Preludia premierowe to inne spojrzenie na kompozytora, którego premierę utworu scenicznego – wielkiej formy wokalno-symfoniczno-teatralnej lub baletowej – przygotowuje dla swoich widzów Teatr Wielki - Opera Narodowa.
Pragniemy ukazać kameralne, „skromniejsze” oblicze twórcy, w którym adresuje on swój przekaz bezpośrednio do naszych uczuć i serc.
Przed premierą Czarnej maski Krzysztofa Pendereckiego, którą widzowie ujrzą już w najbliższy piątek, usłyszymy jego kameralną Missa brevis, niezwykle poruszające wyznanie wiary, które dało tytuł preludiowemu wieczorowi: Modlitwa na koniec wieku.
Msza na chór a capella, którą Krzysztof Penderecki zaliczał do swoich ulubionych dzieł, zabrzmi w interpretacji Polskiego Chóru Kameralnego Schola Cantorum Gedanensis pod dyrekcją Jana Łukaszewskiego – zespołu, który prawykonywał utwór i już raz zachwycił nas jego interpretacją w wyjątkowych wnętrzach Sal Redutowych. Kompozycja ta zestawiona została tym razem z równie wzruszającym religijnym gestem drugiego naszego wielkiego twórcy: Pieśniami Maryjnymi op. 54 Henryka Mikołaja Góreckiego.
Odbywające się w Salach Redutowych, jednoczęściowe koncerty gromadzą melomanów i miłośników opery, niekiedy zadziwiając ich, a może nawet zaskakując odmiennym stylem muzyki. Dotknięcie subtelnej materii najwyższej próby kameralistyki jest znakomitym wprowadzeniem w aurę muzyczną — i nie tylko — premier wyznaczających oś programową sezonu.
WYKONAWCY:
Polski Chór Kameralny Schola Cantorum Gedanensis
Dyrygent: Jan Łukaszewski
Preludium premierowe: Modlitwa na koniec wieku
21 listopada 2024, godz. 20.00
Sale Redutowe
Partnerem premiery Czarna maska jest Bank Pekao.