Nie każdy smok musi być straszny! Bo zawsze zdarzają się wyjątki... 2 czerwca Teatr Klasyki Polskiej zaprasza najmłodszych widzów na muzyczno-poetycki spektakl w reżyserii Lidii Sadowej, który wystawiony zostanie w Centrum Kultury w Żyrardowie. „Bajka nie tylko o smoku" Ireneusza Iredyńskiego to mądra, satyryczna opowieść przede wszystkim dla dzieci, ale też dla dorosłych, żyjących tu i teraz, którzy zapomnieli o swojej wyjątkowości.
„Bajka nie tylko o smoku" to opowieść o mieszkańcach zwyczajnego miasteczka Parasol. Codzienność pełnoprawnych obywateli zarządzaną przez „Bardzo Ważnego Burmistrza” przerywa nagle wizyta Smoka i Cudownego Ptaka. Mieszkańcy miasta zamknięci w racjonalnych, pragmatycznych pancerzach ludzi poważnych i dorosłych zostają wystawieni na próbę. Spotkanie z „innym” wyzwoli ich wyobraźnie, przypomni o drzemiących pod warstwami „normalności” unikalnych marzeniach.
Sprawdzaliśmy różne bajki, ale to właśnie te ponadczasowe, poetyckie, po prostu piękne i bardzo melancholijne utwory Iredyńskiego uruchomiły nas i pozwoliły opowiedzieć także o naszych doświadczeniach. Uświadomiły nam jak bardzo potrzebujemy dzisiaj ponadczasowego świata symboli, poezji – mówi reżyserka spektaklu Lidia Sadowa. – To dzięki niemu możemy nauczyć mówić się o swoich emocjach, szczególnie tych trudnych – dodaje.
„Bajka nie tylko o smoku” pokazuje, jak prawdziwe spotkanie z drugim człowiekiem może otworzyć i przemienić serce. Uświadamia nam, że każdy ma swoją niepowtarzalną wartość. Najmłodsi widzowie będą mogli zanurzyć się w „świat teatru” i poznać wartość marzeń, które w nich drzemią.
Bilety dostępne są na: "Bajka nie tylko o smoku" Teatr Klasyki Polskiej | Bilety Online, Opis, Recenzje | 2024, 2025 - biletyna.pl
Informacje uzupełniające:
Teatr Klasyki Polskiej studiuje i wystawia najwybitniejsze polskie dramaty oraz adaptacje arcydzieł polskiej literatury dawnej, zgodnie z ich literą i duchem, w oparciu o rzetelny warsztat i we współpracy z wybitnymi twórcami teatru. Jedną z form działalności Teatru Klasyki Polskiej są objazdy po kraju oraz zagraniczne tournée, adresowane przede wszystkim do rozsianej po świecie Polonii. Celem działań instytucji jest integracja wspólnot, wzmacnianie ich tożsamości poprzez przypominanie bogactwa melodii polskiego języka, historii i zwyczajów. Teatr Klasyki Polskiej to nowa, wielka szansa dla widzów na kontakt z arcydziełami rodzimej literatury, dla inwestorów i mecenasów – na stworzenie polskiej marki teatralnej o międzynarodowym zasięgu i znaczeniu.
Lidia Sadowa, reżyserka, o spektaklu „Bajki nie tylko o smoku”:
Sprawdzaliśmy różne bajki ale to właśnie te ponadczasowe, poetyckie, po prostu piękne i bardzo melancholijne utwory Iredyńskiego nas uruchomiły i pozwoliły opowiedzieć także o naszych doświadczeniach. Uświadomiły nam jak bardzo potrzebujemy dzisiaj ponadczasowego świata symboli, poezji. To dzięki niemu możemy nauczyć mówić się o swoich emocjach, szczególnie tych trudnych.
W spektaklu mówimy też o chorobie naszych czasów, o tej depresyjności, która pojawia się kiedy kilkakrotnie zderzymy się z okrutnym, oceniającym szufladkującym nas światem, który ośmiesza nasze marzenia. Tracimy wtedy nadzieje i wchodzimy w podobny do mieszkańców Parasola „automatyzm”, w życie od pierwszego do pierwszego.
To jest bajka o oswajaniu inności. Smok, kiedy pojawia się w miasteczku wyzwala te wszystkie lęki przed obcym, przed innymi. W bajce okazuje się, że ta inność nie musi być straszna i zła.
Ta oryginalna poetyckość Iredyńskiego, pozwalała mu, w tamtych czasach, uciec od bezduszności i banalności systemu. Przez te bajki przebija też, poza lekkością duża doza smutku i melancholii. Dzisiaj ta poetyckość jest nam potrzebna, żeby zmierzyć się tą naszą coraz powszechniejszą depresją,
z trudnymi emocjami.
Razem z Kamilem wrzuciliśmy do spektaklu wiele od siebie. Rozwinęliśmy m.in. wątek całego miasteczka dodając więcej działań, które dotyczą naszych osobistych zmagań z różnymi relacjami.
To jest bajka o etykietowaniu. Dużo tutaj czerpiemy nawet z naszego, aktorskiego podwórka. Mam na myśli np. aktorki, które zafiksowały się na tych szufladkach do których kiedyś ich wsadzono. Mam na myśli etykiety w rodzaju: „oryginalna uroda”, czy np. „piękne”. Sami często nie mamy odwagi wyjść poza nie i zaczerpnąć z pełnego wachlarza możliwości aktorskich.
Każdy z nas ma takiego „cudownego ptaka” w sobie - chodzi o to, żeby mieć odwagę za nim pójść.
***
Adaptacja: Lidia Sadowa, Kamil M. Małanicz
Reżyseria: Lidia Sadowa
Scenografia: Aleksandra Reda
Kostiumy: Natalia Burzyńska, Marta Kopańska
Muzyka: Piotr Łabonarski
Teksty piosenek: Kamil M. Małanicz
Ruch sceniczny: Paulina Staniaszek
Przygotowanie wokalne: Joanna Banaszkiewicz
Reżyseria światła: Marcin Jaczkowski
Inspicjentka: Barbara Ojrzeńska
Kierowniczka produkcji: Karolina Dąbrowska, Natalia Przyborek
OBSADA:
Leszek Zduń/Tomasz Drabek Cudny
Magdalena Jaworska/Małgorzata Mikołajczak Helena
Marta Dylewska/Karolina Piwosz Pani Tramwajarzowa
Robert Latusek Burmistrz
Sławomir Orzechowski/Paweł Lipnicki Smok, Dziwny
Justyna Fabisiak Dziewczynka, Matka
Przemysław Wyszyński Cwaniak, Ojciec
Bartosz Turzyński Kapelusznik