EN

4.09.2023, 12:40 Wersja do druku

Wolność dla pioruna w muzyce

O koncercie symfonicznym {oh!} Orkiestry Martyny Pastuszki i solistów Pedro Lopeza Salasa i Aleksandry Świgut w Studio Koncertowym Lutosławskiego podczas Festiwalu Chopin i Jego Europa 2023 pisze Reda Paweł Haddad w Teatrze dla Wszystkich.

fot. mat. organizatora

Ten moment tuż przed pierwszym dźwiękiem, ta chwila absolutnego skupienia. Jak spokój przed burzą. Za chwilę dyrygent uniesie swoje uzbrojone w pałeczkę ramię, nada całości rytm, tempo, charakter. Muzyka przejmie ciała, umysły muzyków i publiczności. Fascynuje mnie ten determinizm, nieuniknioność losu, ten gest dyrygenta, który tworzy możliwość wszystkiego, pod warunkiem, że artyści ułożą to w zgodzie z partyturą. To trochę tak jakby nieżyjący kompozytor poruszał żywymi ludźmi i wciąż wywierał wpływ na odbiorców swojej muzyki setki lat po śmierci.

Muzyczny channeling

Dla mnie muzyka jest teatralna, jest emocjonalna, jest dramatyczna. Potrzebuję, aby koncert był więcej niż koncertem, abym mógł czuć temperament i charakter wykonawców. Muzyka jest zbyt ważna, aby nie wyrażać się w niej indywidualnie.

Nie ma nic wstrętniejszego niż muzyka bez ukrytego znaczenia*

Dlatego siódmy wieczór Festiwalu Chopin i Jego Europa 2023 zaintrygował mnie i dał dużo muzycznej przyjemności. Najpierw,  pewnie dyrygująca i grająca na skrzypcach szefowa {oh!} Orkiestry Martyna Pastuszka daje pierwszy znak swoim muzykom. Początek muzyki powoduje stopniowo rosnące oczekiwanie. Wreszcie jest! Pedro Lopez Salas – pierwszy solista wieczoru – zaczyna jakby nieśmiało i stopniowo budzi śpiącego w sobie dynamicznego, tryumfującego tygrysa. Znakomity występ. Następnie na scenę wchodzi Aleksandra Świgut. Spokojna, opanowana, wyważona. Jej fryzura podpowiada nam jednak, że możemy spodziewać się czegoś indywidualnego i niebanalnego. Zaczyna podobnie jak poprzednik, stopniowo rozkręca się, poszerza wyraz jakby przekonywała sama siebie, że tego naprawdę chce, wreszcie dostraja się, harmonizuje emocjonalnie na wyższym jeszcze poziomie muzycznego napięcia i przejmuje kontrolę nad wieczorem. Gra pięknie, dynamicznie, gdy potrzeba też dziko. Jej bis – improwizacja, zabawa tematem „W Grocie Króla Gór” Griega zaskakuje mistyką i żywym jazzowym myśleniem.

Jak dobrze gdy klasyka jest taka nieoczywista. Brawo dla solistów i {oh!} Orkiestry. To był piękny muzycznie wieczór i wywołał apetyt na więcej.

*cytat z Fryderyk Chopin

Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego

Koncert Symfoniczny

Wykonawcy:

Aleksandra Świgut fortepian historyczny

Pedro López Salas fortepian historyczny

Martyna Pastuszka skrzypce, dyrygent

{oh!} Orkiestra

Program:

Edward Grieg

Koncert fortepianowy a-moll op. 16

Wolfgang Amadeus Mozart

Koncert fortepianowy C-dur (KV 467)

Józef Elsner

Symfonia C-dur op. 11

Link do transmisji koncertu na żywo na kanale youtube organizatora: https://www.youtube.com/watch?v=eICvE0Rcz5w

Tytuł oryginalny

Wolność dla pioruna w muzyce

Źródło:

Teatr dla Wszystkich

Link do źródła

Autor:

Reda Paweł Haddad

Data publikacji oryginału:

04.09.2023