrów 25.09.2023 13:20
-
Poznań. II Festiwal „Czas na teatr" od czwartku w Muzycznym 25.09.2023 13:12
- Warszawa. TR Warszawa zaprasza na huczne zakończenie września 25.09.2023 12:58
Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach zatrudniła nową dyrektor artystyczną i pierwszą dyrygentkę Marin Alsop. Zadaniem Alsop będzie kształtowanie repertuaru orkiestry oraz dalsze wzmacnianie jej krajowej i międzynarodowej renomy.
W nadchodzącym sezonie Marin Alsop będzie dyrygowała koncertami symfonicznymi NOSPR, finałowymi wydarzeniami II Międzynarodowego Konkursu Muzycznego im. Karola Szymanowskiego oraz operą "Czarna maska" Krzysztofa Pendereckiego.
Dyrygentka zdradziła, że przyjmuje rolę nowego dyrektora bardzo entuzjastycznie. "Z ekscytacją myślę o kontynuacji naszej, już wyśmienitej, współpracy. Zarówno wrześniowa trasa po Japonii, jak i bieżące projekty nagraniowe i koncertowe składają się na nową wizję orkiestry na miarę XXI wieku. Wraz z Dyrektor Ewą Bogusz-Moore nie możemy się doczekać pracy w ramach tak innowacyjnych projektów, jak m.in. rzadko wykonywana +Czarna maska+ Pendereckiego czy nagrania utworów wspaniałych kompozytorek, takich jak Grażyna Bacewicz i Agata Zubel. Znamienne dla NOSPR oddanie sprawie rozwoju kolejnych pokoleń muzyków i dyrygentów jest bliskie również mojemu osobistemu zaangażowaniu w przyszłość muzyki klasycznej" - powiedziała dyrektor.
Aslop będzie ściśle współpracować z Dyrektor naczelną i programową instytucji, Ewą Bogusz-Moore przy kształtowaniu repertuaru, a także promowaniu NOSPR na arenie krajowej i międzynarodowej.
"Przez ostatnie dwa lata mieliśmy przyjemność poznawać się z Marin Alsop i jesteśmy zachwyceni tym, że dołącza do nas jako Dyrektor artystyczna. Marin jest osobą inicjującą pozytywne zmiany w branży, przecierającą nowe szlaki, której praca wspiera rozpoznawanie nierówności społecznych i przeciwdziałanie ich powstawaniu. Praca z Marin przynosi naszym muzykom wiele radości. Jej technika dyrygencka i etyka pracy, charakteryzująca się dużą starannością, zapewniają artystyczną doskonałość na najwyższym poziomie. Wszyscy czekamy z niecierpliwością na bliską współpracę w nadchodzących latach" - skomentowała Bogusz-Moore.
Marin Aslop po raz pierwszy dyrygowała NOSPR w lutym 2021 r. Od tego czasu poprowadziła 15 koncertów, których większość odbyła się w trakcie wspólnego tournée po Japonii. Dzięki jej współpracy z Narodową Orkiestrą Symfoniczną odbyły się trzy edycje kursów dyrygenckich prowadzonych przez maestrę w siedzibie instytucji. Podczas wizyty w Katowicach w marcu 2023 r. dyrygentka wzięła udział w występie młodych ukraińskich twórców w ramach programu rezydenckiego SPLOT UA dla osób z Ukrainy. Poprowadzili oni wówczas zespół złożony m.in. z muzyków Akademii NOSPR, wykonując utwór Agaty Zubel.
Alsop pozostaje także I Dyrygentką ORF Radio-Symphonieorchester Wien (RSO Wien).
Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia jest pierwszą niezależną radiową orkiestrą symfoniczną w Polsce powstałą w 1935 roku. Na scenie NOS PR pojawiły się takie sławy jak Leonard Bernstein i Martha Argerich, a także prawykonania utworów najważniejszych kompozytorów, m.in. Witolda Lutosławskiego i Krzysztofa Pendereckiego.