Od 4 do 10 października trwać będzie 51. edycja Jeleniogórskich Spotkań Teatralnych. W drugim dniu spotkań (5 października) dwukrotnie zaprezentowany zostanie 45-minutowy spektakl „Teatr pogranicza” (tytuł oryginalny „Grenzlandtheater”) w reżyserii Ingo Putza w wykonaniu Teatru im. Gerharta Hauptmanna w Zittau. Dramaturgia: Martin Stefke, Theresa Selter i Xenia Wolfgramm.
Inne aktualności
- Francja. Aktorka Elizabeth Duda: chcę wypełnić lukę w obecności poezji Miłosza we Francji 21.12.2024 12:43
- Kraków. Projekt „Kultura – pomimo ciemności i ograniczeń 2024” 21.12.2024 11:27
- Lublin. Gruziński balet, Koncert Wiedeński i noworoczne widowisko w CSK 20.12.2024 17:42
- Warszawa. Fundacja Ivana Wyrypajewa Teal House otworzyła program „Art Integration” 20.12.2024 17:35
- Olsztyn. Spektaklem „Setka Jaracza” teatr obchodzi podwójny jubileusz 20.12.2024 17:02
- Warszawa. „Urodziny Leśmiana”. Koncert relaksacyjny, czytanie performatywne i debata 20.12.2024 16:55
- Dolnośląskie. Teatralne królestwo ustanowiono w Nowinie 20.12.2024 16:35
- Warszawa. Nie żyje Svitlana Oleshko 20.12.2024 14:45
- Kraj. Nowy balet „Dziadek do orzechów i Król myszy” z Opery w Zurychu 20.12.2024 14:29
- Warszawa. O ekologii w operze. Dokumentacja opery „Szczur i Drzewo” 20.12.2024 13:25
- Warszawa. Dramat. I co? Tłumaczenia teatralne. Spotkanie w ramach cyklu „Książka w teatrze” 20.12.2024 13:19
- Lublin. Premiera „Cyberiady” 20.12.2024 13:10
- Toruń. Internetowa premiera filmu dokumentalnego z okazji 10-lecia Teatru Muzycznego 20.12.2024 11:30
- Warszawa. Reportaż z pokazu „Sprawa Dantona. Rekonstrukcja” w niedzielę na VOD Teatru Powszechnego 20.12.2024 11:29
Jos Tomlow i Sabine Spitzner–Schmieder w swojej książce pt. „Das Grenzlandtheater in Zittau 1934–1936” prześledzili budowę nowego teatru w czasach narodowego socjalizmu. Tuż po dojściu nazistów do władzy w 1933, planowanie pierwszego z trzech teatrów Grenzlandu odbyło się przy aktywnym udziale najwyższych kręgów politycznych. Teatr został włączony jako ważny element prawicowej propagandy, a tym samym był częścią strategii, która ostatecznie doprowadziła do przepaści.
Jak rządzący myśleli, planowali i wdrażali teatr? Jak interpretowali klasyczny materiał dla swojej ideologii? Jak narodowosocjalistyczny sposób myślenia przejawiał się w codziennym życiu artystycznym, na próbach czy w stołówce? W scenicznej instalacji twórcy umieścili sam Teatr im. Gerharta Hauptmanna w Zittau, we wszystkich gatunkach i zabierają publiczność na wycieczkę za kulisy i pod scenę. Widzowie stają się częścią interdyscyplinarnej produkcji i cofają się w czasie do otwarcia teatru w 1936, od piwnicy aż po dach. Ponadto twórcy spektaklu przygotowali film zatytułowany „360 stopni”, który oglądany przez wirtualne okulary daje poczucie „bycia tam na żywo”.
Scenografię opracowali Ulrike Bode, Mario Wenzel, Paulina Bourree i Antonia Zielonkowski, a kostiumy przygotowała Lena Baumann. Za choreografię odpowiedzialni są: Dan Pelleg i Marko E. Weigert.
Występują: Martha Pohla (aktorka Klärchen), Maria Weber (aktorka Faust), Paul–Antoine Nörpel (architekt Hopp), David Thomas Pawlak (architekt Alker), Marc Schützenhofer (dyrygent) i Ireneusz Rosiński (dyrektor artystyczny Vollmer). Taniec: Edgar Ioannis Avetikyan, Rafail Boumpoucheropoulos, Nora Hageneier, Elise de Heer, Gilda De Vecchis, Filippo Nannucci, Sara Nicastro, Dan Pelleg, Jacob Borchert Vahlun, Eefje van den Bergen oraz Jun Wang.Pianista – Martin Hybler, wokal – Katharina Löwe.
Projekt jest wspierany przez Partnerstwo na rzecz Demokracji Zittau ze środków Federalnego Ministerstwa ds. Rodziny, Seniorów, Kobiet i Młodzieży oraz Krajowej Rady Prewencji Saksonii w ramach programu „Live Democracy!”.