Inne aktualności
- Łódź. Ostatnie dni Jesiennych Spotkań z Kulturą Logos 14.11.2025 09:32
- Kraków. Kobiety Wesela w Teatrze Figur 14.11.2025 09:32
- Łódź. W Teatrze Jaracza nadszedł... czas na wielki numer 14.11.2025 09:18
- Cieszyn. Czy po pół wieku Teatr Mickiewicza odzyska historyczny wygląd? 14.11.2025 09:09
- Kraków. Dziś premiera spektaklu o menstruacji, menopauzie i innych doświadczeniach kobiecego ciała w Teatrze Słowackiego 14.11.2025 08:52
-
Białystok. Dziś premiera „Nocy dziadów” w Operze i Filharmonii Podlaskiej
14.11.2025 08:41
- Kielce. Wieczór musicalowych hitów w Filharmonii Świętokrzyskiej 14.11.2025 08:32
-
Warszawa. V edycja U:NEW Dance Wave Festival. Otwarta Scena IT
14.11.2025 08:22
-
Warszawa. Spektakl „Brzask” w ramach Otwartej Sceny IT
14.11.2025 08:22
- Kielce. „Królowa Śniegu", czyli taneczna premiera Kieleckiego Teatru Tańca 14.11.2025 08:21
- Włochy. Agnieszka Holland: podziały na tle politycznym niszczą kino i jego odbiór 14.11.2025 08:15
- Rosja. Aktorka skazana zaocznie na 8 lat kolonii karnej za „usprawiedliwianie terroryzmu” 13.11.2025 17:46
- Kraków. Opowieść o kobiecym ciele i tematach tabu w Teatrze Słowackiego 13.11.2025 16:42
-
Wrocław. W 100. rocznicę urodzin Wojciecha Jerzego Hasa nadano jego imię jednemu z wrocławskich tramwajów
13.11.2025 16:05
Zgodnie z wieloletnią tradycją klerycy III roku Wyższego Metropolitalnego Seminarium Duchownego w Warszawie przygotowują sztukę teatralną, którą udostępniają szerszej publiczności.
Pierwotnie premiera była planowana na grudzień, ale przez pandemię została przesunięta na okres Wielkiego Postu.
- Dotychczas w seminarium były wystawiane dramaty. Chcieliśmy jednak złamać ten schemat i pokazać, że w Kościele jest miejsce na radość życia i śmiech. Nie znaczy to jednak, że to płytka komedia. Śmiejemy się, ale z problemów, które dotykają nas wszystkich. Nasza sztuka ma bowiem jednocześnie skłonić | widza do głębszej refleksji nad życiem. Co jest w nim najważniejsze? Komu należy zaufać? Gdzie szukać ratunku, jak nie w Bogu? - opowiada kleryk Mateusz Baran. Spektakl wystawiają alumni trzeciego roku WMSD pod kierunkiem reżysera Jarosława Gajewskiego. Scenariusz wyszedł spod pióra kl. Michała Tarasiewicza, miłośnika dialogów platońskich.
- Niektóre elementy sztuki rodziły się dopiero w trakcie prób. Inspiracji było wiele, ale prace rozpoczęły się od zainteresowania osobą św. Jana Marii Vianneya. Później chcieliśmy ukazać tę wyłaniającą się z codziennego życia świętość i zderzenie dwóch wizji Kościoła. Oczywiście, czerpaliśmy z Pisma Świętego, ale także kultury popularnej, m.in. z francuskiego filmu „Osiem kobiet" z 2002 r. Nieprzypadkowo w naszej sztuce gra ośmiu mężczyzn - mówi M. Tarasiewicz, który scenariusz konsultował z samym Krzysztofem Zanussim. Zresztą kleryk miał już okazję napisać kilka dialogów do filmów krótkometrażowych.