Zgodnie z tradycją i hasłem #gramywwakacje - Teatr Druga Strefa zaprasza na spektakle zarówno w lipcu, jak i w sierpniu.
W najbliższą sobotę, 16 lipca, z okazji roku Mirona Białoszewskiego, zaprezentujemy fragmenty monoopery „Kabaret Kici Koci”, po której publiczność będzie miała okazję zadać pytania kompozytorce Elenie Shevchenko-Mikhalovskiej. W kolejną sobotę, 23 lipca, zapraszamy do obejrzenia performance „Plac Puszkina 3”, którego czerwcowa premiera została entuzjastycznie przyjęta przez widzów naszego teatru. W ostatni piątek miesiąca, 29 lipca, będziemy gościć Annę Paszek, która zaprezentuje performance/live art, pod tytułem „Water Child”.
#gramywwakacje – LIPIEC
16 lipca sobota, godzina 20.00
KICIA KOCIA | performance operowy Eleny Shevchenko-Mikhalovskiej
Ja jestem Kicia Kocia. Odwrotność bezrobocia.
23 lipca sobota, godzina 20.00
PLAC PUSZKINA 3 | performance
Wojna to pokój. Wolność to niewola. Ignorancja to siła.
29 lipca piątek, godzina 20.00
WATER CHILD | performance | live art | Anna Paszek
Świecki rytuał przejścia związany z żałobą/stratą i ponownym odrodzeniem.
***
16 lipca, sobota| Teatr Druga Strefa
godzina 20.00
KICIA KOCIA #operawgarazu #oneandonly
performace operowy na podstawie monoopery Eleny Shevchenko-Mikhalovskiej „KABARET KICI KOCI”
„To jest wszystko Kabaret Kici Koci. Jak powstał Kabaret Kici Koci – zupełnie nie chcąc, a może chcąc, tylko moja podświadomość czekała na okazję teatralną. Teatralną – to znaczy teatralno-aktorską, że pisać – to od razu można wykonywać, dlatego ja obrażony nie chodzę do teatru. Była w moim towarzystwie, jest nadal, pewna poetka. Chciałem ją nastraszyć, trochę jej zrobić na złość i powiedzieć jej, że jest druga poetka w tym towarzystwie. No pomyślałem – kto? – Kicia Kocia. Ale jak ja jej?... aha... No to ja przyjdę do tej znajomej poetki zaprzyjaźnionej, powiem że Kicia Kocia pisze wiersze, ale jaki dowód na to? Muszę napisać te wiersze. Wiec, zacząłem przymierzać, jakie wiersze Kicia Kocia. No chyba takie piosenki, z dużej litery pisane i śpiewane. No i zacząłem się bawić, no i rozbawiłem się, aż wyjechałem tramwajem na Bielany i tam chodziłem po lesie i śpiewałem, przymierzałem te teksty. Potem narosły inne. Potem powstała Kicia Kocia stanu wojennego, znaczy z epoki strajku, potem stanu wojennego itd”. Miron Białoszewski
Wykonawczynie:
Elena Shevchenko-Mikhalovska - piano
Alexandra Malatskovskaya - mezzosopran
Milaniya Medvedeva - taniec
Alina Velcheva - taniec
Muzyka i libretto: Elena Shevchenko-Mikhalovska,
Libretto na podstawie tekstów Mirona Białoszewskiego
Koncepcja: Sylwester Biraga
Choreografia: Kamil Wawrzuta
Czas trwania spektaklu: 60 minut.
Wstęp wolny
Spektakl dla widzów powyżej 15. roku życia.
Teatr Druga Strefa, Magazynowa 14A, 02-652 Warszawa
Działalność Teatru Druga Strefa współfinansuje Urząd m. st. Warszawy
23 lipca, sobota| Teatr Druga Strefa
godzina 20.00
„Plac Puszkina 3” / "Пушкинская пл., 3" - performance
Zostajesz brutalnie kopnięty w brzuch, w ustach czujesz smak krwi, wokół ciebie znajdują się przerażeni ludzie, którzy nie wiedzą co się z nimi stanie. Jedziesz w nieznanym kierunku w milicyjnej suce bez okien. Gdy mija pierwszy szok dający niezwykłą siłę i przynoszący znieczulenie, zaczynasz odczuwać ostry ból w powykręcanych rękach i obitych od pałek plecach. Zaczynasz się rozglądać i zastanawiać, dokąd cię wywożą i co się z tobą stanie. Jedziesz w nieznane, zaczynasz się bać, a w głowie coraz głośniej słyszysz pytanie: w co ja się wpakowałem?
Powyższy opis może być wstępem do opowieści lub reportażu z przeróżnych akcji, podczas których dochodzi do represji i rozwiązań siłowych ze strony brutalnego państwa. Może on równie dobrze pasować do początków, jak i końca ubiegłego wieku. Jest to jednak relacja z wydarzeń niezwykle nam bliskich, zarówno w czasie jak i miejscu. Dotyczy osób, które odważyły się protestować przeciwko działaniom wojennym Rosji na terenie Ukrainy.
24 lutego 2022, w Moskwie, na placu Puszkina 3, zebrała się niezwykle odważna grupa ludzi, którzy postanowili wykrzyczeć „wojna, nie!”. Zebrali się o godzinie 19.00, aby zauważyli ich moskwiczanie wychodzący o tej porze z okolicznych biur. Umówili się w miejscu, w którym przez dekady znajdowała się redakcja dziennika „Izwiestia”. Nie protestowali długo. Chwilę po rozpoczęciu demonstracji zostali brutalnie spacyfikowani przez milicję i wywiezieni w nieznanym kierunku. Ściśnięci w milicyjnych sukach nie mieli możliwości na kontakt z bliskimi lub z adwokatami, którzy mogliby im pomóc. Dowiezieni do komisariatów, skopani i maltretowani, zostali zamknięci w ciemnych celach bez miejsca do siedzenia, bez wody, bez telefonów oraz informacji co będzie dalej.
Sylwester Biraga został głęboko poruszony treścią czatu osób zatrzymanych podczas protestów na Placu Puszkina 3. Jedną z autorek była aktorka Walentyna Sizonenko, która uciekła z Rosji do Polski i zaangażowała się w pomoc dla uchodźców z Ukrainy. To między innymi jej opowieść została wykorzystana do prac nad tym niezwykle poruszającym i mrocznym performance.
Możemy się teraz zastanowić czy w obecnej sytuacji politycznej chcemy współczuć Rosjanom. Musimy jednakże spytać, czy cały naród rosyjski zasługuje na to, aby być polityczne, kulturowo i społecznie izolowanym od reszty świata, za to co putinowski reżim zgotował naszym ukraińskim sąsiadom. Nie znajdziecie gotowej odpowiedzi na to pytanie w naszym teatrze. Zostaniecie jednakże sprowokowani do samodzielnych poszukiwań i głębokiej refleksji nad tym bardzo trudnym tematem.
Koncepcja i reżyseria: Sylwester Biraga
Premiera: 24 czerwca 2022
Czas trwania spektaklu: 75 minut.
Bilety on-line: https://www.teatr2strefa.pl/event-details/pushkinskaya-pl-3-performance-2
Spektakl dla widzów powyżej 18. roku życia.
Przed pokazem uczestnicy zostaną proszeni o oddanie do teatralnego depozytu torebek, plecaków oraz telefonów komórkowych.
Teatr Druga Strefa, Magazynowa 14A, 02-652 Warszawa
Działalność Teatru Druga Strefa współfinansuje Urząd m. st. Warszawy
29 lipca, piątek| Teatr Druga Strefa
godzina 20.00
WATER CHILD | performance | live art | Anna Paszek
Świecki rytuał przejścia związany z żałobą/stratą i ponownym odrodzeniem.
Anna Paszek o swoim performance: "Solo pomyślane jako świecki rytuał przejścia związany ze stratą czerpiący z symboliki zakorzenionej w tradycji słowiańskiej jak również innych kultur, gdzie podobne rytuały są nadal praktykowane. Performance wykorzystuje motyw tradycyjnych regionalnych ludowych kołysanek, lalki, wody, czerwonych wstążek, włosów i olejku z mirry. Mirra symbolizuje zarówno śmierć, jak i życie.
Mirra była powszechnie stosowana w procesie balsamowania. Jednocześnie – ze względu na swoje właściwości antyseptyczne – używały jej również położne przy narodzinach. Energetycznie mirra jest olejkiem matki ziemi – pielęgnuje nasz związek z naszą biologiczną matką i matką naturą.
Praca operuje symboliką na wielu poziomach - można ją odczytywać dosłownie, a można również odnosić ją do każdego przypadku sytuacji granicznej. Można ją odnieść do pierwotnej relacji z matką, własną, czy relacji z dzieckiem zarówno w sensie dosłownym jak i metaforycznym."
Anna Paszek urodzona w 1983 r., artystka live art, performerka, absolwentka MA Live Art na QMUL w Londynie, uczestniczka licznych międzynarodowych warsztatów i festiwali, z wykształcenia lingwistka i adwokatka. Entuzjastka nowych technologii. W ramach praktyki artystycznej zajmuje się zagadnieniami wspólnotowości, czasu, władzy i kontroli, w szczególności tej oddziałującej na grupy słabsze. W pracy z ciałem wykorzystuje tekst, głos i storytelling. Interesuje ją konwencja przerysowania, absurdu, groteski. Określa siebie jako feministkę nieoczywistą w przestrzeniach, które nie uchodzą za feministyczne. Prywatnie mama Idy.
Czas trwania spektaklu: 60 minut.
Bilety on-line: https://www.teatr2strefa.pl/event-details/water-child-performance-live-art-anna-paszek
Spektakl dla widzów powyżej 15. roku życia.
Teatr Druga Strefa, Magazynowa 14A, 02-652 Warszawa
Działalność Teatru Druga Strefa współfinansuje Urząd m. st. Warszawy