W dniach 13-14 czerwca w Warszawie odbędzie się konferencja naukowa Polski Molière.
Organizatorzy: Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk, Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie, Akademia Teatralna im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie, Muzeum Teatralne/ Teatr Wielki – Opera Narodowa, Polska Kompania Teatralna przy współpracy Dzielnicowego Domu Kultury Ursynów
Patronat: Instytut Francuski w Warszawie
13 czerwca, Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk przy ul. Długiej 26 (sala konferencyjna)
10.00–10.15 Otwarcie konferencji
10.15–11.45
dr Patryk Kencki (Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk)
Staropolski Molière. O recepcji francuskiej dramaturgii przed powstaniem sceny narodowej
dr hab. Justyna Łukaszewicz, prof. Uniwersytetu Wrocławskiego
Molière w polskim oświeceniu: między Franciszkiem Bohomolcem a Franciszkiem Kowalskim
dr hab. Katarzyna Buczek (Uniwersytet Warszawski)
Wielki skandal w małym miasteczku, czyli „Miłość doktorem” po polsku
11.45–12.00 przerwa
12.00–13.00
dr hab. Olga Bieńka
Od Narzymskiego do Rydla. Polski Molière 2. połowy XIX wieku (1870–1905)
dr Piotr Olkusz (Uniwersytet Łódzki)
Molière przełożony przez Boya
13.00–14.30 przerwa obiadowa
14.30–16.00
dr Andrzej Kruczyński (Akademia Teatralna im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie)
Bohdana Korzeniewskiego walka z kanonem
dr Jarosław Cymerman (Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie)
Tartuffe-sabotażysta, czyli Molière socrealistycznie przestosowany („Nowy Świętoszek” Jana Kotta i Stanisława Dygata)
dr Renata Niziołek (Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie)
Przypadki „Don Juana” na koniec wieku: Jacek Trznadel i Jerzy Radziwiłowicz tłumaczą dramat Molière’a
Teatr Collegium Nobilium przy ul. Miodowej 22/24
18.00–19.30 panel z udziałem Wojciecha Malajkata, Jerzego Radziwiłowicza i Edwarda Wojtaszka poprowadzony przez Patryka Kenckiego
14 czerwca, Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie przy ulicy Jazdów 1
10.00–10.15 Otwarcie drugiego dnia obrad
10.15–11.15
dr Michał Bajer (Uniwersytet Szczeciński)
„…i będą go Francji zazdrościć”. Klasycyzm francuski a mitologie władzy
Paulina Paul (Uniwersytet Warszawski/ Szkoła Doktorska Nauk Społecznych)
Wizerunki Molière’a w zbiorach księżnej Izabeli Czartoryskiej. Przyczynek do badań
11.15 –11.30 przerwa
11.30–12.30
dr hab. Tomasz Chomiszczak, prof. Uniwersytetu Pedagogicznego im. KEN w Krakowie
Od „mamamuszi” do „Antalyi”, czyli „Mieszczanin szlachcicem” na jednego narratora i orkiestrę barokową
dr hab. Małgorzata Komorowska, em. prof. Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie
„Mandragora” Karola Szymanowskiego – wprost z Molière’a
12.30–12.45 przerwa
12.45–13.45
dr hab. Jolanta Dygul (Uniwersytet Warszawski)
„Włoski Molière”. Carlo Goldoni i jego Molierowskie inspiracje
dr Katarzyna Wojtysiak-Wawrzyniak
José Marchena – hiszpański tłumacz dzieł Molière’a.
„Hipócrita” (1811) i „Escuela de las mujeres” (1812)
13.45–14.45 przerwa obiadowa
14.45–16.15
Katarzyna Wodarska-Ogidel (Muzeum Teatralne)
„Lekarz mimo woli” i jeniecka terapia Molièrem
Krystyna Berkan (Instytut Sztuki PAN/ Szkoła Doktorska Anthropos)
„Tartuffe ou l’Imposteur”. W kręgu najnowszych przekładów i wystawień
Justyna Landorf
Tartuffe 1664. Recepcja zrekonstruowanej wersji „Świętoszka” w reżyserii Ivona van Hove
Wstęp na wszystkie wydarzenia jest wolny.
Konferencję dofinansowano ze środków Mazowieckiego Urzędu Marszałkowskiego oraz Geotermii Mazowieckiej S.A.