Logo
Aktualności

Warszawa. Listopad w Teatrze Druga Strefa

18.11.2025, 16:28 Wersja do druku

Co definiuje to, kim jesteśmy? Czy to forma narzucona nam przez społeczeństwo, jak w absurdalnym świecie Gombrowicza? A może to walka z własną przeszłością, z traumą, która nie pozwala ruszyć naprzód? Listopad w Teatrze Druga Strefa to miesiąc konfrontacji.

„Szaleństwo we dwoje” / fot. Andrei Nekrasov / mat. teatru

Stawiamy na scenie lustra, w których odbijają się nasze bunty, lęki i desperackie próby ocalenia własnej tożsamości. W naszym repertuarze przyjrzymy się walce o "siebie" z każdej strony. Zaczniemy od intymnych, poruszających monodramów o sile potrzebnej, by wyjść z cienia przemocy i opresyjnych relacji - HISTORIA JEDNEJ ZNAJOMOŚCI, DRUGA. Następnie, dzięki naszym gościom ze Słowacji, zmierzymy się z przełamywaniem tabu choroby psychicznej i stygmy, która potrafi być gorsza niż sama choroba - SZALONE MONOLOGI. A co z chaosem, który nas otacza? Przełamiemy go śmiechem – tym absurdalnym, gombrowiczowskim - FERDYDURKE, i tym gorzkim, w stylu Ionesco, gdzie wojna za oknem staje się tylko tłem dla domowej kłótni - SZALEŃSTWO WE DWOJE. W każdym z tych spektakli, choć tak różnych, pulsuje to samo pytanie: jak być sobą, gdy wszystko wokół próbuje nas „upupić”, złamać lub zignorować?

Bilety dostępne na www.teatr2strefa.pl

DRUGA | monodram, 21 listopada, 19.00

DRUGA to opowieść o losach kobiety – żony, matki, córki, aktorki. Historia o łamaniu barier, buncie, o wychodzeniu ze strefy komfortu. Codzienna walka o własną tożsamość w zestawieniu z dążeniami artystycznymi to wyboista droga. Bohaterka podąża jednak ścieżką poszukiwania wolności, co jest zmaganiem szczególnie trudnym, bo przez lata pozostawała w cieniu autorytatywnej matki. DRUGA to monodram, w którym aktorka dialoguje z publicznością poszukując własnej tożsamości. To gra, zabawa i dramat w jednym. O życiu, sile, jaką mamy w sobie, słabości, niepohamowanym apetycie na codzienność, o stracie i wygranej. To opowieść skrząca od dowcipu i głębokiej refleksji… jednym słowem, rollercoaster.

Z ciekawostek, zakulisowych ploteczek trzeba koniecznie zdradzić (w tajemnicy, oczywiście), że odtwórczyni głównej roli posiada pewną specyficzną, ważną umiejętność. Jest mianowicie członkinią formacji tanecznej, która w listopadzie 2022 zdobyła mistrzostwo świata w stepowaniu. Jak zatem sądzicie – czy to jest umiejętność, która zostanie wykorzystana na scenie?

Pierwotnie DRUGA miała być projektem kobiecym, zrealizowanym wyłącznie przez żeński pierwiastek. Temat okazał się jednak tak uniwersalny, że panowie nie pozostali obojętni. Dlatego, choć u podstaw stoi praca kobiet, aktorki – autorki – i reżyserki, to jednak i panowie dołożyli swoją cegiełkę. Dzięki temu projekt DRUGA stał się wszechstronny, pojemny, otwarty.

Z recenzji:

Patrząc na scenę Drugiej Strefy widziałem nie jedną Katarzynę Traczyńską, ale dwie.

Świetną Aktorkę - ze swadą, czysto podająca wciągający tekst monodramu. Umiejętnie posługującą się gestem, zachowaniami mimicznymi. Sprawnie korzystającą z jedynego elementu scenograficznego, jaki na tej scenie się znajdował. Ale widziałem też wspaniałego, silnego i fascynującego Człowieka. Kogoś, kogo zwykłe życie uczyniło postacią niezwykłą. Niezłomną i godną naśladowania.

Jacek Mroczek, teatrvaria.blogspot.com

Jestem pod wrażeniem i niesamowitej gry aktorskiej Katarzyny Traczyńskiej i oczywiście talentu Agnieszki Lis, na podstawie której tekstu powstał monodram w reżyserii Anny Sandowicz. I to jaki!! Pełen ekspresji, niesamowitych emocji i tak bardzo realny. Brawo! zaczytanapodrozniczka.blogspot.com

autorka: Agnieszka Lis
reżyseria: Anna Sandowicz
wykonanie: Katarzyna Traczyńska
muzyka: Marek Jakubowicz
choreografia: Michał Wierzbowski
plakat: Asya Burtseva
zdjęcie do plakatu: Eligiusz Baranowski
foto: Piotr Szafran
realizacja techniczna: Bartosz Goździkowski
Premiera 13 października 2023

Spektakl gramy gościnnie w Teatrze Scena 96 w Pałacu Szustra, Morskie Oko 2

Czas trwania 55 minut | Kategoria wiekowa 15+

Projekt współfinansuje miasto stołeczne Warszawa w ramach zadania "Teatr Druga Strefa 2025 - Premiery, Spektakle, Wydarzenia"

SZALONE MONOLOGI | Divadlo Kontra | Słowacja 22 listopada, 19.00

Stygma może być niebezpieczniejsza niż choroba. Chcemy i możemy to zmienić. „Szalone Monologi” to autentyczne historie prawdziwych ludzi. Opowieści, które rzucą wyzwanie Waszym wyobrażeniom na temat tego, co znaczy żyć z chorobą psychiczną. Tym, co łączy bohaterów spektaklu, jest odwaga, by opowiedzieć o swoim bólu i walce, ale też o triumfie i nadziei. Ich historie są poruszające, głęboko ludzkie i przełamują tabu. Sztuka miała swoją premierę w Pigott Theater na Uniwersytecie Stanforda w Kalifornii w maju 2019 roku. Wersja online The Manic Monologues: Virtual Experience wyprodukowana przez McCarter Theatre Center we współpracy z Uniwersytetem Princeton, The 24 Hour Plays i One Mind, była nominowana do nagrody Drama League Award 2021. Po raz pierwszy w 87-letniej historii tej nagrody nominację otrzymał spektakl niewystawiany ani na Broadwayu, ani na Off-Broadwayu. W 2022 roku sztuka miała premierę w Signature Auditorium w Kenii. Spektakl został uznany za jedno z najważniejszych wydarzeń sezonu i zdobył trzy nagrody Kenya Theatre Awards 2023. W tym samym roku wystawiono go także w Golden Goose Theatre w Londynie. W 2023 roku w WaterTower Theatre w USA odbyła się premiera pierwszej profesjonalnej produkcji,

która otrzymała siedem nominacji do BroadwayWorld Dallas Awards 2023. Również w 2023 roku odbyła się premiera w The Meteor Theatre w Nowej Zelandii. W 2024 roku bostońska realizacja zespołu Moonbox Productions została nagrodzona BroadwayWorld Awards. W przygotowaniu są premiery w Australii, Danii i na Sardynii. Słowacka prapremiera sztuki odbyła się we wrześniu 2024 roku w Divadlo Kontra.

Autorzy: Zack Burton i Elisa Hofmeister
Reżyseria i scenografia: Klaudyna Rozhin
Obsada: Peter Čižmár, Petra Čorňáková-Bačinská, Tomáš Krištof, Katarína Turčanová, Tonka Kurimský-Oľšavská, Kristián Michal Hnát, Eduard Valašik

Spektakl w języku słowackim z angielskimi napisami.

Spektakl gramy gościnnie w Teatrze Scena 96 w Pałacyku Szustra, Morskie Oko 2.

Spektakl pokazywany jest w ramach 7. edycji cyklu #Polacyrobiąteatr #Polkirobiąteatr.

Założycielami DIvadlo Kontra są Peter Čižmár, słowacki aktor oraz Klaudyna Rozhin, polska reżyserka, scenografka i tłumaczka dramatów.

Teatr Druga Strefa, jako jedyny teatr w Polsce, od 2018 roku cyklicznie prezentuje spektakle tworzone przez polskie artystki i polskich artystów mieszkających na stałe poza Polską.

Projekt współfinansuje miasto stołeczne Warszawa w ramach zadania "Teatr Druga Strefa 2025 - Premiery, Spektakle, Wydarzenia"

HISTORIA JEDNEJ ZNAJOMOŚCI | monodram 24 listopada, 18.00

Historia Jednej Znajomości to poruszający monodram w wykonaniu Anny Sandowicz, w reżyserii i ze scenografią Sylwestra Biragi. Spektakl powstał na podstawie wstrząsającej książki Agnieszki Toboty pod tym samym tytułem. Na scenie poznajemy historię Ani – młodej kobiety, która podjęła dramatyczną decyzję o ucieczce z małego miasteczka i piekła domowej przemocy. Wyrusza do Warszawy, dźwigając ze sobą nie tylko bagaż, ale przede wszystkim plecak trudnych, traumatycznych doświadczeń. Ten ciężar wpływa na jej relacje z innymi i na sposób, w jaki postrzega samą siebie. Mimo pozornej siły i uśmiechu, w środku wciąż walczy z głębokimi ranami przeszłości.

Droga Ani do niezależności, do wymarzonych studiów prawniczych i do normalnego życia jest pełna wyzwań, samotności i bolesnych spotkań. Relacje, które nawiązuje, często mimowolnie stają się lustrem odbijającym jej dawne traumy. Stopniowo jednak, praca z potrzebującymi oraz spotkania z niezwykłymi ludźmi, którzy pojawiają się na jej drodze, stają się dla niej katalizatorem zmian i impulsem do działania.

"Historia Jednej Znajomości" to poruszająca i głęboka opowieść o procesie wychodzenia z cienia przemocy, o trudnym, ale niezbędnym poszukiwaniu własnej wartości i o wyboistej drodze do uzdrowienia. To niezwykle szczere studium siły i kruchości ludzkiej psychiki w

obliczu ekstremalnej traumy. Widzowie stają przed pytaniem: czy Ania znajdzie w sobie siłę, by zmierzyć się z demonami przeszłości, zaakceptować je i w końcu zbudować dla siebie szczęśliwe, wolne życie?

Ważny głos przeciwko przemocy

Spektakl „Historia jednej znajomości” to znacznie więcej niż wydarzenie artystyczne. To głęboko poruszająca, artystyczna forma kampanii społecznej, realizowana wspólnie przez Fundację A.R.T. i Teatr Druga Strefa. Monodram ukazuje intymną perspektywę osoby doświadczającej przemocy, pokazując jej codzienność, emocje i długofalowe konsekwencje – z siłą, która nie pozwala przejść obojętnie. Naszym celem jest przerwanie milczenia, które zbyt często towarzyszy przemocy. Poprzez ten spektakl chcemy zainspirować do refleksji, poruszyć serca i rozpocząć otwartą rozmowę na temat, który – choć trudny – jest dziś absolutnie niezbędny. Podejmując temat przemocy, Teatr Druga Strefa wraz z Fundacją A.R.T. konsekwentnie wpisują się w misję teatru #bliskoczłowieka

– obecni przy ludzkich doświadczeniach i problemach społecznych, z uważnością, empatią i zaangażowaniem. To właśnie wyraża hasło: #bliskoczłowieka.

Fundacja A.R.T. od 2008 roku konsekwentnie wspiera osoby doświadczające przemocy oraz te znajdujące się w trudnej sytuacji życiowej. Misją Fundacji jest towarzyszenie, wspieranie i dawanie nadziei poprzez profesjonalną pomoc psychologiczną, terapeutyczną i prawną. Wierzą, że każda pomoc ma znaczenie, a wspólne działania budują społeczność, która nie godzi się na obojętność.

Autorka: Agnieszka Tobota
Pomysł na spektakl Agnieszka Tobota i Sylwester Biraga
Występuje: Anna Sandowicz
Reżyseria, scenografia: Sylwester Biraga
Foto: Victoria Nekrasova
Realizacja techniczna: Bartosz Goździkowski
Producenci: Fundacja A. R. T. & Teatr Druga Strefa
Prapremiera 24 kwietnia 2025
Spektakl gramy gościnnie w Teatrze Ateneum.
Inauguracja kampanii 16 dni przeciwdziałania przemocy ze względu na płeć PRZEMOC KARMI SIĘ MILCZENIEM
Projekt finansuje miasto stołeczne Warszawa
Czas trwania 75 minut | Spektakl dla widzów 15+

FERDYDURKE | komedia, 26 listopada, 19.00 

Pupa, gęba, łydka – czyli świat trzydziestoletniego Józia, zmuszonego przez profesora Pimko do powrotu do szkoły. Te charakterystyczne dla Gombrowicza elementy stają się symbolicznym rdzeniem spektaklu Alejandro Radawskiego, przenoszącego na scenę

absurdalny i przenikliwy świat „Ferdydurke”. Józio z uporem szukając swobody, próbuje walczyć o swoją wolność, prawo do bycia sobą. Wyraża swoje przekonanie, że nie jest „ani dojrzały, ani niedojrzały”, ale “taki, jaki jest”, objawiający się we „własnej i doskonale suwerennej formie, nie biorąc pod uwagę niczego poza jego własną wewnętrzną rzeczywistością”. Spektakl wiernie oddaje ten gombrowiczowski bunt przeciwko „gębie” – sztucznej masce, którą społeczeństwo narzuca jednostce, oraz „upupianiu” – sprowadzaniu do infantylnej, niedojrzałej roli. Widzowie są świadkami jego desperackich prób ucieczki przed przymusowym wtłoczeniem w cudzą formę.

Spektakl Alejandro Radawskiego, na podstawie “Ferdydurke” Gombrowicza, wędruje po różnych gatunkach, poddając jednocześnie ostrej krytyce system władzy, system oświaty i metod wychowawczych. Sztuka zamyka się w jednym akcie podzielonym na dziesięć scen, z których każda odpowiada poszczególnym rozdziałom powieści. To szalenie absurdalna komedia grana tylko przez cztery aktorki, które wcielają się w kilkanaście różnych postaci.

Z recenzji:

Mamy świetny teatralny eksperyment. Czyli teatr offowy w pełnym tego słowa znaczeniu i wymiarze. Druga Strefa zaskakuje świeżością spojrzenia, odwagą w poszukiwaniu nowej interpretacji „Ferdydurke”.

Jacek Mroczek, Teatr Varia, 25 lipca 2025

Powstała solidna zachęta do lektury i następnych spotkań z teatrem Gombrowicza, a przede wszystkim powstało zabawne, wartkie i dające do myślenia widowisko. Tomasz Miłkowski, aict.art.pl, 26 lipca 2025

Spektakl Alejandro Radawskiego wędruje po różnych gatunkach, poddając jednocześnie ostrej krytyce system władzy, system oświaty i metod wychowawczych. Nic dziwnego zatem, że widzowie z wielkim aplauzem przyjęli tę szalenie absurdalną i świetnie zagraną komedię.

Roman Soroczyński, warszawa.pl, 30 lipca 2025

Autor: Witold Gombrowicz
Reżyseria i dramaturgia, reżyseria światła: Alejandro Radawski
Występują: Julia Gader, Julia Kwiatkowska, Patrycja Radosz, Aleksandra Tomasik
Kostiumy: Antonela Marcello
Scenografia: Marko Bregar
Produkcja: Sylwester Biraga
Realizacja techniczna: Bartosz Goździkowski
Foto: Kinga Karpati & Daniel Zarewicz
Premiera 25 lipca 2025

Spektakl gramy gościnnie w Teatrze Scena 96, Pałac Szustra, Morskie Oko 2

Licencja na wystawienie sztuki została udzielona przez ZAIKS

Czas trwania 70 minut | Kategoria wiekowa 15+

aProjekt współfinansuje miasto stołeczne Warszawa w ramach realizacji zadania publicznego ,,Teatr Druga Strefa 2025 premiery, spektakle, wydarzenia".

SZALEŃSTWO WE DWOJE | komedia 27 listopada, 19.00

Eugène Ionesco, w swoim dziele "Szaleństwo we dwoje" (oryg. "Délire à deux"), stworzył wnikliwe studium ludzkiej natury, osadzone w świecie pełnym absurdu i chaosu. Sztuka, po raz pierwszy wystawiona w 1962 roku na scenie Studia des Champs-Élysées, przedstawia historię pary kochanków, którzy po siedemnastu latach wspólnego życia nieustannie kłócą się o najdrobniejsze sprawy, jak choćby to, czy żółw i ślimak należą do tego samego gatunku. Tymczasem za oknem ich mieszkania toczy się wojna, której przyczyny pozostają nieznane, a ich pokój staje się polem walki.

Dramat w reżyserii Sylwestra Biragi jest manifestacją absurdu, pokazującą, jak w ekstremalnych warunkach wojna i chaos mogą wypaczyć ludzkie zachowania i relacje. Codzienność staje się groteską, a rutynowe działania nabierają dziwacznego znaczenia. W sercu tej opowieści kryje się jednak miłość – trudna, szorstka, lecz prawdziwa i potrafiąca przetrwać największe burze. To właśnie miłość staje się siłą napędową, mimo otaczającej grozy.

"Szaleństwo we dwoje" nie tylko podkreśla absurdalność ludzkich działań w czasie wojny, ale także ukazuje paradoksy ludzkiej natury, gdzie brutalność fizyczna rywalizuje z gwałtownością języka. To opowieść, która zwiększa świadomość o wpływie wojny na psychikę i relacje międzyludzkie, tworząc niezwykły, choć tragiczny obraz rzeczywistości. Zapraszamy do Teatru Druga Strefa, aby odkryć tę wyjątkową historię, która porusza i skłania do refleksji nad kondycją ludzkiej natury.

Autor: Eugène Ionesco
Tłumaczenie: Jan Kott
Obsada: Vova Makovskyi, Walentyna Sizonenko
Reżyseria i scenografia: Sylwester Biraga
Plakat: Marek Maciejczyk
Fotosy: Viktoria Nekrasova, Andrei Nekrasov
Premiera 18 grudnia 2024

Spektakl gramy gościnnie w Teatrze Scena 96 w Pałacu Szustra, Morskie Oko 2

Licencja na wystawienie sztuki została udzielona przez ZAIKS

Czas trwania 70 minut | Kategoria wiekowa 15+

Spektakl zrealizowany ze Funduszu SKE - ZASP

Projekt współfinansuje miasto stołeczne Warszawa w ramach zadania "Teatr Druga Strefa 2025 - Premiery, Spektakle, Wydarzenia"

Źródło:

Materiał nadesłany

Sprawdź także