Inne aktualności
-
Poznań. 34. Malta Festival wróci na ulice i place 17.07.2024 12:24
- Sopot. Izabela Kuna laureatką Diamentowego Klapsa 17.07.2024 12:09
- Wrocław. Podsumowanie sezonu 2023/2024 w WTP 17.07.2024 11:51
- Warszawa. MKiDN: tysiące wniosków o granty i stypendia w naborze do programu z KPO 17.07.2024 11:40
-
Warszawa. „Kwiat Paproci” w namiocie cyrkowym. Spektakl familijny wyrusza w trasę 17.07.2024 10:51
- Bytom. „Eksperyment uczuciowy”: półkolonie artystyczne dla nastolatków w BCK 17.07.2024 10:45
- Rzeszów. Monika Szela wybrana na kolejną kadencję w Teatrze Maska 17.07.2024 10:01
- Wielka Brytania. 15 lat temu zmarł filozof Leszek Kołakowski 17.07.2024 09:37
- Gdańsk. Hamlet i toczące się głowy. Zbliża się 28. Międzynarodowy Festiwal Szekspirowski 17.07.2024 09:20
-
Suwałki. Festiwal Suwalskie Teatr-Akcje wraca po 9 latach nieobecności 17.07.2024 08:50
-
Warszawa. Dyrektorka IAM o Sezonie Kulturalnym Polska-Rumunia: chcemy się wzajemnie inspirować 17.07.2024 08:18
- Lublin. Carnaval Sztukmistrzów 2024 – wraz z nim odbędzie się Urban Highline Festival 16.07.2024 15:54
-
Kraków. Urząd Marszałkowski o Teatrze Słowackiego: zależy nam na wypracowaniu najlepszego rozwiązania 16.07.2024 15:17
- Katowice. Wakacyjna wystawa „Lalki w Ateneum” 16.07.2024 14:54
Zgodnie z wieloletnią tradycją klerycy III roku Wyższego Metropolitalnego Seminarium Duchownego w Warszawie przygotowują sztukę teatralną, którą udostępniają szerszej publiczności.
Pierwotnie premiera była planowana na grudzień, ale przez pandemię została przesunięta na okres Wielkiego Postu.
- Dotychczas w seminarium były wystawiane dramaty. Chcieliśmy jednak złamać ten schemat i pokazać, że w Kościele jest miejsce na radość życia i śmiech. Nie znaczy to jednak, że to płytka komedia. Śmiejemy się, ale z problemów, które dotykają nas wszystkich. Nasza sztuka ma bowiem jednocześnie skłonić | widza do głębszej refleksji nad życiem. Co jest w nim najważniejsze? Komu należy zaufać? Gdzie szukać ratunku, jak nie w Bogu? - opowiada kleryk Mateusz Baran. Spektakl wystawiają alumni trzeciego roku WMSD pod kierunkiem reżysera Jarosława Gajewskiego. Scenariusz wyszedł spod pióra kl. Michała Tarasiewicza, miłośnika dialogów platońskich.
- Niektóre elementy sztuki rodziły się dopiero w trakcie prób. Inspiracji było wiele, ale prace rozpoczęły się od zainteresowania osobą św. Jana Marii Vianneya. Później chcieliśmy ukazać tę wyłaniającą się z codziennego życia świętość i zderzenie dwóch wizji Kościoła. Oczywiście, czerpaliśmy z Pisma Świętego, ale także kultury popularnej, m.in. z francuskiego filmu „Osiem kobiet" z 2002 r. Nieprzypadkowo w naszej sztuce gra ośmiu mężczyzn - mówi M. Tarasiewicz, który scenariusz konsultował z samym Krzysztofem Zanussim. Zresztą kleryk miał już okazję napisać kilka dialogów do filmów krótkometrażowych.