16.12.2020, 13:03 Wersja do druku

Warszawa. Spektakl familijny „Ronja, córka zbójnika” dostępny online

Teatr Powszechny zaprasza dzieci i rodziców na pokazy online spektaklu „Ronja, córka zbójnika” w reżyserii Anny Ilczuk, na podstawie kultowej książki Astrid Lindgren. Pokazy spektaklu odbędą się jeszcze 17, 29 oraz 31 grudnia, w wyznaczonych godzinach, na platformie VOD Teatru: vod.powszechny.com (cena biletu to 20 zł). 

fot. Magda Hueckel

Spektakl został trzykrotnie wyróżniony podczas tegorocznego Międzynarodowego Festiwalu Teatrów dla Dzieci i Młodzieży „KORCZAK”. Otrzymał Nagrodę Grand Prix za – jak mówi uzasadnienie – „wykreowanie fascynującego scenicznego świata bliskiego wyobraźni współczesnego dziecka i nasycenie go ważnymi tematami”, a także Wyróżnienie Jury Młodzieżowego za spektakl, który „opowiada magiczną i wciągającą historię, poruszając przy tym tematy uprzedzeń i dyskryminacji”. „Ronja” otrzymała także „ATEST – świadectwo wysokiej jakości artystycznej” przyznawany przez Polski Ośrodek ASSITEJ (Międzynarodowego Stowarzyszenia Teatrów dla Dzieci i Młodzieży).

Wybrane recenzje:

– Wszystkie małe dziewczynki powinny „Ronję” czytać obowiązkowo, a teraz, gdy jest spektakl, oglądać ją namiętnie – tym bardziej że gra ją przepysznie Klara Bielawka. Oczywiście nie gra sama, bo to nie monodram. Grają z nią z pełnym oddaniem koledzy i koleżanka z Powszechnego. (…) Anna Ilczuk umie skutecznie puszczać oko do najmłodszej widowni, nie zapominając jednocześnie o tej starszej. W końcu „Ronja, córka zbójnika” jest spektaklem familijnym (Mike Urbaniak, „Wysokie Obcasy”)

– „Ronja” jest – powstałym z pewnej tęsknoty, czy nostalgii za dzieciństwem, bardzo kolorowym, słodkim, zwiewnym, dowcipnym i – z pasją zagranym przedstawieniem familijnym dla widza, jak czytamy – od lat 7. I trochę co innego zobaczą w na scenie dzieciaki, a o czym innym będzie ten spektakl dla ich rodziców. Mamy na scenie dużo „dziejstwa”, jest fantastyczna scenografia (Mateusz Stępniak) i zabawa możliwościami teatru, którą to zabawę publiczność właściwie od razu podjęła. (…). Bawiłem się na „Ronji” pierwszorzędnie (Rafał Turowski, www.rafalturow.ski, Radio Chillizet)

– Anna Ilczuk wraz z zespołem uruchomiła całą machinę teatralną, stworzyła spektakl zwarty, dynamiczny, przezabawny, rzetelnie przygotowany i profesjonalnie wykonany zarówno od strony aktorskiej, jak i wizualnej. (...). Klara Bielawka jako wrażliwa i zdecydowana Ronja z warkoczem i Andrzej Kłak jako odważny chudzielec Birk tworzą żywe, energetyczne postaci. Na uznanie zasługuje jednak cały zespół, który z minuty na minutę przyjmuje różne ludzkie i zwierzęce role. (...). „Ronja” to jedna z tych propozycji, które są atrakcyjne zarówno dla małego widza, jak i dla opiekunów, czytających spektakl pod warstwą słów i doceniających robotę warsztatową (Katarzyna Flader-Rzeszowska, „Teatr”)

Opis spektaklu:

„Mówili o lesie. Ale nim sama nie zobaczyła, jak jest mroczny i zadziwiający ze swymi szumiącymi drzewami, nie rozumiała, czym jest las. I teraz śmiała się cichutko tylko dlatego, że istnieją rzeki i lasy. Prawie nie była w stanie tego pojąć – oto istnieją ogromne drzewa i wielka woda, i one żyją; czyż na samą myśl o tym można się nie uśmiechać?”.

Bohaterka kultowej powieści Astrid Lindgren jest „dzieckiem lasu”, żyje w symbiozie z przyrodą, jest wyczulona na potrzeby i cierpienie zwierząt, w relacjach z ludźmi kieruje się braterstwem i wrażliwością. Musi jednak odnaleźć się w świecie ludzi zarządzanym przez zbójników. 

Jakie przygody czekają Ronję? Czy jej uczucie do Birka przetrwa mimo konfliktu dwóch zwaśnionych rodów zbójnickich? Czy dzieci mogą wykazać się większą odwagą i otwartością niż dorośli?

Premiera: 18 września 2020 r., Scena Duża Teatru Powszechnego w Warszawie.

Źródło:

Materiał nadesłany

Tematy w toku