Inne aktualności
- Gdańsk. Zbliża się premiera „Wspólnego pokoju” w Teatrze Wybrzeże 09.12.2024 11:11
- Warszawa. „Przewodnik feministycznej psujzabawy” – premiera TERAZ POLIŻ w Nowym Teatrze 09.12.2024 10:42
- Kielce. Mikro-spektakl wg opowiadań Marka Hłaski w Teatrze Żeromskiego 09.12.2024 10:30
- Łódź. Konkurs w Teatrze im. Stefana Jaracza 09.12.2024 10:18
- Kraków. MOCAK zaprasza na performans choreograficzny „Kantaten” 09.12.2024 10:05
- Kalisz. Koncert bożonarodzeniowy „Mesjasz” w Filharmonii Kaliskiej 09.12.2024 09:55
- Łódź. Roczny budżet gazety miejskiej przewyższy dotacje dla kilku instytucji kultury 09.12.2024 09:35
- USA. Pantofelki Judy Garland z filmu „Czarnoksiężnik z Oz” sprzedane za 28 mln dolarów 09.12.2024 09:22
- Poznań. Ukazała się biografia twórcy teatru lalkowego Janusza Ryl-Krystianowskiego „Z powodu lalek” 09.12.2024 09:00
- Włochy. Znaleziono dwie strony z pierwszej edycji „Boskiej komedii” Dantego 09.12.2024 08:56
- Szczecin. Wznowienie „Hrabiny Maricy” w Operze na Zamku 09.12.2024 08:51
- Warszawa. Pierwsza dama polskiej piosenki – Irena Santor – kończy 90 lat 09.12.2024 08:50
- Kraj. Orszaki Trzech Króli 2025 pod hasłem „Kłaniajcie się królowie!” 09.12.2024 08:46
- Włochy. Opera „Moc przeznaczenia” Verdiego zainaugurowała sezon w La Scali 09.12.2024 08:40
Dyrygencki duet. Opera Śląska ma nowe kierownictwo muzyczne. Od września nadzór nad aktualną działalnością artystyczną Opery Śląskiej sprawują dwaj dyrygenci: Przemysław Neumann - kierownik muzyczny oraz jego zastępca Maciej Tomasiewicz.
W ciągu pięciu lat już po raz trzeci następuje zmiana na tym stanowisku. Przypomnijmy, że w latach 2017-19 kierownikiem muzycznym bytomskiej Opery był mieszkający w Polsce Libańczyk Basem Akiki, natomiast po nim stanowisko to objął Francuz Franck Colombier, któremu niedawno skończy! się. kontrakt. Teraz przyszedł czas na dwójkę polskich dyrygentów młodego pokolenia. Dla publiczności wychowanej na tradycyjnych wzorcach wydawać to się może dziwne, bowiem przyzwyczajona była do stabilności na stanowisku kierownika artystycznego. W historii Opery Śląskiej zapisała się „złota epoka" Napoleona Siessa, który kierował naszym teatrem 15 lat. Z kolei Tadeusz Serafin był dyrektorem Opery Śląskiej przez 28 lat.
Tyle, że obaj - Siess i Serafin - łączyli funkcje dyrektora naczelnego i artystycznego. - Dzisiaj teatry muzyczne funkcjonują inaczej - mówi Łukasz Goik, dyrektor Opery Śląskiej. - Dyrygenci, soliści, artyści chcą podróżować po całym świecie, realizować projekty w różnych krajach. To już nie są czasy „przywiązania" do etatu w jednym miejscu na wiele lat. Coraz częściej teatrami muzycznymi kierują menedżerowie, którzy angażują realizatorów do konkretnych projektów.
Nowy duet sprawujący opiekę muzyczną nad Operą Śląską (chodzi przede wszystkim o stałą pracę z orkiestrą) to dyrygenci jeszcze młodzi, ale już doświadczeni. Przemysław Neumann jest doktorem habilitowanym i profesorem Akademii Muzycznej w Poznaniu, a równocześnie dyrektorem Filharmonii Opolskiej. Maciej Tomasiewicz jest asystentem dyrektora Filharmonii Narodowej w Warszawie Andrzeja Boreyki. Obaj współpracowali już z Operą Śląską. Na przykład Tomasiewicz współpracował w czasie konkursu im. Adama Didura, pod jego kierownictwem muzycznym zrealizowano u nas spektakl baletowy „Szeherazada/Medea".
Czy tak częste zmiany ludzi odpowiedzialnych za kierownictwo muzyczne nie zagrożą artystycznej stabilności Opery Śląskiej? - Trudno mówić o stabilności instytucji kultury w dzisiejszej rzeczywistości, biorąc pod uwagę okres pandemii, później wojny na Ukrainie, a w przypadku Opery Śląskiej dodatkowo remontu, czyli wielkiej przebudowy teatru - odpowiada dyrektor Łukasz Goik. - Niemniej, mimo trudnej sytuacji w której przyszło nam funkcjonować wytyczone przez mnie kierunki rozwoju teatru są realizowane konsekwentnie z dbałością o usatysfakcjonowanie zarówno zespołów artystycznych, jak i naszej publiczności.