Od 4 do 10 października trwać będzie 51. edycja Jeleniogórskich Spotkań Teatralnych. W drugim dniu spotkań (5 października) dwukrotnie zaprezentowany zostanie 45-minutowy spektakl „Teatr pogranicza” (tytuł oryginalny „Grenzlandtheater”) w reżyserii Ingo Putza w wykonaniu Teatru im. Gerharta Hauptmanna w Zittau. Dramaturgia: Martin Stefke, Theresa Selter i Xenia Wolfgramm.
Inne aktualności
- Radom. Laura Pajor nową aktorką Teatru Powszechnego 22.01.2025 08:53
- Kraków. Teatr Mumerus zaprasza na „Posiew boga wojny” 22.01.2025 08:47
- Warszawa. Wystawa obrazów Kariny Szutko „ROcK SMOKA” oraz spektakl „LUXA” 22.01.2025 08:33
- Kraków. W lutym kolejna odsłona festiwalu Opera Rara 22.01.2025 08:32
- Katowice. Gala wręczenia Nagrody im. Kazimierza Kutza w Teatrze Śląskim – 16 lutego 22.01.2025 08:28
- Wrocław. Pięć pytań do Jakuba Zalasy przed premierą „Moby Dicka” we Wrocławskiej Pantomimie 22.01.2025 07:31
- Warszawa. „Gry i zabawy” – spektakl w DK Zacisze 21.01.2025 17:26
- Warszawa. Ogłoszono przetarg na realizację budowy TR Warszawa 21.01.2025 16:16
- Warszawa. MKiDN ogłosiło projekty dofinansowane z rezerwy ministra w ramach programu „Edukacja artystyczna 2025” 21.01.2025 16:07
- Bydgoszcz. Teatr Polski gra z WOŚP 21.01.2025 15:07
- Radom. Wkrótce premiera spektaklu „Café Luna” w Teatrze Powszechnym 21.01.2025 15:03
- Rzeszów. Promocja książki Andrzeja Piątka „Szajna. Dom wyobraźni artysty” 21.01.2025 14:56
- Nowy Sącz. XXI Międzynarodowy Konkurs Sztuki Wokalnej im. Ady Sari – w maju 21.01.2025 14:46
- Białystok. 30 twórców ze stypendiami artystycznymi prezydenta miasta 21.01.2025 14:43
Jos Tomlow i Sabine Spitzner–Schmieder w swojej książce pt. „Das Grenzlandtheater in Zittau 1934–1936” prześledzili budowę nowego teatru w czasach narodowego socjalizmu. Tuż po dojściu nazistów do władzy w 1933, planowanie pierwszego z trzech teatrów Grenzlandu odbyło się przy aktywnym udziale najwyższych kręgów politycznych. Teatr został włączony jako ważny element prawicowej propagandy, a tym samym był częścią strategii, która ostatecznie doprowadziła do przepaści.
Jak rządzący myśleli, planowali i wdrażali teatr? Jak interpretowali klasyczny materiał dla swojej ideologii? Jak narodowosocjalistyczny sposób myślenia przejawiał się w codziennym życiu artystycznym, na próbach czy w stołówce? W scenicznej instalacji twórcy umieścili sam Teatr im. Gerharta Hauptmanna w Zittau, we wszystkich gatunkach i zabierają publiczność na wycieczkę za kulisy i pod scenę. Widzowie stają się częścią interdyscyplinarnej produkcji i cofają się w czasie do otwarcia teatru w 1936, od piwnicy aż po dach. Ponadto twórcy spektaklu przygotowali film zatytułowany „360 stopni”, który oglądany przez wirtualne okulary daje poczucie „bycia tam na żywo”.
Scenografię opracowali Ulrike Bode, Mario Wenzel, Paulina Bourree i Antonia Zielonkowski, a kostiumy przygotowała Lena Baumann. Za choreografię odpowiedzialni są: Dan Pelleg i Marko E. Weigert.
Występują: Martha Pohla (aktorka Klärchen), Maria Weber (aktorka Faust), Paul–Antoine Nörpel (architekt Hopp), David Thomas Pawlak (architekt Alker), Marc Schützenhofer (dyrygent) i Ireneusz Rosiński (dyrektor artystyczny Vollmer). Taniec: Edgar Ioannis Avetikyan, Rafail Boumpoucheropoulos, Nora Hageneier, Elise de Heer, Gilda De Vecchis, Filippo Nannucci, Sara Nicastro, Dan Pelleg, Jacob Borchert Vahlun, Eefje van den Bergen oraz Jun Wang.Pianista – Martin Hybler, wokal – Katharina Löwe.
Projekt jest wspierany przez Partnerstwo na rzecz Demokracji Zittau ze środków Federalnego Ministerstwa ds. Rodziny, Seniorów, Kobiet i Młodzieży oraz Krajowej Rady Prewencji Saksonii w ramach programu „Live Democracy!”.