Logo
Magazyn

Dwunastka sprawiedliwych — czyli kto z kim i dlaczego w teatrze na koniec sezonu

11.08.2025, 15:39 Wersja do druku

Podsumowanie sezonu teatralnego 2024/2025 według „Teatru dla Wszystkich” – bez jedynej słusznej wersji wydarzeń, ale z całą gamą emocji, preferencji i teatralnych fascynacji. Redakcja portalu zaprosiła do współpracy dwunastu recenzentów i dziennikarzy z różnych stron Polski i różnych pokoleń, by stworzyć wielogłosowy ranking minionego sezonu. Zderzenie opinii przyniosło zaskakujące rezultaty – i nie zabrakło zarówno faworytów, jak i kontrowersji.

Podsumowania sezonu teatralnego to trochę jak rozdanie Oscarów, tylko bez czerwonego dywanu, a z większą ilością subiektywnych emocji i… czasem nieoczekiwanych zwrotów akcji. „Teatr dla Wszystkich” tym razem postanowił nie ograniczać się do własnej redakcji, lecz zaprosić do udziału szerokie grono krytyków i dziennikarzy, którzy – choć nie zawsze zgadzają się ze sobą – mają jedną wspólną cechę: kochają teatr. Albo przynajmniej próbują.

W „dwunastce sprawiedliwych” znajdziecie więc głosy z różnych stron teatralnej sceny: od doświadczonych krytyków, takich jak Jan Bończa‑Szabłowski z „Rzeczpospolitej”, dr Tomasz Miłkowski czy Rafał Turowski (www.rafalturow.ski), przez przedstawicieli młodszego pokolenia, m.in. Agnieszkę Loranc i Piotra Gaszczyńskiego z „Teatru dla Wszystkich”, Dawida Dudkę z Onetu, aż po głosy z różnych miast Polski, między innymi z Gdańska reprezentowane przez Magdę Mielke.

Kiedy zbierają się ludzie o tak różnych upodobaniach i teatralnych fascynacjach, efekt może być zaskakujący, a czasem… wybuchowy. Ale przecież właśnie o to chodzi — teatr to żywy organizm, pełen sprzeczności i pasji, a nasze rankingi mają być miejscem tych spotkań, a nie nudnych wykładów.

Zapraszamy więc do lektury, a przede wszystkim do własnych refleksji i polemik. Bo teatr nie znosi jednej prawdy – a my z dumą prezentujemy te wszystkie prawdy razem.

Warto też spojrzeć na wyniki rankingu opublikowanego w lipcu w miesięczniku „Teatr”, w którym głos oddali teatrolodzy i redaktorzy z całej Polski. Choć metodologia była inna – głosy przyznawano w kategoriach takich jak najlepszy spektakl, reżyseria, aktorstwo czy debiut – to wnioski niekiedy się pokrywają, jak choćby w przypadku Kobiety samotnej Anny Smolar i roli Anny Ilczuk. Niektóre nazwiska i tytuły rzeczywiście pojawiają się w obu zestawieniach, co może świadczyć o ich realnej sile artystycznej w minionym sezonie. Ale są też różnice – tam, gdzie recenzenci „Teatru dla Wszystkich” wskazywali na energię, świeżość i siłę emocjonalną, miesięcznik „Teatr” częściej akcentował formę, warsztat i spójność koncepcji. Porównanie obu list to ciekawe ćwiczenie w czytaniu środowiskowych nastrojów – i próba odpowiedzi na pytanie, czym dziś właściwie jest „ważny teatr”. Warto więc zwrócić uwagę na spektakle pozostające poza krytycznym mainstreamem – bo to one najczęściej otwierają przestrzeń do dyskusji o tym, co dziś ważniejsze: perfekcja warsztatu czy zaangażowanie, instytucja czy indywidualna ekspresja.

Recenzenci i dziennikarze, którzy podzielili się swoimi typami i opiniami:

  • Jan Bończa Szabłowski (Rzeczpospolita, Radio dla Ciebie, wiceprezes AICT/IATC)
  • Anna Czajkowska (Teatr dla Wszystkich)
  • Dawid Dudko (Onet Kultura i Onet Lifestyle)
  • Piotr Gaszczyński (Teatr dla Wszystkich, Kraków)
  • Malwina Kiepiel (Teatr dla Wszystkich)
  • Magda Mielke (Teatr dla Wszystkich, Gdańsk, Gdynia, Słupsk)
  • Wiesław Kowalski (Teatr dla Wszystkich)
  • Agnieszka Loranc (Teatr dla Wszystkich)
  • Tomasz Miłkowski (Międzynarodowe Stowarzyszenie Krytyków Teatralnych)
  • Przemysław Skrzydelski (Teatr dla Wszystkich)
  • Rafał Turowski (Radio Chilli Zet)
  • Marek Zajdler (NaszTeatr)

JAN BOŃCZA SZABŁOWSKI

Najlepsze przedstawienie:

Czarodziejska Góra Tomasza Manna, reżyseria Krystian Lupa, Jaunimo Teatras w Wilnie – pokaz na Festiwalu Lamentacje w Teatrze Polskim w Warszawie

Najlepszy teatr:

Teatr Słowackiego w Krakowie

Teatr Wybrzeże w Gdańsku

Teatr Narodowy w Warszawie

Najlepsze wystawienia nowych polskich sztuk:

Ziemia obiecana, Tomasz Śpiewak, reż. Maja Kleczewska, Teatr Zagłębia Sosnowiec

Tęsknię za domem, Radosław M Maciąg, Teatr im Kochanowskiego w Radomiu

BiedermannowieAnna Wakulik, reż. Adam Orzechowski, Teatr Powszechny Łódź

Separatka, Joanna Szczepkowka, reż. Joanna Szczepkowska, Teatr Polski w Warszawie

Najlepsze wystawienia nowych sztuk obcojęzycznych:

Koniec czerwonego człowieka, reż. Krystyna Janda,  Och-Teatr w Warszawie

Teoremat Piera Paola Pasoliniego w reż. Eugena Jebeleanu z Teatrul Național Radu Stanca Rumunia / 29. Międzynarodowy Festiwal Teatralny KONTAKT w Toruniu

Najlepsza reżyseria:

Krystian Lupa, Czarodziejska Góra, Jaunimo Teatras w Wilnie Litwa

Najlepsza rola kobieca:

Jadwiga Jankowska-Cieślak, Przebłyski, reż. Agata Duda-Gracz, Teatr Gudejko

Grażyna Bułka, Mianujom mie Hanka, reż.  Mirosław Neinert, Teatr Telewizji

Maria Pakulnis, Upiory Ibsena reż. Anna Augustynowicz, Teatr Telewizji

Najlepsza rola męska:

Hugo Tarres jako Hamlet, Hamlet, Teatr Narodowy w Warszawie

Maciej Stuhr jako Papkin, Zemsta Fredry, reż. Michał Zadara, Teatr Komedia Warszawa

Najlepsza kobieca rola drugoplanowa:

Magdalena Smalara, Karnawał warszawski, reż. Sławomir Narloch, Teatr Komedia w Warszawie

Aleksandra Konieczna, Wiśniowy sad, reż. Paweł Łysak, Teatr Powszechny w Warszawie

Najlepsza męska rola drugoplanowa:

Krzysztof Szczepaniak, Ferdydurke Gombrowicza, reż. Mariusz Malec, Och-Teatr w Warszawie

Szymon Kuśmider jako Falstaff, Historia Henryka IV, reż. Ivan Alexandre, Teatr Polski w Warszawie

Adam Majewski jako Bif, Śmierć komiwojażera, reż. Radosław Rychcik, Teatr Powszechny w Radomiu

Najlepsza adaptacja teatralna/ dramaturgia/ scenariusz:

Mariusz Malec, Ferdydurke Witolda Gombrowicza, reż. Mariusz Malec, Och–Teatr w Warszawie

Yann Verburgh, Teoremat, reż. Eugen Jebeleanu, Teatrul Național Radu Stanca Sybin Rumunia / 29. Międzynarodowy Festiwal Teatralny KONTAKT w Toruniu

Najlepsza scenografia:

Velica Panduru, Teoremat Piera Paola Pasoliniego, reż. Eugena Jebeleanu z Teatrul Național Radu Stanca Rumunia

Wojciech Stefaniak, Hamlet, reż. Jan Englert, Teatr Narodowy w Warszawie

Najlepsze kostiumy:

Velica Panduru, Teoremat Piera Paola Pasoliniego, reż. Eugen Jebeleanu, Teatrul Național Radu Stanca Rumunia

Weronika Karwowska, Aktorzy w dobrej wierze. Próba, reż. Edward Wojtaszek, Teatr Polski w Warszawie

Marie-Jeanne Lecca, Czarna maska Krzysztofa Pendereckiego, reż. David Pountney, Teatr Wielki – Opera Narodowa w Warszawie

Najlepszy choreograf:

Jarosław Staniek

Najlepszy ruch sceniczny:

Ewelina Adamska-Porczyk, Na prochach, reż. Robert Talarczyk, Teatr Syrena Warszawa

Ophelia’s Got Talent, reż. Florentina Holzinger, Volksbühne am Rosa-Luxemburg-Platz Berlin Niemcy / 29. Międzynarodowy Festiwal Teatralny KONTAKT w Toruniu

Najlepsza muzyka:

Paweł Mykietyn, Pasja wg św Marka, Nowe Eufonie

Najlepsza reżyseria światła:

Cezi Studniak, Ojciec, reż. Agata Duda-Gracz, Akademia Teatralna w Warszawie

Robert Mleczko, Nagle, ostatniego dnia, reż. Michał Borczuch, Nowy Teatr w Warszawie

Najlepsze wizualizacje:

Jakub Lech, Piekło – Niebo Marii Wojtyszko, reż. Jakub Krofta, Teatr Narodowy Warszawie

Najciekawszy debiut reżyserski/aktorski:

Grzegorz Małecki, Anna Lobedan, Oskar Hamerski, Justyna Kowalska Mateusz Rusin, Zaćmienie w dwóch aktach Teatr Narodowy w Warszawie

Najlepsze przedstawienie teatru muzycznego:

Wicked, reż. Wojciech Kępczyński, Teatr Muzyczny Roma w Warszawie

Jesus Christ Superstar, reż. Agnieszka Płoszajska, Teatr Muzyczny w Toruniu

Il trionfo del Tempo e del Disinganno G. F. Händla, reż. Waldemar Raźniak, Polska Opera Królewska

Najlepszy spektakl taneczny

Prometeusz, chor. Krzysztof Pastor, Teatr Wielki – Opera Narodowa w Warszawie

Najlepszy dyplom:

Ojciec, reż. Agata Duda-Gracz, Akademia Teatralna w Warszawie

Alicji nie będzie, reż. Ewelina Adamska-Porczyk, Bartosz Porczyk, Teatr Collegium Nobilium Warszawa

Najlepsza książka o teatrze:

Beata Guczalska Swinarski Biografia ukryta, Wydawnictwo Literackie

Największe rozczarowanie:

Konkurs MKiDN na dyrektora Opery Narodowej w Warszawie

 

ANNA CZAJKOWSKA

Najlepsze przedstawienie:

Wniebogłos wg powieści Aleksandry Tarnowskiej, reż. Michał Zdunik, Teatr Wierszalin w Supraślu

Przerwa w podróży, reż. Igor Gorzkowski, Teatr Ochoty w Warszawie

Szaleństwo nocy letniej Davida Greiga i Gordona McIntyre’a, reż. Ewa Konstancja Bułhak, Teatr Współczesny w Warszawie

Najlepszy teatr:

Teatr Wierszalin w Supraślu

Teatr Collegium Nobilium w Warszawie

Teatr Współczesny w Warszawie

Najlepsze wystawienia nowych polskich sztuk:

Ojciec, reż. Agata Duda-Gracz, Akademia Teatralna w Warszawie

Przerwa w podróży, reż. Igor Gorzkowski, Teatr Ochoty w Warszawie

Prime Time Wiesławy Sujkowskiej, reż. Anna Sroka-Hryń, Teatr Polski w Warszawie

Najlepsze wystawienia nowych sztuk obcojęzycznych:

Laborantka Elli Road, reż. Anna Gryszkówna, Teatr Współczesny w Warszawie

Szaleństwo nocy letniej Davida Greiga i Gordona McIntyre’a, reż. Ewa Konstancja Bułhak, Teatr Współczesny w Warszawie

Tchnienie Duncana MacMillana, reż. Krzysztof Dracz, Teatr Powszechny w Radomiu

Historia miłosna Alexisa Michalika, reż. Wojciech Malajkat, Teatr Współczesny w Warszawie

Najlepsza reżyseria:

Anna Sroka-Hryń, Łaskawość Tytusa Wolfganga Amadeusza Mozarta, Warszawska Opera Kameralna

Ivan Alexandre, Historia Henryka IV Williama Szekspira, Teatr Polski w Warszawie

Igor Gorzkowski, Przerwa w podróży, Teatr Ochoty w Warszawie

Najlepsza rola kobieca:

Laura Pajor jako Ona – Tchnienie, reż. Krzysztof Dracz, Teatr Powszechny w Radomiu

Katarzyna Figura – Szary Anioł. Hommage à Joanna Bogacka, reż. André Hübner-Ochodlo, Teatr Atelier w Sopocie

Natalia Stachyra – Szaleństwo nocy letniej, reż. Ew Konstancja Bułhak, Teatr Współczesny w Warszawie

Najlepsza rola męska:

Filip Łannik jako On – Tchnienie, reż. Krzysztof Dracz, Teatr Powszechny w Radomiu

Sławomir Grzymkowski  – Prime Time, reż. Anna Sroka-Hryń, Teatr Polski w Warszawie

Mateusz Król  – Szaleństwo nocy letniej, reż. Ewa Konstancja Bułhak, Teatr Współczesny w Warszawie

Jan Peszek – Sztuka wywiadu Jarosława Mikołajewskiego, reż. Błażej Peszek, Teatr Polonia w Warszawie

Najlepsza kobieca rola drugoplanowa:

Ewa Wencel jako Signora Kapulet – Żegnaj, Panie Szekspir! Michaela Kelly’ego, reż. Jakub Przebindowski, Teatr Kwadrat w Warszawie

Monika Kwiatkowska, Katarzyna Wolak-Gąsowska – Wniebogłos, reż. Michał Zdunik, Teatr Wierszalin w Supraślu

Najlepsza męska rola drugoplanowa:

Wojciech Wysocki jako Signor Monteki – Żegnaj, Panie Szekspir! reż. Jakub Przebindowski, Teatr Kwadrat w Warszawie

Marcin Stępniak jako Robert – Historia miłosna, reż. Wojciech Malajkat, Teatr Współczesny w Warszawie

Sławomir Grzymkowski jako Owen Glendower – Historia Henryka IV, reż. Ivan Alexandre, Teatr Polski w Warszawie

Najlepsza adaptacja teatralna/dramaturgia/scenariusz:

Rafał Gąsowski, Pieśni nad pieśniami do poematów biblijnych w przekładzie Czesława Miłosza, reż. Rafał Gąsowski, Teatr Wierszalin w Supraślu

Wiesława Sujkowska, Prime Time, reż. Anna Sroka-Hryń, Teatr Polski w Warszawie

Najlepsza scenografia do spektaklu:

Ewa Gdowiok – Wyobraźnia, reż.  Julia Szmyt, Teatr Lalka w Warszawie

Barbara Małecka – Zorza. Opowieści ze światła Maliny Prześlugi, reż. Alicja Morawska-Rubczak, Teatr Lalek Guliwer w Warszawie

Mateusz Kasprzak – Wniebogłos, reż. Michał Zdunik, Teatr Wierszalin w Supraślu

Najlepsze kostiumy:

Emil Wysocki – Juvenalia 4, Polski Balet Narodowy Junior, Teatr Wielki – Opera Narodowa w Warszawie

duet Mixer – Strachy, achy i kalorie Grzegorza Kasdepke, reż. Piotr Ratajczak, Teatr Lalek Guliwer w Warszawie

Dorota Kołodyńska – Historia Henryka IV, reż. Ivan Alexandre, Teatr Polski w Warszawie

Najlepsza choreografia:

Kristóf Szabó – Shine, Katarzyna Kozielska – Fluxus. Strumień świadomości – Juvenalia 4, Polski Balet Narodowy Junior, Teatr Wielki – Opera Narodowa w Warszawie

Bartosz Zyśk – Pieśni nad pieśniami, reż. Rafał Gąsowski, Teatr Wierszalin w Supraślu

Najlepszy ruch sceniczny: 

Michał Cyran – Karnawał warszawski Cyryla Danielewskiego, reż. Sławomir Narloch, Teatr Komedia w Warszawie

Agnieszka Brańska – Bajo Bongo, reż. Anna Wieczur, Teatr Roma w Warszawie

Arkadiusz Buszko – Strachy, achy i kalorie, reż. Piotr Ratajczak, Teatr  Lalek Guliwer w Warszawie

Najlepsza muzyka:

Aranżacje Michała Aftyki – Przerwa w podróży, reż. Igor Gorzkowski, Teatr Ochoty w Warszawie

Aranżacje Jakuba Lubowicza – Bajo Bongo, reż. Anna Wieczur, Teatr Roma w Warszawie

Adrian Jakuć-Łukaszewicz – Pieśni nad pieśniami, reż. Rafał Gąsowski, Teatr Wierszalin w Supraślu

Najlepsza reżyseria światła:

Damian Pawella – Pan Aparat. Ostatnie zdjęcie Darii Sobik, reż. Pamela Leończyk, Teatr Lalek Guliwer w Warszawie

Paulina Góral – Prime Time, reż. Anna Sroka-Hryń, Teatr Polski w Warszawie

Tomasz Fabiański i Paweł Piotr Jasiński – Juvenalia 4, Polski Balet Narodowy Junior, Teatr Wielki – Opera Narodowa w Warszawie

Najlepsze wizualizacje:

Paweł Feiglewicz-Penarski – Laborantka, reż. Anna Gryszkówna, Teatr Współczesny w Warszawie

Maria Porzyc – Zorza. Opowieści ze światła, reż. Alicja Morawska-Rubczak, Teatr Lalek Guliwer w Warszawie

Najciekawszy debiut reżyserski/aktorski:

Anna Sroka-Hryń – Łaskawość Tytusa”, Warszawska Opera Kameralna

Zofia Kulesza, dwunastoletnia aktorka w roli Kai – Historia miłosna, reż. Wojciech Malajkat, Teatr Współczesny w Warszawie

Najlepsze przedstawienie teatru muzycznego:

Il trionfo del Tempo e del Disinganno G. F. Händla, reż. Waldemar Raźniak, Polska Opera Kameralna

Bajo Bongo, reż. Anny Wieczur, Teatru Roma w Warszawie

Najlepsze przedstawienie teatru lalkowego:

Trzy piórka Zuzanny Bojdy, reż. Daria Wiktoria Kopiec, Teatr Lalek Guliwer w Warszawie

Harun i Morze Opowieści Salmana Rushdiego, reż. Karolina Maciejaszek, Teatr Lalka w Warszawie

Strachy, achy i kalorie,  reż. Piotr Ratajczak w Teatrze Guliwer w Warszawie

Najlepszy spektakl taneczny:

Es aquí hiszpańskiego zespołu Cía, XXI Międzynarodowy Festiwal Tańca Zawirowania

Juvenalia 4, Polski Balet Narodowy Junior, Teatr Wielki – Opera Narodowa w Warszawie

Najlepszy dyplom:

Alicji nie będzie, reż. Bartosz Porczyk i Ewelina Adamska-Porczyk, Teatr Collegium Nobilium w Warszawie

Mewa, reż. Katarzyna Minkowska, Teatrze Collegium Nobilium w Warszawie

Ojciec, reż. Agata Duda-Gracz, Akademia Teatralne w Warszawie.

Największe rozczarowanie:

Sen nocy letniej Williama Szekspira, reż. Michał Zadara, Teatr Komedia w Warszawie

Witkacja. Wodewil na krawędzi wg scen. Karoliny Felberg-Pawłowskiej i Romana Pawłowskiego-Felberga, reż. Cezi Studniak, Teatr Rampa w Warszawie.

 

DAWID DUDKO

Najlepsze przedstawienie:

„Kobieta samotna” inspirowana scenariuszem Agnieszki Holland i Macieja Karpińskiego, reż. Anna Smolar, scen. Anna Smolar i Natalia Fiedorczuk, Teatr Powszechny w Warszawie i Malta Festival w Poznaniu. 

Uważnie wsłuchująca się w niesprawiedliwości dzisiejszych czasów reinterpretacja klasyki kina. Upomina się o głos dla tych, którzy systemowo zostają go pozbawieni, a z tematem współczesnej samotności mierzy się poprzez sięganie do różnych estetyk i konwencji. Z rozdzierającym efektem.

„Quanta” według tekstu Joanny Bednarczyk, reż. Łukasz Twarkowski, Litewski Narodowy Teatr w Wilnie i Festiwal Boska Komedia. 

Dowód najwyższej reżyserskiej sprawności i artystycznej wyobraźni w wykorzystywaniu multimediów do refleksji nad moralnością w obliczu kryzysu jednostki i świata. Godna podziwu maestria ogromnego, współgrającego zespołu twórczego.

„Threesome/Trzy” Wojciecha Grudzińskiego z dramaturgią Joanny Ostrowskiej i Klaudii Hartung-Wójciak, Nowy Teatr w Warszawie

Angażujący zmysły spektakl o budowaniu queerowej tożsamości, a co za tym idzie manifest przeciw opresjonowanej seksualności i kulturze wstydu. Emanuje odwagą w walce o prawo do wyrażania siebie.

Oraz spektakl mistrzowski, spełniony pod każdym względem, czyli „Czarodziejska góra” Tomasza Manna w reżyserii Krystiana Lupy, Jaunimo Teatras w Wilnie. 

Wchodzący w nieprzewidywalny, pełen niepokoju wobec naszych dzisiejszych bolączek dialog ze światem monumentalnej powieści, olśniewająco grany przez wileńskich aktorów i aktorki. Przedstawienie w minionym sezonie miało warszawską premierę w Teatrze Polskim na Festiwalu Lamentacje.

Najlepszy teatr:

Teatr Telewizji TVP. Największa polska scena pod kierownictwem Michała Kotańskiego, różnorodnie rozwijana na dwóch antenach – TVP1 oraz TVP Kultura –  zaczęła w końcu korespondować z aktualną rzeczywistością i współczesnym życiem teatralnym.

Najlepsze wystawienia nowych polskich sztuk:

„pieśni piekarzy polskich” Mariusza Gołosza, reż. Klaudia Gębska, Akademia Sztuk Teatralnych w Krakowie

Najlepsza reżyseria:

Anna Smolar, „Kobieta samotna”

Łukasz Twarkowski, „Quanta”

Kamil Białaszek, „Pan Tadeusz, tylko że rapowy”, Teatr Polski w Poznaniu

Najlepsza rola kobieca:

Anna Ilczuk jako Irena w spektaklu „Kobieta samotna” oraz Szajbel w „Heksach” Agnieszki Szpili w reżyserii Moniki Pęcikiewicz w Teatrze Polskim w Podziemiu z Wrocławia

Maja Ostaszewska jako Sarah Kofman w spektaklu „Kofman. Podwójne wiązanie” Janusza Margańskiego i Moniki Muskały, reż. Katarzyna Kalwat, Nowy Teatr w Warszawie

Małgorzata Hajewska-Krzysztofik w spektaklu „Wizyta starszej pani”, reż. Małgorzata Bogajewska, Teatr Telewizji TVP

Najlepsza rola męska:

Jacek Poniedziałek, „W imię Jakuba S.”, scen. i reż. Paweł Demirski, Teatr Telewizji TVP

Filip Zaręba w roli piekarza w spektaklu „pieśni piekarzy polskich”

Maciej Stuhr w spektaklu „Zemsta”, reż. Michał Zadara (premiera w Teatrze Telewizji TVP)

Najlepsza kobieca rola drugoplanowa:

Dorota Segda w spektaklu „Zamach na Narodowy Stary Teatr. Narodziny narodu”, reż. Jakub Skrzywanek, Narodowy Stary Teatr w Krakowie

Ewelina Pankowska w spektaklu „Nagle ostatniego lata” w tłum. Jacka Poniedziałka, reż. Michał Borczuch, Nowy Teatr w Warszawie

Małgorzata Niemirska w spektaklu „Anioły w Warszawie” Julii Holewińskiej, reż. Wojciech Faruga, Teatr Dramatyczny w Warszawie

Najlepsza męska rola drugoplanowa:

Maciej Cymorek w autobiograficznej roli w spektaklu „Susan Sontag” Agnieszki Jakimiak i Mateusz Atmana, Teatr Stefana Jaracza w Olsztynie

Damian Sosnowski, „Trzask Prask”, reż. Krzysztof Zygucki, TR Warszawa

Bartosz Bielenia, „Człowiek jaki jest, każdy widzi”, reż. Katarzyna Minkowska, Nowy Teatr w Warszawie i Teatr Żeromskiego w Kielcach

Najlepsza adaptacja teatralna/dramaturgia/scenariusz:

Natalia Fiedorczuk i Anna Smolar, „Kobieta samotna”

Agnieszka Jakimiak i Mateusz Atman, „Susan Sontag”

Najlepsza scenografia i kostiumy:

Anna Met, „Kobieta samotna”

Dorota Nawrot, „Nagle, ostatniego lata”

Marta Kodeniec, „Człowiek, jaki jest, każdy widzi”

Najlepsza choreografia:

Ryfa Ri, „Kobieta samotna”

Ramona Nagabczyńska, „Kocham balet”, Komuna Warszawa

Najlepszy ruch sceniczny:

Paweł Sakowicz, „Quanta”

Najlepsza muzyka

Lubomir Grzelak, „Quanta” oraz, „Anonimowi performerzy” w Teatrze Studio w Warszawie

Najlepsza reżyseria światła:

Katarzyna Borkowska, „Anioły w Warszawie”

Najlepsze wizualizacje:

Łukasz Twarkowski, „Quanta”

Natan Berkowicz, „Głos potwora”, Opera Bałtycka i Malta Festival w Poznaniu, reż. Agnieszka Smoczyńska, libretto i dramaturgia Robert Bolesto

Najciekawszy debiut reżyserski/aktorski:

Reżyser Kamil Białaszek z zespołem aktorskim Teatru Polskiego w Poznaniu, znakomicie wyczuwającym rapowaną konwencję „Nowego Pana Tadeusza”.

Reżyser Krzysztof Zygucki z aktorką z krakowskiej AST Ingą Chmurzyńską w wiarygodnej opowieści o pokoleniowym lęku, czyli „Trzask prask” według Mateusza Górniaka w TR Warszawa

Najlepsze przedstawienie teatru lalkowego:

„Żywoty świętych osiedlowych”, reż. Vasila Dashkevicha, według Lidii Amejko, Akademia Teatralna w Białymstoku

„Helena”, reż. Magdalena Dąbrowska, Akademia Teatralna w Białymstoku

Najlepszy spektakl taneczny:

„Kocham balet” Ramony Nagabczyńskiej

„Threesome/Trzy” Wojciecha Grudzińskiego

Najlepszy dyplom:

„Mewa”, reż. Katarzyna Minkowska, Akademia Teatralna w Warszawie

Najlepsza książka o teatrze:

Beata Guczalska, „Konrad Swinarski. Biografia ukryta”, Wydawnictwo Literackie

Największe rozczarowanie:

Kolejne próby politycznego sterowania teatrem, tym razem w postaci zablokowania przez lokalne władze PiS wygranego przez Jacka Jabrzyka konkursu na dyrektora Teatru Żeromskiego w Kielcach

PIOTR GASZCZYŃSKI

Najlepsze przedstawienie:

Amadeusz, reż. Piotr Sieklucki, Teatr Nowy Proxima w Krakowie

Skóra po dziadku, reż. Mateusz Pakuła, Teatr Łaźnia Nowa w Krakowie / Teatr im. Żeromskiego w Kielcach

Serce ze szkła. Musical Zen, reż. Cezary Tomaszewski, Teatr im. Juliusza Słowackiego / STUDIO Teatrgaleria w Warszawie

Najlepszy teatr:

Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie

Najlepsze wystawienia nowych polskich sztuk:

Andrzej Błażewicz, Dziewczyna w ogniu, reż. Roksana Miner, Teatr Groteska w Krakowie

Najlepsza reżyseria:

Ewa Galica, Faustyna. Falsyfikat, Teatr Łaźnia Nowa w Krakowie

Najlepsza rola kobieca:

Anna Radwan jako Marianne, Sceny z życia małżeńskiego, reż. Katarzyna Minkowska, Narodowy Stary Teatr w Krakowie

Najlepsza rola męska:

Jan Jurkowski, Skóra po dziadku, reż. Mateusz Pakuła, Teatr Łaźnia Nowa w Krakowie / Teatr Żeromskiego w Kielcach

Najlepsza kobieca rola drugoplanowa:

Monika Kufel jako Sunniva, Amoria, reż. Klaudia Gębska, Teatr Barakah w Krakowie

Najlepsza męska rola drugoplanowa:

Marcin Kalisz jako Salieri, Amadeusz, reż. Piotr Sieklucki, Teatr Nowy Proxima w Krakowie

Najlepsza adaptacja teatralna/dramaturgia/scenariusz:

Mateusz Pakuła, Skóra po dziadku, reż. Mateusz Pakuła, Teatr Łaźnia Nowa w Krakowie / Teatr Żeromskiego w Kielcach

Najlepsza scenografia:

Justyna Elminowska, Skóra po dziadku, reż. Mateusz Pakuła, Teatr Łaźnia Nowa w Krakowie / Teatr Żeromskiego w Kielcach

Najlepsze kostiumy:

Domenico Franchi, Aida, reż. Giorgio Madia, Opera Krakowska

Najlepsza choreografia:

Teoria zmęczenia reż. Bartłomiej Juszczak, Teatr KTO w Krakowie

Najlepszy ruch sceniczny:

Eryk Makohon, Bal, reż. Jerzy Zoń, Teatr KTO w Krakowie

Najlepsza muzyka:

Maria Peszek, Andrzej Smolik, Serce ze szkła. Musical Zen, reż. Cezary Tomaszewski, Teatr Słowackiego w Krakowie / Teatr STUDIOgaleria

Najlepsza reżyseria światła:

Aleksandr Prowaliński, Klaudyna Schubert, Rewizja procesu Jezusa, reż. Katarzyna Kozyra, Narodowy Stary Teatr w Krakowie

Najlepsze wizualizacje:

Kuba Kotynia, Na początku była ciemność i zimne ognie, koncepcja: Martyna Dyląg, Jori Gerula, Ada Kazimierz, Anna Puzio, Teatr Barakah w Krakowie

Najlepsze przedstawienie teatru lalkowego:

Miś Tymoteusz, reż. Wojtek Stachura, Teatr Groteska w Krakowie

Najlepsza książka o teatrze:

Judyta Pogonowicz, W teatrze Krzysztofa Garbaczewskiego

Największe rozczarowanie;

Duet trzymający stery Narodowego Starego Teatru w Krakowie

MALWINA KIEPIEL

Najlepsze przedstawienie:

Tęsknię za domem – reż. Radosław B. Maciąg, Teatr Powszechny w Radomiu

Orfeusz – reż. Anna Smolar, TR Warszawa

Najlepszy teatr:

Trudno wskazać jednoznacznie – sezon zróżnicowany i nieoczywisty

Najlepsze wystawienia nowych polskich sztuk:

Anioły w Warszawie – reż. Wojciech Faruga, Teatr Dramatyczny w Warszawie

Orfeusz – reż. Anna Smolar, TR Warszawa

Tęsknię za domem – reż. Radosław B. Maciąg, Teatr Powszechny w Radomiu

Najlepsze wystawienia nowych sztuk obcojęzycznych:

Quanta – reż. Łukasz Twarkowski

Czarodziejska góra – reż. Krystian Lupa

Najlepsza reżyseria:

Zdecydowanie kobiety dominowały w tym roku:

Anna Smolar – Orfeusz, TR Warszawa; Kobieta samotna, Teatr Powszechny w Warszawie

Katarzyna Minkowska – Człowiek jaki jest, każdy widzi Nowy Teatr w Warszawie / Teatr Żeromskiego w Kielcach; Jesień Teatr Polski w Podziemiu we Wrocławiu; Sceny z życia małżeńskiego, Narodowy Stary Teatr w Krakowie

Maja Kleczewska – Ziemia obiecana, Teatr Zagłębie w Sosnowcu

Najlepsza rola kobieca:

Dorota Kolak jako Agrypina, Brytanik, reż. Grzegorz Wiśniewski, Teatr Wybrzeże w Gdańsku

Anna Ilczuk jako Irena, Kobieta samotna, reż. Anna Smolar, Teatr Powszechny w Warszawie

Izabela Brejtkop jako Matka, Tęsknię za domem, reż. Radosław B. Maciąg, Teatr Powszechny w Radomiu

Najlepsza rola męska:

Juliusz Chrząstowski jako Johann, Sceny z życia małżeńskiego, reż. Katarzyna Minkowska, Narodowy Teatr Stary w Krakowie

Hugo Tarres – za odwagę, Hamlet, reż. Jan Englert, Teatr Narodowy w Warszawie

Rafał Ostrowski jako śpiewający Neron, Quo Vadis, reż. Wojciech Kościelniak, Teatr Muzyczny w Gdyni

Najlepsza kobieca rola drugoplanowa:

Aleksandra Konieczna – Wiśniowy sad, reż. Paweł Łysak, Teatr Powszechny w Warszawie

Katarzyna Herman jako Lekarka, Anioły w Warszawie, Teatr Dramatyczny w Warszawie

Monika Szufladowicz – Ford, reż. Marcin Wierzchowski, Teatr im. W. Siemaszkowej w Rzeszowie

Najlepsza męska rola drugoplanowa:

Bartosz Bielenia jako pies, Człowiek jaki jest, każdy widzi…, reż. Katarzyna Minkowska, Nowy Teatr w Warszawie / Teatr Żeromskiego w Kielcach

Piotr Grabowski – Piekło – Niebo, reż. Jakub Krofta, Teatr Narodowy w Warszawie – z takim Panem Bogiem to ja bym pograła w scrabble

Najlepsza adaptacja / dramaturgia / scenariusz:

Tomasz Śpiewak, Ziemia obiecana, reż. Maja Kleczewska, Teatr Zagłębia w Sosnowcu

Najlepsza scenografia:

Mariusz Napierała – Quo Vadis, reż. Wojciech Kościelniak, Teatr Muzyczny w Gdyni

Wojciech Stefaniak – Hamlet, reż. Jan Englert, Teatr Narodowy w Warszawie

Najlepsze kostiumy:

Mirek Kaczmarek, Brytanik, Teatr Wybrzeże w Gdańsku; Baśń o wężowym sercu, Teatr Żeromskiego w Kielcach; Romeo i Julia, Teatr Muzyczny Capitol we Wrocławiu

Martyna Kander – Hamlet, Teatr Narodowy w Warszawie; Quo Vadis, Teatr Muzyczny w Gdyni

Najlepsza choreografia:

Alisa Makarenko – Witkacy. Wodewil na krawędzi, reż. Cezi Studniak, Teatr Rampa w Warszawie

Ryfa Ri – Kobieta samotna, reż. Anna Smolar, Teatr Powszechny w Warszawie

Ewelina Adamska-Porczyk – Alicji nie będzie, Teatr Collegium Nobilium w Warszawie

Najlepszy ruch sceniczny:

Piotr Wach – Ojciec, reż. Agata Duda-Gracz, Teatr Collegium Nobilium w Warszawie

Najlepsza muzyka:

Mariusz Obijalski – Quo Vadis, Teatr Muzyczny w Gdyni

Najlepsza reżyseria światła:

Katarzyna Łuszczyk – Przebłyski, reż. Agata Duda-Gracz, Teatr Gudejko; Alicji nie będzie Teatr Collegium Nobilium w Warszawie; Szaleństwo nocy letniej, Teatr Współczesny w Warszawie

Cezi Studniak – Ojciec, reż. Agata Duda-Gracz, Akademia Teatralna w Warszawie

Najlepsze wizualizacje:

Krzysztof Garbaczewski – Ocalone, reż. Maja Kleczewska, Dom Spotkań z Historią; Ziemia obiecana, reż. Maja Kleczewska, Teatr Zagłębia w Sosnowcu

Najciekawszy debiut reżyserski/aktorski:

Rozumiany jako działanie wspólnotowe:

Po tamtej stronie jeziora – Teatr Ochoty w Warszawie, reż. Marcin Wierzchowski wraz z młodymi aktorami

Mewa – Teatr Collegium Nobilium w Warszawie, reż. Katarzyna Minkowska wraz ze studentami

Najlepsze przedstawienie teatru muzycznego:

Quo Vadis – reż. Wojciech Kościelniak, Teatr Muzyczny w Gdyni

Najlepszy spektakl taneczny:

Prometeusz – reż. Krzysztof Pastor, Teatr Wielki – Opera Narodowa w Warszawie

Najlepszy dyplom:

Ojciec – reż. Agata Duda-Gracz, Akademia Teatralna w Warszawie

Mewa – reż. Katarzyna Minkowska, Akademia Teatralna w Warszawie

Najlepsza książka o teatrze:

Beata Guczalska – Konrad Swinarski. Biografia ukryta, Wydawnictwo Literackie  – bezapelacyjnie

Największe rozczarowanie:

Hipokryzja władz samorządowych i rządowych w sprawie konkursów na dyrektorów teatrów
Oficjalnie wszystko jawne i demokratyczne, w praktyce – przepisy naginane, decyzje komisji ignorowane. System konkursowy to gra pozorów – bez uczciwego wyboru, bez klarownych reguł i bez rzeczywistej jawności. Wszystko „po uważaniu”, bo przepisy są wystarczająco elastyczne, by służyły każdej stronie. I to wszystko bez dobrej reżyserii

WIESŁAW KOWALSKI

Najlepsze przedstawienie:

Ocalone Piotra Rowickiego,  reż. Maja Kleczewska, Domu Spotkań z Historią w Warszawie

Anioły w Warszawie Julii Holewińskiej, reż. Wojciech Faruga, Teatr Dramatyczny w Warszawie

Człowiek jaki jest, każdy widzi reż. Katarzyna Minkowska, Nowy Teatr w Warszawie / Teatr Żeromskiego w Kielcach

Najlepszy teatr:

Teatr Wybrzeże w Gdańsku

Teatr Słowackiego w Krakowie

Teatr Collegium Nobilium w Warszawie

Najlepsze wystawienia nowych polskich sztuk:

Tęsknię za domem Radosława B. Maciąga, reż. Radosław B. Maciąg, Teatr Powszechny w Radomiu

Ocalone Piotra Rowickiego, reż. Maja Kleczewska, Dom Spotkań z Historią w Warszawie

Anioły w Warszawie Julii Holewińskiej, reż. Wojciech Faruga, Teatr Dramatyczny w Warszawie

Najlepsze wystawienia nowych sztuk obcojęzycznych:

Koniec czerwonego człowieka Daniela Majlinga, reż. Krystyna Janda, Och-Teatr w Warszawie

Zaćmienie w dwóch aktach Pabla Remóna, reż. Grzegorz Małecki, Teatr Narodowy w Warszawie

Mój syn chodzi, tylko trochę wolniej Ivora Martinića, reż. Iwona Kempa, Teatr Ateneum w Warszawie

Najlepsza reżyseria:

Agata Duda-Gracz, Ojciec, Akademia Teatralna w Warszawie; Przebłyski Serge Kribusa, Teatr Gudejko

Maja Kleczewska, Ocalone Piotra Rowickiego, Dom Spotkań z Historią w Warszawie

Katarzyna Minkowska, Człowiek jaki jest, każdy widzi, Nowy Teatr w Warszawie / Teatr Żeromskiego w Kielcach

Najlepsza rola kobieca:

Agnieszka Przepiórska jako Irena K., Ocalone, reż. Maja Kleczewska, Dom Spotkań z Historią w Warszawie

Grażyna Bułka jako Hanka, Mianujom mie Hanka, reż. Mirosław Neinert, Teatr Telewizji (przeniesienie z Teatru Korez w Katowicach)

Izabela Brejtkop jako Mama, Tęskniąc za domem Radosława B. Maciąga, Teatr Powszechny w Radomiu

Jadwiga Jankowska-Cieślak jako Rosa, Przebłyski Serge Kribusa, reż. Agata Duda-Gracz, Teatr Gudejko

Najlepsza rola męska:

Hugo Tarres jako Hamlet – Hamlet Wiliama Szekspira, reż. Jan Englert, Teatr Narodowy w Warszawie i jako Merkucjo – Romeo i Julia Wiliama Szekspira, reż. Jan Klata, Teatr Muzyczny Capitol we Wrocławiu

Michał Jarmoszuk – Serial Killer Story, reż. Joanna Drozda, Białostocki Teatr Lalek

Piotr Witkowski jako Kmicic – Potop reż. Michał Siegoczyński, Teatr Wybrzeże w Gdańsku

Najlepsza kobieca rola drugoplanowa:

Ewa Kaim – Seks, hajs i głód w reż. Luka Percevala, Narodowy Stary Teatr w Warszawie

Małgorzata Niemirska – Anioły w Warszawie Julii Holewińskiej, reż. Wojciecha Faruga, Teatr Dramatyczn w Warszawie

Aleksandra Nowosadko – Seks, hajs i głód, reż. Luk Perceval, Narodowy Stary Teatr w Krakowie

Najlepsza męska rola drugoplanowa:

Grzegorz Artman jako Leontes  – Opowieść zimowa, reż. Pamela Leończyk, Teatr Powszechny w Warszawie

Marcin Bosak – Anioły w Warszawie Julii Holewińskiej, reż. Wojciech Faruga, Teatr Dramatyczny w Warszawie

Najlepsza adaptacja teatralna/dramaturgia/scenariusz;

Daria Sobik, Opowieść zimowa Williama Szekspira, reż. Pamela Leończyk, Teatr Powszechny w Warszawie; Pan Aparat. Ostatnie zdjęcie, reż. Pamela Leończyk, Teatr Lalek Guliwer w Warszawie

Julia Holewińska, Anioły w Warszawie, reż. Wojciecha Farugi w Teatrze Dramatycznym w Warszawie

Michał Siegoczyński, Potop reż. Michał Siegoczyński, Teatr Wybrzeże w Gdańsku

Najlepsza scenografia:

Mirek Kaczmarek – Romeo i Julia, reż. Jan Klata, Teatr Muzyczny Capitol we Wrocławiu; Brytanik Jeana Racine’a, reż. Grzegorz Wiśniewski, Teatr Wybrzeże w Gdańsku

Katarzyna Borkowska – Anioły w Warszawie, reż. Wojciech Faruga, Teatr Dramatyczny w Warszawie

Najlepsze kostiumy:

Mirek Kaczmarek – Romeo i Julia, reż. Jan Klata, Teatr Muzyczny Capitol we Wrocławiu; Brytanik, reż. Grzegorz Wiśniewski, Teatr Wybrzeże w Gdańsku

Marta Kodeniec, Człowiek jaki jest, każdy widzi, reż. Katarzyna Minkowska, Nowy Teatr w Warszawie / Teatr im. S. Żeromskiego w Kielcach

Matylda Kotlińska, Piekło – Niebo, reż. Jakub Krofta, Teatr Narodowy w Warszawie

Najlepsza choreografia:

Wojciech Grudziński – Threesome/Trzy, koncepcja, chor., wykonanie Wojciech Grudziński, koprodukcja Belluard Bollwerk we Fryburgu i Nowego Teatru w Warszawie

Michał Cyran – Heathers Laurence’a O’Keefe i Kevina Murphy’ego, reż. Agnieszka Płoszajska, Teatr Syrena w Warszawie; Karnawał warszawski, reż. Sławomir Narloch, Teatr Komedia w Warszawie

Alisa Makaranko – Witkacja. Wodewil na krawędzi, reż. Cezi Studniak, Teatr Rampa w Warszawie

Najlepszy ruch sceniczny:

Maćko Prusak – Potop, reż. Michał Siegoczyński; Brytanik, reż. Grzegorz Wiśniewski, Teatr Wybrzeże w Gdańsku

Najlepsza muzyka:

Enchanted Hunters, Orfeusz, reż. Anna Smolar, TR Warszawa

Teoniki Rożynek, Faust, reż. Wojciech Faruga, Teatr Narodowy w Warszawie

Marcin Nenko, Katarzyna Dałek – Brytanik, reż. Grzegorz Wiśniewski, Teatr Wybrzeże w Gdańsku

Najlepsza reżyseria światła:

Cezi Studniak – Ojciec, reż. Agata Dudy-Gracz, Akademia Teatralna w Warszawie; Witkacja. Wodewil na krawędzi, reż. Cezi Studniak, Teatr Rampa w  Warszawie

Katarzyna Łuszczyk – Przebłyski, reż. Agata Dudy-Gracz, Teatr Gudejko

Mirek Kaczmarek – Romeo i Julia, reż. Jan Klata, Teatr Muzyczny Capitol we Wrocławiu

Jacqueline Sobiszewski, Threesome/Trzy, reż. Wojciech Grudziński, koprodukcja Belluard Bollwerk we Fryburgu i Nowego Teatru w Warszawie.

Najlepsze wizualizacje:

Krzysztof Garbaczewski – Ocalone Piotra Rowickiego, reż. Maja Kleczewska, Dom Spotkań z Historią w Warszawie

Najciekawszy debiut reżyserski/aktorski:

Mikołaj Łukasiewicz i Jan Sałasiński  – Ojciec, reż. Agata Duda-Gracz, Akademia Teatralna w Warszawie

Julia Banasewicz jako Arkadina – Mewa, reż. Katarzyna Minkowska, Teatr Collegium Nobilium w Warszawie

Najlepsze przedstawienie teatru muzycznego:

Bajo Bongo Wiesławy Sujkowskiej, reż. Anna Wieczur, Teatr Muzyczn Roma w Warszawie

Hair Gerome Ragni, Jamesa Rado i Galta MacDermota, reż. Antoniusz Dietzius, Teatr Proscenium w Warszawie

Najlepsze przedstawienie teatru lalkowego:

Helena, reż. Magdalena Dąbrowska, Białostocki Teatr Lalek

Sensus, reż. Agata Puszcz, Teatr Sakowicz Cempura

Pan Aparat. Ostatnie zdjęcie, reż. Pamela Leończyk, Teatr Lalek Guliwer w Warszawie

Najlepszy spektakl taneczny:

Threesome/Trzy, koncepcja, chor., wykonanie Wojciech Grudziński, koprodukcja Belluard Bollwerk we Fryburgu i Nowego Teatru w Warszawie

Peer Gynt Edvarda Griega, chor. Edward Clug, Teatr Wielki – Opera Narodowa w Warszawie

Prometeusz, chor. Krzysztof Pastor, Teatr Wielki – Oper Narodowa w Warszawie

Najlepszy dyplom:

Alicji nie będzie wg scenar. Bartosza Porczyka i Michała Pabiana, reż. Bartosz Porczyk i Ewelina Adamska-Porczyk, Teatr Collegium Nobilium w Warszawie

Mewa wg Antoniego Czechowa, reż. Katarzyna Minkowska, Teatr Collegium Nobilium w Warszawie

Ojciec Agaty Dudy-Gracz w reż. autorki, Akademia Teatralna w Warszawie

Najlepsza książka o teatrze:

Beata Guczalska, Konrad Swinarski. Biografia ukryta, Wydawnictwo Literackie

Katarzyna Flader-Rzeszowska, Bioteatr Agnieszki Przepiórskiej, Wydawnictwo Naukowe UKSW.

Największe rozczarowanie:

Zemsta Aleksandra Fredry, reż. Radosław Rychcik, Teatr Polski w Bydgoszczy

Adonis Johna Blow, reż. Pia Partum, Polska Opera Królewska w Warszawie

Podróż poślubna plus Marcina Szczygielskiego, reż. Tomasz Drabek, Teatru MY

Heksy Agnieszki Szpili, reż. Monika Pęcikiewicz, Teatr Polski w Podziemiu we Wrocławiu

AGNIESZKA LORANC

Najlepsze przedstawienie:

Quanta, reż. Łukasz Twarkowski, Litewski Narodowy Teatr Dramatyczny w Wilnie

Najlepszy teatr:

Teatr Telewizji. Repertuary polskich teatrów są na tyle różnorodne, że trudno wskazać ten, który oferuje wyłącznie najlepszy poziom. W ubiegłym sezonie Teatr Telewizji przeszedł swoisty rekonesans, dzięki czemu widzowie mieli okazję zobaczyć na ekranach najważniejsze i najbardziej cenione przedstawienia współczesnej polskiej sceny teatralnej.

Najlepsze wystawienia nowych polskich sztuk:

Skóra po dziadku,  reż. Mateusz Pakuła, Teatr Łaźnia Nowa w Krakowie / Teatr Żeromskiego w Kielcach

Najlepsze wystawienia nowych sztuk obcojęzycznych:

Quanta,  reż. Łukasz Twarkowski, Litewski Narodowy Teatr Dramatyczny w Wilnie

Najlepsza reżyseria:

Quanta,  reż. Łukasz Twarkowski, Litewski Narodowy Teatr Dramatyczny w Wilnie

Najlepsza rola kobieca:

Danuta Segda, Zamach na Narodowy Stary Teatr. Narodziny narodu, reż. Jakub Skrzywanek, Narodowy Stary Teatr w Krakowie

Julia Latosińska, Australia, reż. Tadeusz Pyrczak, Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie

Najlepsza rola męska:

Mateusz Guzowski, Arabela, reż. Piotr Ratajczak, Akademia Sztuk Teatralnych  w Krakowie, filia we Wrocławiu

Jan Jurkowski, Skóra po dziadku, reż. Mateusz Pakuła, Teatr Łaźnia Nowa w Krakowie

Najlepsza adaptacja teatralna/dramaturgia/scenariusz:

Jan Czapliński, Jakub Skrzywanek, Zamach na Narodowy Stary Teatr. Narodziny Narodu, reż. Jakub Skrzywanek, Narodowy Stary Teatr w Krakowie

Jakub Zalasa, Moby Dick, reż. Jakub Zalasa, Wrocławski Teatr Pantomimy

Najlepsza scenografia:

Fabien Lede, Quanta, reż. Łukasz Twarkowski, Litewski Narodowy Teatr Dramatyczny w Wilnie

Najlepsze kostiumy:

Iga Sylwestrzak, Viva Maria, reż. Witold Mazurkiewicz, Teatr Polski w Bielsku-Białej

Łukasz Błażejewski, Six, reż. Katarzyna Chlebny, Krakowski Teatr Variete

Najlepsza choreografia:

Katarzyna Zielonka, Viva Maria, reż. Witold Mazurkiewicz, Teatr Polski w Bielsku-Białej

Najlepszy ruch sceniczny:

Karolina Pewińska, Moby Dick, reż. Jakub Zalasa, Wrocławski Teatr Pantomimy

Najlepsza muzyka:

Orkiestra Opery Krakowskiej pod kierownictwem muzycznym Marcina Nałęcz-Niesiołowskiego, Aida, reż. reż. Giorgio Madia

Najlepsza reżyseria światła:

Mirek Kaczmarek, Drakula, reż. Jakub Roszkowski, Teatr Miejski w Gliwicach

Najlepsze wizualizacje:

Jakub Kotynia, Moby Dick, reż. Jakub Zalasa, Wrocławski Teatr Pantomimy

Najciekawszy debiut reżyserski/aktorski:

Jakub Zalasa, Moby Dick, Wrocławski Teatr Pantomimy

Najlepsze przedstawienie teatru muzycznego:

SIX, reż. Katarzyna Chlebny, Krakowski Teatr Variete

Najlepszy dyplom:

Arabela, reż. Piotr Ratajczyk, Akademia Sztuk Teatralnych w Krakowie, filia we Wrocławiu

Alicji nie będzie, reż. Bartosz Porczyk i Ewelina Adamska-Porczyk, Teatr Collegium Nobilium w Warszawie.

Fortissimo, reż. Marcin Liber, Teatr AST w Krakowie

Największe rozczarowanie:

Brak zapowiadanego Salonu Tańca w Narodowym Starym Teatrze w Krakowie

MAGDA MIELKE

Najlepsze przedstawienie:

Qup vadis, reż. Wojciech Kościelniak, Teatr Muzyczny w Gdyni

Najlepszy teatr:

Teatr Wybrzeże w Gdańsku

Najlepsza reżyseria:

Wojciech Kościelniak – Quo Vadis, Teatr Muzyczny w Gdyni

Dominik Nowak  – Mały Paryż, Nowy Teatr w Słupsku

Najlepsza rola kobieca:

Gabriela Legun jako Mimi – La Bohème, reż. Romuald Wicza-Pokojski, Opera Bałtycka w Gdańsku

Najlepsza rola męska:

Marcin Słabowski  jako Neron – Quo vadis, reż. Wojciech Kościelniak, Teatr Muzyczny w Gdyni

Najlepsza kobieca rola drugoplanowa: 

Anna Grochowska za role w spektaklach Mały Paryż, reż. Dominik Nowak i Trina. Niech nie gaśnie nigdy, reż. Iwo Vedral, Nowy Teatr w Słupsku

Katarzyna Kurdej jako Furia Niestrudzona – Quo vadis,  reż. Wojciech Kościelniak, Teatr Muzyczny w Gdyni

Najlepsza męska rola drugoplanowa:

Sasza Reznikow jako Chilon Chilonides  – Quo vadis, reż. Wojciech Kościelniak, Teatr Muzyczny w Gdyni

Marek Nędza jako Petroniusz – Quo vadis, reż. Wojciech Kościelniak, Teatr Muzyczny w Gdyni

Najlepsza adaptacja teatralna/dramaturgia/scenariusz:

Malina Prześluga, Czarownice. Magia jest!, reż. Lucia Svobodova-Vrany, Teatr Lalki „Tęcza” w Słupsku

Najlepsza scenografia:

Mariusz Napierała, Quo vadis, reż. Wojciech Kościelniak, Teatr Muzyczny w Gdyni

Magdalena Gładysiewicz, 28 dni z życia dziewczyny, reż. Ada Tabisz, Miejski Teatr Miniatura w Gdańsku

Najlepszy ruch sceniczny:

Mateusz Pietrzak, Quo vadis, reż. Wojciech Kościelniak, Teatr Muzyczny w Gdyni

Maćko Prusak, Potop, reż. Michał Siegoczyński, Teatr Wybrzeże w Gdańsku

Najlepsza muzyka: 

Mariusz Obijalski, Quo vadis, reż. Wojciech Kościelniak, Teatr Muzyczny w Gdyni

Yaroslav Shemet – za kierownictwo muzyczne w operze La Bohème, reż. Romuald Wicza-Pokojski, Opera Bałtycki w Gdańsku

Najlepsze przedstawienie teatru muzycznego: 

Quo vadis, reż. Wojciech Kościelniak, Teatr Muzyczny w Gdyni

Najlepszy dyplom:

Folwark zwierzęcy, reż. Wojciech Kościelniak, Studium Wokalno-Aktorskie w Gdyni

TOMASZ MIŁKOWSKI

Najlepsze przedstawienie:

Historia Henryka IV, reż. Ivana Alexandre, Teatr Polski w Warszawie

Kobieta samotna, reż. Anna Smolar, Teatr Powszechny w Warszawie

Hamlet, reż. Jan Englert, Teatr Narodowy w Warszawie

Najlepszy teatr:

Teatr Wybrzeże

Teatr Narodowy w Warszawie

Teatr Słowackiego w Krakowie

Najlepsze wystawienia nowych polskich sztuk:

Tęsknię za domem Radosława B. Maciąga, reż. Radosław B. Maciąg, Teatr Powszechny w Radomiu

Ocalone Piotra Rowickiego, reż. Maja Kleczewska, Dom Spotkań z Historią w Warszawie

Piekło – Niebo Marii Wojtyszko, reż. Jakub Krofta, Teatr Narodowy w Warszawie

Najlepsze wystawienia nowych sztuk obcojęzycznych:

Zaćmienie w dwóch aktach Pablo Remona, reż. Grzegorz Małecki, Teatr Narodowy w Warszawie

Szaleństwo nocy letniej Gordona McIntyre’a, Davida Greiga, reż. Ewa Konstancja Bułhak, Teatr Współczesny w  Warszawie

Najlepsza reżyseria:

Jan Englert  – Hamlet, Teatr Narodowy w Warszawie

Anna Smolar – Kobieta samotna, Teatr Powszechny w Warszawie

Maja Kleczewska – Ocalone, Dom Spotkań z Historią w Warszaie

Najlepsza rola kobieca:

Krystyna Janda – Matka Witkacego, reż. Waldemar Zawodziński, Teatr Polonia w Warszawie

Agnieszka Przepiórska – Ocalone, reż. Maja Kleczewska, Dom Spotkań z Historią w Warszawie

Justyna Wasilewska – Orfeusz, reż. Anna Smolar, TR Warszawa

Najlepsza rola męska:

Julian Chrząstowski jako Gospodarz – Wesele, reż. Maja Kleczewska, Teatr  Słowackiego w Krakowie

Szymon Kuśmider jako Falstaff – Historia Henryka IV, reż. Ivan Alexandre, Teatr Polski w Warszawie

Cezi Studniak jako Witkacy – Witkacja. Wodewil na krawędzi, reż. Cezi Studniak, Teatr Rampa w Warszawie

Najlepsza kobieca rola drugoplanowa:

Lidia Bogaczówna jako Radczyni – Wesele, reż. Maja Kleczewska,  Teatr Słowackiego w Krakowie

Mara Seweryn jako Młodziakowa – Ferdydurke, reż. Mariusz Malec, Och-Teatr w Warszawie

Magdalena Schejbal jako Rita – Mój syn chodzi, tylko trochę wolniej, reż. Iwona Kempa, Teatr Ateneum w Warszawie

Najlepsza męska rola drugoplanowa:

Piotr Kondrat jako Tata – Tęsknię za domem, reż. Radosław B. Maciąg, Teatr Powszechny w Radomiu

Modest Ruciński jako Lord Henryk Percy –  Historia Henryka IV, reż. Ivan Alexandre, Teatr Polski w Warszawie

Najlepsza adaptacja teatralna/dramaturgia/scenariusz:

Joanna Bednarczyk, The Wall, reż. Paweł Miśkiewicz, Teatr Dramatyczny w Warszawie

Natalia Fiedorczuk, Anna Smolar, Kobieta samotna, reż. Anna Smolar, Teatr Powszechny w Warszawie

Najlepsza scenografia:

Antoine Fontaine – Historia Henryka IV, reż. Ivan Alexandre, Teatr Polski w Warszawie

Małgorzata Szczęśniak – Wesele, reż. Maja Kleczewska, Teatr Słowackiego w Krakowie

Joanna Zemanek – Mój syn chodzi, tylko trochę wolniej, reż. Iwona Kempa, Teatr Ateneum w Warszawie

Najlepsze kostiumy:

Dorota Kołodyńska – Historia Henryka IV, Teatr Polski w Warszawie

Konrad Parol  – Wesele, Teatr Słowackiego w Krakowie

Weronika Karwowska – Aktorzy w  dobrej wierze. Próba, reż. Edward Wojtaszek,  Teatr Polski w Warszawie

Najlepsza choreografia:

Kaya Kołodziejczyk – Wesele, Teatr Słowackiego w Krakowie

Najlepszy ruch sceniczny”

Alisa Makarenko – Witkacja. Wodewil na krawędzi, Teatr Rampa w Warszawie

Najlepsza muzyka:

Karim Martusewicz – Ferdydurke, reż. Mariusz MalecOch-Teatr w Warszawie

Cezary Duchnowski – Wesele, Teatr Słowackiego w Krakowie

Najlepsza reżyseria światła:

Wojciech Puś – Wesele, Teatr Słowackiego w Krakowie

Rafał Paradowski – Orfeusz, reż. Anna Smolar, TR Warszawa

Najlepsze wizualizacje:

Krzysztof Garbaczewski – Ocalone, Dom Spotkań z Historią w Warszawie

Najciekawszy debiut reżyserski/aktorski:

Hugo Tarres jako Hamlet – Hamlet, reż. Jan Englert, Teatr Narodowy w Warszawie

Najlepsza książka o teatrze

Czwarty akt Wesela Anny Kuligowskiej-Korzeniewskiej

Szajna. Szajnisko Agnieszki Berlińskiej

Jan Paweł Gawlik i dekada Starego Teatru Magdaleny Raszewskiej

Największe rozczarowanie:

Nowy Pan Tadeusz, tyle że rapowy, reż. Kamil Białaszek, Teatr Polski w Poznaniu

 

PRZEMYSŁAW SKRZYDELSKI

Najlepsze przedstawienie:

Nie wiem, czy użyłbym określenia „najlepsze” w takim sensie, w jakim go używałem w dawniejszych podsumowaniach (np. w miesięczniku „Teatr”), ale ten sezon był tak słaby, że trudno w ogóle mówić o skali wyboru.

Tęsknię za domem, reż. Radosław B. Maciąg, Teatr Powszechny w Radomiu

Anioły w Warszawie, reż. Wojciech Faruga, Teatr Dramatyczny m.st. Warszawy

Najlepszy teatr:

Nie istnieje taki już od kilku sezonów

Najlepsze wystawienia nowych polskich sztuk:

Anioły w Warszawie Julii Holewińskiej, Teatr Dramatyczny w Warszawie

Najlepsze wystawienia nowych sztuk obcojęzycznych:

Trudno wskazać

Najlepsza reżyseria:

Wojciech Faruga – Anioły w Warszawie, Teatr Dramatyczny w Warszawie

Najlepsza rola kobieca:

Dorota Kolak jako Agrypina – Brytanik, reż. Grzegorz Wiśniewski, Teatr Wybrzeże w Gdańsku

Najlepsza rola męska:

Marcin Bosak jako „bardzo znany reżyser filmowy” – Anioły w Warszawie, Teatr Dramatyczny w Warszawie

Najlepsza kobieca rola drugoplanowa:

Marta Nieradkiewicz  – The Wall, reż. Paweł Miśkiewicz, Teatr Dramatyczny w Warszawie

Aleksandra Konieczna jako Szarlotta, Wiśniowy sad, reż. Paweł Łysak, Teatr Powszechny w Warszawie

Aleksandra Nowosadko – Seks, hajs i głód, reż. Luk Perceval, Narodowy Stary Teatr w Krakowie

Najlepsza męska rola drugoplanowa:

Jarosław Boberek jako Apolinary Plejtus – Matka, reż. Waldemar Zawodziński, Teatr Polonia w Warszawie

Najlepsza adaptacja teatralna/dramaturgia/scenariusz:

Natalia Fiedorczuk, Anna Smolar –  Kobieta samotna, reż. Anna Smolar, Teatr Powszechny  w Warszawie

Najlepsza scenografia:

Trudno wskazać

Najlepsze kostiumy:

Anna Adamek, Martyna Kander – Quo vadis,  reż. Wojciech Kościelniak, Teatr Muzyczny w Gdyni

Najlepsza choreografia:

Mateusz Pietrzak –  Quo vadis

Najlepszy ruch sceniczny:

Wszyscy odpowiedzialni za Quo vadis

Najlepsza muzyka:

Mariusz Obijalski – Quo vadis

Najlepsza reżyseria światła:

Katarzyna Borkowska – Anioły w Warszawie

Najlepsze wizualizacje:

Krzysztof Garbaczewski – Ocalone Piotra Rowickiego, reż. Maja Kleczewska, Dom Spotkań z Historią w Warszawie

Najciekawszy debiut reżyserski/aktorski:

Helena Englert jako Ofelia – Hamlet, reż. Jan Englert, Teatr Narodowy

Najlepsze przedstawienie teatru muzycznego:

Quo vadis, reż. Wojciech Kościelniak, Teatr Muzyczny w Gdyni

Najlepsze przedstawienie teatru lalkowego:

Nie obserwuję regularnie – i tego żałuję.

Najlepszy spektakl taneczny:

Trudno wskazać

Najlepszy dyplom:

Ojciec, reż. Agata Duda-Gracz, Teatr Collegium Nobilium w Warszawie

Najlepsza książka o teatrze:

Swinarski. Biografia ukryta, Beata Guczalska, Wydawnictwo Literackie

Największe rozczarowanie:

Sposób, w jaki Ministerstwo Kultury pożegnało się z Janem Englertem jako dyrektorem Teatru Narodowego

Romeo i Julia, reż. Jan Klata, Teatr Capitol we Wrocławiu

Seks, hajs i głód, reż. Luk Perceval, Narodowy Stary Teatr w Krakowie

Czarodziejska góra, reż. Krystian Lupa, Jaunimo Teatras w Wilnie

RAFAŁ TUROWSKI

Najlepsze przedstawienie:

OJCIEC –  reż. Agata Duda-Gracz, reż. Agata Duda-Gracz

TĘSKNIĘ ZA DOMEM – reż. Radosław B. Maciąg, Teatr Powszechny w Radomiu

ZIEMIA OBIECANA – reż. Maja Kleczewska, Teatr Zagłębia w Sosnowcu

Najlepszy teatr:

TEATR DRAMATYCZNY W WARSZAWIE

TEATR COLLEGIUM NOBILIUM W WARSZAWIE

Najlepsze wystawienia nowych polskich sztuk:

TĘSKNIĘ ZA DOMEM – reż. Radosław B. Maciąg, Teatr Powszechny w Radomiu

ANIOŁY W WARSZAWIE – reż. Wojciech Faruga, Teatr Dramatyczny w Warszawie

Najlepsze wystawienia nowych sztuk obcojęzycznych:

SZALEŃSTWO NOCY LETNIEJ – reż. Konstancja Bułhak, Teatr Współczesny w Warszawie

ZAĆMIENIE W DWÓCH AKTACH – reż. Grzegorz Małecki, Teatr Narodowy w Warszawie

Najlepsza reżyseria:

ZIEMIA OBIECANA – reż. Maja Kleczewska, Teatr Zagłębia w Sosnowcu

TKOCZE – reż. Maja Kleczewska, Teatr Śląski w Katowicach

ZAĆMIENIE W DWÓCH AKTACH – reż. Grzegorz Małecki, Teatr Narodowy w Warszawie

Najlepsza rola kobieca:

AGNIESZKA PRZEPIÓRSKA – Irena K. – Ocalone, reż. Maja Kleczewska

IZABELA BREJTKOP – Matka – Tęsknię za domem, reż. Radosław Stępień

KATARZYNA HERMAN – role w Aniołach w Ameryce i The Wall, Teatr Dramatyczny w Warszawie

Najlepsza rola męska:

HUGO TARRES – Hamlet – reż. Jan Englert, Teatr Narodowy w Warszawie

MACIEJ CYMOREK – role w Susan Sontag, reż. Agnieszka Jakimiak i Mateusz Atman, Teatr Jaracza w Olsztynie

MAKSYMILIAN ROGACKI – Gustaw w Ślubach Panieńskich, reż. Dan Jemmet, Teatr Polski w Warszawie

Najlepsza kobieca rola drugoplanowa:

MIROSŁAWA ŻAK – Lucy Zuckerowa/Kalina Jędrusik – Ziemia obiecana, reż. Maja Kleczewska, Teatr Zagłębia w Sosnowcu

AGNIESZKA WOSIŃSKA – Matka Jacka – Anioły w Warszawie, reż. Wojciech Faruga, Teatr Dramatyczny w Warszawie

BARBARA LUBOS – p. Welzel – Tkocze, reż. Maja Kleczewska, Teatr Śląski w Katowicach

Najlepsza męska rola drugoplanowa :

BARTOSZ BIELENIA – Pies – Człowiek jaki jest, każdy widzi, reż. Katarzyna Minkowska, Nowy Teatr w Warszawie / Teatr Żeromskiego w Kielcach

MICHAŁ OPALIŃSKI – role w Jesieni, reż. Katarzyna Minkowska, Teatr Polski w Podziemiu we Wrocławiu

PIOTR SIWKIEWICZ i MARCIN BOSAK – role w Aniołach w Warszawie, reż. Wojciech Faruga, Teatr Dramatyczny w Warszawie

Najlepsza adaptacja teatralna/dramaturgia/scenariusz:

Tomasz Walesiak, CZŁOWIEK JAKI JEST, KAŻDY WIDZI – reż. Katarzyna Minkowska, Nowy Teatr w Warszawie / Teatr Żeromskiego w Kielcach

Joanna Bednarczyk, THE WALL – reż. Paweł Miśkiewicz, Teatr Dramatyczny

Eliza Kącka, WCZORAJ BYŁAŚ ZŁA NA ZIELONO  – reż. Anna Augustynowicz, Teatr Dramatyczny w Warszawie

Najlepsze wizualizacje:

KRZYSZTOF GARBACZEWSKI – Ziemia Obiecana, reż. Maja Kleczewska, Teatr Zagłębia w Sosnowcu; Ocalone, reż. Maja Kleczewska, Dom Spotkań z Historią w Warszawie

Najciekawszy debiut reżyserski/aktorski:

Aktorski: JAN SAŁASIŃSKI  – role w Ojcu, reż. Agata Duda-Gracz, Akademia Teatralna w Warszawie; Aniołach w Warszawie, reż. Wojciech Faruga, Teatr Dramatyczny w Warszawie; Wiśniowym sadzie, reż. Paweł Łysak, Teatr Powszechny w Warszawie

Reżyserski: MAGDALENA DĄBROWSKA – Helena, AT w Białymstoku; KAMIL BIAŁASZEK – Nowy Pan Tadeusz, tylko że rapowy, Teatr Polski w Poznaniu

Najlepsze przedstawienie teatru muzycznego:

RENT – reż. Jakub Wocial, Teatr Variete w Krakowie

Najlepsze przedstawienie teatru lalkowego:

HELENA – reż. Magdalena Dąbrowska – AT Białystok

Najlepszy spektakl taneczny:

THREESOME – reż. Wojciech Grudziński, Nowy Teatr w Warszawie

Najlepszy dyplom:

OJCIEC – reż. Agata Duda-Gracz, Akademia Teatralna w Warszawie

MEWA – reż. Katarzyna Minkowska, Teatr Collegium Nobilium w Warszawie

ALICJI NIE BĘDZIE – reż. Ewelina Adamska-Porczyk i Bartosz Porczyk, Teatr Collegium Nobilium w Warszawie

Największe rozczarowanie:

NAGLE, OSTATNIEGO LATA – reż. Michał Borczuch, Nowy Teatr w Warszawie

HEKSY – reż. Monika Pęcikiewicz, Teatr Polski w Podziemiu we Wrocławiu

CHŁOPKI – reż. Jędrzej Piaskowski, Teatr Modrzejewskiej w Legnicy

MAREK ZAJDLER

NaszTeatr skupia się przede wszystkim na spektaklach warszawskich i okolicach. Rzadko mamy okazję i czas gościć poza stolicą, stąd też wyboru dokonałem spośród 106 przedstawień obejrzanych w sezonie 2024/2025.

Najlepsze przedstawienie:

Tęsknię za domem, reż. Radosław B. Maciąg, Teatr Powszechny w Radomiu

Ojciec, reż. Agata Duda-Gracz, Akademia Teatralna w Warszawie

Piekło-Niebo, reż. Jakub Krofta, Teatr Narodowy w Warszawie; Orfeusz, reż. Anna Smolar, TR Warszawa

Najlepszy teatr:

Zawężając wybór do stolicy: Teatr Polski w Warszawie – za stabilne utrzymywanie wysokiego poziomu artystycznego przez cały sezon, organizację Lamentacji oraz otwartość na młodych i starszych widzów. Teatr Narodowy w Warszawie – za artystyczne perełki na scenach kameralnych i wyrazistego „Hamleta” na Dużej Scenie.

Najlepsze wystawienia nowych polskich sztuk:

Radosław B. Maciąg, Tęsknię za domem, reż. Radosław B. Maciąg, Teatr Powszechny w Radomiu

Anna Smolar, Tomasz Śpiewak, Orfeusz, reż. Anna Smolar, TR Warszawa

Wawrzyniec Kostrzewski, Rodzin@ w sieci, reż. Wawrzyniec Kostrzewski, Teatr Kamienica

Najlepsze wystawienia nowych sztuk obcojęzycznych:

Pablo Remón, Zaćmienie w dwóch aktach, reż. Grzegorz Małecki, Teatr Narodowy w Warszawie

Ivor Martinić, Mój syn chodzi, tylko trochę wolniej, reż Iwona Kempa, Teatr Ateneum

Daniel Majling, Koniec czerwonego człowieka, reż. Krystyna Janda, Teatr Polonia

Najlepsza reżyseria:

Agata Duda-Gracz, Ojciec, Akademia Teatralna w Warszawie; Przebłyski, Teatr Gudejko

Anna Smolar, Orfeusz, TR Warszawa i Kobieta samotna, Teatr Powszechny w Warszawie

Jacek Głomb, Inne rozkosze, Teatr Narodowy w Warszawie

Najlepsza rola kobieca:

Izabela Brejtkop jako Mama, Tęsknię za domem, Teatr Powszechny w Radomiu

Anna Ilczuk, Opowieść zimowa, reż. Pamela Leończyk; Kobieta samotna, reż. Anna Smolar, Teatr Powszechny w Warszawie

Anna Moskal, Wczoraj byłaś zła na zielono, reż. Anna Augustynowicz, Teatr Dramatyczny w Warszawie

Najlepsza rola męska:

Hugo Tarres, Hamlet, reż. Jan Englert, Teatr Narodowy w Warszawie

Oskar Hamerski, Zaćmienie w dwóch aktach, reż. Grzegorz Małecki, Teatr Narodowy w Warszawie

Krzysztof Szczepaniak, Karnawał warszawski, reż. Sławomir Narloch, Teatr Komedia

Grzegorz Artman jako Leontes, Opowieść zimowa, Teatr Powszechny w Warszawie

Najlepsza kobieca rola drugoplanowa:

Agnieszka Wosińska, Anioły w Warszawie, reż. Wojciech Faruga, Teatr Dramatyczny w Warszawie

Maria Ciunelis, Mój syn chodzi, tylko trochę wolniej, reż. Iwona Kempa, Teatr Ateneum

Katarzyna Dorosińska jako Agata, Małżeństwo z kalendarza, reż. Jarosław Tumidajski, Teatr Powszechny w Radomiu

Maria Kłusek, Ferdydurke, reż. Mariusz Malec, Teatr Polonia

Najlepsza męska rola drugoplanowa:

Szymon Kuśmider jako Falstaff, Historia Henryka IV, Teatr Polski w Warszawie

Arkadiusz Janiczek jako grabarz, Hamlet, Teatr Narodowy w Warszawie

Grzegorz Warchoł, Koniec czerwonego człowieka, reż. Krystyna Janda, Teatr Polonia

Grzegorz Falkowski, Wiśniowy sad, reż. Paweł Łysak; Przełamując fale, reż. Ewa Platt; Metoda na serce. Śledztwo, reż. Katarzyna Szyngiera, Teatr Powszechny w Warszawie

Najlepsza adaptacja teatralna/dramaturgia/scenariusz:

Daria Sobik, Opowieść zimowa, reż. Pamela Leończyk, Teatr Powszechny w Warszawie

Agata Duda-Gracz, Ojciec, Akademia Teatralna w Warszawie

Anna Smolar, Tomasz Śpiewak, Orfeusz, reż. Anna Smolar, TR Warszawa;

Najlepsza scenografia:

Marta Zając, Opowieść Wigilijna, reż. Wojciech Czerwiński, Teatr Polski w Warszawie

Weronika Karwowska, Aktorzy w dobrej wierze. Próba, reż. Edward Wojtaszek, Teatr Polski w Warszawie

Aleksandra Reda, Panna Julie, reż. Anna Skuratowicz, Teatr Polski w Warszawie

Antoine Fontaine, Historia Henryka IV, reż. Ivan Alexandre, Teatr Polski w Warszawie

Agata Duda-Gracz, Przebłyski, Teatr Gudejko

Robert Rumas, Wiśniowy sad, reż. Paweł Łysak, Teatr Powszechny w Warszawie

Małgorzata Bulanda, Inne rozkosze, reż. Jacek Głomb, Teatr Narodowy w Warszawie

Najlepsze kostiumy:

Matylda Kotlińska, Piekło – Niebo, reż. Jakub Krofta, Teatr Narodowy w Warszawie

Jana Krynicka, Opowieść Wigilijna, reż. Wojciech Czerwiński, Teatr Polski w Warszawie

Anna Adamek, Karnawał warszawski, reż. Sławomir Narloch, Teatr Komedia

Najlepsza choreografia:

Ewelina Adamska-Porczyk, Na prochach, reż. Robert Talarczyk, Teatr Syrena; Alicji nie będzie, reż. Ewelina Adamska-Porczy, Bartosz Porczyk, Teatr Collegium Nobilium w Warszawie

Michał Cyran, Karnawał warszawski, Teatr Komedia w Warszawie; Jesus Christ Superstar, reż. Agnieszka Płoszajska, Teatr Muzyczny w Toruniu

Alisa Makarenko, Witkacja. Wodewil na krawędzi, Teatr Rampa w Warszawie

Najlepszy ruch sceniczny:

Agata Duda-Gracz i Piotr Wach, Ojciec, Akademia Teatralna w Warszawie

Ewa Konstancja Bułhak, Szaleństwo nocy letniej, Teatr Współczesny w Warszawie

Paweł Aigner, Wady postawy, Teatr Ochoty w Warszawie

Najlepsza muzyka:

Grzegorz Rdzak, Witkacja. Wodewil na krawędzi, reż. Cezi Studniak, Teatr Rampa w Warszawie

Piotr Łabonarski, Opowieść Wigilijna, reż. Wojciech Czerwiński, Teatr Polski w Warszawie

Jakub Gawlik, Karnawał warszawski, reż. Sławomir Narloch, Teatr Komedia w Warszawie

Najlepsza reżyseria światła:

Cezi Studniak, Witkacja. Wodewil na krawędzi, Teatr Rampa w Warszawie

Katarzyna Łuszczyk, Przebłyski, reż. Agata Duda-Gracz, Teatr Gudejko

Damian Pawella, Piekło – Niebo, reż. Jakub Krofta, Teatr Narodowy w Warszawie

Najlepsze wizualizacje:

Pagode Studio, Wicked, reż. Wojciech Kępczyński, Teatr Roma w Warszawie

Stanisław Zaleski, Bajo Bongo, reż. Anna Wieczur, Teatr Roma w Warszawie

Hektor Werios, Widelec w głowie, reż. Tomasz Sapryk, Teatr Kamienica w Warszawie

Najciekawszy debiut reżyserski/aktorski:

Agnieszka Rajda, Ojciec, reż. Agata Duda-Gracz, Akademia Teatralna w Warszawie

Najlepsze przedstawienie teatru muzycznego:

Jesus Christ Superstar, reż. Agnieszka Płoszajska, Teatr Muzyczny w Toruniu

Heathers, reż. Agnieszka Płoszajska, Teatr Syrena w Warszawie

Najlepsze przedstawienie teatru lalkowego:

Zupełnie inne święta, Artur Pałyga, reż. Joanna Zdrada, Teatr Lalka w Warszawie

Trzy piórka, reż. Daria Kopiec, Teatr Guliwer w Warszawie

Wyobraźnia, reż. Julia Szmyt, Teatr Lalka w Warszawie

Najlepszy spektakl taneczny:

Jesus Christ Superstar, reż. Agnieszka Płoszajska, Teatr Muzyczny w Toruniu

Karnawał warszawski, reż. Sławomir Narloch, Teatr Komedia w Warszawie

Najlepszy dyplom:

Wszystkie trzy z Akademii Teatralnej w Warszawie: Ojciec, Mewa, Alicji nie będzie

Największe rozczarowanie:

Faust, reż. Wojciech Faruga, Teatr Narodowy w Warszawie

Laguna, reż. Paweł Sakowicz, TR Warszawa

Tytuł oryginalny

Dwunastka sprawiedliwych — czyli kto z kim i dlaczego w teatrze na koniec sezonu

Źródło:

Teatr dla Wszystkich

Link do źródła

Autor:

Wiesław Kowalski

Data publikacji oryginału:

11.08.2025

Wątki tematyczne

Ludzie
Realizacje repertuarowe

Sprawdź także