Od 4 do 10 października trwać będzie 51. edycja Jeleniogórskich Spotkań Teatralnych. W drugim dniu spotkań (5 października) dwukrotnie zaprezentowany zostanie 45-minutowy spektakl „Teatr pogranicza” (tytuł oryginalny „Grenzlandtheater”) w reżyserii Ingo Putza w wykonaniu Teatru im. Gerharta Hauptmanna w Zittau. Dramaturgia: Martin Stefke, Theresa Selter i Xenia Wolfgramm.
Inne aktualności
- Warszawa. „Limbo” w Teatrze Potem-o-tem 01.08.2024 17:03
-
Warszawa. Zbliża się finał programu rezydencji twórczych „Dancing Together, Again!” 01.08.2024 15:59
- Warszawa. Teatr Ateneum pamięta o Powstaniu Warszawskim 01.08.2024 14:29
- Warszawa. Nowy sezon i premiera w Komunie 01.08.2024 14:05
-
Kraj. Odszedł Krzysztof Banaszyk – aktor teatralny, telewizyjny oraz dubbingowy 01.08.2024 13:59
-
Łódź. Teatr Powszechny podsumowuje sezon 01.08.2024 12:18
-
Kraków. W Cricotece III Piknik Niemożliwy 01.08.2024 08:59
-
Warszawa. Krystian Lada o operze „D'ARC”: od początku wiedziałem, że to powinna być historia trzech kobiet 01.08.2024 08:47
- Wsola. Obchody 120. urodzin Witolda Gombrowicza 31.07.2024 13:36
- Wrocław. Forum Musicum 2024: „Władza i muzyka” 31.07.2024 13:29
- Warszawa. Dodatkowy pokaz spektaklu muzycznego „Byle nie o miłości” w Potem-o-tem 31.07.2024 12:36
-
Łódź. Międzynarodowy Festiwal Teatralny Retroperspektywy pod hasłem „Przebudzenia” 31.07.2024 11:49
-
Warszawa. Kultowe „Hair” wiosną w stolicy 31.07.2024 11:34
- Olsztyn. Ruszył nabór do trzeciej edycji programu „Mistrzowskie Warsztaty” w Teatrze Jaracza 31.07.2024 10:32
Jos Tomlow i Sabine Spitzner–Schmieder w swojej książce pt. „Das Grenzlandtheater in Zittau 1934–1936” prześledzili budowę nowego teatru w czasach narodowego socjalizmu. Tuż po dojściu nazistów do władzy w 1933, planowanie pierwszego z trzech teatrów Grenzlandu odbyło się przy aktywnym udziale najwyższych kręgów politycznych. Teatr został włączony jako ważny element prawicowej propagandy, a tym samym był częścią strategii, która ostatecznie doprowadziła do przepaści.
Jak rządzący myśleli, planowali i wdrażali teatr? Jak interpretowali klasyczny materiał dla swojej ideologii? Jak narodowosocjalistyczny sposób myślenia przejawiał się w codziennym życiu artystycznym, na próbach czy w stołówce? W scenicznej instalacji twórcy umieścili sam Teatr im. Gerharta Hauptmanna w Zittau, we wszystkich gatunkach i zabierają publiczność na wycieczkę za kulisy i pod scenę. Widzowie stają się częścią interdyscyplinarnej produkcji i cofają się w czasie do otwarcia teatru w 1936, od piwnicy aż po dach. Ponadto twórcy spektaklu przygotowali film zatytułowany „360 stopni”, który oglądany przez wirtualne okulary daje poczucie „bycia tam na żywo”.
Scenografię opracowali Ulrike Bode, Mario Wenzel, Paulina Bourree i Antonia Zielonkowski, a kostiumy przygotowała Lena Baumann. Za choreografię odpowiedzialni są: Dan Pelleg i Marko E. Weigert.
Występują: Martha Pohla (aktorka Klärchen), Maria Weber (aktorka Faust), Paul–Antoine Nörpel (architekt Hopp), David Thomas Pawlak (architekt Alker), Marc Schützenhofer (dyrygent) i Ireneusz Rosiński (dyrektor artystyczny Vollmer). Taniec: Edgar Ioannis Avetikyan, Rafail Boumpoucheropoulos, Nora Hageneier, Elise de Heer, Gilda De Vecchis, Filippo Nannucci, Sara Nicastro, Dan Pelleg, Jacob Borchert Vahlun, Eefje van den Bergen oraz Jun Wang.Pianista – Martin Hybler, wokal – Katharina Löwe.
Projekt jest wspierany przez Partnerstwo na rzecz Demokracji Zittau ze środków Federalnego Ministerstwa ds. Rodziny, Seniorów, Kobiet i Młodzieży oraz Krajowej Rady Prewencji Saksonii w ramach programu „Live Democracy!”.