Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego we wtorek rozpoczęło kontrolę w Związku Artystów Scen Polskich. Zakres kontroli dotyczy m.in. repartycji, wydatkowania środków z funduszy na działalność socjalną, kulturalną i edukacyjną oraz efektywności zarządzania majątkiem - poinformowano na stronie MKiDN.
Inne aktualności
- Szczecin. „Monolog wewnętrzny” Wojtka Ziemilskiego w Teatrze Kana 18.11.2025 18:40
- Wrocław. Znamy finalistów 6. Konkursu „The Best Off” 18.11.2025 18:20
- Poznań. Teatr Wielki pokaże operę „Dorian Gray” Elżbiety Sikory 18.11.2025 17:38
- Łodź. W Teatrze Nowym im. Dejmka premiera inscenizacji noweli „Sprawiedliwie” W. Reymonta 18.11.2025 17:27
- Katowice. Rozpoczęły się próby do nowego spektaklu Agaty Dudy-Gracz w Teatrze Śląskim 18.11.2025 16:39
- Warszawa. Finał IV Kongresu Tańca. Podsumowanie 18.11.2025 16:32
- Warszawa. Listopad w Teatrze Druga Strefa 18.11.2025 16:28
- Warszawa. „Exterminator” Wydziału Produkcji – premiera 31 grudnia 18.11.2025 16:10
- Toruń. „Gdzie się podział Baku?” – japońska premiera w Teatrze Baj Pomorski 18.11.2025 16:02
-
Warszawa. Spotkanie z Markiem Ravenhillem w Teatrze Dramatycznym
18.11.2025 15:56
- Kielce. Konkurs Stowarzyszenia Przyjaciół Teatru „Napisz do nas o nas” 18.11.2025 15:55
- Brwinów/Warszawa. W hołdzie Mistrzowi Witoldowi Zapale. Premiera filmu dokumentalnego 18.11.2025 15:44
- Internet. MKiDN uruchomiło nową wyszukiwarkę wydarzeń kulturalnych 18.11.2025 15:42
- Warszawa. „HOPE. Performance” – premiera Sztuki Nowej 18.11.2025 13:52
Kontrola w Związku Artystów Scen Polskich (ZASP) jest odpowiedzią na docierające do MKiDN sygnały o możliwych nieprawidłowościach w organizacji. „Dotyczy działalności Związku w latach 2022-2025 i obejmuje następujące obszary: egzekwowanie składek członkowskich, efektywność zarządzania majątkiem ZASP, wydatkowanie środków przeznaczonych na działalność socjalną, kulturalną lub edukacyjną oraz działalność ZASP w zakresie podziału i wypłaty z przychodów z praw w latach 2022-2025” - czytamy na stronie resortu kultury.
Jak zaznaczono, „kształt regulacji dotyczącej zbiorowego zarządzania prawami ma fundamentalne znaczenie dla profesjonalnego korzystania z twórczości w Polsce – zarówno z punktu widzenia polskich twórców, artystów-wykonawców, producentów i wydawców, jak i użytkowników praw. Określa bowiem uwarunkowania licencjonowania w warunkach krajowych i zagranicznych znaczącej części obrotu i upowszechniania treści kultury” - wyjaśniono.
Przypomniano, że w Polsce funkcjonuje obecnie 9 organizacji zbiorowego zarządzania. „Do największych należą: Stowarzyszenie Autorów ZAiKS, Stowarzyszenie Filmowców Polskich, Stowarzyszenie Związek Artystów Wykonawców STOART, Związek Artystów Scen Polskich, Związek Producentów Audio Video ZPAV. To one decydują o podziale środków pochodzących z wykorzystania praw autorskich i praw pokrewnych oraz pobieranych przez nie w ramach zbiorowego zarządzania. Decydują także o środkach będących wynikiem wprowadzenia zeszłorocznej nowelizacji ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, przyznającej twórcom i artystom wykonawcom szeroką gamę tantiem z tytułu eksploatacji ich dzieł w internecie.
Jak zaznaczono, warunkiem właściwego działania tych mechanizmów jest uszczelnienie systemu zbiorowego zarządzania poprzez zapewnienie jego większej transparentności oraz efektywności w zakresie podziału tantiem pomiędzy podmioty uprawnione.
Przypomniano, że w celu weryfikacji transparentności zarządzania i gotowości organizacji zbiorowego zarządzania do wypłacania środków artystkom i artystom, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego w marcu br. przeprowadziło kontrolę w Stowarzyszeniu Filmowców Polskich. Kontrola wykazała szereg nieprawidłowości w dysponowaniu środkami i wezwała podmiot do wprowadzenia mechanizmów naprawczych.
Wyjaśniono, że „kontrola w Związku Artystów Scen Polskich to kolejny krok na drodze do uszczelnienia systemu zbiorowego zarządzania prawami autorskimi i prawami pokrewnymi w Polsce”.