Instytut Grotowskiego zaprasza w sierpniu na warsztaty teatru fizycznego „Contradictions – dynamiczne połączenie performatywnej obecności” prowadzone przez Mateja Matejkę.
Inne aktualności
- Francja. Aktorka Elizabeth Duda: chcę wypełnić lukę w obecności poezji Miłosza we Francji 21.12.2024 12:43
- Kraków. Projekt „Kultura – pomimo ciemności i ograniczeń 2024” 21.12.2024 11:27
- Lublin. Gruziński balet, Koncert Wiedeński i noworoczne widowisko w CSK 20.12.2024 17:42
- Warszawa. Fundacja Ivana Wyrypajewa Teal House otworzyła program „Art Integration” 20.12.2024 17:35
- Olsztyn. Spektaklem „Setka Jaracza” teatr obchodzi podwójny jubileusz 20.12.2024 17:02
- Warszawa. „Urodziny Leśmiana”. Koncert relaksacyjny, czytanie performatywne i debata 20.12.2024 16:55
- Dolnośląskie. Teatralne królestwo ustanowiono w Nowinie 20.12.2024 16:35
- Warszawa. Nie żyje Svitlana Oleshko 20.12.2024 14:45
- Kraj. Nowy balet „Dziadek do orzechów i Król myszy” z Opery w Zurychu 20.12.2024 14:29
- Warszawa. O ekologii w operze. Dokumentacja opery „Szczur i Drzewo” 20.12.2024 13:25
- Warszawa. Dramat. I co? Tłumaczenia teatralne. Spotkanie w ramach cyklu „Książka w teatrze” 20.12.2024 13:19
- Lublin. Premiera „Cyberiady” 20.12.2024 13:10
- Toruń. Internetowa premiera filmu dokumentalnego z okazji 10-lecia Teatru Muzycznego 20.12.2024 11:30
- Warszawa. Reportaż z pokazu „Sprawa Dantona. Rekonstrukcja” w niedzielę na VOD Teatru Powszechnego 20.12.2024 11:29
Sprzeczność (contradiction) jako logiczna niezgodność sądów skłania nas do spojrzenia na sprawy z szerszej perspektywy, obejmującej obszar rozciągający się między logicznym rozumowaniem a pierwotnym instynktem. Wyjścia poza podział na to, co dobre i złe, prawdziwe i nieprawdziwe. Sprzeczność wzywa nas do otwartości na spotkanie z samym sobą, oko w oko. Serca i mózgi eksplodują i liczy się tylko intencja poszukującego. Pragniemy przedefiniować ograniczenia, zdekodować sposób tworzenia, pokazać, że działanie performatywne można kształtować wieloma różnymi środkami i że można odkryć wiele innych sposobów myślenia o teatrze, aktorstwie i tańcu. Sprzeczności pozwalają przekroczyć ograniczenia, które na siebie nałożyliśmy i w wielu przypadkach nawet nie mieliśmy czasu, by je zauważyć. Nie potrzeba nam wiele ponad ludzką obecność i zaangażowanie.
Warsztaty są przeznaczone dla tancerzy i aktorów oraz wszystkich tych, którzy poszukują niezawodnych narzędzi osobistej ekspresji artystycznej.
Contradictions to metoda, która pozwala przedefiniować różnice tak, żeby funkcjonowały obok siebie intensywniej, w sposób bardziej świadomy i wyważony.
Uczestnicy zapoznają się z następującymi elementami:
rytuał środowiska pracy opartego na szacunku i skupieniu
budowanie osobistej, codziennej praktyki fizycznej
wrażliwość i słuchanie przez partnera i grupę
rozbudzenie intuicyjnego ciała
siła wspólnej obecności i twórczych improwizacji
ponowne odkrywanie anatomii, wyzwolenie zdolności fizycznych bez względu na wcześniejsze doświadczenie ruchowe
świadomość napięcia mięśni i ogólnej dynamiki organizmu oraz ich wykorzystanie
narzędzia służące do budowania oryginalnych struktur fizycznych
autorskie ćwiczenia nawiązujące do pracy laboratoryjnej Jerzego Grotowskiego
przeżycie przygody dzięki nieprzewidywalnym kompozycjom działań performatywnych
Metoda Contradictions pomaga uczestnikom przekroczyć własne granice, wyjść poza ich strefy komfortu lub skonfrontować się z nimi, a także wykroczyć poza ich fizyczne przyzwyczajenia. Umożliwia nam w chwili tworzenia zintegrować intuicję i kalkulację, namysł i spontaniczność.
Matej Matejka (Słowacja) jest badaczem teatralnym, aktorem, pedagogiem, reżyserem, liderem i założycielem Studia Matejka. Mieszka we Wrocławiu. Studiował aktorstwo w Państwowym Konserwatorium w Bratysławie (Słowacja), a następnie na Uniwersytecie JAMU w Brnie (Czechy).
Od 2005 roku współpracownik Instytutu Grotowskiego, a także aktor Teatru ZAR, który występuje w spektaklach: „Anhelli. Wołanie” oraz „Cesarskie cięcie. Próby o samobójstwie” (Herald Angel i Total Theathe Award na festiwalu w Edynburgu w 2012). Od 2010 roku twórca i lider Studia Matejka, aktorskiego laboratorium fizycznej ekspresji, działającego przy Instytucie Grotowskiego.
Wyreżyserował m.in. przedstawienia: „Echa odbite od ścian podziemia brzmią donośniej niż odgłosy twoich kroków nade mną” (wspólnie z Yurim Kordonskim), „The Woman Decomposed”, „Charmolypi” oraz „Dziwne Szczęście lub to, czego nie pamiętam z naszych spotkań” (Special Mention Award podczas BE Festival w Birmingham w 2014), „The Web” i „BOI”.
W latach 2001–2006 był aktorem praskiego studia teatralnego Farma v jeskyni, współtworząc spektakle, m.in. wielokrotnie nagradzany „Sclavi/Pieśń Emigranta” (Total Theatre Award, Fringe First, Herald Angel, The Alfred Radok’s Prize, The Grand Prix Golden Laurel Wreath).
W 2014 roku wyreżyserował i wyprodukował przedstawienie site-specific „Harmonia Przeciwstawień. Polska” w Browarze Mieszczańskim we Wrocławiu, a w 2017 „Palimpsesty przestrzeni. Rekonstrukcja” w pałacu w Gorzanowie.
Ukończył przygotowywany przez półtora roku interaktywny spektakl „Wściekły człowiek. Wariacje w obronie gniewu” (kwiecień 2018), prezentowany w Instytucie Grotowskiego we współpracy z międzynarodowym zespołem złożonym z dziewięciu aktorów i tancerzy. Spektakl jest finalistą Konkursu na Najlepszy Spektakl Teatru Niezależnego „The best OFF”.
W latach 2012 i 2014 wyreżyserował siedem filmów krótkometrażowych: „Pearadise”, „Life While You Wait”, „Twenty Second Street”, „Juste comme ça”, „The Desire”, „The Mess”, „Conflicts of Apathy” (pierwsza nagroda na Festiwalu NuVideoDance w Bratysławie w 2014). „Pearadise” zdobył główną nagrodę w kategorii najlepszy film zagraniczny na Los Angeles International Underground Film Festival w 2013.
Jako reżyser i pedagog jest zaangażowany w pracę nad fizyczną ekspresją aktora i tancerza. Czerpiąc inspirację zarówno z rosyjskich studiów wczesnego XX wieku, z dziedzictwa Jerzego Grotowskiego oraz Tanztheater, jego techniki treningowe i pedagogika opierają się na pograniczu między tańcem a teatrem, między psychofizyczną ekspresją a strukturalną stylizacją.
Rozwinął różne cykle warsztatów: „Budzenie słuchającego ciała”, „Sprzeczności”, „Zmienna droga do działania”, „Taniec podobieństw”. Prowadził warsztaty w teatrach i na uniwersytetach na całym świecie, m.in. w Wenezueli (UNEARTE), USA (California University of Arts, Double Edge Theatre, Charles Working Theatre w Bostonie), Indiach (National School of Drama w Nowym Delhi), Grecji (DS Delos Dimitry Hatoupi w Atenach), Wielkiej Brytanii (Uniwersytet Salford), Francji (Au Brana), Kanadzie (Theatre Alberta, Edmonton), Hiszpanii (AISGE Barcelona) oraz Libanie i Korei Południowej.
Więcej informacji: pl.matejmatejka.com
czw.–pt. 20–28/08/2020
Brzezinka, leśna baza Instytutu Grotowskiego
Zapisy do 18 sierpnia
W językach angielskim i polskim
Koszt: 1980 PLN (zgłoszenie i wpłata zaliczki do 25 lipca 2020)
Koszt: 2220 PLN (zgłoszenie i wpłata zaliczki po 25 lipca 2020)
Zaliczka wynosi 250 zł i jest bezzwrotna.
Zapisy będą prowadzone na podstawie kolejności zgłoszeń i terminu wpłaty zaliczki.
Cena obejmuje zakwaterowanie w leśnej bazie Instytutu Grotowskiego w Brzezince, transport między Wrocławiem a Brzezinką (zapewnia organizator) oraz wyżywienie przez cały okres trwania warsztatów (śniadanie, obiad, kolacja, ciepłe napoje, woda pitną).
Prosimy o przesłanie wypełnionego formularza zgłoszenia i CV w terminie do 18 sierpnia 2020 roku na adres [email protected]. Liczba miejsc ograniczona.
Prosimy o przesłanie wypełnionego formularza zgłoszenia i CV w terminie do 18 sierpnia 2020 roku na adres [email protected]. Liczba miejsc ograniczona.