Podsumowanie sezonu teatralnego 2024/2025 według „Teatru dla Wszystkich” – bez jedynej słusznej wersji wydarzeń, ale z całą gamą emocji, preferencji i teatralnych fascynacji. Redakcja portalu zaprosiła do współpracy dwunastu recenzentów i dziennikarzy z różnych stron Polski i różnych pokoleń, by stworzyć wielogłosowy ranking minionego sezonu. Zderzenie opinii przyniosło zaskakujące rezultaty – i nie zabrakło zarówno faworytów, jak i kontrowersji.
Podsumowania sezonu teatralnego to trochę jak rozdanie Oscarów, tylko bez czerwonego dywanu, a z większą ilością subiektywnych emocji i… czasem nieoczekiwanych zwrotów akcji. „Teatr dla Wszystkich” tym razem postanowił nie ograniczać się do własnej redakcji, lecz zaprosić do udziału szerokie grono krytyków i dziennikarzy, którzy – choć nie zawsze zgadzają się ze sobą – mają jedną wspólną cechę: kochają teatr. Albo przynajmniej próbują.
W „dwunastce sprawiedliwych” znajdziecie więc głosy z różnych stron teatralnej sceny: od doświadczonych krytyków, takich jak Jan Bończa‑Szabłowski z „Rzeczpospolitej”, dr Tomasz Miłkowski czy Rafał Turowski (www.rafalturow.ski), przez przedstawicieli młodszego pokolenia, m.in. Agnieszkę Loranc i Piotra Gaszczyńskiego z „Teatru dla Wszystkich”, Dawida Dudkę z Onetu, aż po głosy z różnych miast Polski, między innymi z Gdańska reprezentowane przez Magdę Mielke.
Kiedy zbierają się ludzie o tak różnych upodobaniach i teatralnych fascynacjach, efekt może być zaskakujący, a czasem… wybuchowy. Ale przecież właśnie o to chodzi — teatr to żywy organizm, pełen sprzeczności i pasji, a nasze rankingi mają być miejscem tych spotkań, a nie nudnych wykładów.
Zapraszamy więc do lektury, a przede wszystkim do własnych refleksji i polemik. Bo teatr nie znosi jednej prawdy – a my z dumą prezentujemy te wszystkie prawdy razem.
Warto też spojrzeć na wyniki rankingu opublikowanego w lipcu w miesięczniku „Teatr”, w którym głos oddali teatrolodzy i redaktorzy z całej Polski. Choć metodologia była inna – głosy przyznawano w kategoriach takich jak najlepszy spektakl, reżyseria, aktorstwo czy debiut – to wnioski niekiedy się pokrywają, jak choćby w przypadku Kobiety samotnej Anny Smolar i roli Anny Ilczuk. Niektóre nazwiska i tytuły rzeczywiście pojawiają się w obu zestawieniach, co może świadczyć o ich realnej sile artystycznej w minionym sezonie. Ale są też różnice – tam, gdzie recenzenci „Teatru dla Wszystkich” wskazywali na energię, świeżość i siłę emocjonalną, miesięcznik „Teatr” częściej akcentował formę, warsztat i spójność koncepcji. Porównanie obu list to ciekawe ćwiczenie w czytaniu środowiskowych nastrojów – i próba odpowiedzi na pytanie, czym dziś właściwie jest „ważny teatr”. Warto więc zwrócić uwagę na spektakle pozostające poza krytycznym mainstreamem – bo to one najczęściej otwierają przestrzeń do dyskusji o tym, co dziś ważniejsze: perfekcja warsztatu czy zaangażowanie, instytucja czy indywidualna ekspresja.
Recenzenci i dziennikarze, którzy podzielili się swoimi typami i opiniami:
- Jan Bończa Szabłowski (Rzeczpospolita, Radio dla Ciebie, wiceprezes AICT/IATC)
- Anna Czajkowska (Teatr dla Wszystkich)
- Dawid Dudko (Onet Kultura i Onet Lifestyle)
- Piotr Gaszczyński (Teatr dla Wszystkich, Kraków)
- Malwina Kiepiel (Teatr dla Wszystkich)
- Magda Mielke (Teatr dla Wszystkich, Gdańsk, Gdynia, Słupsk)
- Wiesław Kowalski (Teatr dla Wszystkich)
- Agnieszka Loranc (Teatr dla Wszystkich)
- Tomasz Miłkowski (Międzynarodowe Stowarzyszenie Krytyków Teatralnych)
- Przemysław Skrzydelski (Teatr dla Wszystkich)
- Rafał Turowski (Radio Chilli Zet)
- Marek Zajdler (NaszTeatr)
JAN BOŃCZA SZABŁOWSKI
Najlepsze przedstawienie:
Czarodziejska Góra Tomasza Manna, reżyseria Krystian Lupa, Jaunimo Teatras w Wilnie – pokaz na Festiwalu Lamentacje w Teatrze Polskim w Warszawie
Najlepszy teatr:
Teatr Słowackiego w Krakowie
Teatr Wybrzeże w Gdańsku
Teatr Narodowy w Warszawie
Najlepsze wystawienia nowych polskich sztuk:
Ziemia obiecana, Tomasz Śpiewak, reż. Maja Kleczewska, Teatr Zagłębia Sosnowiec
Tęsknię za domem, Radosław M Maciąg, Teatr im Kochanowskiego w Radomiu
Biedermannowie, Anna Wakulik, reż. Adam Orzechowski, Teatr Powszechny Łódź
Separatka, Joanna Szczepkowka, reż. Joanna Szczepkowska, Teatr Polski w Warszawie
Najlepsze wystawienia nowych sztuk obcojęzycznych:
Koniec czerwonego człowieka, reż. Krystyna Janda, Och-Teatr w Warszawie
Teoremat Piera Paola Pasoliniego w reż. Eugena Jebeleanu z Teatrul Național Radu Stanca Rumunia / 29. Międzynarodowy Festiwal Teatralny KONTAKT w Toruniu
Najlepsza reżyseria:
Krystian Lupa, Czarodziejska Góra, Jaunimo Teatras w Wilnie Litwa
Najlepsza rola kobieca:
Jadwiga Jankowska-Cieślak, Przebłyski, reż. Agata Duda-Gracz, Teatr Gudejko
Grażyna Bułka, Mianujom mie Hanka, reż. Mirosław Neinert, Teatr Telewizji
Maria Pakulnis, Upiory Ibsena reż. Anna Augustynowicz, Teatr Telewizji
Najlepsza rola męska:
Hugo Tarres jako Hamlet, Hamlet, Teatr Narodowy w Warszawie
Maciej Stuhr jako Papkin, Zemsta Fredry, reż. Michał Zadara, Teatr Komedia Warszawa
Najlepsza kobieca rola drugoplanowa:
Magdalena Smalara, Karnawał warszawski, reż. Sławomir Narloch, Teatr Komedia w Warszawie
Aleksandra Konieczna, Wiśniowy sad, reż. Paweł Łysak, Teatr Powszechny w Warszawie
Najlepsza męska rola drugoplanowa:
Krzysztof Szczepaniak, Ferdydurke Gombrowicza, reż. Mariusz Malec, Och-Teatr w Warszawie
Szymon Kuśmider jako Falstaff, Historia Henryka IV, reż. Ivan Alexandre, Teatr Polski w Warszawie
Adam Majewski jako Bif, Śmierć komiwojażera, reż. Radosław Rychcik, Teatr Powszechny w Radomiu
Najlepsza adaptacja teatralna/ dramaturgia/ scenariusz:
Mariusz Malec, Ferdydurke Witolda Gombrowicza, reż. Mariusz Malec, Och–Teatr w Warszawie
Yann Verburgh, Teoremat, reż. Eugen Jebeleanu, Teatrul Național Radu Stanca Sybin Rumunia / 29. Międzynarodowy Festiwal Teatralny KONTAKT w Toruniu
Najlepsza scenografia:
Velica Panduru, Teoremat Piera Paola Pasoliniego, reż. Eugena Jebeleanu z Teatrul Național Radu Stanca Rumunia
Wojciech Stefaniak, Hamlet, reż. Jan Englert, Teatr Narodowy w Warszawie
Najlepsze kostiumy:
Velica Panduru, Teoremat Piera Paola Pasoliniego, reż. Eugen Jebeleanu, Teatrul Național Radu Stanca Rumunia
Weronika Karwowska, Aktorzy w dobrej wierze. Próba, reż. Edward Wojtaszek, Teatr Polski w Warszawie
Marie-Jeanne Lecca, Czarna maska Krzysztofa Pendereckiego, reż. David Pountney, Teatr Wielki – Opera Narodowa w Warszawie
Najlepszy choreograf:
Jarosław Staniek
Najlepszy ruch sceniczny:
Ewelina Adamska-Porczyk, Na prochach, reż. Robert Talarczyk, Teatr Syrena Warszawa
Ophelia’s Got Talent, reż. Florentina Holzinger, Volksbühne am Rosa-Luxemburg-Platz Berlin Niemcy / 29. Międzynarodowy Festiwal Teatralny KONTAKT w Toruniu
Najlepsza muzyka:
Paweł Mykietyn, Pasja wg św Marka, Nowe Eufonie
Najlepsza reżyseria światła:
Cezi Studniak, Ojciec, reż. Agata Duda-Gracz, Akademia Teatralna w Warszawie
Robert Mleczko, Nagle, ostatniego dnia, reż. Michał Borczuch, Nowy Teatr w Warszawie
Najlepsze wizualizacje:
Jakub Lech, Piekło – Niebo Marii Wojtyszko, reż. Jakub Krofta, Teatr Narodowy Warszawie
Najciekawszy debiut reżyserski/aktorski:
Grzegorz Małecki, Anna Lobedan, Oskar Hamerski, Justyna Kowalska Mateusz Rusin, Zaćmienie w dwóch aktach Teatr Narodowy w Warszawie
Najlepsze przedstawienie teatru muzycznego:
Wicked, reż. Wojciech Kępczyński, Teatr Muzyczny Roma w Warszawie
Jesus Christ Superstar, reż. Agnieszka Płoszajska, Teatr Muzyczny w Toruniu
Il trionfo del Tempo e del Disinganno G. F. Händla, reż. Waldemar Raźniak, Polska Opera Królewska
Najlepszy spektakl taneczny
Prometeusz, chor. Krzysztof Pastor, Teatr Wielki – Opera Narodowa w Warszawie
Najlepszy dyplom:
Ojciec, reż. Agata Duda-Gracz, Akademia Teatralna w Warszawie
Alicji nie będzie, reż. Ewelina Adamska-Porczyk, Bartosz Porczyk, Teatr Collegium Nobilium Warszawa
Najlepsza książka o teatrze:
Beata Guczalska Swinarski Biografia ukryta, Wydawnictwo Literackie
Największe rozczarowanie:
Konkurs MKiDN na dyrektora Opery Narodowej w Warszawie
ANNA CZAJKOWSKA
Najlepsze przedstawienie:
Wniebogłos wg powieści Aleksandry Tarnowskiej, reż. Michał Zdunik, Teatr Wierszalin w Supraślu
Przerwa w podróży, reż. Igor Gorzkowski, Teatr Ochoty w Warszawie
Szaleństwo nocy letniej Davida Greiga i Gordona McIntyre’a, reż. Ewa Konstancja Bułhak, Teatr Współczesny w Warszawie
Najlepszy teatr:
Teatr Wierszalin w Supraślu
Teatr Collegium Nobilium w Warszawie
Teatr Współczesny w Warszawie
Najlepsze wystawienia nowych polskich sztuk:
Ojciec, reż. Agata Duda-Gracz, Akademia Teatralna w Warszawie
Przerwa w podróży, reż. Igor Gorzkowski, Teatr Ochoty w Warszawie
Prime Time Wiesławy Sujkowskiej, reż. Anna Sroka-Hryń, Teatr Polski w Warszawie
Najlepsze wystawienia nowych sztuk obcojęzycznych:
Laborantka Elli Road, reż. Anna Gryszkówna, Teatr Współczesny w Warszawie
Szaleństwo nocy letniej Davida Greiga i Gordona McIntyre’a, reż. Ewa Konstancja Bułhak, Teatr Współczesny w Warszawie
Tchnienie Duncana MacMillana, reż. Krzysztof Dracz, Teatr Powszechny w Radomiu
Historia miłosna Alexisa Michalika, reż. Wojciech Malajkat, Teatr Współczesny w Warszawie
Najlepsza reżyseria:
Anna Sroka-Hryń, Łaskawość Tytusa Wolfganga Amadeusza Mozarta, Warszawska Opera Kameralna
Ivan Alexandre, Historia Henryka IV Williama Szekspira, Teatr Polski w Warszawie
Igor Gorzkowski, Przerwa w podróży, Teatr Ochoty w Warszawie
Najlepsza rola kobieca:
Laura Pajor jako Ona – Tchnienie, reż. Krzysztof Dracz, Teatr Powszechny w Radomiu
Katarzyna Figura – Szary Anioł. Hommage à Joanna Bogacka, reż. André Hübner-Ochodlo, Teatr Atelier w Sopocie
Natalia Stachyra – Szaleństwo nocy letniej, reż. Ew Konstancja Bułhak, Teatr Współczesny w Warszawie
Najlepsza rola męska:
Filip Łannik jako On – Tchnienie, reż. Krzysztof Dracz, Teatr Powszechny w Radomiu
Sławomir Grzymkowski – Prime Time, reż. Anna Sroka-Hryń, Teatr Polski w Warszawie
Mateusz Król – Szaleństwo nocy letniej, reż. Ewa Konstancja Bułhak, Teatr Współczesny w Warszawie
Jan Peszek – Sztuka wywiadu Jarosława Mikołajewskiego, reż. Błażej Peszek, Teatr Polonia w Warszawie
Najlepsza kobieca rola drugoplanowa:
Ewa Wencel jako Signora Kapulet – Żegnaj, Panie Szekspir! Michaela Kelly’ego, reż. Jakub Przebindowski, Teatr Kwadrat w Warszawie
Monika Kwiatkowska, Katarzyna Wolak-Gąsowska – Wniebogłos, reż. Michał Zdunik, Teatr Wierszalin w Supraślu
Najlepsza męska rola drugoplanowa:
Wojciech Wysocki jako Signor Monteki – Żegnaj, Panie Szekspir! reż. Jakub Przebindowski, Teatr Kwadrat w Warszawie
Marcin Stępniak jako Robert – Historia miłosna, reż. Wojciech Malajkat, Teatr Współczesny w Warszawie
Sławomir Grzymkowski jako Owen Glendower – Historia Henryka IV, reż. Ivan Alexandre, Teatr Polski w Warszawie
Najlepsza adaptacja teatralna/dramaturgia/scenariusz:
Rafał Gąsowski, Pieśni nad pieśniami do poematów biblijnych w przekładzie Czesława Miłosza, reż. Rafał Gąsowski, Teatr Wierszalin w Supraślu
Wiesława Sujkowska, Prime Time, reż. Anna Sroka-Hryń, Teatr Polski w Warszawie
Najlepsza scenografia do spektaklu:
Ewa Gdowiok – Wyobraźnia, reż. Julia Szmyt, Teatr Lalka w Warszawie
Barbara Małecka – Zorza. Opowieści ze światła Maliny Prześlugi, reż. Alicja Morawska-Rubczak, Teatr Lalek Guliwer w Warszawie
Mateusz Kasprzak – Wniebogłos, reż. Michał Zdunik, Teatr Wierszalin w Supraślu
Najlepsze kostiumy:
Emil Wysocki – Juvenalia 4, Polski Balet Narodowy Junior, Teatr Wielki – Opera Narodowa w Warszawie
duet Mixer – Strachy, achy i kalorie Grzegorza Kasdepke, reż. Piotr Ratajczak, Teatr Lalek Guliwer w Warszawie
Dorota Kołodyńska – Historia Henryka IV, reż. Ivan Alexandre, Teatr Polski w Warszawie
Najlepsza choreografia:
Kristóf Szabó – Shine, Katarzyna Kozielska – Fluxus. Strumień świadomości – Juvenalia 4, Polski Balet Narodowy Junior, Teatr Wielki – Opera Narodowa w Warszawie
Bartosz Zyśk – Pieśni nad pieśniami, reż. Rafał Gąsowski, Teatr Wierszalin w Supraślu
Najlepszy ruch sceniczny:
Michał Cyran – Karnawał warszawski Cyryla Danielewskiego, reż. Sławomir Narloch, Teatr Komedia w Warszawie
Agnieszka Brańska – Bajo Bongo, reż. Anna Wieczur, Teatr Roma w Warszawie
Arkadiusz Buszko – Strachy, achy i kalorie, reż. Piotr Ratajczak, Teatr Lalek Guliwer w Warszawie
Najlepsza muzyka:
Aranżacje Michała Aftyki – Przerwa w podróży, reż. Igor Gorzkowski, Teatr Ochoty w Warszawie
Aranżacje Jakuba Lubowicza – Bajo Bongo, reż. Anna Wieczur, Teatr Roma w Warszawie
Adrian Jakuć-Łukaszewicz – Pieśni nad pieśniami, reż. Rafał Gąsowski, Teatr Wierszalin w Supraślu
Najlepsza reżyseria światła:
Damian Pawella – Pan Aparat. Ostatnie zdjęcie Darii Sobik, reż. Pamela Leończyk, Teatr Lalek Guliwer w Warszawie
Paulina Góral – Prime Time, reż. Anna Sroka-Hryń, Teatr Polski w Warszawie
Tomasz Fabiański i Paweł Piotr Jasiński – Juvenalia 4, Polski Balet Narodowy Junior, Teatr Wielki – Opera Narodowa w Warszawie
Najlepsze wizualizacje:
Paweł Feiglewicz-Penarski – Laborantka, reż. Anna Gryszkówna, Teatr Współczesny w Warszawie
Maria Porzyc – Zorza. Opowieści ze światła, reż. Alicja Morawska-Rubczak, Teatr Lalek Guliwer w Warszawie
Najciekawszy debiut reżyserski/aktorski:
Anna Sroka-Hryń – Łaskawość Tytusa”, Warszawska Opera Kameralna
Zofia Kulesza, dwunastoletnia aktorka w roli Kai – Historia miłosna, reż. Wojciech Malajkat, Teatr Współczesny w Warszawie
Najlepsze przedstawienie teatru muzycznego:
Il trionfo del Tempo e del Disinganno G. F. Händla, reż. Waldemar Raźniak, Polska Opera Kameralna
Bajo Bongo, reż. Anny Wieczur, Teatru Roma w Warszawie
Najlepsze przedstawienie teatru lalkowego:
Trzy piórka Zuzanny Bojdy, reż. Daria Wiktoria Kopiec, Teatr Lalek Guliwer w Warszawie
Harun i Morze Opowieści Salmana Rushdiego, reż. Karolina Maciejaszek, Teatr Lalka w Warszawie
Strachy, achy i kalorie, reż. Piotr Ratajczak w Teatrze Guliwer w Warszawie
Najlepszy spektakl taneczny:
Es aquí hiszpańskiego zespołu Cía, XXI Międzynarodowy Festiwal Tańca Zawirowania
Juvenalia 4, Polski Balet Narodowy Junior, Teatr Wielki – Opera Narodowa w Warszawie
Najlepszy dyplom:
Alicji nie będzie, reż. Bartosz Porczyk i Ewelina Adamska-Porczyk, Teatr Collegium Nobilium w Warszawie
Mewa, reż. Katarzyna Minkowska, Teatrze Collegium Nobilium w Warszawie
Ojciec, reż. Agata Duda-Gracz, Akademia Teatralne w Warszawie.
Największe rozczarowanie:
Sen nocy letniej Williama Szekspira, reż. Michał Zadara, Teatr Komedia w Warszawie
Witkacja. Wodewil na krawędzi wg scen. Karoliny Felberg-Pawłowskiej i Romana Pawłowskiego-Felberga, reż. Cezi Studniak, Teatr Rampa w Warszawie.
DAWID DUDKO
Najlepsze przedstawienie:
„Kobieta samotna” inspirowana scenariuszem Agnieszki Holland i Macieja Karpińskiego, reż. Anna Smolar, scen. Anna Smolar i Natalia Fiedorczuk, Teatr Powszechny w Warszawie i Malta Festival w Poznaniu.
Uważnie wsłuchująca się w niesprawiedliwości dzisiejszych czasów reinterpretacja klasyki kina. Upomina się o głos dla tych, którzy systemowo zostają go pozbawieni, a z tematem współczesnej samotności mierzy się poprzez sięganie do różnych estetyk i konwencji. Z rozdzierającym efektem.
„Quanta” według tekstu Joanny Bednarczyk, reż. Łukasz Twarkowski, Litewski Narodowy Teatr w Wilnie i Festiwal Boska Komedia.
Dowód najwyższej reżyserskiej sprawności i artystycznej wyobraźni w wykorzystywaniu multimediów do refleksji nad moralnością w obliczu kryzysu jednostki i świata. Godna podziwu maestria ogromnego, współgrającego zespołu twórczego.
„Threesome/Trzy” Wojciecha Grudzińskiego z dramaturgią Joanny Ostrowskiej i Klaudii Hartung-Wójciak, Nowy Teatr w Warszawie.
Angażujący zmysły spektakl o budowaniu queerowej tożsamości, a co za tym idzie manifest przeciw opresjonowanej seksualności i kulturze wstydu. Emanuje odwagą w walce o prawo do wyrażania siebie.
Oraz spektakl mistrzowski, spełniony pod każdym względem, czyli „Czarodziejska góra” Tomasza Manna w reżyserii Krystiana Lupy, Jaunimo Teatras w Wilnie.
Wchodzący w nieprzewidywalny, pełen niepokoju wobec naszych dzisiejszych bolączek dialog ze światem monumentalnej powieści, olśniewająco grany przez wileńskich aktorów i aktorki. Przedstawienie w minionym sezonie miało warszawską premierę w Teatrze Polskim na Festiwalu Lamentacje.
Najlepszy teatr:
Teatr Telewizji TVP. Największa polska scena pod kierownictwem Michała Kotańskiego, różnorodnie rozwijana na dwóch antenach – TVP1 oraz TVP Kultura – zaczęła w końcu korespondować z aktualną rzeczywistością i współczesnym życiem teatralnym.
Najlepsze wystawienia nowych polskich sztuk:
„pieśni piekarzy polskich” Mariusza Gołosza, reż. Klaudia Gębska, Akademia Sztuk Teatralnych w Krakowie
Najlepsza reżyseria:
Anna Smolar, „Kobieta samotna”
Łukasz Twarkowski, „Quanta”
Kamil Białaszek, „Pan Tadeusz, tylko że rapowy”, Teatr Polski w Poznaniu
Najlepsza rola kobieca:
Anna Ilczuk jako Irena w spektaklu „Kobieta samotna” oraz Szajbel w „Heksach” Agnieszki Szpili w reżyserii Moniki Pęcikiewicz w Teatrze Polskim w Podziemiu z Wrocławia
Maja Ostaszewska jako Sarah Kofman w spektaklu „Kofman. Podwójne wiązanie” Janusza Margańskiego i Moniki Muskały, reż. Katarzyna Kalwat, Nowy Teatr w Warszawie
Małgorzata Hajewska-Krzysztofik w spektaklu „Wizyta starszej pani”, reż. Małgorzata Bogajewska, Teatr Telewizji TVP
Najlepsza rola męska:
Jacek Poniedziałek, „W imię Jakuba S.”, scen. i reż. Paweł Demirski, Teatr Telewizji TVP
Filip Zaręba w roli piekarza w spektaklu „pieśni piekarzy polskich”
Maciej Stuhr w spektaklu „Zemsta”, reż. Michał Zadara (premiera w Teatrze Telewizji TVP)
Najlepsza kobieca rola drugoplanowa:
Dorota Segda w spektaklu „Zamach na Narodowy Stary Teatr. Narodziny narodu”, reż. Jakub Skrzywanek, Narodowy Stary Teatr w Krakowie
Ewelina Pankowska w spektaklu „Nagle ostatniego lata” w tłum. Jacka Poniedziałka, reż. Michał Borczuch, Nowy Teatr w Warszawie
Małgorzata Niemirska w spektaklu „Anioły w Warszawie” Julii Holewińskiej, reż. Wojciech Faruga, Teatr Dramatyczny w Warszawie
Najlepsza męska rola drugoplanowa:
Maciej Cymorek w autobiograficznej roli w spektaklu „Susan Sontag” Agnieszki Jakimiak i Mateusz Atmana, Teatr Stefana Jaracza w Olsztynie
Damian Sosnowski, „Trzask Prask”, reż. Krzysztof Zygucki, TR Warszawa
Bartosz Bielenia, „Człowiek jaki jest, każdy widzi”, reż. Katarzyna Minkowska, Nowy Teatr w Warszawie i Teatr Żeromskiego w Kielcach
Najlepsza adaptacja teatralna/dramaturgia/scenariusz:
Natalia Fiedorczuk i Anna Smolar, „Kobieta samotna”
Agnieszka Jakimiak i Mateusz Atman, „Susan Sontag”
Najlepsza scenografia i kostiumy:
Anna Met, „Kobieta samotna”
Dorota Nawrot, „Nagle, ostatniego lata”
Marta Kodeniec, „Człowiek, jaki jest, każdy widzi”
Najlepsza choreografia:
Ryfa Ri, „Kobieta samotna”
Ramona Nagabczyńska, „Kocham balet”, Komuna Warszawa
Najlepszy ruch sceniczny:
Paweł Sakowicz, „Quanta”
Najlepsza muzyka
Lubomir Grzelak, „Quanta” oraz, „Anonimowi performerzy” w Teatrze Studio w Warszawie
Najlepsza reżyseria światła:
Katarzyna Borkowska, „Anioły w Warszawie”
Najlepsze wizualizacje:
Łukasz Twarkowski, „Quanta”
Natan Berkowicz, „Głos potwora”, Opera Bałtycka i Malta Festival w Poznaniu, reż. Agnieszka Smoczyńska, libretto i dramaturgia Robert Bolesto
Najciekawszy debiut reżyserski/aktorski:
Reżyser Kamil Białaszek z zespołem aktorskim Teatru Polskiego w Poznaniu, znakomicie wyczuwającym rapowaną konwencję „Nowego Pana Tadeusza”.
Reżyser Krzysztof Zygucki z aktorką z krakowskiej AST Ingą Chmurzyńską w wiarygodnej opowieści o pokoleniowym lęku, czyli „Trzask prask” według Mateusza Górniaka w TR Warszawa
Najlepsze przedstawienie teatru lalkowego:
„Żywoty świętych osiedlowych”, reż. Vasila Dashkevicha, według Lidii Amejko, Akademia Teatralna w Białymstoku
„Helena”, reż. Magdalena Dąbrowska, Akademia Teatralna w Białymstoku
Najlepszy spektakl taneczny:
„Kocham balet” Ramony Nagabczyńskiej
„Threesome/Trzy” Wojciecha Grudzińskiego
Najlepszy dyplom:
„Mewa”, reż. Katarzyna Minkowska, Akademia Teatralna w Warszawie
Najlepsza książka o teatrze:
Beata Guczalska, „Konrad Swinarski. Biografia ukryta”, Wydawnictwo Literackie
Największe rozczarowanie:
Kolejne próby politycznego sterowania teatrem, tym razem w postaci zablokowania przez lokalne władze PiS wygranego przez Jacka Jabrzyka konkursu na dyrektora Teatru Żeromskiego w Kielcach
PIOTR GASZCZYŃSKI
Najlepsze przedstawienie:
Amadeusz, reż. Piotr Sieklucki, Teatr Nowy Proxima w Krakowie
Skóra po dziadku, reż. Mateusz Pakuła, Teatr Łaźnia Nowa w Krakowie / Teatr im. Żeromskiego w Kielcach
Serce ze szkła. Musical Zen, reż. Cezary Tomaszewski, Teatr im. Juliusza Słowackiego / STUDIO Teatrgaleria w Warszawie
Najlepszy teatr:
Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie
Najlepsze wystawienia nowych polskich sztuk:
Andrzej Błażewicz, Dziewczyna w ogniu, reż. Roksana Miner, Teatr Groteska w Krakowie
Najlepsza reżyseria:
Ewa Galica, Faustyna. Falsyfikat, Teatr Łaźnia Nowa w Krakowie
Najlepsza rola kobieca:
Anna Radwan jako Marianne, Sceny z życia małżeńskiego, reż. Katarzyna Minkowska, Narodowy Stary Teatr w Krakowie
Najlepsza rola męska:
Jan Jurkowski, Skóra po dziadku, reż. Mateusz Pakuła, Teatr Łaźnia Nowa w Krakowie / Teatr Żeromskiego w Kielcach
Najlepsza kobieca rola drugoplanowa:
Monika Kufel jako Sunniva, Amoria, reż. Klaudia Gębska, Teatr Barakah w Krakowie
Najlepsza męska rola drugoplanowa:
Marcin Kalisz jako Salieri, Amadeusz, reż. Piotr Sieklucki, Teatr Nowy Proxima w Krakowie
Najlepsza adaptacja teatralna/dramaturgia/scenariusz:
Mateusz Pakuła, Skóra po dziadku, reż. Mateusz Pakuła, Teatr Łaźnia Nowa w Krakowie / Teatr Żeromskiego w Kielcach
Najlepsza scenografia:
Justyna Elminowska, Skóra po dziadku, reż. Mateusz Pakuła, Teatr Łaźnia Nowa w Krakowie / Teatr Żeromskiego w Kielcach
Najlepsze kostiumy:
Domenico Franchi, Aida, reż. Giorgio Madia, Opera Krakowska
Najlepsza choreografia:
Teoria zmęczenia reż. Bartłomiej Juszczak, Teatr KTO w Krakowie
Najlepszy ruch sceniczny:
Eryk Makohon, Bal, reż. Jerzy Zoń, Teatr KTO w Krakowie
Najlepsza muzyka:
Maria Peszek, Andrzej Smolik, Serce ze szkła. Musical Zen, reż. Cezary Tomaszewski, Teatr Słowackiego w Krakowie / Teatr STUDIOgaleria
Najlepsza reżyseria światła:
Aleksandr Prowaliński, Klaudyna Schubert, Rewizja procesu Jezusa, reż. Katarzyna Kozyra, Narodowy Stary Teatr w Krakowie
Najlepsze wizualizacje:
Kuba Kotynia, Na początku była ciemność i zimne ognie, koncepcja: Martyna Dyląg, Jori Gerula, Ada Kazimierz, Anna Puzio, Teatr Barakah w Krakowie
Najlepsze przedstawienie teatru lalkowego:
Miś Tymoteusz, reż. Wojtek Stachura, Teatr Groteska w Krakowie
Najlepsza książka o teatrze:
Judyta Pogonowicz, W teatrze Krzysztofa Garbaczewskiego
Największe rozczarowanie;
Duet trzymający stery Narodowego Starego Teatru w Krakowie
MALWINA KIEPIEL
Najlepsze przedstawienie:
Tęsknię za domem – reż. Radosław B. Maciąg, Teatr Powszechny w Radomiu
Orfeusz – reż. Anna Smolar, TR Warszawa
Najlepszy teatr:
Trudno wskazać jednoznacznie – sezon zróżnicowany i nieoczywisty
Najlepsze wystawienia nowych polskich sztuk:
Anioły w Warszawie – reż. Wojciech Faruga, Teatr Dramatyczny w Warszawie
Orfeusz – reż. Anna Smolar, TR Warszawa
Tęsknię za domem – reż. Radosław B. Maciąg, Teatr Powszechny w Radomiu
Najlepsze wystawienia nowych sztuk obcojęzycznych:
Quanta – reż. Łukasz Twarkowski
Czarodziejska góra – reż. Krystian Lupa
Najlepsza reżyseria:
Zdecydowanie kobiety dominowały w tym roku:
Anna Smolar – Orfeusz, TR Warszawa; Kobieta samotna, Teatr Powszechny w Warszawie
Katarzyna Minkowska – Człowiek jaki jest, każdy widzi Nowy Teatr w Warszawie / Teatr Żeromskiego w Kielcach; Jesień Teatr Polski w Podziemiu we Wrocławiu; Sceny z życia małżeńskiego, Narodowy Stary Teatr w Krakowie
Maja Kleczewska – Ziemia obiecana, Teatr Zagłębie w Sosnowcu
Najlepsza rola kobieca:
Dorota Kolak jako Agrypina, Brytanik, reż. Grzegorz Wiśniewski, Teatr Wybrzeże w Gdańsku
Anna Ilczuk jako Irena, Kobieta samotna, reż. Anna Smolar, Teatr Powszechny w Warszawie
Izabela Brejtkop jako Matka, Tęsknię za domem, reż. Radosław B. Maciąg, Teatr Powszechny w Radomiu
Najlepsza rola męska:
Juliusz Chrząstowski jako Johann, Sceny z życia małżeńskiego, reż. Katarzyna Minkowska, Narodowy Teatr Stary w Krakowie
Hugo Tarres – za odwagę, Hamlet, reż. Jan Englert, Teatr Narodowy w Warszawie
Rafał Ostrowski jako śpiewający Neron, Quo Vadis, reż. Wojciech Kościelniak, Teatr Muzyczny w Gdyni
Najlepsza kobieca rola drugoplanowa:
Aleksandra Konieczna – Wiśniowy sad, reż. Paweł Łysak, Teatr Powszechny w Warszawie
Katarzyna Herman jako Lekarka, Anioły w Warszawie, Teatr Dramatyczny w Warszawie
Monika Szufladowicz – Ford, reż. Marcin Wierzchowski, Teatr im. W. Siemaszkowej w Rzeszowie
Najlepsza męska rola drugoplanowa:
Bartosz Bielenia jako pies, Człowiek jaki jest, każdy widzi…, reż. Katarzyna Minkowska, Nowy Teatr w Warszawie / Teatr Żeromskiego w Kielcach
Piotr Grabowski – Piekło – Niebo, reż. Jakub Krofta, Teatr Narodowy w Warszawie – z takim Panem Bogiem to ja bym pograła w scrabble
Najlepsza adaptacja / dramaturgia / scenariusz:
Tomasz Śpiewak, Ziemia obiecana, reż. Maja Kleczewska, Teatr Zagłębia w Sosnowcu
Najlepsza scenografia:
Mariusz Napierała – Quo Vadis, reż. Wojciech Kościelniak, Teatr Muzyczny w Gdyni
Wojciech Stefaniak – Hamlet, reż. Jan Englert, Teatr Narodowy w Warszawie
Najlepsze kostiumy:
Mirek Kaczmarek, Brytanik, Teatr Wybrzeże w Gdańsku; Baśń o wężowym sercu, Teatr Żeromskiego w Kielcach; Romeo i Julia, Teatr Muzyczny Capitol we Wrocławiu
Martyna Kander – Hamlet, Teatr Narodowy w Warszawie; Quo Vadis, Teatr Muzyczny w Gdyni
Najlepsza choreografia:
Alisa Makarenko – Witkacy. Wodewil na krawędzi, reż. Cezi Studniak, Teatr Rampa w Warszawie
Ryfa Ri – Kobieta samotna, reż. Anna Smolar, Teatr Powszechny w Warszawie
Ewelina Adamska-Porczyk – Alicji nie będzie, Teatr Collegium Nobilium w Warszawie
Najlepszy ruch sceniczny:
Piotr Wach – Ojciec, reż. Agata Duda-Gracz, Teatr Collegium Nobilium w Warszawie
Najlepsza muzyka:
Mariusz Obijalski – Quo Vadis, Teatr Muzyczny w Gdyni
Najlepsza reżyseria światła:
Katarzyna Łuszczyk – Przebłyski, reż. Agata Duda-Gracz, Teatr Gudejko; Alicji nie będzie Teatr Collegium Nobilium w Warszawie; Szaleństwo nocy letniej, Teatr Współczesny w Warszawie
Cezi Studniak – Ojciec, reż. Agata Duda-Gracz, Akademia Teatralna w Warszawie
Najlepsze wizualizacje:
Krzysztof Garbaczewski – Ocalone, reż. Maja Kleczewska, Dom Spotkań z Historią; Ziemia obiecana, reż. Maja Kleczewska, Teatr Zagłębia w Sosnowcu
Najciekawszy debiut reżyserski/aktorski:
Rozumiany jako działanie wspólnotowe:
Po tamtej stronie jeziora – Teatr Ochoty w Warszawie, reż. Marcin Wierzchowski wraz z młodymi aktorami
Mewa – Teatr Collegium Nobilium w Warszawie, reż. Katarzyna Minkowska wraz ze studentami
Najlepsze przedstawienie teatru muzycznego:
Quo Vadis – reż. Wojciech Kościelniak, Teatr Muzyczny w Gdyni
Najlepszy spektakl taneczny:
Prometeusz – reż. Krzysztof Pastor, Teatr Wielki – Opera Narodowa w Warszawie
Najlepszy dyplom:
Ojciec – reż. Agata Duda-Gracz, Akademia Teatralna w Warszawie
Mewa – reż. Katarzyna Minkowska, Akademia Teatralna w Warszawie
Najlepsza książka o teatrze:
Beata Guczalska – Konrad Swinarski. Biografia ukryta, Wydawnictwo Literackie – bezapelacyjnie
Największe rozczarowanie:
Hipokryzja władz samorządowych i rządowych w sprawie konkursów na dyrektorów teatrów
Oficjalnie wszystko jawne i demokratyczne, w praktyce – przepisy naginane, decyzje komisji ignorowane. System konkursowy to gra pozorów – bez uczciwego wyboru, bez klarownych reguł i bez rzeczywistej jawności. Wszystko „po uważaniu”, bo przepisy są wystarczająco elastyczne, by służyły każdej stronie. I to wszystko bez dobrej reżyserii
WIESŁAW KOWALSKI
Najlepsze przedstawienie:
Ocalone Piotra Rowickiego, reż. Maja Kleczewska, Domu Spotkań z Historią w Warszawie
Anioły w Warszawie Julii Holewińskiej, reż. Wojciech Faruga, Teatr Dramatyczny w Warszawie
Człowiek jaki jest, każdy widzi reż. Katarzyna Minkowska, Nowy Teatr w Warszawie / Teatr Żeromskiego w Kielcach
Najlepszy teatr:
Teatr Wybrzeże w Gdańsku
Teatr Słowackiego w Krakowie
Teatr Collegium Nobilium w Warszawie
Najlepsze wystawienia nowych polskich sztuk:
Tęsknię za domem Radosława B. Maciąga, reż. Radosław B. Maciąg, Teatr Powszechny w Radomiu
Ocalone Piotra Rowickiego, reż. Maja Kleczewska, Dom Spotkań z Historią w Warszawie
Anioły w Warszawie Julii Holewińskiej, reż. Wojciech Faruga, Teatr Dramatyczny w Warszawie
Najlepsze wystawienia nowych sztuk obcojęzycznych:
Koniec czerwonego człowieka Daniela Majlinga, reż. Krystyna Janda, Och-Teatr w Warszawie
Zaćmienie w dwóch aktach Pabla Remóna, reż. Grzegorz Małecki, Teatr Narodowy w Warszawie
Mój syn chodzi, tylko trochę wolniej Ivora Martinića, reż. Iwona Kempa, Teatr Ateneum w Warszawie
Najlepsza reżyseria:
Agata Duda-Gracz, Ojciec, Akademia Teatralna w Warszawie; Przebłyski Serge Kribusa, Teatr Gudejko
Maja Kleczewska, Ocalone Piotra Rowickiego, Dom Spotkań z Historią w Warszawie
Katarzyna Minkowska, Człowiek jaki jest, każdy widzi, Nowy Teatr w Warszawie / Teatr Żeromskiego w Kielcach
Najlepsza rola kobieca:
Agnieszka Przepiórska jako Irena K., Ocalone, reż. Maja Kleczewska, Dom Spotkań z Historią w Warszawie
Grażyna Bułka jako Hanka, Mianujom mie Hanka, reż. Mirosław Neinert, Teatr Telewizji (przeniesienie z Teatru Korez w Katowicach)
Izabela Brejtkop jako Mama, Tęskniąc za domem Radosława B. Maciąga, Teatr Powszechny w Radomiu
Jadwiga Jankowska-Cieślak jako Rosa, Przebłyski Serge Kribusa, reż. Agata Duda-Gracz, Teatr Gudejko
Najlepsza rola męska:
Hugo Tarres jako Hamlet – Hamlet Wiliama Szekspira, reż. Jan Englert, Teatr Narodowy w Warszawie i jako Merkucjo – Romeo i Julia Wiliama Szekspira, reż. Jan Klata, Teatr Muzyczny Capitol we Wrocławiu
Michał Jarmoszuk – Serial Killer Story, reż. Joanna Drozda, Białostocki Teatr Lalek
Piotr Witkowski jako Kmicic – Potop reż. Michał Siegoczyński, Teatr Wybrzeże w Gdańsku
Najlepsza kobieca rola drugoplanowa:
Ewa Kaim – Seks, hajs i głód w reż. Luka Percevala, Narodowy Stary Teatr w Warszawie
Małgorzata Niemirska – Anioły w Warszawie Julii Holewińskiej, reż. Wojciecha Faruga, Teatr Dramatyczn w Warszawie
Aleksandra Nowosadko – Seks, hajs i głód, reż. Luk Perceval, Narodowy Stary Teatr w Krakowie
Najlepsza męska rola drugoplanowa:
Grzegorz Artman jako Leontes – Opowieść zimowa, reż. Pamela Leończyk, Teatr Powszechny w Warszawie
Marcin Bosak – Anioły w Warszawie Julii Holewińskiej, reż. Wojciech Faruga, Teatr Dramatyczny w Warszawie
Najlepsza adaptacja teatralna/dramaturgia/scenariusz;
Daria Sobik, Opowieść zimowa Williama Szekspira, reż. Pamela Leończyk, Teatr Powszechny w Warszawie; Pan Aparat. Ostatnie zdjęcie, reż. Pamela Leończyk, Teatr Lalek Guliwer w Warszawie
Julia Holewińska, Anioły w Warszawie, reż. Wojciecha Farugi w Teatrze Dramatycznym w Warszawie
Michał Siegoczyński, Potop reż. Michał Siegoczyński, Teatr Wybrzeże w Gdańsku
Najlepsza scenografia:
Mirek Kaczmarek – Romeo i Julia, reż. Jan Klata, Teatr Muzyczny Capitol we Wrocławiu; Brytanik Jeana Racine’a, reż. Grzegorz Wiśniewski, Teatr Wybrzeże w Gdańsku
Katarzyna Borkowska – Anioły w Warszawie, reż. Wojciech Faruga, Teatr Dramatyczny w Warszawie
Najlepsze kostiumy:
Mirek Kaczmarek – Romeo i Julia, reż. Jan Klata, Teatr Muzyczny Capitol we Wrocławiu; Brytanik, reż. Grzegorz Wiśniewski, Teatr Wybrzeże w Gdańsku
Marta Kodeniec, Człowiek jaki jest, każdy widzi, reż. Katarzyna Minkowska, Nowy Teatr w Warszawie / Teatr im. S. Żeromskiego w Kielcach
Matylda Kotlińska, Piekło – Niebo, reż. Jakub Krofta, Teatr Narodowy w Warszawie
Najlepsza choreografia:
Wojciech Grudziński – Threesome/Trzy, koncepcja, chor., wykonanie Wojciech Grudziński, koprodukcja Belluard Bollwerk we Fryburgu i Nowego Teatru w Warszawie
Michał Cyran – Heathers Laurence’a O’Keefe i Kevina Murphy’ego, reż. Agnieszka Płoszajska, Teatr Syrena w Warszawie; Karnawał warszawski, reż. Sławomir Narloch, Teatr Komedia w Warszawie
Alisa Makaranko – Witkacja. Wodewil na krawędzi, reż. Cezi Studniak, Teatr Rampa w Warszawie
Najlepszy ruch sceniczny:
Maćko Prusak – Potop, reż. Michał Siegoczyński; Brytanik, reż. Grzegorz Wiśniewski, Teatr Wybrzeże w Gdańsku
Najlepsza muzyka:
Enchanted Hunters, Orfeusz, reż. Anna Smolar, TR Warszawa
Teoniki Rożynek, Faust, reż. Wojciech Faruga, Teatr Narodowy w Warszawie
Marcin Nenko, Katarzyna Dałek – Brytanik, reż. Grzegorz Wiśniewski, Teatr Wybrzeże w Gdańsku
Najlepsza reżyseria światła:
Cezi Studniak – Ojciec, reż. Agata Dudy-Gracz, Akademia Teatralna w Warszawie; Witkacja. Wodewil na krawędzi, reż. Cezi Studniak, Teatr Rampa w Warszawie
Katarzyna Łuszczyk – Przebłyski, reż. Agata Dudy-Gracz, Teatr Gudejko
Mirek Kaczmarek – Romeo i Julia, reż. Jan Klata, Teatr Muzyczny Capitol we Wrocławiu
Jacqueline Sobiszewski, Threesome/Trzy, reż. Wojciech Grudziński, koprodukcja Belluard Bollwerk we Fryburgu i Nowego Teatru w Warszawie.
Najlepsze wizualizacje:
Krzysztof Garbaczewski – Ocalone Piotra Rowickiego, reż. Maja Kleczewska, Dom Spotkań z Historią w Warszawie
Najciekawszy debiut reżyserski/aktorski:
Mikołaj Łukasiewicz i Jan Sałasiński – Ojciec, reż. Agata Duda-Gracz, Akademia Teatralna w Warszawie
Julia Banasewicz jako Arkadina – Mewa, reż. Katarzyna Minkowska, Teatr Collegium Nobilium w Warszawie
Najlepsze przedstawienie teatru muzycznego:
Bajo Bongo Wiesławy Sujkowskiej, reż. Anna Wieczur, Teatr Muzyczn Roma w Warszawie
Hair Gerome Ragni, Jamesa Rado i Galta MacDermota, reż. Antoniusz Dietzius, Teatr Proscenium w Warszawie
Najlepsze przedstawienie teatru lalkowego:
Helena, reż. Magdalena Dąbrowska, Białostocki Teatr Lalek
Sensus, reż. Agata Puszcz, Teatr Sakowicz Cempura
Pan Aparat. Ostatnie zdjęcie, reż. Pamela Leończyk, Teatr Lalek Guliwer w Warszawie
Najlepszy spektakl taneczny:
Threesome/Trzy, koncepcja, chor., wykonanie Wojciech Grudziński, koprodukcja Belluard Bollwerk we Fryburgu i Nowego Teatru w Warszawie
Peer Gynt Edvarda Griega, chor. Edward Clug, Teatr Wielki – Opera Narodowa w Warszawie
Prometeusz, chor. Krzysztof Pastor, Teatr Wielki – Oper Narodowa w Warszawie
Najlepszy dyplom:
Alicji nie będzie wg scenar. Bartosza Porczyka i Michała Pabiana, reż. Bartosz Porczyk i Ewelina Adamska-Porczyk, Teatr Collegium Nobilium w Warszawie
Mewa wg Antoniego Czechowa, reż. Katarzyna Minkowska, Teatr Collegium Nobilium w Warszawie
Ojciec Agaty Dudy-Gracz w reż. autorki, Akademia Teatralna w Warszawie
Najlepsza książka o teatrze:
Beata Guczalska, Konrad Swinarski. Biografia ukryta, Wydawnictwo Literackie
Katarzyna Flader-Rzeszowska, Bioteatr Agnieszki Przepiórskiej, Wydawnictwo Naukowe UKSW.
Największe rozczarowanie:
Zemsta Aleksandra Fredry, reż. Radosław Rychcik, Teatr Polski w Bydgoszczy
Adonis Johna Blow, reż. Pia Partum, Polska Opera Królewska w Warszawie
Podróż poślubna plus Marcina Szczygielskiego, reż. Tomasz Drabek, Teatru MY
Heksy Agnieszki Szpili, reż. Monika Pęcikiewicz, Teatr Polski w Podziemiu we Wrocławiu
AGNIESZKA LORANC
Najlepsze przedstawienie:
Quanta, reż. Łukasz Twarkowski, Litewski Narodowy Teatr Dramatyczny w Wilnie
Najlepszy teatr:
Teatr Telewizji. Repertuary polskich teatrów są na tyle różnorodne, że trudno wskazać ten, który oferuje wyłącznie najlepszy poziom. W ubiegłym sezonie Teatr Telewizji przeszedł swoisty rekonesans, dzięki czemu widzowie mieli okazję zobaczyć na ekranach najważniejsze i najbardziej cenione przedstawienia współczesnej polskiej sceny teatralnej.
Najlepsze wystawienia nowych polskich sztuk:
Skóra po dziadku, reż. Mateusz Pakuła, Teatr Łaźnia Nowa w Krakowie / Teatr Żeromskiego w Kielcach
Najlepsze wystawienia nowych sztuk obcojęzycznych:
Quanta, reż. Łukasz Twarkowski, Litewski Narodowy Teatr Dramatyczny w Wilnie
Najlepsza reżyseria:
Quanta, reż. Łukasz Twarkowski, Litewski Narodowy Teatr Dramatyczny w Wilnie
Najlepsza rola kobieca:
Danuta Segda, Zamach na Narodowy Stary Teatr. Narodziny narodu, reż. Jakub Skrzywanek, Narodowy Stary Teatr w Krakowie
Julia Latosińska, Australia, reż. Tadeusz Pyrczak, Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie
Najlepsza rola męska:
Mateusz Guzowski, Arabela, reż. Piotr Ratajczak, Akademia Sztuk Teatralnych w Krakowie, filia we Wrocławiu
Jan Jurkowski, Skóra po dziadku, reż. Mateusz Pakuła, Teatr Łaźnia Nowa w Krakowie
Najlepsza adaptacja teatralna/dramaturgia/scenariusz:
Jan Czapliński, Jakub Skrzywanek, Zamach na Narodowy Stary Teatr. Narodziny Narodu, reż. Jakub Skrzywanek, Narodowy Stary Teatr w Krakowie
Jakub Zalasa, Moby Dick, reż. Jakub Zalasa, Wrocławski Teatr Pantomimy
Najlepsza scenografia:
Fabien Lede, Quanta, reż. Łukasz Twarkowski, Litewski Narodowy Teatr Dramatyczny w Wilnie
Najlepsze kostiumy:
Iga Sylwestrzak, Viva Maria, reż. Witold Mazurkiewicz, Teatr Polski w Bielsku-Białej
Łukasz Błażejewski, Six, reż. Katarzyna Chlebny, Krakowski Teatr Variete
Najlepsza choreografia:
Katarzyna Zielonka, Viva Maria, reż. Witold Mazurkiewicz, Teatr Polski w Bielsku-Białej
Najlepszy ruch sceniczny:
Karolina Pewińska, Moby Dick, reż. Jakub Zalasa, Wrocławski Teatr Pantomimy
Najlepsza muzyka:
Orkiestra Opery Krakowskiej pod kierownictwem muzycznym Marcina Nałęcz-Niesiołowskiego, Aida, reż. reż. Giorgio Madia
Najlepsza reżyseria światła:
Mirek Kaczmarek, Drakula, reż. Jakub Roszkowski, Teatr Miejski w Gliwicach
Najlepsze wizualizacje:
Jakub Kotynia, Moby Dick, reż. Jakub Zalasa, Wrocławski Teatr Pantomimy
Najciekawszy debiut reżyserski/aktorski:
Jakub Zalasa, Moby Dick, Wrocławski Teatr Pantomimy
Najlepsze przedstawienie teatru muzycznego:
SIX, reż. Katarzyna Chlebny, Krakowski Teatr Variete
Najlepszy dyplom:
Arabela, reż. Piotr Ratajczyk, Akademia Sztuk Teatralnych w Krakowie, filia we Wrocławiu
Alicji nie będzie, reż. Bartosz Porczyk i Ewelina Adamska-Porczyk, Teatr Collegium Nobilium w Warszawie.
Fortissimo, reż. Marcin Liber, Teatr AST w Krakowie
Największe rozczarowanie:
Brak zapowiadanego Salonu Tańca w Narodowym Starym Teatrze w Krakowie
MAGDA MIELKE
Najlepsze przedstawienie:
Qup vadis, reż. Wojciech Kościelniak, Teatr Muzyczny w Gdyni
Najlepszy teatr:
Teatr Wybrzeże w Gdańsku
Najlepsza reżyseria:
Wojciech Kościelniak – Quo Vadis, Teatr Muzyczny w Gdyni
Dominik Nowak – Mały Paryż, Nowy Teatr w Słupsku
Najlepsza rola kobieca:
Gabriela Legun jako Mimi – La Bohème, reż. Romuald Wicza-Pokojski, Opera Bałtycka w Gdańsku
Najlepsza rola męska:
Marcin Słabowski jako Neron – Quo vadis, reż. Wojciech Kościelniak, Teatr Muzyczny w Gdyni
Najlepsza kobieca rola drugoplanowa:
Anna Grochowska za role w spektaklach Mały Paryż, reż. Dominik Nowak i Trina. Niech nie gaśnie nigdy, reż. Iwo Vedral, Nowy Teatr w Słupsku
Katarzyna Kurdej jako Furia Niestrudzona – Quo vadis, reż. Wojciech Kościelniak, Teatr Muzyczny w Gdyni
Najlepsza męska rola drugoplanowa:
Sasza Reznikow jako Chilon Chilonides – Quo vadis, reż. Wojciech Kościelniak, Teatr Muzyczny w Gdyni
Marek Nędza jako Petroniusz – Quo vadis, reż. Wojciech Kościelniak, Teatr Muzyczny w Gdyni
Najlepsza adaptacja teatralna/dramaturgia/scenariusz:
Malina Prześluga, Czarownice. Magia jest!, reż. Lucia Svobodova-Vrany, Teatr Lalki „Tęcza” w Słupsku
Najlepsza scenografia:
Mariusz Napierała, Quo vadis, reż. Wojciech Kościelniak, Teatr Muzyczny w Gdyni
Magdalena Gładysiewicz, 28 dni z życia dziewczyny, reż. Ada Tabisz, Miejski Teatr Miniatura w Gdańsku
Najlepszy ruch sceniczny:
Mateusz Pietrzak, Quo vadis, reż. Wojciech Kościelniak, Teatr Muzyczny w Gdyni
Maćko Prusak, Potop, reż. Michał Siegoczyński, Teatr Wybrzeże w Gdańsku
Najlepsza muzyka:
Mariusz Obijalski, Quo vadis, reż. Wojciech Kościelniak, Teatr Muzyczny w Gdyni
Yaroslav Shemet – za kierownictwo muzyczne w operze La Bohème, reż. Romuald Wicza-Pokojski, Opera Bałtycki w Gdańsku
Najlepsze przedstawienie teatru muzycznego:
Quo vadis, reż. Wojciech Kościelniak, Teatr Muzyczny w Gdyni
Najlepszy dyplom:
Folwark zwierzęcy, reż. Wojciech Kościelniak, Studium Wokalno-Aktorskie w Gdyni
TOMASZ MIŁKOWSKI
Najlepsze przedstawienie:
Historia Henryka IV, reż. Ivana Alexandre, Teatr Polski w Warszawie
Kobieta samotna, reż. Anna Smolar, Teatr Powszechny w Warszawie
Hamlet, reż. Jan Englert, Teatr Narodowy w Warszawie
Najlepszy teatr:
Teatr Wybrzeże
Teatr Narodowy w Warszawie
Teatr Słowackiego w Krakowie
Najlepsze wystawienia nowych polskich sztuk:
Tęsknię za domem Radosława B. Maciąga, reż. Radosław B. Maciąg, Teatr Powszechny w Radomiu
Ocalone Piotra Rowickiego, reż. Maja Kleczewska, Dom Spotkań z Historią w Warszawie
Piekło – Niebo Marii Wojtyszko, reż. Jakub Krofta, Teatr Narodowy w Warszawie
Najlepsze wystawienia nowych sztuk obcojęzycznych:
Zaćmienie w dwóch aktach Pablo Remona, reż. Grzegorz Małecki, Teatr Narodowy w Warszawie
Szaleństwo nocy letniej Gordona McIntyre’a, Davida Greiga, reż. Ewa Konstancja Bułhak, Teatr Współczesny w Warszawie
Najlepsza reżyseria:
Jan Englert – Hamlet, Teatr Narodowy w Warszawie
Anna Smolar – Kobieta samotna, Teatr Powszechny w Warszawie
Maja Kleczewska – Ocalone, Dom Spotkań z Historią w Warszaie
Najlepsza rola kobieca:
Krystyna Janda – Matka Witkacego, reż. Waldemar Zawodziński, Teatr Polonia w Warszawie
Agnieszka Przepiórska – Ocalone, reż. Maja Kleczewska, Dom Spotkań z Historią w Warszawie
Justyna Wasilewska – Orfeusz, reż. Anna Smolar, TR Warszawa
Najlepsza rola męska:
Julian Chrząstowski jako Gospodarz – Wesele, reż. Maja Kleczewska, Teatr Słowackiego w Krakowie
Szymon Kuśmider jako Falstaff – Historia Henryka IV, reż. Ivan Alexandre, Teatr Polski w Warszawie
Cezi Studniak jako Witkacy – Witkacja. Wodewil na krawędzi, reż. Cezi Studniak, Teatr Rampa w Warszawie
Najlepsza kobieca rola drugoplanowa:
Lidia Bogaczówna jako Radczyni – Wesele, reż. Maja Kleczewska, Teatr Słowackiego w Krakowie
Mara Seweryn jako Młodziakowa – Ferdydurke, reż. Mariusz Malec, Och-Teatr w Warszawie
Magdalena Schejbal jako Rita – Mój syn chodzi, tylko trochę wolniej, reż. Iwona Kempa, Teatr Ateneum w Warszawie
Najlepsza męska rola drugoplanowa:
Piotr Kondrat jako Tata – Tęsknię za domem, reż. Radosław B. Maciąg, Teatr Powszechny w Radomiu
Modest Ruciński jako Lord Henryk Percy – Historia Henryka IV, reż. Ivan Alexandre, Teatr Polski w Warszawie
Najlepsza adaptacja teatralna/dramaturgia/scenariusz:
Joanna Bednarczyk, The Wall, reż. Paweł Miśkiewicz, Teatr Dramatyczny w Warszawie
Natalia Fiedorczuk, Anna Smolar, Kobieta samotna, reż. Anna Smolar, Teatr Powszechny w Warszawie
Najlepsza scenografia:
Antoine Fontaine – Historia Henryka IV, reż. Ivan Alexandre, Teatr Polski w Warszawie
Małgorzata Szczęśniak – Wesele, reż. Maja Kleczewska, Teatr Słowackiego w Krakowie
Joanna Zemanek – Mój syn chodzi, tylko trochę wolniej, reż. Iwona Kempa, Teatr Ateneum w Warszawie
Najlepsze kostiumy:
Dorota Kołodyńska – Historia Henryka IV, Teatr Polski w Warszawie
Konrad Parol – Wesele, Teatr Słowackiego w Krakowie
Weronika Karwowska – Aktorzy w dobrej wierze. Próba, reż. Edward Wojtaszek, Teatr Polski w Warszawie
Najlepsza choreografia:
Kaya Kołodziejczyk – Wesele, Teatr Słowackiego w Krakowie
Najlepszy ruch sceniczny”
Alisa Makarenko – Witkacja. Wodewil na krawędzi, Teatr Rampa w Warszawie
Najlepsza muzyka:
Karim Martusewicz – Ferdydurke, reż. Mariusz Malec, Och-Teatr w Warszawie
Cezary Duchnowski – Wesele, Teatr Słowackiego w Krakowie
Najlepsza reżyseria światła:
Wojciech Puś – Wesele, Teatr Słowackiego w Krakowie
Rafał Paradowski – Orfeusz, reż. Anna Smolar, TR Warszawa
Najlepsze wizualizacje:
Krzysztof Garbaczewski – Ocalone, Dom Spotkań z Historią w Warszawie
Najciekawszy debiut reżyserski/aktorski:
Hugo Tarres jako Hamlet – Hamlet, reż. Jan Englert, Teatr Narodowy w Warszawie
Najlepsza książka o teatrze
Czwarty akt Wesela Anny Kuligowskiej-Korzeniewskiej
Szajna. Szajnisko Agnieszki Berlińskiej
Jan Paweł Gawlik i dekada Starego Teatru Magdaleny Raszewskiej
Największe rozczarowanie:
Nowy Pan Tadeusz, tyle że rapowy, reż. Kamil Białaszek, Teatr Polski w Poznaniu
PRZEMYSŁAW SKRZYDELSKI
Najlepsze przedstawienie:
Nie wiem, czy użyłbym określenia „najlepsze” w takim sensie, w jakim go używałem w dawniejszych podsumowaniach (np. w miesięczniku „Teatr”), ale ten sezon był tak słaby, że trudno w ogóle mówić o skali wyboru.
Tęsknię za domem, reż. Radosław B. Maciąg, Teatr Powszechny w Radomiu
Anioły w Warszawie, reż. Wojciech Faruga, Teatr Dramatyczny m.st. Warszawy
Najlepszy teatr:
Nie istnieje taki już od kilku sezonów
Najlepsze wystawienia nowych polskich sztuk:
Anioły w Warszawie Julii Holewińskiej, Teatr Dramatyczny w Warszawie
Najlepsze wystawienia nowych sztuk obcojęzycznych:
Trudno wskazać
Najlepsza reżyseria:
Wojciech Faruga – Anioły w Warszawie, Teatr Dramatyczny w Warszawie
Najlepsza rola kobieca:
Dorota Kolak jako Agrypina – Brytanik, reż. Grzegorz Wiśniewski, Teatr Wybrzeże w Gdańsku
Najlepsza rola męska:
Marcin Bosak jako „bardzo znany reżyser filmowy” – Anioły w Warszawie, Teatr Dramatyczny w Warszawie
Najlepsza kobieca rola drugoplanowa:
Marta Nieradkiewicz – The Wall, reż. Paweł Miśkiewicz, Teatr Dramatyczny w Warszawie
Aleksandra Konieczna jako Szarlotta, Wiśniowy sad, reż. Paweł Łysak, Teatr Powszechny w Warszawie
Aleksandra Nowosadko – Seks, hajs i głód, reż. Luk Perceval, Narodowy Stary Teatr w Krakowie
Najlepsza męska rola drugoplanowa:
Jarosław Boberek jako Apolinary Plejtus – Matka, reż. Waldemar Zawodziński, Teatr Polonia w Warszawie
Najlepsza adaptacja teatralna/dramaturgia/scenariusz:
Natalia Fiedorczuk, Anna Smolar – Kobieta samotna, reż. Anna Smolar, Teatr Powszechny w Warszawie
Najlepsza scenografia:
Trudno wskazać
Najlepsze kostiumy:
Anna Adamek, Martyna Kander – Quo vadis, reż. Wojciech Kościelniak, Teatr Muzyczny w Gdyni
Najlepsza choreografia:
Mateusz Pietrzak – Quo vadis
Najlepszy ruch sceniczny:
Wszyscy odpowiedzialni za Quo vadis
Najlepsza muzyka:
Mariusz Obijalski – Quo vadis
Najlepsza reżyseria światła:
Katarzyna Borkowska – Anioły w Warszawie
Najlepsze wizualizacje:
Krzysztof Garbaczewski – Ocalone Piotra Rowickiego, reż. Maja Kleczewska, Dom Spotkań z Historią w Warszawie
Najciekawszy debiut reżyserski/aktorski:
Helena Englert jako Ofelia – Hamlet, reż. Jan Englert, Teatr Narodowy
Najlepsze przedstawienie teatru muzycznego:
Quo vadis, reż. Wojciech Kościelniak, Teatr Muzyczny w Gdyni
Najlepsze przedstawienie teatru lalkowego:
Nie obserwuję regularnie – i tego żałuję.
Najlepszy spektakl taneczny:
Trudno wskazać
Najlepszy dyplom:
Ojciec, reż. Agata Duda-Gracz, Teatr Collegium Nobilium w Warszawie
Najlepsza książka o teatrze:
Swinarski. Biografia ukryta, Beata Guczalska, Wydawnictwo Literackie
Największe rozczarowanie:
Sposób, w jaki Ministerstwo Kultury pożegnało się z Janem Englertem jako dyrektorem Teatru Narodowego
Romeo i Julia, reż. Jan Klata, Teatr Capitol we Wrocławiu
Seks, hajs i głód, reż. Luk Perceval, Narodowy Stary Teatr w Krakowie
Czarodziejska góra, reż. Krystian Lupa, Jaunimo Teatras w Wilnie
RAFAŁ TUROWSKI
Najlepsze przedstawienie:
OJCIEC – reż. Agata Duda-Gracz, reż. Agata Duda-Gracz
TĘSKNIĘ ZA DOMEM – reż. Radosław B. Maciąg, Teatr Powszechny w Radomiu
ZIEMIA OBIECANA – reż. Maja Kleczewska, Teatr Zagłębia w Sosnowcu
Najlepszy teatr:
TEATR DRAMATYCZNY W WARSZAWIE
TEATR COLLEGIUM NOBILIUM W WARSZAWIE
Najlepsze wystawienia nowych polskich sztuk:
TĘSKNIĘ ZA DOMEM – reż. Radosław B. Maciąg, Teatr Powszechny w Radomiu
ANIOŁY W WARSZAWIE – reż. Wojciech Faruga, Teatr Dramatyczny w Warszawie
Najlepsze wystawienia nowych sztuk obcojęzycznych:
SZALEŃSTWO NOCY LETNIEJ – reż. Konstancja Bułhak, Teatr Współczesny w Warszawie
ZAĆMIENIE W DWÓCH AKTACH – reż. Grzegorz Małecki, Teatr Narodowy w Warszawie
Najlepsza reżyseria:
ZIEMIA OBIECANA – reż. Maja Kleczewska, Teatr Zagłębia w Sosnowcu
TKOCZE – reż. Maja Kleczewska, Teatr Śląski w Katowicach
ZAĆMIENIE W DWÓCH AKTACH – reż. Grzegorz Małecki, Teatr Narodowy w Warszawie
Najlepsza rola kobieca:
AGNIESZKA PRZEPIÓRSKA – Irena K. – Ocalone, reż. Maja Kleczewska
IZABELA BREJTKOP – Matka – Tęsknię za domem, reż. Radosław Stępień
KATARZYNA HERMAN – role w Aniołach w Ameryce i The Wall, Teatr Dramatyczny w Warszawie
Najlepsza rola męska:
HUGO TARRES – Hamlet – reż. Jan Englert, Teatr Narodowy w Warszawie
MACIEJ CYMOREK – role w Susan Sontag, reż. Agnieszka Jakimiak i Mateusz Atman, Teatr Jaracza w Olsztynie
MAKSYMILIAN ROGACKI – Gustaw w Ślubach Panieńskich, reż. Dan Jemmet, Teatr Polski w Warszawie
Najlepsza kobieca rola drugoplanowa:
MIROSŁAWA ŻAK – Lucy Zuckerowa/Kalina Jędrusik – Ziemia obiecana, reż. Maja Kleczewska, Teatr Zagłębia w Sosnowcu
AGNIESZKA WOSIŃSKA – Matka Jacka – Anioły w Warszawie, reż. Wojciech Faruga, Teatr Dramatyczny w Warszawie
BARBARA LUBOS – p. Welzel – Tkocze, reż. Maja Kleczewska, Teatr Śląski w Katowicach
Najlepsza męska rola drugoplanowa :
BARTOSZ BIELENIA – Pies – Człowiek jaki jest, każdy widzi, reż. Katarzyna Minkowska, Nowy Teatr w Warszawie / Teatr Żeromskiego w Kielcach
MICHAŁ OPALIŃSKI – role w Jesieni, reż. Katarzyna Minkowska, Teatr Polski w Podziemiu we Wrocławiu
PIOTR SIWKIEWICZ i MARCIN BOSAK – role w Aniołach w Warszawie, reż. Wojciech Faruga, Teatr Dramatyczny w Warszawie
Najlepsza adaptacja teatralna/dramaturgia/scenariusz:
Tomasz Walesiak, CZŁOWIEK JAKI JEST, KAŻDY WIDZI – reż. Katarzyna Minkowska, Nowy Teatr w Warszawie / Teatr Żeromskiego w Kielcach
Joanna Bednarczyk, THE WALL – reż. Paweł Miśkiewicz, Teatr Dramatyczny
Eliza Kącka, WCZORAJ BYŁAŚ ZŁA NA ZIELONO – reż. Anna Augustynowicz, Teatr Dramatyczny w Warszawie
Najlepsze wizualizacje:
KRZYSZTOF GARBACZEWSKI – Ziemia Obiecana, reż. Maja Kleczewska, Teatr Zagłębia w Sosnowcu; Ocalone, reż. Maja Kleczewska, Dom Spotkań z Historią w Warszawie
Najciekawszy debiut reżyserski/aktorski:
Aktorski: JAN SAŁASIŃSKI – role w Ojcu, reż. Agata Duda-Gracz, Akademia Teatralna w Warszawie; Aniołach w Warszawie, reż. Wojciech Faruga, Teatr Dramatyczny w Warszawie; Wiśniowym sadzie, reż. Paweł Łysak, Teatr Powszechny w Warszawie
Reżyserski: MAGDALENA DĄBROWSKA – Helena, AT w Białymstoku; KAMIL BIAŁASZEK – Nowy Pan Tadeusz, tylko że rapowy, Teatr Polski w Poznaniu
Najlepsze przedstawienie teatru muzycznego:
RENT – reż. Jakub Wocial, Teatr Variete w Krakowie
Najlepsze przedstawienie teatru lalkowego:
HELENA – reż. Magdalena Dąbrowska – AT Białystok
Najlepszy spektakl taneczny:
THREESOME – reż. Wojciech Grudziński, Nowy Teatr w Warszawie
Najlepszy dyplom:
OJCIEC – reż. Agata Duda-Gracz, Akademia Teatralna w Warszawie
MEWA – reż. Katarzyna Minkowska, Teatr Collegium Nobilium w Warszawie
ALICJI NIE BĘDZIE – reż. Ewelina Adamska-Porczyk i Bartosz Porczyk, Teatr Collegium Nobilium w Warszawie
Największe rozczarowanie:
NAGLE, OSTATNIEGO LATA – reż. Michał Borczuch, Nowy Teatr w Warszawie
HEKSY – reż. Monika Pęcikiewicz, Teatr Polski w Podziemiu we Wrocławiu
CHŁOPKI – reż. Jędrzej Piaskowski, Teatr Modrzejewskiej w Legnicy
MAREK ZAJDLER
NaszTeatr skupia się przede wszystkim na spektaklach warszawskich i okolicach. Rzadko mamy okazję i czas gościć poza stolicą, stąd też wyboru dokonałem spośród 106 przedstawień obejrzanych w sezonie 2024/2025.
Najlepsze przedstawienie:
Tęsknię za domem, reż. Radosław B. Maciąg, Teatr Powszechny w Radomiu
Ojciec, reż. Agata Duda-Gracz, Akademia Teatralna w Warszawie
Piekło-Niebo, reż. Jakub Krofta, Teatr Narodowy w Warszawie; Orfeusz, reż. Anna Smolar, TR Warszawa
Najlepszy teatr:
Zawężając wybór do stolicy: Teatr Polski w Warszawie – za stabilne utrzymywanie wysokiego poziomu artystycznego przez cały sezon, organizację Lamentacji oraz otwartość na młodych i starszych widzów. Teatr Narodowy w Warszawie – za artystyczne perełki na scenach kameralnych i wyrazistego „Hamleta” na Dużej Scenie.
Najlepsze wystawienia nowych polskich sztuk:
Radosław B. Maciąg, Tęsknię za domem, reż. Radosław B. Maciąg, Teatr Powszechny w Radomiu
Anna Smolar, Tomasz Śpiewak, Orfeusz, reż. Anna Smolar, TR Warszawa
Wawrzyniec Kostrzewski, Rodzin@ w sieci, reż. Wawrzyniec Kostrzewski, Teatr Kamienica
Najlepsze wystawienia nowych sztuk obcojęzycznych:
Pablo Remón, Zaćmienie w dwóch aktach, reż. Grzegorz Małecki, Teatr Narodowy w Warszawie
Ivor Martinić, Mój syn chodzi, tylko trochę wolniej, reż Iwona Kempa, Teatr Ateneum
Daniel Majling, Koniec czerwonego człowieka, reż. Krystyna Janda, Teatr Polonia
Najlepsza reżyseria:
Agata Duda-Gracz, Ojciec, Akademia Teatralna w Warszawie; Przebłyski, Teatr Gudejko
Anna Smolar, Orfeusz, TR Warszawa i Kobieta samotna, Teatr Powszechny w Warszawie
Jacek Głomb, Inne rozkosze, Teatr Narodowy w Warszawie
Najlepsza rola kobieca:
Izabela Brejtkop jako Mama, Tęsknię za domem, Teatr Powszechny w Radomiu
Anna Ilczuk, Opowieść zimowa, reż. Pamela Leończyk; Kobieta samotna, reż. Anna Smolar, Teatr Powszechny w Warszawie
Anna Moskal, Wczoraj byłaś zła na zielono, reż. Anna Augustynowicz, Teatr Dramatyczny w Warszawie
Najlepsza rola męska:
Hugo Tarres, Hamlet, reż. Jan Englert, Teatr Narodowy w Warszawie
Oskar Hamerski, Zaćmienie w dwóch aktach, reż. Grzegorz Małecki, Teatr Narodowy w Warszawie
Krzysztof Szczepaniak, Karnawał warszawski, reż. Sławomir Narloch, Teatr Komedia
Grzegorz Artman jako Leontes, Opowieść zimowa, Teatr Powszechny w Warszawie
Najlepsza kobieca rola drugoplanowa:
Agnieszka Wosińska, Anioły w Warszawie, reż. Wojciech Faruga, Teatr Dramatyczny w Warszawie
Maria Ciunelis, Mój syn chodzi, tylko trochę wolniej, reż. Iwona Kempa, Teatr Ateneum
Katarzyna Dorosińska jako Agata, Małżeństwo z kalendarza, reż. Jarosław Tumidajski, Teatr Powszechny w Radomiu
Maria Kłusek, Ferdydurke, reż. Mariusz Malec, Teatr Polonia
Najlepsza męska rola drugoplanowa:
Szymon Kuśmider jako Falstaff, Historia Henryka IV, Teatr Polski w Warszawie
Arkadiusz Janiczek jako grabarz, Hamlet, Teatr Narodowy w Warszawie
Grzegorz Warchoł, Koniec czerwonego człowieka, reż. Krystyna Janda, Teatr Polonia
Grzegorz Falkowski, Wiśniowy sad, reż. Paweł Łysak; Przełamując fale, reż. Ewa Platt; Metoda na serce. Śledztwo, reż. Katarzyna Szyngiera, Teatr Powszechny w Warszawie
Najlepsza adaptacja teatralna/dramaturgia/scenariusz:
Daria Sobik, Opowieść zimowa, reż. Pamela Leończyk, Teatr Powszechny w Warszawie
Agata Duda-Gracz, Ojciec, Akademia Teatralna w Warszawie
Anna Smolar, Tomasz Śpiewak, Orfeusz, reż. Anna Smolar, TR Warszawa;
Najlepsza scenografia:
Marta Zając, Opowieść Wigilijna, reż. Wojciech Czerwiński, Teatr Polski w Warszawie
Weronika Karwowska, Aktorzy w dobrej wierze. Próba, reż. Edward Wojtaszek, Teatr Polski w Warszawie
Aleksandra Reda, Panna Julie, reż. Anna Skuratowicz, Teatr Polski w Warszawie
Antoine Fontaine, Historia Henryka IV, reż. Ivan Alexandre, Teatr Polski w Warszawie
Agata Duda-Gracz, Przebłyski, Teatr Gudejko
Robert Rumas, Wiśniowy sad, reż. Paweł Łysak, Teatr Powszechny w Warszawie
Małgorzata Bulanda, Inne rozkosze, reż. Jacek Głomb, Teatr Narodowy w Warszawie
Najlepsze kostiumy:
Matylda Kotlińska, Piekło – Niebo, reż. Jakub Krofta, Teatr Narodowy w Warszawie
Jana Krynicka, Opowieść Wigilijna, reż. Wojciech Czerwiński, Teatr Polski w Warszawie
Anna Adamek, Karnawał warszawski, reż. Sławomir Narloch, Teatr Komedia
Najlepsza choreografia:
Ewelina Adamska-Porczyk, Na prochach, reż. Robert Talarczyk, Teatr Syrena; Alicji nie będzie, reż. Ewelina Adamska-Porczy, Bartosz Porczyk, Teatr Collegium Nobilium w Warszawie
Michał Cyran, Karnawał warszawski, Teatr Komedia w Warszawie; Jesus Christ Superstar, reż. Agnieszka Płoszajska, Teatr Muzyczny w Toruniu
Alisa Makarenko, Witkacja. Wodewil na krawędzi, Teatr Rampa w Warszawie
Najlepszy ruch sceniczny:
Agata Duda-Gracz i Piotr Wach, Ojciec, Akademia Teatralna w Warszawie
Ewa Konstancja Bułhak, Szaleństwo nocy letniej, Teatr Współczesny w Warszawie
Paweł Aigner, Wady postawy, Teatr Ochoty w Warszawie
Najlepsza muzyka:
Grzegorz Rdzak, Witkacja. Wodewil na krawędzi, reż. Cezi Studniak, Teatr Rampa w Warszawie
Piotr Łabonarski, Opowieść Wigilijna, reż. Wojciech Czerwiński, Teatr Polski w Warszawie
Jakub Gawlik, Karnawał warszawski, reż. Sławomir Narloch, Teatr Komedia w Warszawie
Najlepsza reżyseria światła:
Cezi Studniak, Witkacja. Wodewil na krawędzi, Teatr Rampa w Warszawie
Katarzyna Łuszczyk, Przebłyski, reż. Agata Duda-Gracz, Teatr Gudejko
Damian Pawella, Piekło – Niebo, reż. Jakub Krofta, Teatr Narodowy w Warszawie
Najlepsze wizualizacje:
Pagode Studio, Wicked, reż. Wojciech Kępczyński, Teatr Roma w Warszawie
Stanisław Zaleski, Bajo Bongo, reż. Anna Wieczur, Teatr Roma w Warszawie
Hektor Werios, Widelec w głowie, reż. Tomasz Sapryk, Teatr Kamienica w Warszawie
Najciekawszy debiut reżyserski/aktorski:
Agnieszka Rajda, Ojciec, reż. Agata Duda-Gracz, Akademia Teatralna w Warszawie
Najlepsze przedstawienie teatru muzycznego:
Jesus Christ Superstar, reż. Agnieszka Płoszajska, Teatr Muzyczny w Toruniu
Heathers, reż. Agnieszka Płoszajska, Teatr Syrena w Warszawie
Najlepsze przedstawienie teatru lalkowego:
Zupełnie inne święta, Artur Pałyga, reż. Joanna Zdrada, Teatr Lalka w Warszawie
Trzy piórka, reż. Daria Kopiec, Teatr Guliwer w Warszawie
Wyobraźnia, reż. Julia Szmyt, Teatr Lalka w Warszawie
Najlepszy spektakl taneczny:
Jesus Christ Superstar, reż. Agnieszka Płoszajska, Teatr Muzyczny w Toruniu
Karnawał warszawski, reż. Sławomir Narloch, Teatr Komedia w Warszawie
Najlepszy dyplom:
Wszystkie trzy z Akademii Teatralnej w Warszawie: Ojciec, Mewa, Alicji nie będzie
Największe rozczarowanie:
Faust, reż. Wojciech Faruga, Teatr Narodowy w Warszawie
Laguna, reż. Paweł Sakowicz, TR Warszawa