Inne aktualności
- Warszawa. Historyczny układ urbanistyczny placu Teatralnego wpisany do rejestru zabytków 21.11.2024 17:22
- Warszawa. Trwa Przegląd spektakli VOD w Teatrze Powszechnym 21.11.2024 17:12
- Warszawa. Premiera w Teal House: „Mahamaya Electronic Devices” 21.11.2024 17:01
- Warszawa. Wirtualna wystawa „Pamięć teatru. Polska fotografia teatralna od początku istnienia do dziś” 21.11.2024 16:45
- Sopot. Czytanie „Cały Twój” Agaty Olszewskiej w reżyserii Piotra Pacześniaka 21.11.2024 16:34
- Warszawa. Premiera „Pułapki na myszy” w Teatrze Ateneum – w sobotę 21.11.2024 15:36
- Warszawa. „W 80 lat dookoła Syreny” – kalendarz jubileuszowy na rok 2025 21.11.2024 15:25
- Warszawa. MKiDN: Agnieszka Stułka p.o. dyrektora Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa 21.11.2024 14:37
- Gdańsk. Rezydencja na Solo vol. 2. Spektakle taneczne w Żaku 21.11.2024 14:28
- Poznań. Prześluga wg Ratajczaka. Prapremiera „Baśni dla wkur...onych” w Teatrze Nowym 21.11.2024 14:01
- Warszawa. Przedświąteczne plany Teatru Baj 21.11.2024 13:31
- Warszawa. „Dwaj Panowie S.” z almanachem w tle. Spotkanie w ramach cyklu „Książka w teatrze” w IT 21.11.2024 13:30
- Wrocław. Film z autorską audiodeskrypcją Doroty Masłowskiej rozpoczyna festiwal Korelacje 21.11.2024 13:27
- Gdynia. „Quo vadis” od kulis. Projekcja filmu „Rzym to kabaret” w Teatrze Muzycznym 21.11.2024 12:17
Monodram o Ewie Demarczyk, wielkiej postaci polskiej sceny muzycznej, przygotowuje Teatr Polski w Bielsku-Białej. Jak podał impresariat, „spektakl rodzi się z fascynacji konkretnym momentem w biografii Demarczyk, w którym Czarny Anioł zamilkł”.
„To biografia i twórczość artystki obserwowana z perspektywy milczenia. Ten spektakl – jego treść, forma, przekaz – wyrasta z tej fascynacji. Opowiada o Demarczyk, która zamilkła. I będąc w tym milczeniu, w nie-działaniu, w porzuceniu roli – obserwuje kim była, kim naprawdę jest i kim mogłaby się stać” – podał impresariat bielskiej sceny.
Tekst monodramu stworzyła Zuzanna Bojda, która znana jest bielskiej widowni z takich tytułów, jak „Wyspa Kalina” czy „Ciało Bambina”. Rolę Ewy Demarczyk wykona aktorka i wokalistka Marta Gzowska-Sawicka. W spektaklu zabrzmią m.in. takie pieśni, jak „Tomaszów”, „Groszki i róże”, „Karuzela z Madonnami” czy „Grande Valse Brillante”.
Reżyserem jest Tomasz Fryzel. Scenografię i kostiumy przygotował Szymon Szewczyk. Muzyka i aranżacje piosenek są dziełem Nikodema Dybińskiego. Światłem pokieruje Klaudyna Schubert.
Premiera monodramu na małej scenie zaplanowana została na 3 grudnia.
Ewa Demarczyk żyła w latach 1941-2020. Była jedną z najbardziej charyzmatycznych postaci polskiej sceny muzycznej. Przez dekadę związana była z krakowską Piwnicą pod Baranami. Występowała m.in. w paryskiej Olympii, w Genewie, z okazji 20-lecia powstania ONZ, i w Nowym Jorku.
To trzecia premiera Teatru Polskiego w tym sezonie, po „Skąpcu” Moliera oraz „Sztukmistrzu z miasta Lublina” Isaaca Bashevisa Singera.
Bielski teatr powstał w 1890 r. Pierwszą premierą był szekspirowski "Sen nocy letniej". Do końca II wojny światowej działał jako zawodowa scena niemiecka, a od 1945 r. jako polska.