EN

7.12.2024, 14:07 Wersja do druku

Kraków. Boska Komedia po pierwszym dniu

W AST odbyły się dwa pokazy „Fortissimo" w reż. Marcina Libera. W Starym Teatrze zaprezentowano „Matki. Pieśń na czas wojny" Marty Górnickiej. Przed i po spektaklu prowadzono kwestę na rzecz Ukrainy i oddziału, w którym służy pisarz Serhij Żadan. Wieczorem w Teatrze Słowackiego wystawiono „Wesele" w reż. Mai Kleczewskiej, a w Łaźni Nowej „Fobię" w reż. Markusa Öhrna i Karola Radziszewskiego. 

fot. Artur Rakowski

Kraków rozjarzył się neonami Boskiej Komedii

W Łaźni Nowej, w witrynie Narodowego Starego Teatru i w Studiu TVP w Łęgu świeci już neon z wizerunkiem Boskiego Komedianta. Podobny zdobi Klub Festiwalowy w Bunkier Cafe oraz wiele innych festiwalowych scen. W Centrum Festiwalowym w Bunkrze Sztuki można kupić bilety, wziąć udział w debatach, zaopatrzyć się w piękny katalog oraz mapki ze zniżkami do wielu miejsc festiwalowych, czy napić pysznej kawy serwowanej przez Grange Coffee. Zespół Boskiej czeka codziennie od 11 do 18; potem wszyscy podążają do teatru. Każdy widz jest mile widziany!

Pierwszy dzień za nami

W piątek na festiwalowych scenach zagościło pięć spektakli. W Akademii Sztuk Teatralnych na scenie im. Jerzego Treli odbyły się dwa pokazy „Fortissimo" w reż. Marcina Libera. W Narodowym Starym Teatrze na dużej scenie pokazany został spektakl „Matki. Pieśń na czas wojny" Marty Górnickiej. Przed i po spektaklu Andrzej Stasiuk wraz Moniką Sznajderman oraz wolontariuszami prowadzili kwestę na rzecz Ukrainy i oddziału, w którym służy ukraiński pisarz Serhij Żadan. Wieczorem w Teatrze im. Juliusza Słowackiego wystawiono „Wesele" w reż. Mai Kleczewskiej i na dużej scenie w Teatrze Łaźnia Nowa „Fobię" w reż. Markusa Öhrna i Karola Radziszewskiego.

Znakomity start festiwalu

Jakie obrazy zostają po pierwszym dniu festiwalu? Oto subiektywny wybór: nie sposób oglądać wszystkich spektakli, no chyba że ktoś szczęśliwie posiada dar bilokacji: program jest upakowany bardzo gęsto i jednak trzeba wybrać sobie jakąś wiodącą ścieżkę. Mnie w pamięci utkwiły takie obrazy: długa owacja na stojąco po spektaklu „Wesele", kilka bardzo mocnych scen z samego spektaklu m.in. obrazy palących się na łąkach i opustoszałych ulicach miasta stosów słomy, ogień i dym budzące niepokój, jak na obrazach Karola Palczaka. I słowa, tak aktualne, jakby Wyspiański żył dzisiaj i napisał swoją sztukę współcześnie, a nie ponad sto dwadzieścia lat temu.

Na pewno zostają też na dłużej słowa i obrazy ze spektaklu „Matki. Pieśń na czas wojny". Wypowiedź Serhija Żadana wyświetlona na ścianie: „Dziś patrz wyłącznie słów które ratują życie". Rytm tańca i skandowanie. Niekiedy odnieść można było wrażenie że jesteśmy świadkami kobiecej haki – tańca protestu przeciw wojnie i gwałtom wojennym, tańca przeciw wrogom, wreszcie tańca który pozwala wykrzyczeć złość, nabrać siły, zobaczyć że nie jest się osamotnionym.    

 Co w przerwach między spektaklami? Podpowiadamy

Cztery rekomendacje artystyczne - pozafestiwalowe: od 7 grudnia (soboty) nowa wystawa w MuFo Rakowicka; sto kolaży fotograficznych jednej z najwybitniejszych polskich fotografek Zofii Rydet. W nowej siedzibie UFO Gallery (ul. Podwale 6) wystawa bardzo interesujących, z ducha feministycznych prac fińskiej artystki Jósefiny Alanko „Blue Moth". W Pawilonie Czapskiego prezentacja malarstwa kapistów. Last but not least, jak już zawitaliście do Bunkra Sztuki koniecznie zobaczcie ich nowe wystawy m.in. prace grupy artystycznej (związanej z działaniami teatralnymi, performatywnymi) Stacja.Pi.Stacja. Dla posiadaczy dowolnego biletu lub identyfikatora wstęp na wystawy Bunkra tylko 10 zł.

Przypominamy: 17. edycja festiwalu odbywa się pod hasłem „You Are So Fucking Special", inspiracją stał się utwór Radiohead. Dyrektor festiwalu Bartosz Szydłowski podkreślał, że hasło manifestuje akceptację i afirmację różnorodności.W ciągu 10 dni festiwalowych zmagań zobaczyć można ponad dwadzieścia spektakli,  przybędzie ponad setka twórców z całej Polski; najlepsi reżyserzy, reżyserki, aktorzy i aktorki. W Galerii Bunkra Sztuki, festiwalowym centrum prasowym odbędą się debaty poświęcone sztuce scenicznej. Spektakle zakwalifikowane do konkursu Inferno zostaną ocenione przez międzynarodowe jury. W składzie jury znaleźli się: Snježana Abramović Milković z Chorwacji, Francesc Casadesús i Calvó z Hiszpanii, Thobile Maphanga z Republiki Południowej Afryki, Giacomo Pedini z Włoch oraz Deepan Sivaraman z Indii. Twórcy którego z jedenastu spektakli otrzymają nagrodę główną czyli statuetkę Boskiego Komedianta? Werdykt poznamy w przeddzień zakończenia festiwalu, czyli 14 grudnia.

17. edycja Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego BOSKA KOMEDIA, Kraków 6-15 12.2024,  boskakomedia.pl 

Źródło:

Materiał nadesłany