EN

13.01.2023, 11:51 Wersja do druku

Warszawa. Premiera spektaklu „Z ręką na gardle” w Teatrze Współczesnym - w sobotę

Chciałam dokonać pewnej reinterpretacji tych utworów przy uszanowaniu ich urody oraz nut kompozytorów - mówi PAP Anna Sroka-Hryń, autorka scenariusza i reżyser spektaklu „Z ręką na gardle. Piosenki z repertuaru Ewy Demarczyk”. Premiera w stołecznym Teatrze Współczesnym - w sobotę.

fot. Karol Mańk/ mat. teatru

"Z ręką na gardle to tytuł piosenki z filmu Bariera Jerzego Skolimowskiego, od której rozpoczniemy spektakl. To kompozycja Krzysztofa Komedy ze słowami Skolimowskiego, którą w tym filmie wykonywała Ewa Demarczyk i sięgnęłam po tę piosenkę" - wyjaśniła reżyser spektaklu.

"Inspiracją spektaklu jest niepowtarzalna postać Ewy Demarczyk, Czarnego Anioła, wybitnej pieśniarki i osobowości scenicznej. Jej repertuar był szczególny, wysmakowany muzycznie i literacko, emocjonalny, budzący całą gamę uczuć" - oceniła Sroka-Hryń. "Dopiero niedawno odkryłam, że 16 stycznia przypadnie 81. rocznica urodzin Ewy Demarczyk" - mówiła. "Może to tak miało być, że nasza premiera odbędzie się 14 stycznia. Bardzo mnie to cieszy" - powiedziała.

Pytana, dlaczego sięgnęła po repertuar Demarczyk, Sroka-Hryń powiedziała: "po studiach w szkole teatralnej sama zrobiłam spektakl-recital z piosenkami Ewy Demarczyk". "Pamiętam, jakie było moje wielkie odkrycie i zadziwienie. Wiedziałam, że to jest ogromny repertuar, ale uświadomiłam wtedy sobie, jakie tam są jeszcze światy do odkrycia. A ponieważ piątka z artystów, którzy występują w spektaklu Teatru Współczesnego, była moimi studentami w Akademii Teatralnej i wiem, z jakim materiałem osobowościowym, z jakimi talentami mam do czynienie - stwierdziłam, że chciałabym dokonać pewnej reinterpretacji tych utworów przy uszanowaniu ich urody oraz nut kompozytorów" - tłumaczyła Sroka-Hryń. "Byłam ciekawa, jak to zabrzmi na siedem wspaniałych osobowości" - dodała.

"Cała ta rzeczywistość na scenie jest mocno metafizyczna, wyjęta z jakiejś przestrzeni wyobraźni. A nazwy postaci w spektaklu, jak np. Malachit, Ćma, Mewa, Lód i Ariel są pewnymi skrótami, pod którymi kryją się bardzo ludzkie osobowości" - mówiła. "Będą wchodziły w interakcje ze sobą. Spotykają się w pewnym miejscu ze sobą i przechodzą swoiste oczyszczenie. Jest to swego rodzaju podróż, odyseja, którą muszą przebyć - podróż na wielu poziomach, podczas której muszą się często skonfrontować sami ze sobą, ze swoimi lękami, historiami, które pozostawili niedokończone. I muszą do nich wrócić" - wyjaśniła Anna Sroka-Hryń.

"Spektakl jest dialogiem rozpisanym na siedem głosów, siedem osobowości scenicznych. Świat, w którym spotykają się bohaterowie jest miejscem, w którym konfrontują się sami ze sobą, ze swym sumieniem. Malachit, Latrodectus mactans, Wilk, Ćma, Mewa, Lód i Ariel odkrywają zakamarki ludzkiej duszy i oswajają lęki, wyruszają w podróż, którą muszą odbyć, by zrozumieć sens istnienia" - napisano w zapowiedzi spektaklu.

Na Scenie w Baraku widzowie usłyszą 13 piosenek z repertuaru Demarczyk w nowych aranżacjach Jakuba Lubowicza. Obok "Grande Valse Brillante" będą to, m.in.: "Karuzela z madonnami", "Konie apokalipsy", Skrzypek Hercowicz", "Na moście w Avignon" i "Czarne anioły".

Scenariusz i reżyseria - Anna Sroka-Hryń. Aranżacje muzyczne - Jakub Lubowicz. Choreografię opracowała Ewelina Adamska-Porczyk. Kostiumy zaprojektowała Sabina Czupryńska. Za reżyserię światła odpowiada Piotr Hryń, a za przygotowanie wokalne – Monika Malec.

W spektaklu zagrają muzycy: Jakub Lubowicz/ Jacek Kita (fortepian), Marcin Murawski/ Piotr Filipowicz (kontrabas), Robert Siwak/ Kuba Szydło (instrumenty perkusyjne).

Występują: Natalia Kujawa (Malachit), Monika Pawlicka (Mewa), Natalia Stachyra (Latrodectus mactans), Michał Juraszek (Lód), Przemysław Kowalski (Ariel), Tomasz Osica (Wilk) i Jakub Szyperski (Ćma).

Anna Sroka-Hryń jest absolwentką Wydziału Aktorskiego Akademii Teatralnej w Warszawie (2000). W 2013 r. obroniła tytuł doktora sztuki na tej samej uczelni. Jest współzałożycielką Studia Teatralnego Koło.

Koncertuje z własnymi recitalami, m.in. piosenek Edith Piaf i Billie Holiday. Występowała na scenach warszawskich teatrów, m.in.: Teatru Komedia ("Kopciuszek"), Teatru Polonia ("Kobieta z widokiem na taras"), Teatru Montownia ("Peer Gynt", "Lovv"), Teatru Studio ("Jedną ręką"), Teatru Ochoty ("Starucha", "Fale"), Teatru Soho, oraz np. w Teatrze im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie ("Piaf", "Kształt rzeczy", "George & Ira Gershwin"), w Teatrze Rozrywki w Chorzowie ("Odjazd", "West Side Story", "Rent", "Lady Day at Emerson's Bar and Grill", "Przygody fryzjera damskiego"), w Centrum Artystycznym Impart we Wrocławiu ("Absolutnie – recital piosenek Wojciecha Młynarskiego").

W stołecznym Teatrze Muzycznym "Roma" grała główną rolę w musicalu "Mamma Mia!" (2015-17). Występuje także na Novej Scenie Teatru Muzycznego "Roma" w przedstawieniach muzycznych "Tuwim dla dorosłych" i "Alicja w Krainie Czarów".

Jest laureatką Nagrody Artystycznej "Złota Maska" Marszałka Województwa Śląskiego w kategorii rola wokalno-aktorska za rolę Maureen Johnson w spektaklu "Rent" Jonathana Larsona w reż. Ingmara Villqista (2006) oraz Teatralnej Nagrody Muzycznej im. Jana Kiepury w kategorii najlepsza śpiewaczka za rolę Edith Piaf w spektaklu "Edith i Marlen" w reż. Marty Mészaros (2013).

Była laureatką 6. edycji konkursu "Pamiętajmy o Osieckiej" i finalistką Przeglądu Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu (2003). Za kreację aktorską w spektaklu "Taksówka" otrzymała w 2006 r. nagrodę im. Jana Świderskiego Sekcji Teatrów Dramatycznych Związku Artystów Scen Polskich w XII Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej. W dorobku ma kilkadziesiąt ról dubbingowych, serialowych i filmowych.

Premiera - 14 stycznia o godz. 20 na Scenie w Baraku Teatru Współczesnego w Warszawie. Kolejne przedstawienia - 15, 17-20 oraz 24-25 stycznia.

Źródło:

PAP