EN

19.04.2023, 15:00 Wersja do druku

Warszawa. Wkrótce premiera spektaklu „Imperial” w Komunie

27 kwietnia w Komunie Warszawa odbędzie się premiera spektaklu „Imperial” w choreografii Pawła Sakowicza.

fot. Filip Preis/ mat. teatru

Oto na parkiet publiczność spogląda:

I już po sali wirując ślizgają się pany,

I już w rozwiązłym walcu się unoszą damy;

Jedne szlachetną, smukłą linią płyną,

Inne nóżką swobodną wychyną!

Tu dla żądnych spojrzeń doskonalą sztuką ciała

uroki, których natura szczędzić nam nie chciała;

Tam zbytkiem fikcji lot swój uskrzydlają,

To w prawo, to w lewo, w walcu nie ustają.*

(Byron/Herbut/Sakowicz)

*Głównym tematem spektaklu “Imperial” jest walc. Po „Masakrze”, w której Sakowicz i Herbut badali politykę reprezentacji tańców latynoamerykańskich, tym razem skupiają się na tańcu funkcjonującym na przecięciu form standardowych, użytkowych, chłopskich i balowych jednocześnie.

Historycznie rewolucyjność walca manifestowała się w fizycznej bliskości ciał, eskalacji tanecznej przyjemności i rozgrzaniu wyobraźni. Jego skandaliczna natura polegała także na zrównaniu w tańcu klas społecznych, które do tej pory nie miały prawa spotkać się na parkiecie. Walc był środkiem zmieniającym świadomość – także tę społeczną. Dziś podtrzymuje romantyczne fantazje o elegancji, przepychu i luksusie.

Eksploracja walca (i jego nieoczywistej historii) pozwala zadać pytanie nie tylko o jego eskapistyczną moc, ale także o klasowość choreografii: jak przejęcie tańca przez określoną klasę społeczną może wpływać na polityczność poruszających się ciał i czy może stać się elementem kulturowego awansu?

Na w Vogue.pl dostępna jest rozmowa z Pawłem Sakowiczem i Anką Herbut.

Premiera: 27 kwietnia o 19.00 w Teatrze Komuna Warszawa

Kolejne spektakle: 28 i 29 kwietnia o 19.00

Paweł Sakowicz jest choreografem i tancerzem. Tworzy spektakle choreograficzne, współpracuje z reżyserkami i reżyserami teatralnymi oraz filmowymi. Szczególnie interesują go historia tańca i zagadnienia przywłaszczeń kulturowych w choreografii. Autor spektakli: „TOTAL” (Art Stations Foundation), „Jumpcore” (Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki, Aerowaves Twenty19), „Masakra” (Nowy Teatr w Warszawie), „Drama” (Festiwal Ciało/Umysł), „Amando” (Muzeum Narodowe w Warszawie) oraz instalacji dźwiękowej „VORTEX” (Instytut Teatralny w Warszawie). Swoje prace pokazywał m.in. podczas trzech edycji Polskiej Platformy Tańca, na festiwalu Boska Komedia, Santarcangelo Festival, La Biennale de danse du Val-de-Marne, w Muzeum Susch, Tramway Glasgow, NYU Skirball w Nowym Jorku czy CAC w Nowym Orleanie.

pawelsakowicz.com

Podziękowania dla Królikarni – Oddział Muzeum Narodowego w Warszawie

Projekt współfinansowany ze środków Miasta Stołecznego Warszawy w ramach zadania Społeczna Instytucja Kultury.

Źródło:

Materiał nadesłany