27 kwietnia w Komunie Warszawa odbędzie się premiera spektaklu „Imperial” w choreografii Pawła Sakowicza.
Oto na parkiet publiczność spogląda:
I już po sali wirując ślizgają się pany,
I już w rozwiązłym walcu się unoszą damy;
Jedne szlachetną, smukłą linią płyną,
Inne nóżką swobodną wychyną!
Tu dla żądnych spojrzeń doskonalą sztuką ciała
uroki, których natura szczędzić nam nie chciała;
Tam zbytkiem fikcji lot swój uskrzydlają,
To w prawo, to w lewo, w walcu nie ustają.*
(Byron/Herbut/Sakowicz)
*Głównym tematem spektaklu “Imperial” jest walc. Po „Masakrze”, w której Sakowicz i Herbut badali politykę reprezentacji tańców latynoamerykańskich, tym razem skupiają się na tańcu funkcjonującym na przecięciu form standardowych, użytkowych, chłopskich i balowych jednocześnie.
Historycznie rewolucyjność walca manifestowała się w fizycznej bliskości ciał, eskalacji tanecznej przyjemności i rozgrzaniu wyobraźni. Jego skandaliczna natura polegała także na zrównaniu w tańcu klas społecznych, które do tej pory nie miały prawa spotkać się na parkiecie. Walc był środkiem zmieniającym świadomość – także tę społeczną. Dziś podtrzymuje romantyczne fantazje o elegancji, przepychu i luksusie.
Eksploracja walca (i jego nieoczywistej historii) pozwala zadać pytanie nie tylko o jego eskapistyczną moc, ale także o klasowość choreografii: jak przejęcie tańca przez określoną klasę społeczną może wpływać na polityczność poruszających się ciał i czy może stać się elementem kulturowego awansu?
Na w Vogue.pl dostępna jest rozmowa z Pawłem Sakowiczem i Anką Herbut.
Premiera: 27 kwietnia o 19.00 w Teatrze Komuna Warszawa
Kolejne spektakle: 28 i 29 kwietnia o 19.00
Paweł Sakowicz jest choreografem i tancerzem. Tworzy spektakle choreograficzne, współpracuje z reżyserkami i reżyserami teatralnymi oraz filmowymi. Szczególnie interesują go historia tańca i zagadnienia przywłaszczeń kulturowych w choreografii. Autor spektakli: „TOTAL” (Art Stations Foundation), „Jumpcore” (Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki, Aerowaves Twenty19), „Masakra” (Nowy Teatr w Warszawie), „Drama” (Festiwal Ciało/Umysł), „Amando” (Muzeum Narodowe w Warszawie) oraz instalacji dźwiękowej „VORTEX” (Instytut Teatralny w Warszawie). Swoje prace pokazywał m.in. podczas trzech edycji Polskiej Platformy Tańca, na festiwalu Boska Komedia, Santarcangelo Festival, La Biennale de danse du Val-de-Marne, w Muzeum Susch, Tramway Glasgow, NYU Skirball w Nowym Jorku czy CAC w Nowym Orleanie.
Podziękowania dla Królikarni – Oddział Muzeum Narodowego w Warszawie
Projekt współfinansowany ze środków Miasta Stołecznego Warszawy w ramach zadania Społeczna Instytucja Kultury.