2 tygodnie — 4 spektakle — najlepsze aktorstwo. Po imponującym muzycznym rozpoczęciu sezonu (gościnne koncerty Warszawskiej Jesieni, Avant Art Festival i Scopes) Komuna Warszawa powraca z teatralnym repertuarem. Na początek gości spektakl "Manhattan" w ramach festiwalu Ciało/Umysł.
Później spektakle Grzegorza Laszuka i Agnieszki Jakimiak, które nie tylko podejmują ważne i aktualne tematy, lecz także są doskonałą okazją do oglądania na scenie doskonałych aktorek i aktorów:
Michała Sikorskiego w "Morderstwie (w) Utopii" — laureata nagrody za debiut filmowy na tegorocznym Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni
Jacka Poniedziałka w adaptacji dzienników rodziny Ingmara Bergmana "Śmierć i umieranie" — laureata nagrody aktorskiej Opolskich Konfrontacjach Teatralnych / „Klasyka Żywa”
oraz wspaniały duet Jan Sobolewski i Jaśmina Polak w spektaklu "Nosexnosolo".
Zapraszamy — Komuna Warszawa, Szkoła E.Plater 31.
20. Festiwal Ciało Umysł
12.10., godz. 19.00
Manhattan
Czy człowiek jest w stanie powstrzymać się przed użyciem tego, co wyprodukować potrafi?
Amerykański Projekt Manhattan miał na celu konstrukcję pierwszej broni atomowej. Była to bomba paradoksalna: miała przynieść wielkie zniszczenia i jednocześnie zakończyć wojnę. Zrzucenie bomby Little Boy na Hiroszimę było przerażającym przykładem działań człowieka demonstrującym, że sposobem na pojednanie jest zwiększenie przemocy. Czy wojnę da się zakończyć w inny sposób niż eskalacją agresji? Myślenie apokaliptyczne przestaje być szaleństwem, a staje się codziennością. Możemy się zniszczyć albo pokochać.
wydarzenia specjalne:
16.10.2021, godz. 9.00 - 24.00
Impressska
17.10.2021, godz. 17.00
Wielka Gra - o C/U tu chodzi
więcej: cialoumysl.pl
NOSEXNOSOLO, reż. Agnieszka Jakimiak
21.10., godz. 19.00
“No sex no solo” to hasło przywoływane przez jednego z byłych współpracowników Jana Fabre’a, który twierdził, że już w latach osiemdziesiątych ta maksyma określała zasadę pracy z belgijskim twórcą. „NOSEXNOSOLO” to zbiór wielu historii o tej samej treści i o tej samej puencie, które określają zasady pracy i relacje władzy w wielu współczesnych przestrzeniach sztuki. “NOSEXNOSOLO” to zapętlone i zwielokrotnione solo, w którym dawni mistrzowie stają się śmieszni i straszni, a ich uczennice i wychowankowie okazują się całkiem poważni i trudni do uciszenia.
Występują: Jaśmina Polak, Jan Sobolewski, Kuba Ziołek
Reżyseria i tekst: Agnieszka Jakimiak
Przestrzeń, kostiumy i video: Mateusz Atman
Muzyka: Kuba Ziołek
Produkcja: Wrocławski Teatr Współczesny i Komuna Warszawa
Tekst “NOSEXNOSOLO” został wyróżniony Nagrodą Pawła Korczaka w 3. edycji Konkursu Strefy Kontaktu, organizowanego przez Wrocławski Teatr Współczesny.
Morderstwo (w) Utopii, reż. Grzegorz Laszuk
23.10., godz. 19.00
Wszystko wskazuje na to, że Utopia to bezludna wyspa. Wciąż jednak rozbudza marzenia, a jak wiadomo marzenia łatwiej sprzedają się niż rzeczywistość. „Morderstwo (w) Utopii” to komedia kryminalna w klasycznym oświeceniowym stylu. W jasny sposób tłumaczy pomyłki utopistów. W tle czai się pandemia oraz pierwszy transport kolonistów na Marsa. Czarnym charakterem spektaklu jest Slavoj Žižek, który w pandemicznym zamknięciu dostrzegł szansę na spełnienie komunistycznej utopii. Na szczęście w odpowiednim momencie pojawia się postać Pragmatysty, który bez litości rozprawia się z pomyłkami Utopii i wytycza kurs rakiet Elona Muska prosto na Marsa. Szybka akcja, liczne trupy, momenty zadumy i muzyka z klasycznych kryminałów ery oryginalnego kina noir zapewnia godną rozrywkę – promyk nadziei w czasie pandemii!
Scenariusz i reżyseria: Grzegorz Laszuk
Muzyka oraz opracowanie muzyczne: Bartek Rączkowski
Choreografia: Aneta Jankowska
Scenografia/kostiumy: Ewelina Ciuchta
Reżyseria świateł: Karolina Gębska
Wideo: Adrian Cognac, Magda Mosiewicz
Obsada: Joanna Drozda, Jakub Papuga, Monika Roszko, Michał Sikorski, Paweł Siwiak
Produkcja: Komuna Warszawa i Teatr Polski w Poznaniu
Media o spektaklu
W „Morderstwie (w) Utopii” znakomicie rozegrano zarówno autotematyzm, jak i komentarz społeczny. Twórcy przedstawienia wielowarstwowo, sprytnie i ciekawie dowiedli, że upadek utopii, wojna ideologiczna, propaganda, są istotnymi problemami, ale najważniejsze okazuje się zagubienie w ich gąszczu.
Z recenzji KulturaPoznan.pl
Dla wielbicieli Monty Pythona, Quentina Tarantino, grunge’u, polskiej prowincji, restauracji Wczasowych i dobrego aktorstwa.
prof. Waldemar Kuligowski, UAM
Trailer: https://vimeo.com/491245554
Śmierć i umieranie, reż. Grzegorz Laszuk
25-26.10., godz. 19.00
Spektakl na 3 osoby i organy Yamaha Electone D-80.
na podstawie:
„Trzy dzienniki, zestawione przez Marię von Rosen i Ingmara Bergmana”.
Czytanie fragmentów „Dzienników” z okresu umierania Ingrid Bergman, żony Ingmara Bergmana, matki Marii von Rosen, to bolesna medytacja. Wszelkie nadzieje zawodzą, każdy możliwy ból nadchodzi. „Trzy dzienniki” to skromne, rzeczowe zapiski nieuchronnego końca bycia Ingrid Bergman. I każdego życia.
Czy można to pojąć? Zgodzić się na pewno nie można!
Można wybrać czas i miejsce. Może to jedyny prawdziwy wybór: wczesny wieczór czy noc? Brzeg skalistej wyspy czy północny fiord.
Fragmenty „Dzienników”, powidoki z klasycznych bergmanowskich arcydzieł oraz magiczne brzmienie Yamahy Electone opowiedzą o śmierci i umieraniu, ostatniej rzeczy, dla której warto być, cieszeniu się życiem i eutanazji, czyli najważniejszych ludzkich sprawach.
reżyseria: Grzegorz Laszuk
obsada: Jacek Poniedziałek, Anna Wojnarowska, Marta Zięba
choreografia: Paweł Sakowicz
scenografia, kostiumy: Ewelina Ciuchta
wideo: Magda Mosiewicz, Adrien Cognac
muzyka: Bartek Rączkowski
światła: Karolina Gębska
Media o spektaklu
W „Siódmej pieczęci” i w „Śmierci i umieraniu” mamy operowanie grozą, nieuchronnością śmierci i komizmem, który rozładowuje napięcie. Ten balans na granicy smutku i żartu odarł skutecznie temat z minorowego patosu. W końcu odmieniając czasownik „umierać” przez osoby, przestajemy odczuwać dreszcz grozy, a sama śmierć staje się elementem codziennej krzątaniny. Proste, a dzięki namacalnej, mocnej formie Laszukowego teatru nagle znów poruszające.
Recenzja w Dwutygodniku
To nie jest wyłącznie mroczna historia: sucha narracja dzienników w pewnym momencie się załamuje, a aktorzy zaczynają improwizować pod dyktando charyzmatycznego Jacka Poniedziałka w roli Ingmara, balansując między powagą a żartem. I niepostrzeżenie spektakl o umieraniu przemienia się w sztukę o nadziei.
Recenzja w Newsweeku
PREMIERA!
12-14.11.2021
LARVA, reż. Marta Ziółek
w ramach cyklu “Hello Darkness My Old Friend” (szczegóły wkrótce)
Wszystkie wydarzenia w Szkole E. Plater 31
odbywają się z zachowaniem rygorów sanitarnych.
Spektakle odbędą się w ramach projektu Scena Prezentacji KW współfinansowanego przez m.st. Warszawa.
Pokaz spektaklu Nosexnosolo realizowany w ramach Programu “Mobilni w Kulturze 2021”, finansowany ze środków m.st. Warszawa”
Festiwal Ciało/Umysł współfinansowany przez m. st. Warszawa oraz dofinansowany ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury