Logo
Aktualności

Warszawa. Stowarzyszenie Reżyserów Polskich domaga się unieważnienia konkursu Teatru TV „Narracje nieobecne”

4.08.2025, 18:36 Wersja do druku

W poniedziałek SRP skierowało list otwarty do organizatorów konkursu Teatru Telewizji „Narracje nieobecne”, w którym domaga się jego unieważnienia z powodu złamania zasady anonimowości. Dyrektor Teatru Telewizji Michał Kotański zapewnia, że w trakcie trwania konkursu nie znał danych uczestników i nie miał do nich dostępu.

Inne aktualności

W poniedziałek Stowarzyszenie Reżyserów Polskich skierowało list otwarty do organizatorów konkursu Teatru Telewizji „Narracje nieobecne”, w którym domagają się natychmiastowego unieważnienia konkursu z powodów wad prawnych.

Jak zaznaczono, zgodnie z paragrafem 3.6 regulaminu konkursu uczestnicy mieli pozostać anonimowi aż do finału. Równocześnie paragraf 5.2 regulaminu zakładał wysyłanie maili do autorów na każdym etapie konkursu. SRP wskazało również, że 18 czerwca o godz. 16.22 na konkursowej stronie opublikowano listę finałowej trójki uczestników. „To jawne naruszenie paragrafu 3.6 waszego własnego regulaminu i złamanie zasady anonimowości, która miała przysługiwać uczestnikom do czasu rozstrzygnięcia konkursu”.

SRP poza unieważnieniem konkursu domaga się również publicznego ujawnienia, kto miał dostęp do danych osobowych przed rozstrzygnięciem konkursu, na jakim etapie koperty z formularzami zgłoszeniowymi zostały otworzone i przez kogo, publicznych przeprosin wszystkich autorów oraz zwrotu kosztów poniesionych przez autorów w związku z uczestnictwem w konkursie.

W odpowiedzi na przedstawione zarzuty dyrektor Teatru Telewizji Michał Kotański przypomniał, że zgodnie z zasadami konkursu uczestnicy przesyłali dwie zamknięte koperty znajdujące się w jednej, zamkniętej kopercie. W jednej z zamkniętych kopert znajdowały się dane uczestnika na karcie zgłoszeniowej (tj. imię i nazwisko/pseudonim, adres korespondencyjny, adres mailowy, godło utworu), w drugiej zgłaszany utwór opatrzony godłem.

Zaznaczył, że „podczas formalnej weryfikacji zgłoszeń otwierane były jedynie koperty zawierające zgłaszane utwory - celem sprawdzenia zgodności godła i tytułu utworu z godłami i tytułami podawanymi przez uczestników podczas zgłoszenia elektronicznego. Koperty z kartami zgłoszeniowymi zawierające dane uczestników pozostawały zamknięte”.

Jak podkreślił, decyzje komisji oraz jury były komunikowane przez stronę internetową konkursu oraz media społecznościowe Teatru Telewizji – i odbywało się to w oparciu o godła, którymi opatrzone były zgłaszane utwory. „Z tego też powodu w trakcie trwania konkursu nikt - tj. ani Komisja, ani Jury, ani Rada Konkursu - nie znał danych uczestników i nie miał do nich dostępu” - dodał.

Kotański zaznaczył, że po wskazaniu przez jury trójki finalistów otwarte zostały koperty z ich danymi, aby można było podać tę informację do wiadomości publicznej. „Finałowej trójce anonimowość przysługiwała nie do czasu rozstrzygnięcia konkursu, a jedynie do czasu wskazania przez Jury finałowej trójki” - podkreślił. Jak dodał, wynika to również z logistyki konkursu, ponieważ trójka laureatów konkursu była zaproszona na finałową galę.

Przypomniał, że na każdym etapie konkursu protokołowane były kolejno decyzje Komisji Konkursowej, decyzje Jury Konkursu, a także działania i uchwały Rady Programowej. „Wszystkie dokumenty zostały zarchiwizowane, a wgląd w nie jest możliwy w odpowiednim trybie dostępu do informacji publicznej” - poinformował.

„Narracje nieobecne” to otwarty, doroczny konkurs na scenariusz dla Teatru Telewizji. Organizatorzy konkursu szukają nowych, ważnych historii, o których nikt jeszcze nie opowiadał. Chcą, żeby Teatr Telewizji był miejscem, gdzie porusza się współczesne tematy i eksperymentuje z formą. Dlatego pierwsza edycja konkursu dotyczyła pandemii, czyli doświadczenia, które mocno wpłynęło na nasze życie, a wciąż mało się o nim mówi w kulturze.

17 marca TVP rozpoczęła nabór tekstów do I edycji konkursu. Werdykt został ogłoszony 27 czerwca podczas tegorocznego Festiwalu Teatru Polskiego Radia i Teatru Telewizji „Dwa Teatry” w Sopocie - zgodnie z regulaminem konkursu zwycięski tekst ma zostać zrealizowany na telewizyjnej scenie.

Nagrodę główną - 50 tys. złotych i realizację w Teatrze Telewizji - otrzymał Mariusz Gołosz za tekst „Stan podgorączkowy”. „Za brawurowe połączenie tematu pandemii z opowieścią o kryzysach osobistych i społecznych. Za rytm dialogów i potoczysty język, który wydobywa klaustrofobiczność covidowego świata” - napisało jury, któremu przewodniczył Paweł Demirski.

Źródło:

PAP

Sprawdź także