23.02.2021, 11:50 Wersja do druku

Białystok. "Stworzenie świata" J. Haydna w piątek w OiFP - z udziałem publiczności!

Słynne, monumentalne oratorium „Stworzenie świata” Josepha Haydna w wykonaniu Orkiestry i Chóru Opery i Filharmonii Podlaskiej pod batutą Przemysława Neumanna z udziałem solistów: Bożeny Bujnickiej – sopran, Łukasza Gaja – tenor, Patryka Rymanowskiego – bas, Hanny Różankiewicz – mezzosopran usłyszymy w piątkowy wieczór przy Odeskiej. Chór przygotowała Maestra Violetta Bielecka. 

Oratorium "Stworzenie świata" J. Haydna to dziękczynienie kompozytora za cud boskiego stworzenia. Kompozytor, nawiązując do tradycji oratoryjnej J. F. Haendla, napisał uporządkowane w swej strukturze dzieło, obfitujące w muzyczną symbolikę. Autorem libretta jest angielski poeta Thomas Lindley, a treść oparł na Księdze Rodzaju Starego Testamentu oraz siódmej i ósmej części „Raju utraconego” Johna Miltona. Tekst opracował i przetłumaczył na język niemiecki baron Gottfried van Swieten. Oratorium ma budowę trzyczęściową: część I przedstawia pierwsze cztery dni stworzenia świata, część II – dzień piąty i szósty, część III jest hymnem pochwalnym dla Boga, głoszonym siódmego dnia. Bohaterowie dwóch pierwszych części: Gabriel (sopran), Uriel (tenor) i Raphael (bas) prezentują fragmenty Księgi Rodzaju. Całość Oratorium spinają muzyczne klamry: Prezentacja chaosu oraz Śpiewajcie Panu, wszystkie głosy. Fragment I stała się światłość! na stulecia stał się wzorem obrazowania sfery jasności w muzyce, przejścia z ciemności w światło. Rozmach w warstwie muzycznej, jaki nadał kompozytor „Stworzeniu świata” pozwala zaliczyć utwór do arcydzieł muzyki oratoryjnej.

Oratorium wykonano po raz pierwszy w 1798 r. w Wiedniu.

Koncert odbędzie się z udziałem publiczności. Serdecznie zapraszamy!

KONCERT ORATORYJNY

26 II 2021
Duża scena, ul. Odeska 1, godz.19.00

Artyści
Orkiestra i Chór Opery i Filharmonii Podlaskiej

Przemysław Neumann – dyrygent
Bożena Bujnicka – sopran

Łukasz Gaj – tenor

Patryk Rymanowski – bas

Hanna Różankiewicz – mezzosopran

Violetta Bielecka – przygotowanie chóru

Program

Franz Joseph Haydn (1732-1809)

Oratorium "Stworzenie świata" Hob. XXI/2

Część pierwsza

Einleitung Die Vorstellung des Chaos

1. Rezitativ mit Chor (Raphael, Chor, Uriel) Im Anfange schuf Gott Himmel und Erde

2. Arie mit Chor (Uriel, Chor) Nun schwanden vor dem heiligen Strahle

3. Rezitativ (Raphael) Und Gott machte das Firmament

4. Chor mit Sopransolo (Gabriel) Mit Staunen sieht das Wunderwerk

5. Rezitativ (Raphael) Und Gott sprach: Es sammle sich das Wasser

6. Arie (Raphael) Rollend in schäumenden Wellen

7. Rezitativ (Gabriel) Und Gott sprach: Es bringe die Erde Gras hervor

8. Arie (Gabriel) Nun beut die Flur dasfrische Grün

9. Rezitativ (Uriel) Und die himmilschen Heerscharen

10. Chor Stimmt an die Saiten
11. Rezitativ (Uriel) Und Gott sprach: Es sei’n Lichter an der Feste des Himmels
12. Rezitativ (Uriel) In vollem Glanze steigetjetzt

13. Chor mit Soli (Chor, Gabriel, Uriel, Raphael) Die Himmel erzählen die Ehre Gottes

Część druga

14. Rezitativ (Gabriel) Und Gott sprach: Es bringe das Wasser
15. Arie (Gabriel) Auf starkem Fittiche schwinget sich der Adler stolz

16. Rezitativ (Raphael) Und Gott schuf groβe Walfische

17. Rezitativ (Raphael) Und die Engel rührten ihr’ unsterblichen Harfen

18. Terzett (Gabriel, Uriel, Raphael) In holder Anmut stehn

19. Chor mit Soli (Gabriel, Uriel, Raphael, Chor) Der Herr ist groβ in seiner Macht

20. Rezitativ (Raphael) Und Gott sprach. Es bringe die Erde hervor lebende Geschöpfe

21. Rezitativ (Raphael) Gleich öffnet sich der Erde Schoβ

23. Rezitativ (Uriel) Und Gott schuf den Menschen

24. Arie (Uriel) Mit Wϋrd’ und Hoheit angetan

25. Rezitativ (Raphael) Und Gott sah jedes Ding

26. Chor Vollendet ist das groβe Werk

27. Terzett (Gabriel, Uriel, Raphael) Zu dir, o Herr, blickt Alles auf

28. Chor Vollendet ist das goβe Werk

Część trzecia

29. Rezitativ (Uriel) Aus Rosenwolken bricht

30. Duett und Chor (Eva, Adam, Chor) Von deiner Güt’,o Herr und Gott

32. Duett (Adam, Eva) HoIde Gattin, dir zur Seite

33. Rezitativ (Uriel) O glücklich Paar

34. Schluβchor Singt dem Herren alle Stimmen!

PRZEMYSŁAW NEUMANN

Dyrektor Filharmonii Opolskiej od 2015 r. Inicjator cyklu koncertów Polska Muzyka Zapomniana (prezentującego muzykę polską niesłusznie zapomnianą, głównie utwory skomponowane w czasie zaborów) i serii wydawniczej o tym samym tytule. Prowadząc Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Opolskiej dokonał również szeregu nagrań płytowych skupionych wokół dorobku polskich kompozytorów. Jest absolwentem Poznańskiej Szkoły Chóralnej Jerzego Kurczewskiego oraz Szkoły Muzycznej II stopnia im. Fryderyka Chopina w Poznaniu w klasie śpiewu. W poznańskiej Akademii Muzycznej ukończył studia na kierunku dyrygentura symfoniczno-operowa w klasie prof. Jerzego Salwarowskiego oraz prof. Antoniego Grefa. Jest laureatem I nagrody na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Ludomira Różyckiego w Gliwicach w 1999 r. W 2002 r. na III Przeglądzie Młodych Dyrygentów w Białymstoku zajął III miejsce. Jako dyrygent prowadził orkiestry Filharmonii Narodowej w Warszawie, Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus, Filharmonii Poznańskiej, Białostockiej, Koszalińskiej, Gorzowskiej, Częstochowskiej, Lubelskiej, Krakowskiej, Szczecińskiej, Śląskiej w Katowicach, Dolnośląskiej w Jeleniej Górze, Świętokrzyskiej w Kielcach, Opery Bałtyckiej oraz Toruńską Orkiestrę Symfoniczną. Już podczas studiów nawiązał współpracę z poznańskim Teatrem Muzycznym, do 2013 r. będąc jego dyrygentem i kierownikiem orkiestry. Przez 9 sezonów artystycznych przygotował kilka premier oraz poprowadził kilkaset spektakli i koncertów. Współpracował z Teatrem Wielkim w Poznaniu oraz Gliwickim Teatrem Muzycznym. W 2009 r. podjął pracę dydaktyczną w katedrze dyrygentury Akademii Muzycznej w Poznaniu, w latach 2019-20 był jej kierownikiem. W 2017 r. uzyskał tytuł doktora habilitowanego sztuk muzycznych, a w 2019 – profesora uczelnianego. W Alma Mater zrealizował wiele projektów edukacyjno-artystycznych, m.in. koncerty z akademicką Orkiestrą Symfoniczną, Orkiestrą Sinfonietta, coroczne operowe spektakle studenckie w Teatrze Wielkim w Poznaniu czy też koncerty w ramach cyklu Kreaspiracje.

BOŻENA BUJNICKA

Sopran, reżyser. Z wyróżnieniem ukończyła studia na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie na wydziale wokalno-aktorskim w klasie prof. Izabeli Kłosińskiej (2016). W ramach programu Erasmus kształciła się w Guildhall School of Music and Drama w Londynie w klasie prof. Rudolfa Piernaya (2015/2016). W 2017 r. ukończyła Program Kształcenia Młodych Talentów Akademia Operowa w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej, gdzie pracowała pod okiem Izabeli Kłosińskiej, Eytana Pessena i Matthiasa Rexrotha. W trakcie studiów debiutowała w tytułowej roli w „Koronacji Poppei” Monteverdiego (Collegium Nobilium). Jej profesjonalny debiut sceniczny miał miejsce na deskach Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w 2015 r. w partii Amora w „Orfeuszu i Eurydyce” Glucka (reż. M. Treliński). Od tamtej pory występowała jako Eurydyka, Donna Elvira („Don Giovanni” Mozarta), Hrabina („Wesele Figara” Mozarta), Miss Jessel („Dokręcanie śruby” Brittena), Iris („Guru” Petitgirarda), Skierka („Goplana” Żeleńskiego) i in. Jest laureatką wielu konkursów krajowych i międzynarodowych oraz stypendystką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Obecnie występuje w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej, Operze na Zamku w Szczecinie oraz w Operze Wrocławskiej. Rozwija umiejętności reżyserskie. Napisała scenariusze i wyreżyserowała dwa spektakle dla dzieci („Małe Wesele Figara” oraz „Zosia Samosia”). W 2017 r. w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej miał miejsce jej profesjonalny debiut reżyserski, którym była skrócona wersja „Czarodziejskiego fletu” W. A. Mozarta – „O Królestwie Dnia i Nocy” oraz zaczarowanych instrumentach. Spektakl wszedł do repertuaru tej sceny na sezon 2017/18. Jako reżyser i śpiewaczka uczestniczyła w kursach ENOA „Miniatury: Tworzenie opery i teatru muzycznego dla dzieci i młodzieży” w La Monnaie i LOD w Belgii. W 2018 r. pracowała jako asystent reżysera przy operze „Farnace” Vivaldiego (reż. Natalia Kozłowska) oraz przy światowej premierze „Guru Petitgirarda” (reż. Damian Cruden). Była reżyserem multimediów w spektaklu operowym „Faust” Radziwiłła przed Pałacem w Nieborowie (reż. Jitka Stokalska). W 2018 r. wyreżyserowała mapping 3D zrobiony przez Clockwork Multimedia Studio dla JSW SA (COP 24 Szczyt Klimatyczny ONZ - Katowice 2018).

ŁUKASZ GAJ

Tenor, dyrektor Centrum Paderewskiego w Kąśnej Dolnej. Laureat wielu konkursów, w tym: nagrody specjalnej na Międzynarodowym Konkursie Śpiewaczym im. I. Godina w Vrable, 3. nagrody na Międzyuczelnianym Konkursie „W kręgu słowiańskiej muzyki wokalnej” w Katowicach. Brał udział w wielu festiwalach, m. in.: Europejski Festiwal im. J. Kiepury w Krynicy-Zdroju, XX Śląski Festiwal im. L. van Beethovena, X Jubileuszowy Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej im. M. Borsiga, VII Festiwalu „Bel Canto” w Nałęczowie, gdzie otrzymał nagrodę Złotego Słowika. Współpracuje z Operą Wrocławską, gdzie wykonuje partie m. in.: Nemorina („Napój Miłosny”), Ferranda („Cosi Fan Tutte”), Tamina („Czarodziejski flet”), Hrabiego Almavivy („Cyrulik sewilski”), Don Ottavia („Don Giovanni”), z Teatrem Wielkim w Poznaniu, Gliwickim Teatrem Muzycznym, Operą Nova w Bydgoszczy.

PATRYK RYMANOWSKI

Bas. Ukończył studia z wyróżnieniem w klasie śpiewu solowego prof. dr hab. Wojciecha Maciejowskiego i mgr. Jarosława Bręka w Akademii Muzycznej im I. J. Paderewskiego w Poznaniu. Jest laureatem licznych Konkursów Wokalnych, m.in.: I nagrody, Grand Prix oraz Nagrody Specjalnej na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Imricha Godina – Juventus Canti we Vrablach (Słowacja) w 2006 r., III nagrody oraz dwóch nagród specjalnych na Międzynarodowym Konkursie im. Ady Sari w Nowym Sączu (Polska) w 2007 r., a także II nagrody ( I nie przyznano) na Międzynarodowym Konkursie im. Miklasa Schneidera w Trnawie (Słowacja) w 2008 r. W 2007 r. otrzymał „Stypendium dla młodych twórców poznańskiego środowiska muzycznego”. Brał udział w licznych festiwalach m.in. Musikfesttage an der Oder, Schleswig-Holstein Musik Festival, Festiwal Moniuszkowski w Kudowie Zdrój. W ramach Międzynarodowego Festiwalu Operowego w Hiszpańskim Santander wystąpił jako Raphael i Adam w „Stworzeniu świata” J. Haydna. Od 2007 r. współpracuje z Teatrem Wielkim im Stanisława Moniuszki w Poznaniu gdzie występuje jako m.in. Faraon w „Aidzie” G. Verdiego, Markiz di Calatravo w „Mocy przeznaczenia” G. Verdiego, Lizandro w „The Fairy Queen” H.Persla, Perczyk w” Skrzypku na dachu” G. Bocka, Raphael i Adam w „Stworzeniu świata” J. Haydna. Współpracuje również z Teatrem Wielkim – Operą Narodowa w Warszawie, gdzie w 2009 r. zadebiutował w partii Gubetty w „Lukrecji Borgii” G. Donizettiego, a w 2011 r. u boku Edity Gruberovej wystąpił w koncertowej wersji opery „Roberto Devereux” G. Donizettiego. Występuje również w Teatrze Polskim w Poznaniu w sztuce „Amadeusz” Petera Shaffera. Od 2012 r. na stałe związany z Teatrem Wielkim w Łodzi, gdzie zadebiutował w roli Talbota w „Marii Stuart” G. Donizettiego. Koncertował z wieloma polskimi orkiestrami, z towarzyszeniem Accademii dell’ Arcadia nagrał płyty „Missa in Nativitate Domini” oraz operę „Les Moissinneurs” E. Duniego. W swoim repertuarze posiada dzieła muzyki oratoryjno-kantatowej, takie jak: „Pasja wg. Św. Jana”, „Pasja wg . Św. Mateusza” i „Magnificat” J.S. Bacha, „Mesjasz” G.F. Händla, „Requiem” W.A. Mozarta, „Requiem” G. Verdiego, IX Symfonia L. van Beethovena, „Carmina Burana” C. Orfa.

HANNA RÓŻANKIEWICZ

Mezzosopran. Absolwentka Wydziału Wokalno-Aktorskiego Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w klasie śpiewu solowego dr D. Radomskiej. Swoje umiejętności wokalne doskonaliła także w trakcie kursów i warsztatów, prowadzonych przez m.in. prof. U. Kryger, prof. A. Radziejewską, prof. J. Rappé, J. Laszczkowskiego. Od 2011 r. związana jest z Operą i Filharmonią Podlaską, na stałe współpracuje też z orkiestrami Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, Orkiestrą Symfoniczną OiFP oraz Suwalską Orkiestrą Kameralną. W 2011 r. wystąpiła na scenie Białostockiego Teatru Lalek jako Zuzanna w studenckiej realizacji „Wesela Figara” W.A. Mozarta, obecnie gra Meg Giry w musicalu „Upiór w operze” w reż. W. Kępczyńskiego oraz Papagenę i III Damę w operze „Czarodziejski flet” W.A. Mozarta w reż. J. Marszewskiego. Laureatka II miejsca w I Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Hetmanowej I. Branickiej w Białymstoku (2010). Stypendystka Marszałka Województwa Podlaskiego w dziedzinie twórczości artystycznej oraz Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za wyróżniające osiągnięcia w nauce oraz sukcesy artystyczne.

VIOLETTA BIELECKA

Dyrygent i kierownik artystyczny Chóru Opery i Filharmonii Podlaskiej – Europejskiego Centrum Sztuki w Białymstoku, ceniony pedagog. Od 1 grudnia 2020 roku pełni obowiązki dyrektora Opery i Filharmonii Podlaskiej. Absolwentka dyrygentury chóralnej w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie, Podyplomowych Studiów Chórmistrzowskich i Emisji Głosu przy Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy. W 2000 r. z rąk Prezydenta RP otrzymała tytuł profesora sztuk muzycznych. Jest profesorem zwyczajnym Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Białymstoku. Była inicjatorem i organizatorem Międzynarodowych Warsztatów Młodzieży Polskiej i Polonijnej Polskiej Filharmonii Pokoju, a w latach 1995-1997 konsultantem wokalnym Chóru Operowego Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie. W latach 1995-2017 pełniła funkcję Prezesa Stowarzyszenia Miłośników Muzyki Chóralnej „Cantica Cantamus” w Białymstoku, przy którym w latach 1998-2006 prowadziła Białostocki Chór Kameralny. Chóry prowadzone przez nią zdobyły wiele cennych nagród i wyróżnień. Chór OiFP otrzymał liczne nominacje oraz nagrody „Fryderyk” (2009, 2016, 2017) oraz prestiżową nagrodę płytową International Classical Music Award (2018). Przygotowała zespół do koncertów, transmisji radiowych i telewizyjnych oraz światowych nagrań CD w ramach Festiwalu Muzycznego „Chopin i jego Europa”, Wielkanocnego Festiwalu L. van Beethovena, Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Żydowskiej „Warszawa Singera”, Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Sakralnej „Gaude Mater” w Częstochowie, Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”, Międzynarodowego Festiwalu i Konkursu Indywidualności Muzycznych im. A. Tansmana w Łodzi oraz Festiwalu „Katowice Kultura Natura”. Jej zasługi dla kultury polskiej oraz za kształtowanie wizerunku artystycznego Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina zostały nagrodzone Grand Prix Rektora UMFC (2019). Uhonorowana Teatralną Nagrodą Muzyczną im. J. Kiepury (2019), Odznaką Honorową Województwa Podlaskiego w dziedzinie upowszechniania kultury muzycznej nadaną przez Zarząd Województwa Podlaskiego (2018), Nagrodą Prezydenta Miasta Białegostoku za całokształt dokonań artystycznych (2016), Medalem „Zasłużony dla UMFC” nadanym przez Rektora prof. dr hab. Ryszarda Zimaka (2014), Złotym Medalem nadanym przez Prezesa Stowarzyszenia Wspólnota Polska w Warszawie (2012), Złotym Medalem za Długoletnią Służbę nadanym przez Prezydenta RP Bronisława Komorowskiego (2010), Nagrodą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego I stopnia za osiągnięcia artystyczne i dydaktyczne (2009), Medalem Komisji Edukacji Narodowej (MEN 2009), Srebrnym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” (2008), Odznaką honorową „Zasłużony dla Kultury Polskiej” (2006), Złotym Krzyżem Zasługi nadanym przez Prezydenta RP (2002), Nagrodą Marszałka Województwa Podlaskiego (2002), Nagrodą Prezydenta Miasta Białegostoku za działalność organizatorską, związaną z popularyzowaniem dziedzictwa kulturowego na Wschodzie poprzez działalność Polskiego Chóru Pokoju (2000), Złotą odznaką „Zasłużony Białostocczyźnie” (1992) oraz Złotym Krzyżem Zasługi nadanym przez Prezydenta RP (1990). W 2013 r. odebrała w Poznaniu Nagrodę im. J. Kurczewskiego za wybitne osiągnięcia w dziedzinie chóralistyki i propagowanie muzyki polskiej, przyznaną przez Kapitułę Nagrody im. J. Kurczewskiego. Od 2010 r. należy do Akademii Fonograficznej zrzeszającej muzyków, autorów, kompozytorów, producentów muzycznych, dziennikarzy i branżę fonograficzną, która dokonuje oceny wydawnictw fonograficznych oraz wyboru laureatów nagród „Fryderyk


Źródło:

Materiał nadesłany