Zakończył się 12. Festiwal Oper Barokowych. Kilkanaście wydarzeń dziejących się na przestrzeni kilkunastu tygodni pokazało, jak żywa i potrzebna jest muzyka barokowa interpretowana według dawnych wzorów wykonawczych ze współczesnym sercem i emocją.
Dziękujemy Państwu za obecność na naszych spektaklach i koncertach, za wyrażane oklaskami i komentarzami emocje i radość – teatr operowy, sztuka wykonawcza nie istnieje bez odbiorcy, bez słuchacza i widza. Tym bardziej cieszymy się, że nasz festiwal wrósł w tkankę kulturalną Warszawy, Mazowsza i Polski.
Festiwal zainaugurował występ amerykańskiej gwiazdy operowej – Joyce DiDonato z towarzyszeniem legendarnej orkiestry Il pomo d’Oro.
Koncert w Warszawie był pięćdziesiątym – i ostatnim – wykonaniem projektu Eden. Artystka zawsze skrupulatnie wybiera miejsca swoich koncertów, dlatego tym bardziej cieszy nas, że przyjęła zaproszenie Warszawskiej Opery Kameralnej.
Gorący odbiór publiczności wywołali także kolejni festiwalowi goście: Max Emanuel Cenčić (nuovo barocco) oraz Pandolfis Consort (z solistką Lisą Rombach). Nie mniejszym zainteresowaniem cieszyły się wznowienia oper: „Judyty triumfującej” Vivaldiego (w reż. Marii Sartowej), „Castora i Polluxa” Rameau (w reż. Dedy Christiny Colonny) oraz wyreżyserowanej przez Tomasza Cyza „Dydony i Eneasza” Purcella.
Punktem kulminacyjnym Festiwalu była premiera opery „Giulio Cesare” George’a Friedricha Händla (dyr. Adam Banaszak, reż. Włodzimierz Nurkowski). Gorące owacje po wszystkich spektaklach potwierdzają zarówno doskonały wybór tytułu, jak i ogrom pracy twórców i wykonawców. Już teraz zapraszamy na kolejne spektakle w pierwszych miesiącach 2025 roku!
W Festiwalu łącznie wzięło udział blisko dwustu artystów z kraju i zagranicy, a Warszawa jesienią stała się niekwestionowaną światową stolicą muzyki barokowej. Do zobaczenia na XIII Festiwalu Oper Barokowych!
***
#CarminaBuranaNow to zrealizowana z rozmachem, pełna efektów świetlnych, nowoczesnej technologii i multimediów inscenizacja na motywach klasycznego dzieła Carla Orffa. Współpraca znanych muzyków, reprezentujących różne gatunki muzyczne w połączeniu z innowacyjną inscenizacją trafia do dzisiejszej publiczności zaznajomionej z technologią cyfrową, po raz kolejny udowadniając, że muzyka klasyczna może przekraczać czas i pobudzać współczesną wrażliwość. Na scenie występują zarówno śpiewacy operowi oraz ulubieńcy młodego pokolenia reprezentujący scenę rozrywkową.
Po premierze w marcu 2024 roku wracamy ponownie.
Zapraszamy 13.09.2025 do Gdańska i 10.01.2026 do Krakowa.
#CarminaBuranaNow opowiada o miłości, przyjaźni oraz dążeniu do spełnienia i konieczności dokonywania trudnych wyborów. Historia oparta na średniowiecznych pieśniach została odświeżona i połączona z nowo skomponowanymi utworami, tworząc unikalne doświadczenie dźwiękowe i wizualne.
Widowisko multimedialne #CarminaBuranaNow to połączenie wielu wątków i światów. Nie tylko w kontekście historycznym, ale również gatunkowym i pokoleniowym. Kierownictwo muzyczne Gromeego, którego wyobraźnia muzyczna oraz niestandardowe podejście do aranżacji utworów C. Orffa dają niezwykle inspirujący przekaz, dla wszystkich w tym także dla widzów młodego pokolenia. Aż chce się wejść w ten świat i odkrywać jego kolejne wymiary.
To niezwykłe doświadczenie zarówno dla mnie jako solistki, ale też z pewnością dla odbiorców, widzów dzieła. Czekają Państwa niezwykłe wrażenia. – mówi Alicja Węgorzewska-Whiskerd,
Za reżyserię widowiska odpowiada Konrad Smuga, Tomasz Barański stworzył choreografię, Marcin Kozyra przygotował scenografię i reżyserię światła, wizualizacje stworzył Piotr Szabliński, a kierownictwo muzyczne objął Gromee.
#CarminaBuranaNOW
sobota, 13.09.2025 | 19.00
GDAŃSK/SOPOT | ERGO ARENA
#CarminaBuranaNOW
sobota, 10.01.2026 | 19.00
KRAKÓW | TAURON Arena Kraków