Inne aktualności
- Warszawa. Po co nam Instytut Teatralny? W poniedziałek dyskusja panelowa 20.04.2024 08:55
- Warszawa. W maju rozpocznie się 33. Festiwal Mozartowski 20.04.2024 08:30
- Warszawa. 2. Festiwal Teatralny Wolność – od 24 kwietnia 19.04.2024 19:05
- Warszawa. „Czasen” - premiera spektaklu Bartłomieja Ostapczuka 19.04.2024 19:01
- Kraj. „Nie – pierwszy krok w chmurach, w poszukiwaniu portretu pisarza” – słuchowisko w radiowej Trójce 19.04.2024 16:13
- Kielce. W maju spektakl „To tylko botoks - czyli zastrzyk śmiechu” gościnnie w KCK 19.04.2024 15:55
- Warszawa. Pokazy przedpremierowe „Lekcji tańca” w Teatrze Kwadrat 19.04.2024 15:37
- Warszawa. „Judyta triumfująca” Antonio Vivaldiego ponownie w Warszawskiej Operze Kameralnej 19.04.2024 15:32
- Warszawa/Kraków. Muzyczna podróż do krainy zen. Dziś premiera koprodukcji STUDIO i Teatru Słowackiego 19.04.2024 15:16
- Warszawa. Mądre Ciało? Finał IX edycji projektu Art Generacje 19.04.2024 14:56
- Opole. Teatr Kochanowskiego zapowiada premierę „Burzy. Regulaminu wyspy” 19.04.2024 13:54
- Warszawa. Prezydent Andrzej Duda napisał list gratulacyjny do Antoniego Libery z okazji jego 75. urodzin 19.04.2024 13:49
- Kraków. Wyniki konkursu na piosenkę z repertuaru „Piwnicy pod Baranami" dla studentów szkół teatralnych 19.04.2024 13:38
- Toruń. Ruszyła sprzedaż biletów i karnetów na 28. Międzynarodowy Festiwal Teatralny Kontakt 19.04.2024 12:36
List Anny Marii Dąbrowskiej, aktorki Teatru Gardzienice ws. artykułu Witolda Mrozka w Gazecie Wyborczej (6 października 2020).
1. Czy praca w teatrze wymaga trudnych wyborów?
2. Czy wymagała trudnych wyborów ode mnie?
3. Czy bywa ciężko?
4. Czy zdarza się, że doświadczam silnych emocji?
5. Czy zaobserwowałam silne emocje u innych?
- TAK.
6. Czy jakieś doświadczenia w pracy złamały moją psychikę?
7. Czy byłam molestowana lub poddana mobbingowi?
8. Czy bywałam pozbawiana możliwości wyboru?
9. Czy trening był kiedykolwiek ponad moje siły?
10. Czy mając wątpliwości do etyki jakiejś sytuacji "muszę" milczeć?
- NIE.
Listę takich pytań można jeszcze poszerzyć, robiąc rachunek sumienia przed spowiedzią praktyka teatru "Gardzienice".
Spowiedzią, do której teraz przywołuje każdego z nas (pracowników "Gardzienic") artykuł w Gazecie Wyborczej - a za nim media społecznościowe i Ci byli studenci i drodzy Koledzy(!), którzy nagle obierają jedynie wąziutką perspektywę cenzora; "zapominając"?! wszystko co wartościowe w przedsięwzięciu "Gardzienice", jego osiągnięciach i w ich i naszym rozwoju.
I - co gorsza - nie bacząc, czy ich głosy nie staną się teraz przypadkiem czyimś narzędziem...
Dobrze, że idzie pora na prokuratora i rzeczową analizę pomówień.
Od ponad 20 lat obserwuję i rozwój i bolesne przełomy tego teatru. Dostrzegam jak wiele się zmieniło i zmienia się nadal. I to jest zmiana bardzo dobra.
Staniewski to tyran?
...Staniewski to tytan: pracy i poświęcenia, mózg perfekcjonisty ogarniający niezliczoną ilość poziomów przedsięwzięcia, jakim dowodzi od 43 lat. Z załogą kilkunastu osób, pracujących u podstaw.
Współtworzymy tę zmianę i wybitne - niełatwe w odbiorze (nie pop-kulturowe) dzieła - autorskie przedstawienia Włodzimierza Staniewskiego, na które ciągle przyjeżdżają widzowie z całego kraju i wielu ze świata. „Gardzienice” wciąż zadają twórczy ferment w edukacji kulturalnej i artystycznej, w nurcie Ekologii Teatru.
Mieć w tym swój mały udział jest zaszczytem i misją.
To oczywiste, że w pracy w ogóle - a w pracy misyjnej na mistrzowskim poziomie w szczególności - pojawia się mnóstwo sytuacji konfliktowych.
Prawda, że ten dyrektor ma choleryczny temperament.
Bzdurą jest natomiast insynuacja powszechnego poniżania i zmowy milczenia w "Gardzienicach". Jeżeli zdarzy się cokolwiek drażliwego - dochodzi do rozmów (owszem: nie na gorąco podczas próby ale we właściwym czasie, np. już następnego dnia) i choć nie są to rozmowy łatwe to Staniewski jest na nie otwarty.
Zajęcia ze studentami i uczniami prowadzimy z najwyższą pieczą o standardy profesjonalne i etyczne. A także z radością (wierzę i widzę, że obustronną) i z efektem indywidualnych i zespołowych osiągnięć na gruncie przygotowanym przez ponad 4 dekady pracy artystów pod kierunkiem Włodzimierza Staniewskiego.
Nie wolno zdezawuować i zaprzepaścić tego potencjału.
Anna Maria Dąbrowska - aktorka, pracuje w "Gardzienicach" od 2001 roku