Inne aktualności
- Francja. Aktorka Elizabeth Duda: chcę wypełnić lukę w obecności poezji Miłosza we Francji 21.12.2024 12:43
- Kraków. Projekt „Kultura – pomimo ciemności i ograniczeń 2024” 21.12.2024 11:27
- Lublin. Gruziński balet, Koncert Wiedeński i noworoczne widowisko w CSK 20.12.2024 17:42
- Warszawa. Fundacja Ivana Wyrypajewa Teal House otworzyła program „Art Integration” 20.12.2024 17:35
- Olsztyn. Spektaklem „Setka Jaracza” teatr obchodzi podwójny jubileusz 20.12.2024 17:02
- Warszawa. „Urodziny Leśmiana”. Koncert relaksacyjny, czytanie performatywne i debata 20.12.2024 16:55
- Dolnośląskie. Teatralne królestwo ustanowiono w Nowinie 20.12.2024 16:35
- Warszawa. Nie żyje Svitlana Oleshko 20.12.2024 14:45
- Kraj. Nowy balet „Dziadek do orzechów i Król myszy” z Opery w Zurychu 20.12.2024 14:29
- Warszawa. O ekologii w operze. Dokumentacja opery „Szczur i Drzewo” 20.12.2024 13:25
- Warszawa. Dramat. I co? Tłumaczenia teatralne. Spotkanie w ramach cyklu „Książka w teatrze” 20.12.2024 13:19
- Lublin. Premiera „Cyberiady” 20.12.2024 13:10
- Toruń. Internetowa premiera filmu dokumentalnego z okazji 10-lecia Teatru Muzycznego 20.12.2024 11:30
- Warszawa. Reportaż z pokazu „Sprawa Dantona. Rekonstrukcja” w niedzielę na VOD Teatru Powszechnego 20.12.2024 11:29
Przedstawienie gdzie chcesz i kiedy chcesz. Oglądanie występów swojego ulubionego teatru przez internet nie stanowi dziś problemu. Właśnie powstała nowa telewizja Televize Naživo (https://nazivo.art/ – przyp. tłum.). „Możecie nas oglądać 24 godziny na dobę. W teatrze zainstalujemy kamery, dzięki którym będziecie mogli zobaczyć go od środka”, wyjaśnia współautor transmisji Viktor Tauš. Pierwszą audycję nowego kanału telewizyjnego obejrzało przez internet niemal siedemdziesiąt tysięcy widzów.
Według rzeczniczki Johany Turnerovej nie wiadomo jeszcze, jaka jest oglądalność Televize Naživo na klasycznych odbiornikach telewizyjnych. Transmisje na żywo można oglądać za darmo, mówi ich reżyser Viktor Tauš.
„Transmisja naziemna może dotrzeć do trzech i pół miliona domów. Możecie nas oglądać 24 godziny na dobę. Oprócz programów oferujemy bycie we wspólnej przestrzeni (chodzi o koncepcję slow TV, pokazującą kulisy teatru – przyp. tłum.). Tu, w teatrze (Jatka 78 – przyp. red. iRozhlas) zainstalujemy kamery, dzięki którym zobaczycie go od środka”, opisuje współautor transmisji Viktor Tauš.
Widzowie mogą potem wybrać z archiwum ulubione wystąpienia i obejrzeć je za opłatą w różnej wysokości. Połowa kwoty trafia do zespołów teatralnych, druga część przeznaczana jest na opłacenie produkcji kolejnych transmisji.
Portal video Dramox
Strona internetowa ruszyła w październiku (https://www.dramox.cz/ – przyp. tłum.). W ofercie ma dziesiątki przedstawień teatralnych, których nagrania można obejrzeć. Według współzałożyciela Martina Zavadila obecnie na platformie zarejestrowanych jest pięć tysięcy użytkowników.
“Podczas pierwszego miesiąca widzowie spędzili dziesiątki tysięcy godzin z czeskim teatrem. Bardzo się z tego cieszymy, ponieważ to jest właśnie powód, dla którego to robimy”, wyjaśnia Martin Zavadil, dodając, że Dramox ponad połowę dochodów z subskrypcji przekazuje konkretnym teatrom, oglądanym przez użytkownika.
“Najpopularniejsze jest Dejvické divadlo z takimi inscenizacjami jak Příběhy obyčejného šílenství [Opowieści o zwyczajnym szaleństwie] czy Teremin, obie z Ivanem Trojanem w roli głównej. Do najchętniej oglądanych teatrów należy także Činoherní klub w Pradze. Na wirtualnym trzecim miejscu plasuje się Jihočeské divadlo z Czeskich Budziejowic.
Za miesięczną opłatę trzystu koron widz może zobaczyć przedstawienia trzydziestu czeskich scen.
#kulturažije [#kulturażyje]
Wiosną telewizja internetowa MALL.TV zaczęła nadawać transmisje na żywo muzyki klasycznej i popularnej. Nie zapomnieli także o teatrze. Oglądalność transmisji po październikowym zamknięciu scen niestety znacząco nie wzrosła. Główny producent Lukáš Záhoř wyjaśnia: „Myślę, że ludzie mają inny nastrój niż wiosną. Nie mogą się doczekać, aby wyjść”.
Mówi również, że najczęściej wyszukiwane przedstawienie na stronie to Černá díra [Czarna dziura]praskiego Dejvického divadla, które zgromadziło już ponad sto pięćdziesiąt tysięcy odsłon.
„Poza tym bardzo dobrze radziło sobie na przykład przedstawienie Společenství vlastníků [Wspólnota właścicieli] grupy VOSTO5, derniera Bláznivého Petříčka [Szalonego Piotrusia] z Taťáną i Vojtěchem Dykovými oraz transmisje Divadla Bez zábradlí”, dodaje.
Telewizja internetowa postanowiła poddać swoje transmisje ocenie ekspertów z Akademii Teatralnej DAMU oraz urzędu miasta Praga.
„To była dobra decyzja, by oferować cały program ‘kultura żyje’ za darmo. Dzięki temu treść znalazła drogę do widzów, a oni do niej. Okazało się, że ludzie byliby skłonni płacić tylko wtedy, gdyby otrzymywał znaczną wartość dodaną – na przykład specjalnie opracowane nagranie przestawienia. A kwota, którą mieli ochotę uiścić za przedstawienie online odpowiadała mniej więcej połowie tradycyjnej ceny biletu”, kończy wypowiedź Lukáš Záhoř.
Tři tygři [Trzy tygrysy]
Własną wideotekę online planuje też uruchomić ostrawski teatr Divadlo Mír, kierowany przez Alberta Čubę.
„Opłata powinna być niższa niż sto koron miesięcznie. O ile widz wykupi subskrypcję na cały rok, cena będzie jeszcze korzystniejsza. Będziemy oferować audiowizualne produkcje Divadla Mír. Na przykład filmy, w przyszłości także seriale albo nagrania przedstawień teatralnych po zdjęciu z afisza”.
Występy grupy komediowej Tři tygři subskrybenci zobaczą wcześniej niż pozostali. Platforma powinna zostać uruchomiona na początku grudnia 2020 (https://www.mirplay.cz/ – przyp. tłum.).
MuzTV
Autorskie przedstawienia oferuje także pilzneński teatr Divadlo J. K. Tyla. Telewizję musicalową (https://www.youtube.com/channel/UCQmq07qkG10GbIfT3tJcfoA – przyp. tłum.) przygotowuje tam z kolegami Lumír Olšovský: „To, że istniejemy także w internecie, wspiera naszą zwykłą działalność oraz może też posłużyć działaniom edukacyjnym”, komentuje szef musicalu, podkreślając, że ze względu na prawa autorskie nie mogą transmitować online musicali ze swojego repertuaru.
„Agencje zawierają z nami umowy określające zakres, w jakim będziemy dzieło eksploatować. My możemy je wystawiać jedynie na żywo. Często musimy też udowadniać, w jakich kostiumach i scenerii”, Olšovský podaje powody, dla których nie mogą przedstawień streamować.
xv