Inne aktualności
- Gdańsk. Nagrody dla Teatru Wybrzeże 27.03.2023 19:42
- Gdańsk. Wręczono nagrody dla twórców teatru 27.03.2023 19:07
- Wałbrzych. Dolnośląskie obchody Międzynarodowego Dnia Teatru 27.03.2023 16:51
-
Teatr TV. Premiera spektaklu „Sen nocy letniej” w TVP1 27.03.2023 16:17
- Międzynarodowe obchody 90. urodzin Krzysztofa Pendereckiego 27.03.2023 15:54
- Polska sekcja AICT na Dzień Teatru: Poznawać się nawzajem 27.03.2023 15:38
- Wrocław. Jan Ptaszyn Wróblewski doktorem honoris causa Akademii Muzycznej 27.03.2023 15:21
- Warszawa. Życzenia na Międzynarodowy Dzień Teatru od Akademii Teatralnej i nie tylko 27.03.2023 14:00
-
Warszawa. Teatr Klasyki Polskiej nową instytucją kultury prowadzoną przez MKiDN 27.03.2023 12:51
- Poznań. „Irena" z Teatru Muzycznego entuzjastycznie przyjęta w Warszawie 27.03.2023 12:44
- Szczecin. Prapremiera „Kolorów” w Pleciudze 27.03.2023 12:39
- Warszawa. Koncert symfoniczny w wykonaniu Orkiestry Polskiej Opery Królewskiej 27.03.2023 12:38
- Gdańsk. Muzyk w hołdzie Aktorowi. Po premierze „Lekcji aktorstwa” na Scenie Teatralnej im. Ryszarda Jaśniewicza 27.03.2023 12:26
- Wrocław. Zarząd województwa chce, aby Operą Wrocławską pokierował duet dyrektorów – Tomasz Janczak i Michał Znaniecki 27.03.2023 12:26
W ruinach gliwickiego Teatru Victoria oglądać można wystawę "Oazy wolności. Niezależny ruch wystawienniczy w latach 80."
Na ekspozycji prezentowana jest twórczość artystów, którzy w owym okresie, protestując przeciwko wprowadzeniu stanu wojennego, bojkotowali politykę kulturalną komunistycznej władzy PRL-u. Kuratorem wystawy jest prof. Tadeusz Boruta, malarz i filozof.
Pretekstem do pokazania takiej właśnie wystawy są przypadająca w tym roku 40. rocznica powstania Niezależnego Samorządnego Związku Zawodowego „Solidarność” oraz trwające od 2018 r. obchody stulecia odzyskania przez Polskę niepodległości.
Kościół był kiedyś oazą wolności W kontekście tych jubileuszy ekspozycja „Oazy wolności” prezentuje 100 dzieł 40 artystów, którzy w latach 80. w swoich dziełach wyrażali ducha wolności. Bojkotując państwowe instytucje kultury, plastycy szukali alternatywnych miejsc wystawienniczych, w których można było manifestować niezależną postawę polityczną i artystyczną. Takimi „oazami wolności” były prywatne pracownie, mieszkania, a przede wszystkim kościoły. – Kościół był oazą wolności, gdzie dzieła sztuki współczesnej harmonizowały i dopełniały inne dzieła, te, które od stuleci mówiły do nas z sędziwych ścian świątyń i klasztorów. Była to wielka rozmowa o tym, co dla człowieka i obywatela najważniejsze. Dzieła te mają wymiar uniwersalny, są polem zmagań dobra i zła, ukazując ich nieustanne napięcie oraz przepaść pomiędzy nimi, zasadniczą różnicę, która nigdy nie powinna być zatarta. A zatem nie przez przypadek dzieła polskiej sztuki niezależnej lat 80. XX w., fenomen polityczny i artystyczny zarazem, mogły zaistnieć w katolickiej świątyni. Gdyż były świadectwem ożywczego zjednania artyzmu ze sferą aksjologiczną, dziedziną wartości moralnych i patriotycznych – mówi Grzegorz Krawczyk, dyrektor Muzeum w Gliwicach.