Inne aktualności
- Kielce. Teatr Lalki i Aktora Kubuś otrzymał klucze do nowej siedziby 31.08.2024 18:41
- Kraków. „Mind Prey” na scenie Dworku Białoprądnickiego okazją, by poćwiczyć angielski 31.08.2024 10:01
- Warszawa. List otwarty zespołu Teatru Narodowego 31.08.2024 09:19
- Warszawa. 21. urodziny Instytutu Teatralnego „Koniec lata na Jazdowie” 31.08.2024 08:05
- Warszawa. Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego: ponad 9,6 mld zł na kulturę w 2025 r. 30.08.2024 19:57
- Kraków. Symbole miasta i maszkarony bohaterami nowych spektakli w Teatrze Groteska 30.08.2024 17:16
- Poznań. „Poduszkowce. Baśnioczytanie" w Teatrze Polskim 30.08.2024 16:13
- Warszawa. „Testosteron”– pożegnanie z tytułem Teatru Gudejko 30.08.2024 16:00
- Warszawa. Premiera thrillera „2:22 (historia o duchach)" w Teatrze Polonia 30.08.2024 15:50
- Warszawa. Plenerowe widowisko „Pędy" z udziałem roślin w Parku Szymańskiego 30.08.2024 15:38
- Kraków. Waldemar Raźniak i Beniamin Bukowski dziękują za dyrektorską kadencję w Narodowym Starym Teatrze 30.08.2024 15:13
- Kraków. Krzysztof Głuchowski dyrektorem Teatru Słowackiego na kolejne trzy sezony 30.08.2024 14:21
- Warszawa. Prolog Eufonii: Pieśni Jana Kochanowskiego w Studiu Koncertowym Polskiego Radia 30.08.2024 14:08
- Litwa. Premiera spektaklu „A nad nami anioły” w Polskim Teatrze w Wilnie 30.08.2024 14:00
W ruinach gliwickiego Teatru Victoria oglądać można wystawę "Oazy wolności. Niezależny ruch wystawienniczy w latach 80."
Na ekspozycji prezentowana jest twórczość artystów, którzy w owym okresie, protestując przeciwko wprowadzeniu stanu wojennego, bojkotowali politykę kulturalną komunistycznej władzy PRL-u. Kuratorem wystawy jest prof. Tadeusz Boruta, malarz i filozof.
Pretekstem do pokazania takiej właśnie wystawy są przypadająca w tym roku 40. rocznica powstania Niezależnego Samorządnego Związku Zawodowego „Solidarność” oraz trwające od 2018 r. obchody stulecia odzyskania przez Polskę niepodległości.
Kościół był kiedyś oazą wolności W kontekście tych jubileuszy ekspozycja „Oazy wolności” prezentuje 100 dzieł 40 artystów, którzy w latach 80. w swoich dziełach wyrażali ducha wolności. Bojkotując państwowe instytucje kultury, plastycy szukali alternatywnych miejsc wystawienniczych, w których można było manifestować niezależną postawę polityczną i artystyczną. Takimi „oazami wolności” były prywatne pracownie, mieszkania, a przede wszystkim kościoły. – Kościół był oazą wolności, gdzie dzieła sztuki współczesnej harmonizowały i dopełniały inne dzieła, te, które od stuleci mówiły do nas z sędziwych ścian świątyń i klasztorów. Była to wielka rozmowa o tym, co dla człowieka i obywatela najważniejsze. Dzieła te mają wymiar uniwersalny, są polem zmagań dobra i zła, ukazując ich nieustanne napięcie oraz przepaść pomiędzy nimi, zasadniczą różnicę, która nigdy nie powinna być zatarta. A zatem nie przez przypadek dzieła polskiej sztuki niezależnej lat 80. XX w., fenomen polityczny i artystyczny zarazem, mogły zaistnieć w katolickiej świątyni. Gdyż były świadectwem ożywczego zjednania artyzmu ze sferą aksjologiczną, dziedziną wartości moralnych i patriotycznych – mówi Grzegorz Krawczyk, dyrektor Muzeum w Gliwicach.