Gdański Teatr Szekspirowski – lider europejskiego projektu współpracy Shaking the Walls realizowanego z Programu Kreatywna Europa UE – zaprasza do udziału w międzynarodowym spektaklu tworzonym przez brytyjską grupę Parrabbola.
Inne aktualności
- Francja. Aktorka Elizabeth Duda: chcę wypełnić lukę w obecności poezji Miłosza we Francji 21.12.2024 12:43
- Kraków. Projekt „Kultura – pomimo ciemności i ograniczeń 2024” 21.12.2024 11:27
- Lublin. Gruziński balet, Koncert Wiedeński i noworoczne widowisko w CSK 20.12.2024 17:42
- Warszawa. Fundacja Ivana Wyrypajewa Teal House otworzyła program „Art Integration” 20.12.2024 17:35
- Olsztyn. Spektaklem „Setka Jaracza” teatr obchodzi podwójny jubileusz 20.12.2024 17:02
- Warszawa. „Urodziny Leśmiana”. Koncert relaksacyjny, czytanie performatywne i debata 20.12.2024 16:55
- Dolnośląskie. Teatralne królestwo ustanowiono w Nowinie 20.12.2024 16:35
- Warszawa. Nie żyje Svitlana Oleshko 20.12.2024 14:45
- Kraj. Nowy balet „Dziadek do orzechów i Król myszy” z Opery w Zurychu 20.12.2024 14:29
- Warszawa. O ekologii w operze. Dokumentacja opery „Szczur i Drzewo” 20.12.2024 13:25
- Warszawa. Dramat. I co? Tłumaczenia teatralne. Spotkanie w ramach cyklu „Książka w teatrze” 20.12.2024 13:19
- Lublin. Premiera „Cyberiady” 20.12.2024 13:10
- Toruń. Internetowa premiera filmu dokumentalnego z okazji 10-lecia Teatru Muzycznego 20.12.2024 11:30
- Warszawa. Reportaż z pokazu „Sprawa Dantona. Rekonstrukcja” w niedzielę na VOD Teatru Powszechnego 20.12.2024 11:29
Spektakl, realizowany z partnerami projektu z Islandii, Czech i
Irlandii Północnej, zostanie zaprezentowany w ramach 24. Festiwalu
Szekspirowskiego w Gdańsku. Weź udział w wielkiej teatralnej przygodzie i
zgłoś się już dzisiaj. Wypełnij formularz zgłoszeniowy dostępny na
stronie FestiwalSzekspirowski.pl.
Teatr
społeczny jest metodą wspierającą budowanie więzi w lokalnych
społecznościach. Dla przygotowywanego w ramach projektu Shaking the
Walls spektaklu tą społecznością będą mieszkańcy Europy – w tym Gdańska.
Reżyser wydarzenia zatytułowanego „Shake Fear|Break Walls” („Bez Lęku |
Bez Murów”), Philip Parr, założyciel brytyjskiej grupy Parrabbola,
podejmie próbę połączenia ludzi z różnych kultur i wyznań, z odmiennymi
poglądami, innymi doświadczeniami, w różnym wieku, każdemu pozwalając
odkryć jego niepowtarzalne talenty. W tym różnorodnym, międzynarodowym
środowisku, powstanie spektakl, który w artystycznym wymiarze odniesie
się do działań partnerów z krajów uczestniczących w projekcie. Weźmie na
warsztat sceny i fragmenty zaczerpnięte z twórczości Szekspira, a także
nowe, specjalnie na tą okazję napisane teksty.
Spektakl, który w
pierwszej fazie będzie powstawał zdalnie, a uczestnicy będą spotykali
się za pośrednictwem dostępnych komunikatorów internetowych, ma zostać
zaprezentowany w ramach 24. Festiwalu Szekspirowskiego w Gdańsku w
listopadzie 2020 roku. Jeśli, z uwagi na sytuację spowodowaną epidemią,
nie będzie możliwa realizacja spektaklu na żywo, zostanie on w całości
stworzony i zaprezentowany online. Uczestnikami tego międzynarodowego
projektu będą mieszkańcy Gdańska, a także twórcy i performerzy z
Islandii, Czech, Irlandii i Wielkiej Brytanii. Gdańska społeczność od
początku będzie brała czynny udział w procesie twórczym spektaklu i
będzie on powstawał w oparciu o jej doświadczenia i tożsamość. Produkcja
brytyjskiej grupy Parrabbola odnosić się będzie do działań
artystycznych partnerów projektu Shaking the Walls, w tym gdańskiego
wydarzenia "Wymurzanie Wolności" prezentującego wspólnotową siłę ruchów
społecznych, które mają potencjał zmieniania rzeczywistości, w której
żyjemy.
Grupa Parrabbola ma wieloletnie doświadczenie w tworzeniu
tego typu przedstawień na całym świecie. Wielokrotnie prezentowała je
również na Festiwalu Szekspirowskim w Gdańsku.
Philip Parr o spektaklu:
„Autorytaryzm, Granice, Cenzura, Przemoc domowa, Nierówności.
Mury,
które nas dzielą, są wszędzie; nie wszystkie widać. W tym projekcie,
realizowanym przez Parrabbolę wraz z partnerami projektu Shaking the
Walls i członkami gdańskiej społeczności, chcemy sprawić, by te mury się
zatrzęsły, a niektóre być może legły w gruzach.
Jeśli pisał o tym
już Szekspir, dlaczego wciąż są to aktualne tematy? Niczego przez te
lata się nie nauczyliśmy? Czy po prostu nie chcieliśmy słuchać?
Czy posłuchasz, jeśli teraz o tym opowiemy? Czy wstrząśniesz tymi murami?”
O teatrze tworzonym ze społecznością
Community play lub inaczej Community Theatre, to teatr społeczny, zwany też Teatrem ze Społecznością. Jest on silnie zakorzeniony w historii i kulturze społeczności, z którą i dla której jest realizowany. Jest to praktyka teatralna oscylująca między sztukami performatywnymi oraz interwencją społeczno-kulturalną. Sztuka teatralna uwzględnia w procesie artystycznym uwarunkowania historyczne i społeczne uczestników oraz ich zainteresowania. Nadrzędnym celem tego rodzaju projektu jest jednoczenie społeczności, budowanie wspólnoty myśli i wartości poprzez wspólne tworzenie i uczestnictwo w wydarzeniach o charakterze artystycznym. Teatr społeczny stanowi cenny wkład w rozwój komunikacji międzykulturowej, budując platformę wymiany doświadczeń między instytucjami, artystami i społecznościami, w których działają.
Spektakle
w formule teatru ze społecznością tworzone są od początku do końca
przez tzw. zwykłych ludzi – pod wodzą profesjonalnych twórców
teatralnych. By wziąć udział w przedsięwzięciu, nie trzeba mieć za sobą
wcześniejszych doświadczeń aktorskich. Uczestnicy, wspólnie z
prowadzącymi, piszą scenariusz, muzykę, tworzą kostiumy, scenografię
oraz grają w spektaklu.
Często są to osoby niezainteresowane
samym teatrem, jednak ich osobisty związek z tematyką przedstawienia
staje się powodem i motywacją do zaangażowania i teatralnego działania.
Teatr ze społecznością lokalną kształtuje aktywny model uczestnictwa w
kulturze, w którym osoba nie będąca na co dzień artystą może być
zaangażowana w proces twórczy i rozwijać swoje kompetencje społeczne.
Za
prekursorkę Teatru ze Społecznością w Wielkiej Brytanii uważana jest
Ann Jellicoe, która jako pierwsza, pracując z dużymi grupami (ponad 100
osobowymi) rozwinęła koncepcję tworzenia scenariusza w oparciu o
historie lokalne i wystawiania spektakli w formie tzw. promenady, w
miejscach nie-teatralnych. John Somers – brytyjski reżyser i pedagog,
kontynuator myśli Jellicoe - to postać szczególnie znacząca dla rozwoju i
popularyzacji Teatru ze Społecznością w Polsce.
Zapraszamy do udziału, zgłoś się już dziś!
Poszukujemy
uczestników z Trójmiasta, którzy aktywnie włączą się w tworzenie
spektaklu. Doświadczenie sceniczne nie jest konieczne, wystarczy
entuzjazm i chęć działania w jednej lub wielu formach - aktorsko,
wokalnie, tanecznie lub technicznie. Będziemy ciężko pracować, ale i
świetnie się bawić i stworzymy dzieło, które warto będzie zobaczyć!
W
związku z pandemią nie możemy przeprowadzić standardowego castingu,
dlatego przesłuchania uczestników odbędą się październiku, w kilku
sesjach, na Zoomie.
Damy Ci znać o szczegółach, tymczasem - Zarejestruj się tutaj: https://forms.gle/szbpRkmmHpGiCWX1A
Jeśli masz pytania, napisz do: [email protected] lub zadzwoń pod nr tel.: +48 58 351 01 51.
____________________________
O projekcie Shaking the Walls
Celem projektu Shaking the Walls jest artystyczna interpretacja murów, podziałów, granic – fizycznych bądź metaforycznych – wszystkiego, co oddziela od siebie jednostki i społeczeństwa.
Partnerzy projektu, którzy pochodzą z Irlandii, Islandii, Czech, Polski i Wielkiej Brytanii, spotkają się w Gdańsku, by razem stworzyć przedstawienie teatru społecznego, w Wielkiej Brytanii zwanego "community play". Parrabbola ma wieloletnie doświadczenie w tworzeniu tego typu przedstawień na całym świecie, również w Gdańsku, na Festiwalu Szekspirowskim.
Liderem projektu jest Gdański Teatr
Szekspirowski. Partnerami w projekcie są: Parrabbola z Wielkiej
Brytanii, An Grianán Theatre z Irlandii (Letterkenny, Donegal), Cooltour
z Czech (Ostrava) oraz grupa RaTaTam z Islandii (Reykjavik). Współpraca
zakłada działania artystyczne realizowane w krajach partnerskich,
których zadaniem była identyfikacja i artystyczna interpretacja
najważniejszych problemów w danym kraju, związanych z ideą projektu.
Poruszane tematy obejmowały zagadnienia polityczne, problem imigracji,
przemoc domową oraz izolację grup społecznych. Finał projektu odbył się w
2020 roku w Gdańsku.
W spektaklu udział wezmą m.in.: Philip
Parr (reżyser), David Monteith (aktor), Brian D. Hanlon (scenografia i
kostiumy) i Andra Chelcea (producent) - Parrabbola, Wielka Brytania
Sonia DiLorenzo i Benedict Turvill (aktorzy) - York, Wielka Brytania
Maggie Hannon (aktorka) - Irlandia
Jana Ryslava (aktorka, choreografka) - Czechy
Gudmundur Ingi Thorvaldsson (aktor, autor muzyki, reżyser dźwięku) - Islandia
Pawel Sudara (reżyser filmu, operator)
Filip Gesse (współpraca scenograficzna) - Polska
O Festiwalu Szekspirowskim w Gdańsku:
Historia
Festiwalu Szekspirowskiego w Gdańsku sięga 1993 roku i pierwszych
Gdańskich Dni Szekspirowskich, organizowanych przez Fundację Theatrum
Gedanense - późniejszego współzałożyciela Gdańskiego Teatru
Szekspirowskiego. Festiwal organizowany jest latem, na przełomie lipca i
sierpnia – w nawiązaniu do historii dawnego gdańskiego teatru
elżbietańskiego, w którym od początków XVII wieku regularnie grali
przyjeżdżający do Gdańska aktorzy angielscy, wystawiając sztuki
Szekspira i jemu współczesnych dramaturgów.
Każdego roku Festiwal
Szekspirowski gości wybitne inscenizacje dzieł Mistrza ze Stratfordu z
całego świata. Festiwalowi towarzyszy również jedyny w Polsce Konkurs na
najlepszą polską inscenizację dzieł Szekspira, w którym nagrodą jest
prestiżowy Złoty Yorick. W 2020 roku Konkurs po raz pierwszy nie odbył
się ze względu na sytuację spowodowaną epidemią COVID-19. Festiwal
dzieli się na Nurt główny oraz SzekspirOFF, który od 2016 roku odbywa
się w formule konkursowej.
W 2017 roku Festiwal Szekspirowski w
Gdańsku otrzymał najbardziej prestiżową nagrodę dla festiwali w Europie:
EFFE Award 2017-2018, przyznawaną przez Europejskie Stowarzyszenie
Festiwali, we współpracy z Unią Europejską i Parlamentem Europejskim.