EN

13.04.2022, 09:06 Wersja do druku

Warszawa. Znamy miejsce i datę Biennale Warszawa 2022

II edycja Biennale Warszawa zatytułowana Seeing Stones and Spaces Beyond the Valley/ Widzące kamienie i przestrzenie poza Doliną odbędzie się w warszawskich Domach Towarowych Wars Sawa Junior przy ul. Marszałkowskiej 104/122. Trwać będzie od 3 czerwca do 17 lipca.

fot. kadr z wideo, fot. dzięki uprzejmości artystki

Przestrzeń naprzeciwko Pałacu Kultury i Nauki i powstającego nowego budynku Muzeum Sztuki Nowoczesnej to samo centrum miasta, miejsce na przecięciu szlaków komunikacyjnych związanych z nową ekonomią, handlem i polityką. Takie usytuowanie wystawy stanowi adekwatny kontekst do rozmowy o najważniejszych wyzwaniach związanych ze splotem technologii, natury, polityki, autorytaryzmu i nowej ekonomii. Tym wątkom poświęcamy Biennale Warszawa 2022.

Infrastruktura cyfrowa i materialne obiekty Sieci, niewidoczne i często pomijane w rozmowie na temat technologii; algorytmy i sztuczna inteligencja, uznawane przez wielu za neutralne i obiektywne, a w istocie wpływające na wszystkie sfery naszego życia; reakcyjna ideologia i konserwatywna polityka ukryte w nowoczesnej szacie rozwoju technologicznego – to między innymi wokół tych wątków skupiają się prace prawie trzydziestu artystek i artystów z całego świata, które zostaną pokazane na głównej wystawie. Towarzyszy jej program publiczny, na który złożą się wykłady performatywne, debaty, warsztaty, prezentacje i seminaria.

W związku z rosyjską agresją na Ukrainę szczególnego znaczenia nabierają prace i wystąpienia, w których artystki i artyści analizują autorytarne praktyki polityczne, które możliwe stały się dzięki nowym technologiom. Wiążą się one z masową inwigilacją obywateli. Oparte są na wykorzystaniu sztucznej inteligencji i zaawansowanej analityki danych do przemocy politycznej, militarnej i ekonomicznej oraz cyberterroryzmu. Sytuacja w Ukrainie sprawiła, że wspólnie z biorącymi udział w Biennale Warszawa 2022 artystami i artystkami, badaczami i badaczkami, tworzymy nowe elementy wystawy i programu publicznego, które pozwolą nam na adekwatne podjęcie tych tematów.

„Uważamy, że technologia jest soczewką, przez którą widać wszystkie istotne procesy geopolityczne, polityczne, społeczne, ekonomiczne, ekologiczne i kulturowe, powiązane z nasileniem autorytarnych tendencji. Proponując dyskusję o roli technologii, w istocie otwieramy debatę na temat współczesnych form autorytaryzmu i alternatyw wobec nich” – deklarują kuratorki i kuratorzy Biennale Warszawa 2022, Anna Galas-Kosil, Bartosz Frąckowiak i Paweł Wodziński.

W dotychczasowej praktyce Biennale Warszawa krytyczną refleksję zawsze uzupełniały działania na rzecz zaprojektowania czy stworzenia alternatywnych rozwiązań, idei czy prototypów. Podobnie jest w tym przypadku. Na wystawie pojawią się również prace skupione na projektowaniu bardziej demokratycznych, równościowych i sprawiedliwych technologii. Ich celem jest sprawcze kształtowanie przyszłości, takiej, jakiej naprawdę chcemy. Dzisiaj bardziej niż kiedykolwiek wcześniej potrzebujemy takiej wolności wyobraźni, by nie ulec dystopijnym, lękowym i paraliżującym wizjom katastrofy. Niektóre z tych prac zostały stworzone przez artystów i artystki, aktywistów i aktywistki, walczących z rozmaitymi formami politycznej i technologicznej opresji w różnych punktach świata.

Wystawa Seeing Stones and Spaces Beyond the Valley/ Widzące kamienie i przestrzenie poza Doliną czynna będzie od wtorku do niedzieli w godzinach 12.00-20.00. Bilety w sprzedaży wkrótce.

Organizator: Biennale Warszawa, Instytucja Kultury m.st. Warszawa

Zespół kuratorski: Anna Galas-Kosil, Bartosz Frąckowiak, Paweł Wodziński 

Koncepcja identyfikacji wizualnej: Jakub de Barbaro; współpraca projektowa i produkcyjna: Marta Kowalska i Alina Lysachkova

Architektura: CENTRALA (Simone De Iacobis, Małgorzata Kuciewicz)

Produkcja: Ewa Kozik, Marta Michalak, Ela Petruk,

Koordynacja programu publicznego: Joanna Saran

PR i komunikacja: Magdalena Jankowska, Przemek Rydzewski, Agnieszka Tiutiunik

Partnerzy medialni: „Przekrój”, „Tygodnik Powszechny”, „Szum”, „Notes na 6 Tygodni”, „Le Monde diplomatique”, Going, TOK FM

Źródło:

Materiał nadesłany