27 lutego o godz. 19.00 na www.vod.teatrpolski.pl swoją premierę będzie miało kolejne słuchowisko z cyklu „Teatr w odsłuchu. Odzyskane przedstawienia”. Pierwsza część audialnej wersji powieści Jana Potockiego pt. „Rękopis znaleziony w Saragossie” będzie dostępna na platformie VOD. Premiera drugiej części jest zaplanowana na 6 marca.
Inne aktualności
- Warszawa. Nowy Teatr – jak zostanie wybrany nowy dyrektor 22.01.2025 18:19
- Lublin. Premiera opery „Don Giovanni” – 25 i 26 stycznia 22.01.2025 17:35
- Kraków. „Australia” pierwszą premierą Teatru Słowackiego w nowym roku 22.01.2025 16:56
- Szczecin. Jacek Jekiel wybrany na następną kadencję 22.01.2025 16:41
- Warszawa. TEATR POLSKA 2025. Nabór spektakli do 10 marca 22.01.2025 15:27
- Kraków. Premiera spektaklu inspirowanego historią Św. Faustyny w Łaźni Nowej 22.01.2025 15:23
- Europejskie Stolice Kultury 2025: Chemnitz i Nova Gorica – Gorycja 22.01.2025 15:01
- Łódź. Premiera „Piaskowego Wilka” w Teatrze Pinokio już w sobotę! 22.01.2025 14:29
- Słupsk. Premiera dla najnajów i nowa strona internetowa Teatru Tęcza 22.01.2025 13:47
- Dolnośląskie. Koncert w Sycowie na rzecz rodaków na Wschodzie 22.01.2025 13:45
- Ruda Śląska. Koncert „I love Sinatra” na Walentynki w Teatrze Impresaryjnym im. H. Bisty 22.01.2025 13:36
- Jelenia Góra. „Muzyczne Czwartki” w nowym roku startują 23 stycznia 22.01.2025 13:34
- Wrocław. Na afisz wraca „Historia pewnej taniny” 22.01.2025 12:59
- Warszawa. Premiera „Ślubów panieńskich” Jemmetta w Teatrze Polskim – za tydzień 22.01.2025 12:41
Trudno znaleźć powieść równie fascynującą jak „Rękopis znaleziony w Saragossie” – trudno przeniknąć jej wszystkie tajemnice. Bo tylko do tej tajemniczości nie można mieć tu wątpliwości. Napisana przez Polaka, ale po francusku – nigdy za życia autora w pełni nieopublikowana – stała się punktem wyjścia do nieustających poszukiwań tej jedynej, oryginalnej wersji, gdyż jej najbardziej kanoniczne wydanie okazało się w ogromnym stopniu kreacją pierwszego edytora. Czytelnik wraz z Alfonsem van Worden – próbującym dotrzeć przez góry Sierra Morena do Madrytu – wchodząc w zawiły gąszcz opowieści, gubi się niechybnie i zatapia niczym w labiryncie, który miesza miejsca i czasy. To zagubienie właśnie to jedna z największych przyjemności jakie niesie jej lektura.
Spod powierzchni atrakcyjnych gatunków jak powieść łotrzykowska, powieść grozy czy romans, wyziera - doświadczany przez Potockiego - kryzys oświeceniowego racjonalizmu. Umysł zapada się w sobie i nie jest w stanie ogarnąć otaczającej go rzeczywistości pełnej duchów, zjaw i wydarzeń nadprzyrodzonych. Ludzkie życie – tak, jak je widzi Potocki – staje się wartkim potokiem przypadków, a jeżeli ktoś doszukiwałby się w nim uniwersalnej prawdy czy wiedzy – to nie ma szans na powodzenie. Każda prawda lub ideologia zostaje tu podważona i pokazana z różnych perspektyw.
Do pracy nad audialną wersją powieści Jana Potockiego zaproszony został Paweł Sztarbowski, który odpowiada za reżyserię słuchowiska. W przygotowaniu nagrania uczestniczyli także: Radosław Duda, odpowiedzialny za muzykę oraz Andrzej Brzoska, który realizował nagranie.
W słuchowisku udział wziął cały zespół aktorski TPB w składzie: Sara Celler-Jezierska, Dagmara Mrowiec-Matuszak, Emilia Piech, Michalina Rodak, Małgorzata Trofimiuk, Małgorzata Witkowska, Paweł L. Gilewski, Mirosław Guzowski, Marian Jaskulski, Damian Kwiatkowski, Karol Franek Nowiński, Jerzy Pożarowski, Michał Surówka, Jakub Ulewicz, Marcin Zawodziński.
Nagranie słuchowiska odbyło się w studiu Polskiego Radia w Warszawie.
Adaptacja została opracowana na podstawie ostatniej wersji autorskiej z 1810 roku opracowanej przez François Rosset I Dominique Triaire w tłumaczeniu Anny Wasilewskiej.
Jak uzyskać dostęp do słuchowiska? Wystarczy założyć bezpłatne konto na platformie www.vod.teatrpolski.pl , następnie wybrać konkretne wydarzenie i opłacić dostęp (1zł).